Když COVID krize začala, z různých stran jsem slýchala, že
konečně máme prostor se zastavit a zamyslet se nad svým dosavadním
fungováním. A já nechápala, o čem to všichni mluví. I když ve firmě
pracuji 11 let, na pozici CEO jsem byla 3 měsíce a měla pocit, že jsme
z rychlíku přestoupili do šinkanzenu… Tolik toho bylo potřeba řešit.
Dnes si říkám, kéž bych současné zkušenosti měla před měsícem a půl
:)
Pro sebe i pro další kolegy jsem proto sepsala klíčové poznatky nejen
z fungování Hájedničky, ale i jiných firem. V tom chaosu na začátku se
lehce něco zapomene. Na druhou stranu je až neuvěřitelné, jak rychle se
dokážou firmy adaptovat na novou situaci díky tomu, že si správně nastaví
priority a rozdělí úkoly.
Věřím, že z této zkušenosti vyjdeme silnější, flexibilnější a
také pokornější.
Priorita č. 1: Lidé – Pokud
vaši zaměstnanci budou v bezpečí, bude v bezpečí i váš
business
Podle mě je nejdůležitější nečekat, až bude pozdě. Mě samotnou
překvapilo, jak rychle byla firma schopna přejít na on-line fungování, a
dnes si říkám, že jsme to vlastně mohli udělat o pár dní dřív.
Naštěstí na nás nastalá situace ani tak neměla žádný
dopad – všichni jsou zdraví :)
Zpětně jsem si uvědomila, že člověk instinktivně postupuje podle
Maslowovy pyramidy potřeb:
- Zajistit základní fyziologické
potřeby
Tím v tomto případě byla
maximální ochrana zdraví. Ze začátku se nám osvědčilo sepsání
základních pravidel pro home office, abychom nastavili jasná očekávání a
připravili lidi na to, že se nebude jednat o krátkodobý stav, ale že se
připravujeme na delší období v nových pracovních
podmínkách.
- Zajistit jistotu a bezpečí
i při práci z domova
Myslím, že nejeden CEO rozvážel židle,
monitory, stoly, klávesnice a nevím, co ještě :)
Zásadním bodem bylo stanovení jednoho
nástroje pro komunikaci a kolaborativní práci napříč firmou.
Pro komunikaci s klienty
dlouhodobě používáme Basecamp, ale nad volbou nástroje pro interní
komunikaci jsme váhali už delší dobu. V nově vzniklé situaci nám toto
rozhodnutí trvalo přesně 30 minut a kompletně celá firma hromadně
přešla na TEAMS/Sharepoint. Naše trpělivá kolegyně Andy první týden
strávila tím, že si s každým z nás osobně zavolala a řešila jeho
technické problémy nebo uživatelskou nevědomost. Pokud ve firmě stále
nemáte zavedený jeden hlavní komunikační nástroj, doporučuji vám projít
si kompletní přehled nástrojů, kterou připravila společnost
AIRA a prostě se pro jeden
rozhodnout.
Někteří naši kolegové se museli fyzicky
dostavit do práce i během karantény. Chvíli jsme si lámali hlavu, jak zajistit
jejich bezpečnost. Vím, že některé firmy objednávaly
speciální taxislužbu. Takový postup pro nás ale nebyl nejvhodnější.
Vymysleli jsme proto systém sdílených parkovacích míst pro ty, kdo do
práce musí, ale nemají kde parkovat, a vytvořili jsme společný e-mail pro
řidiče, které mohl kdokoliv poprosit o pomoc při odvozu do práce a
zpátky.
- Zajistit pocit sounáležitosti,
přijetí a spolupatričnost
Již druhý den náš kolega Štěpán
založil společnou Virtuální kuchyňku (kanál, kde každý může sdílet
cokoliv) na platformě TEAMS, abychom nepřišli o sociální kontakt.
A přiznám se, že mě přibývající příspěvky vždy dokázaly rozesmát.
Dodnes kanál žije a propojuje kolegy nad krásnými tématy, jako jsou
vaření, tipy na filmy nebo co dělat s dětmi :)
Poměrně rychle jsme přešli na virtuální
obědy/snídaně/piva a samozřejmě udržujeme naše měsíční Closed Friday
(setkání celé firmy) v on-line podobě. Kolegyně Lucka má se svým
týmem pravidelné meetingy „Proti trudomyslnosti”.
Po týdnu jsme dospěli k tomu, že home
office sice zní krásně, ale ne pro každého bylo jednoduché sžít se
s novým režimem. Naše HR manažerka Gábina nabídla všem GroupM
zaměstnancům individuální virtuální „posezení” nad tím, co teď lidi
trápí, ale nechtějí to třeba řešit se svými nejbližšími nebo
nadřízenými.
Postupně jsme zjistili, že jdou hrát
společenské i on-line deskové hry – tipy: https://en.boardgamearena.com/gamelist.
Vypozorovala jsem, že jsme tento
důležitý bod v prvních týdnech trochu opomíjeli. V zápalu pracovního
nasazení a snaze zvládnout vše co nejrychleji a nejefektivněji jsme se
soustředili na slabá místa a zapomněla jsem chválit ostatní, co svou
práci odvedli opravdu skvěle.
Více než kdy jindy je právě
v této době důležité vyzdvihovat pozitivní příklady, umět poděkovat a
nebrat nadstandardní práci jako samozřejmost.
Samovolně začaly vznikat
projekty, do kterých se lidé mohli zapojit. Například šití roušek,
zpracování analýz, brainstormingové schůzky nad klienty, příprava on-line
školení, rychlé řešení klientských problémů tak, aby byli schopni
reagovat na aktuální situaci, dokončení interních projektů
a další.
Na co člověk zapomíná, je zajištění pocitu bezpečí a jistoty sám
pro sebe. Neustále jsem si opakovala doporučení od Filipa Kahouna:
„Nejprve nasaď kyslíkovou masku sobě“. V praxi to ale není tak
jednoduché, zvlášť když se na vás valí tisíce požadavků a rozhodujete
se na základě nejistých informací. První týden byl peklo, ale postupně
jsem si vytvořila řád, který mi vyhovoval:
- V první řadě jsem si vytvořila
takový režim, abych se neupracovala (k čemuž mám trochu sklony od
narození). Začala jsem si psát seznam všeho, co chci následující týden
zvládnout a v praxi pak pozorovala, co jsem skutečně schopna odpravit. Po
dvou týdnech jsem už víceméně věděla, jak si nastavit nové priority a co
raději delegovat. Člověk totiž nesmí chtít zvládnout
všechno.
- I když to může znít
zvláštně, hned první týden jsem si zakázala číst zprávy v průběhu
dne. Ze všech těch negativních článků a protichůdných komentářů se
nejednomu zatočí hlava. Prostě jsem si řekla, že každý večer věnuji
10 minut čtení o tom, co je nejdůležitější pro business, a nebudu
řešit to, co neovlivním.
- Zjistila jsem, že mi vyhovuje
určitý denní režim. Můj den (plus mínus 30 minut) vypadal následovně:
6:00 vstávat, 6:15 – 8:00 hluboká práce nebo běh, 8:00 – 9:00
snídaně s rodinou, 9:00 – 12:00 pravidelné cally, 12:00 – 13:00 oběd,
14:00 – 18:00 nepravidelné cally nebo práce, od 18:00 procházka s rodinou
a následně čas pro ně nebo pro mne, 22:00 jít spát.
- Dobře se mi přemýšlí při
čtení nebo poté, kdy někdo sdílí své vlastní zkušenosti. Proto jsem si
vyčlenila čas i na webináře, které se týkají leadershipu v krizi, nebo
setkání s lidmi, kteří si o vedení chtějí povídat. Díky
předcházejícím kontaktům si vlastně příležitosti našly mě a já jsem
vděčná za to, že jsem je nemusela dlouho hledat :)
- Jedním z nich byl webinář
Síla distruptivního
myšlení od ATAIRU, kde
Martin Vohánka, CEO Eurowagu,
radil nenahlížet na novou
skutečnost jako na krizi, ale jako na situaci, kdy buduji něco
nového. A já si
vlastně uvědomila, že mým cílem je udržet schopné lidi a postavit
silnější firmu, která další podobnou situaci zvládne levou zadní :)
A to mě strašně uklidnilo.
- Neustále jsem si říkala, že je
se na co těšit – každé ráno na snídani se synem, jít 2× do týdne běhat, cally s kamarády, filmy.
Vlastně jsem toho stihla více než kdy předtím.
- Navíc mám velké štěstí, že
jsme se s manželem doplňovali a psychicky podporovali. Pokud jeden
potřeboval více prostoru pro sebe, ten druhý zajistil vše, co bylo
třeba.
Priorita č. 2:
Klienti – Pochopte své klienty a ptejte se, co by jim teď
mohlo pomoci
Komunikace, komunikace a zase komunikace. Na začátku je
samozřejmostí kontaktovat každého klienta a informovat ho o vašem způsobu
fungování nebo změnách, které podnikáte – jednak osobně, jednak na
webu. Co se týče dalších kroků, s utříděním myšlenek mi nejvíce
pomohl Roman Truhlář na webináři od Google:
„Buďte zákazníkům blíž než doteď, abychom rozuměli,
co potřebují. Naslouchejte jim, udělejte si rituály (kafe ve čtvrtek
ráno). Jenom tak budeme schopni přizpůsobovat vaše služby.“
V tomto s ním naprosto souhlasím, protože je více než kdy
jindy třeba řešit skutečný problém – někde jsou to finance, jinde změna
strategie, někdy jde o to morálně podržet nebo propojit ty správné
partnery. Přicházeli jsme s různými řešeními:
-
Zavedli jsme tzv. Brainstorming sessions, kam každý account
svolal interní tým, který pracuje na konkrétním projektu, a k tomu pozval
3–4 kolegy navíc. Na začátku představil hlavní problém klienta a
společně se zamysleli nad následujícími otázkami:
Jakou
příležitost pro klienta přináší online marketing? Jak je potřeba změnit
priority v rámci komunikace s ohledem na nové skutečnosti?
Pokud by
tato situace nikdy neskončila, jak si naši klienti udrží svůj
business?
Jaký
potenciál vidíme v komunikaci se zákazníky a v akvizici?
-
Inspirovali jsme se od naší sesterské agentury MindShare a
na týdenní bázi jsme do světa začali vysílat ta nejzajímavější data a
studie, aby naši klienti měli nejaktuálnější informace o mediálním
chování lidí, které jim mohou pomoci v rozhodování, co dál. Dokonce jsme
zaznamenali interní rekord, kdy jednu studii klient otevřel celkem
39×.
-
Individuálně jsme pak jednotlivým klientům různě
vycházeli vstříc v oblasti finanční spolupráce: odložené platby,
snížené fee, krizové balíčky, služby navíc zdarma atd.
Téměř obratem celá firma pochopila, že pokud tuto
situaci neustojí naši klienti, neustojíme to ani my.
Priorita č. 3: Finanční řízení ovlivňuje vaše kroky
a je dobré na ně firmu připravit
A pak člověk jen počítá, počítá a
přepočítává… První, k čemu jsem se snažila dobrat s pomocí account
managerů, byl dopad současných změn. V hlavě mi naskakovaly různé
scénáře, kam se může současná situace vyvíjet. Je důležité o těchto
možnostech s lidmi mluvit, aby chápali následné kroky, které na jejich
základě budete dělat. Nemusí s nimi souhlasit, ale pokud budou vědět,
proč to děláte, budou je akceptovat.
V této oblasti mi hodně pomohl webinář od Google ATP: Finance v době
krize s Romanem Truhlářem, ze kterého jsem si odnesla 4 věci:
-
I když žijeme v době, kdy poptávky jsou nejisté, je
potřeba udělat si na situaci svůj vlastní názor.
„Když nebudete mít žádný názor, tak
nebudete mít žádnou strategii.” Při této větě jsem si
uvědomila svůj vlastní postoj ke konci krize a co je pro mě důležité.
Přikláním se k názoru, že pokud se situace začne zlepšovat, bude to
v září. A mým cílem je udělat vše pro to, abych ve firmě udržela
schopné lidi.
-
Podobu předpokládaného vývoje firmy je důležité
komunikovat napříč celou firmou – jak směrem k nadřízeným, tak
i k jednotlivým lidem v týmu. Lidé přijmou veškeré změny, které
děláte, mnohem snadněji, pokud ví, co vás k nim vedlo.
-
V této době se velmi jednoduše můžete dostat do
situace, kdy nezvládnete udržet všechny lidi v některých odděleních,
případně nebudete moci vyjít vstříc všem svým klientům, protože by to
mělo na vaši firmu zásadní existenční dopady. Zamyslete se, kdo vám
pomůže tuto situaci ustát a následně rozvíjet business, a na ty se
zaměřte.
-
Jak se pozná připravená firma na dobu krize:
Má hotovostní
polštář, tedy
zdravé cash-flow. Každý měsíc jí v určitou dobu zůstanou peníze na
účtě.
Ideálně má všechny
náklady variabilní.
I když v praxi je to nereálné, firma by se měla snažit převést co
nejvíce nákladů z fixních na variabilní. S tím úzce souvisí
i vyjednávání s dodavateli, které je potřeba kontaktovat a navrhnout jim,
jak si současnou spolupráci představujete (banky, auta a parkování, nájem
kanceláře a další)
Blízké vztahy se
zákazníky. Pravidelně si voláte a komunikujete a
děláte to přirozeně.
Leadership. Semknutá a sehraná firma. Máte jasnou
leadership strukturu (je mnohem důležitější mít jasno, na čem se dělat
nemá a na čem se dělat má). Ze tří špatných variant musíte vybrat tu
nejméně špatnou a vaši lidé na to musí být připraveni.
Tato situace mě rozhodně přinutila přemýšlet o tom, kde jsou naše
rezervy a kam se můžeme posunout.
Priorita č. 4: Struktura firmy musí odpovídat novým
potřebám
Čím víc čas plynul, tím víc jsem si uvědomovala, jak se věci dají
dělat i jinak a rychleji. A že je potřeba změnit strukturu firmy. Při
přemýšlení nad firmou mi nejvíce pomohl webinář od Radky Dohnalové.
Současnou situaci skvěle vystihla slovy „Přestaňte hledat správné odpovědi,
začněte rychle hledat nové zkušenosti“ a položila
několik otázek, nad kterými bylo dobré se zamyslet:
O čem
jste si mysleli, že by vaši firmu mohlo položit před
2 měsíci?
Čeho se
obáváte, že by mohlo vaši firmu zlikvidovat dnes? Jaká jsou vaše
3 největší rizika?
Co je
pro vás novou příležitostí?
Co děláte pro to, abyste co nerychleji
získali nové zkušenosti? Zde mám na mysli nejen zlepšení interního
fungování, ale i konkrétní služby a nový cenový model.
Co je klíčové a udržitelné? Čemu má
smysl se věnovat i v budoucnu?
Jaké změny očekáváte v horizontu 5 let
z pohledu firmy i chování zákazníků?
Zkuste
si představit, že máme Crazy Friday, kde se můžete zeptat na cokoliv.
Na co byste se
zeptali?
Jaké
otázky byste si před 2 měsíci nepoložili?
Co
demotivovalo vaše zaměstnance před 2 měsíci?
Co je
demotivuje dnes?
Ke změnám se dá přistoupit různě. My jsme je rozdělili do dvou vln:
Rekvalifikace lidí. Díky tomu, že známe talenty svých
lidí, jsme je byli schopni odhalit v oddělení, kde práce není, a podpořit
s jejich pomocí oddělení jiné, kde naopak nestíhali. Ve finále jsme jeden
téměř celý úvazek z P&B mohli naplnit prací pro Content a
SEO.
Přesun veřejných školení do
onlinu. Ani ne za
2 týdny od prvotní myšlenky jsme mohli nabídnout naše nejúspěšnější
školení v on-line verzi, přizpůsobené současné situaci a finančním
možnostem lidí: https://www.h1.cz/skoleni.
Priorita č. 5: Komunikace
směrem ven a marketingové aktivity
Při tom všem vzniklo na trhu mnoho skvělých myšlenek, nápadů a
projektů. I já jsem se do nich chtěla zapojit a podpořit je. Při
zvážení časových možností firmy jsme se rozhodli soustředit svou
pozornost na klienty a nabídnout jim pomoc ve druhé vlně, kdy nadšení
ostatních trochu upadne.
Sepsala jsem si však projekty, které se mi nesmírně líbí a moc jim
fandím:
-
Jdemeonline –
podpora podnikům, pro které je přesun prodejů do onlinu nový
svět.
-
Kolega Marek s kamarády vytvořili projekt https://www.zachranmisto.cz/.
-
Roivenue – dashboard pro podnikatele
zdarma.
-
Jak pomoci v této situaci – doručení
zboží, kterého je zapotřebí (zdravotnický materiál, jídlo pro
zdravotníky, nákupy pro seniory) nebo například úschovna věcí, která
zdarma nabídla měsíční úschovu studentům, kteří se museli vystěhovat
z kolejí.
-
Eurowag – balíček peněz každé osobě,
která se sama rozhodne, kam je pošle na podporu krizové situace.
-
Rohlik.cz, který navázal nová partnerství a spustil
Rohlikbistro.cz, kde pomáhá restauratérům a šéfkuchařům. Aby se dostal
co nejvíce do povědomí, navázal spolupráci s hercem a influencerem
Lukášem Hejlíkem, který se zabývá testováním bister a restaurací po
celé ČR.
-
Fpohybu – spustili zdarma live stream, jak cvičit
v kanceláři.
-
Krásná je také aktivita https://zachranpivo.cz/.
I když pivo nepiju, z oblíbených restaurací jsem se snažila objednávat
alespoň 1× týdně.
A jak si přizpůsobit marketingové plány? K tomu moji kolegové
připravují samostatný článek.
A co na závěr: Co si
z tohoto měsíce a půl odnáším?
Na čím pevnějších základech člověk a firma stojí, tím
lépe zvládá i krizi. Krize pouze odhalí díry, které jsme včas nestihli
zalepit. Pak je jen otázkou, jak proplout i s nimi. Nebo jak je co nejrychleji
opravit.
Ale tím nejdůležitějším je nebýt na všechno sám a
mít kolem sebe lidi, kteří vás i v této době podrží. Za mě patří
velké díky všem Hájedničkám i lidem, se kterými úzce spolupracujeme,
zejména:
A co vy byste doporučili sami sobě nebo svým mladším kolegům k tomu,
jak podobnou krizi zvládnout?