Volba
technického řešení
Při volbě dodavatele vašeho webu i při následném zadávání webu ke
zhotovení je nutné určit vhodné technické řešení a vyjasnit si mnoho
faktorů, které volbu technického řešení ovlivnují.
Při zadávání svého firemního webu ke zhotovení nestačí mít
představu pouze o grafické podobě stránek, nabízených funkcích, obsahu a
jeho struktuře. Se svým dodavatelem budete muset dohodnout také mnoho
různých technických aspektů a výchozích implementačních předpokladů.
Některé z nich byste si měli ujasnit dokonce ještě před samotným
výběrem dodavatele či je zahrnout do svých kritérií pro volbu
dodavatele.
Volba konkrétního technického řešení závisí na spoustě okolností a
může se diametrálně lišit případ od případu. Následující text proto
není zdaleka vyčerpávající a shrnuje jen ty nejdůležitější otázky,
které byste si měli zodpovědět.
Oblasti technického řešení
Při výběru vhodného technického řešení se budete rozhodovat na
několika různých úrovních:
- Hardware. Pro běžné informační firemní weby
většinou postačí klasický sdílený webhosting. Pro náročnější
aplikace je nutné se poohlédnout po vlastním dedikovaném serveru.
V takovém případě pak přicházejí na řadu úvahy o jeho konfiguraci.
Některé aplikace jsou výpočetně náročné a vyžadují zejména
dostatečně rychlé procesory či velkou operační paměť, jiné naopak
potřebují velký diskový prostor apod. Velmi náročné webové aplikace je
pak nutné rozdělit na více serverů. Pokud může k takové situaci
potenciálně dojít, je třeba s ní počítat již od samého počátku
návrhu webu.
- Operační systém. V dnešní době se budete
s největší pravděpodobností rozhodovat mezi platformami Windows a
Unix/Linux. Každá z nich přináší své výhody i nevýhody. Zpravidla je
tato volba ovlivněna či přímo předem určena dalšími body. Jednotlivé
operační systémy se liší svými vlastnostmi, možnostmi a způsobem
konfigurace, náročností správy, cenou za pořízení atd.
- Vývojová platforma, programovací jazyk, databáze…
Tyto parametry se týkají tvůrce webu a vás jako zadavatele se často
nedotknou vůbec nebo jen okrajově. Můžete mít ale opodstatněné důvody
požadovat nějakou konkrétní platformu či databázi, například kvůli
propojení nového webu se stávajícími systémy apod.
- Konkrétní aplikace či CMS. Váš web bude postaven na
konkrétní aplikaci, nejčastěji na některém CMS (Content Management
System). Můžete si nechat dodavatelem vyvinout vlastní systém zcela na míru
podle svých představ. Tuto možnost využívají zejména větší
společnosti se specifickými požadavky. Většinou však postačí již
hotové aplikace s případnými dílčími úpravami a přizpůsobeními.
V takovém případě se pak můžete rozhodnout mezi komerčně nabízenými
řešeními různých firem a mnoha volně dostupnými open-source CMS.
- Prezentační vrstva. V neposlední řadě budete muset
určit aspekty samotného webu jako takového, tedy formát zobrazovaných
informací a další použité technologie. V případě webu by měly být
veškeré informace poskytovány prostřednictvím (X)HTML s důsledně
oddělenou grafikou do CSS stylů. Jakékoliv jiné formáty či technologie
(PDF, XML, Flash, JavaScript apod.) by měly být nabízeny jen
alternativně.
Faktory ovlivnující volbu technického řešení
Nároky vašeho nového webu na software i hardware ovlivní zejména
následující požadavky na jeho vlastnosti:
- Očekávaná funkcionalita webu. Zde uvažujeme v rozmezí
od jednoduchých statických informačních stránek, které se jednorázově
vytvoří a umístí na některý sdílený webhosting, až po komplexní
webové aplikace, využívající databáze a další technologie a běžící
na jednom či více samostatných dedikovaných serverech.
- Flexibilita, rozšiřitelnost. Ačkoliv se vám může
zdát, že dnes spoustu funkcí vůbec nepotřebujete, za půl roku může být
vše jinak. Do jednoduchých stránek budete chtít přidávat komunitní prvky,
syndikovaný obsah apod. Zvolené řešení by mělo být flexibilní a mít
možnost přidávat další vlastnosti, aniž by bylo potřeba předělávat
celý systém od začátku.
- Škálovatelnost. Stejně tak byste měli počítat
s možným růstem náročnosti aplikace a potřebou zvyšovat výkonnost
systému, posilovat a rozšiřovat současný hardware apod.
- Snadná změna obsahu. U jednoduchých statických
stránek je obsah umístěn přímo v jednotlivých souborech. Pokud si ale
budete chtít sami průběžně měnit obsah svého webu, je nutné použít
některý CMS. To má dopad na vyšší nároky na použitou platformu, potřebu
nějaké databáze apod.
- Snadné zásahy do vzhledu. Případné změny vzhledu webu
by měly být snadné a nesmí znamenat nutnost přeprogramovat vše od
základů. Web by měl být založený na šablonách, grafiku by měl mít
důsledně oddělenou od (X)HTML obsahu do externích CSS souborů apod.
- Bezpečnost. Logickým, často však ne zcela samozřejmým
požadavkem je odolnost aplikace proti různým útokům a hackům. Nejde však
jen o zlomyslné útoky hackerů na stabilitu systému či uchovávané
informace, ale i o ochranu před komentářovým spamem a dalšími
roboty apod.
- Měřitelnost, indexovatelnost. Velká část dnešních
existujících systémů má chyby, které ztěžují či přímo znemožnují
měřitelnost, analýzu návštěvnosti, indexovatelnost ve fulltextových
vyhledávačích. Jedná se například o duplicitní obsah na různých URL,
závislost na klientských akcích (JavaScript, Flash) apod.
- Provázání s dalšími systémy. Svůj web můžete
chtít provázat s různými dalšími systémy, například interním
skladovým hospodářstvím, fakturacemi či účetnictvím apod. Přes web
můžete také nabízet zákaznický servis, call centrum, helpdesk. To vše
ovlivní jak výběr konkrétní aplikace, tak i celé platformy či dokonce
dodavatele.
Jsou tu však i další faktory, které nesouvisí přímo
s požadovanými vlastnostmi nového webu:
- Očekávaný výkon a zátěž. S ohledem na
předpokládanou návštěvnost, zátěž serveru a traffic je nutné plánovat
zcela vše, od volby hardware a operačního systému až po výběr
konkrétního CMS, důraz na důsledné cachování apod. U potenciálně
náročných či navštěvovaných aplikací je pak opět důležitá
škálovatelnost systému.
- Stávající situace. Často nestavíte systém na zelené
louce a musíte přihlédnout k výchozí situaci. Můžete mít například
již pořízený vlastní server s nějakou již používanou platformou nebo
již existující aplikace či databáze, se kterými budete chtít nový web
propojit.
- Zvolený dodavatel. Pokud již máte vybraného
konkrétního dodavatele, budete prakticky vždy omezeni jeho nabídkou,
možnostmi, schopnostmi či specializací.
Autor: Jan Tichý
Výběr dodavatele
Po všech přípravných pracech jsme dospěli do fáze, kdy musíme zajistit
někoho, kdo nám firemní webové stránky fyzicky vyrobí. Kdo se postará
o kompletní implementaci.
Externí firma, nebo interní tým?
Velmi časté dilema přichází ve chvíli, kdy se rozhodujeme, zda nechat
stránky vyrobit externí firmu, nebo si na tuto práci najmout nové
zaměstnance a obstarat si výrobu interně. Obě varianty mají své výhody
i nevýhody. Pojďme se na ně podívat podrobněji.
V drtivé většině případů je výhodnější si stránky vyrobit
externě. Externí firma zvládně svou práci totiž obvykle
lépe a navíc je to většinou výrazně finančně úspornější. Tato
varianta bývá rovněž méně náročná na projektové řízení.
Interní výroba dává naopak větší smysl v případě,
kdy je pro vás web naprosto klíčovým prvkem vašeho podníkání a
očekáváte průběžný rozsáhlý rozvoj webu, který se bude neustále
vyvíjet a vylepšovat. V takové situaci bývá lepší obstarat si interní
tým, programátora, webdesignéra a projektového manažera, kteří se budou
webu dlouhodobě konzistentně věnovat.
Dobře si rozmyslete, kterým směrem se budete ubírat, protože změna
z externí na interní realizaci webu, a naopak, bývá často velmi
komplikovaná.
Kde najít externího dodavatele
V tuto chvíli předpokládejme tu častější variantu, a sice realizaci
webu externím subjektem. Tímto subjektem rozhodně nemyslím nějakého
studenta, který si „tvorbou webu“ přivydělává při střední škole,
ani synovce sekretářky atp. Pokud jsme věnovali takové úsilí přípravě
webu, nesmíme přece ponechat samotnou implementaci webu naprostému
amatérovi. Rovněž bych vás varoval před „sólisty“, tedy živnostníky,
kteří jsou na práci zcela sami. Ačkoliv mohou být velmi šikovní,
s jejich časovou kapacitou a flexibilitou bývají nepřekonantelné
obtíže.
Poohledněte se tedy po nějaké opravdové profesionální firmě, která je
schopna web vyrobit nejen po grafické stránce, ale rovněž i po stránce
aplikační, je schopna zajistit webhosting, následující správu a
aktualizace webu atp. Kde takovou firmu najít? Nemáte-li konkrétní tipy či
doporučení od jiných, můžete se zkusit podívat na firmy v Asociaci.BIZ nebo pomocí některé galerie
webů (např. Moderní web.)
Prohlédněte si pak weby jednotlivých firem a proberte se jejich
referenčními zakázkami. Každá firma může mít svůj specifický styl,
který nemusí sedět každému. Velmi významná je určitě reference, která
je nějakým způsobem podobná vašemu budoucímu projektu.
Jak si dodavatele vybrat
Nyní máte vytipovaných několik firem, které se vám zamlouvají a je
třeba učinit formální poptávku. Součástí poptávky by měl být
komplexní popis vašeho projektu (nejlépe kompletní projektová dokumentace)
a další podstatné náležitosti, jako je případná technická specifikace,
nároky na budoucí rozvoj apod. Vyžádejte si od firem předpokládanou
kalkulaci (co nejvíce rozepsanou cenu a hodinovou sazbu na případné
vícepráce).
Kromě kalkulace bývá častým jevem, že od vybraných firem požadujete
grafický návrh pro jednu či více stránek, abyste si ověřili, jak
šikovná umí být firma právě ve vašem případě. V takovém případě
zvažte udělení tzv. skicovného, tedy malé odměny pro všechny firmy,
které odevzdají svou nabídku kompletní a v pořádku. Skicovné pak bude
dobrou motivací věnovat větší úsilí do tvorby grafického návrhu.
Jakmile vyberete vítěznou firmu, dochází k podpisu smlouvy o dílo.
Většinou první návrh smlouvy zasílá dodavatelská firma, která si zde
nezdřídkakdy vymíní podmínky, které jsou výhodně především pro ně.
Neváhejte návrh smlouvy probrat s právníky a upravit ho tak, aby byla
smlouva spravedlivá pro obě strany.
Autor: David Špinar