Návrh obsahu, funkcí a základní struktury
Předchozích 11 dílů tohoto seriálu o budování firemního webu se
týkalo přípravných prací, ve kterých jsme si vytvořili kompletní
podklady k tomu, abych začali samotný web tvořit.
Už víme, co chceme na webu nabídnout a pro koho. Víme také, jak
uzpůsobit nabídku webu v souvislosti s konkurencí nebo našimi
možnostmi.
V dnešním dvanáctém díle už začínáme kreativně tvořit. Položíme
základy samotného webu. Nadefinujeme jeho strukturu, obsah a funkcionalitu.
Nejprve bych rád uvedl tři dobré rady, kterých byste se měli držet:
1. Nezapomente na přípravu
Zajímavé je, že definicí struktury, obsahu a funkcionality webu začíná
své weby tvořit většina lidí. Bohužel však bez předchozí přípravy,
které jsme se věnovali ve zmíněných jedenácti dílech. To je však velmi
špatný postup. Mé doporučení zní jednoznačně: Nepodcente přípravu,
nezapomente na přesnou definici cílů, výzkum cílových skupin, vlastní
SWOT analýzu, své možnosti. Veškeré podklady pak zohledněte právě
v této fázi.
2. Buďte důkladní
Představte si definici obsahu, funkcí a struktury webu jako projekt ke
stavbě rodinného domu. Kvalitní projekt se vyznačuje tím, že ztělesnuje
přání a představy budoucích majitelů domu a navíc je dostatečně
konkrétní a popisný, aby podle něj stavební firma dům skutečně
postavila. Počítejte s tím, že čím detailnější projekt, tím menší
pravděpodobnost, že stavební firma udělá stavbu jinak, než si
představujete. Dokazovat pak, čí je to chyba a na čí náklady se
uskuteční orpava, bývá velmi nepříjemné. Pokuste se sami, nebo s pomocí
někoho jiného dotáhnout svůj projekt do nejmenšího detailu.
3. Buďte kreativní
Fázi definice obsahu, funkcí a struktury webu nejraději provádíme
řízeným brainstormingem – tedy kreativní diskuzí mezi lidmi, kteří
mají k tématu co říci. V příjemném prostředí u tabule nebo
flipchartu vymyslíte během krátké chvíle věci, které byste u svého
počítače nad prázdnou stránku ve Wordu vymýšeli dlouhé hodiny nebo také
vůbec nikdy. V rámci diskuze se nenechávejte odradit myšlenkami typu „to
nepůjde“ nebo „to je na výrobu moc složité“. V tuto chvíli je čas
chrlení myšlenek, škrtat v projektu můžete vždycky
Vezmete-li si tyto rady k srdci, můžete se pustit do práce. Doporučuji
postupovat následujícími kroky:
1. Výčet obsahu a struktury
Pomocí odrážek si sepište seznamy toho, co chcete na webu mít.
Nezapomente při této diskuzi zohlednit veškerou přípravu, kterou jste si
udělali. Nadefinujte si obsahové prvky webu (texty, články, aktuality,
přehledy produktů, detailní popisy produktů a služeb, refernce klientů,
představení týmu, kontaktní informace atp.) a funkcionalitu (formuláře,
objednávky, poptávky, hlasování, ankety porovnání produktů atp.).
V této fázi není nutné vše do detailu popisovat, stačí
heslovité body.
2. Seřazení do priorit
Vytvořené seznamy si seřaďte podle priorit. Shodněte se na tom, co je
pro vás prioritní, co může trochu ustoupit do pozadí a co je naopak zcela
minoritní.
3. Vytvořte strukturu
S výjimkou některých aplikačních webů by měly být všechny weby
uspořádány do pyramidové struktury. Vaším úkolem je tedy uspořádat
návrh svého webu do základní struktury. Zcela na vrcholu pyramidy si
představte titulní stránku. Pod ní poskládejte první úroven podstránek,
které většinou reprezentují základní rubriky/sekce vašeho webu a jsou
většinou velmi prioritní. Zkuste v této fázi zatím zapomenout na
navigační mechanismy webu, na ně přijde čas později. Pod první úroven
pak poskládajte další úrovně a propojujte je vazbami. Vznikne vám tak
přehledný strom, který reprezentuje základní informační architekturu
webu, ze které bude pro každou stránku patrné, do které větve patří, co
je její nadřazenou stránkou (tzv. rodič) a co jsou naopak podřízené
stránky (tzv. potomci).
4. Popište obsahové prvky a funkcionalitu
Jakmile jste poskládali stránky do struktury, přišel čas na bližší
popis jednotlivých obsahových součástí a funcionalit. Buďte skutečně
důkladní a popisní. Představte si, že někdo jiný bude váš popis číst
a bude to programovat. Měl by jednoznačně vědět, co si pod daným
obsahovým prkvem představujete a jakým způsobem chcete mít provedené
jednotlivé funkcionality.
Vezmete-li tuto fázi budování firemního webu vážně a definici obsahu,
funkčnosti a struktury nepodceníte, ušetříte si spoustu těžkostí ve
fázi samotné výroby. Vyhnete se celé řadě komunikačním šumů, které
bývají časté právě v situaci, kdy se projektová příprava pojme
spíše vágně.
V dalších dílech seriálu se pak dozvíte, jak s těmito podklady dále
pracovat, jak z nich nadefinovat navigaci atp.
Autor: David Špinar
Návrh struktury webu a navigace
Návrh struktury webu a navigace samozřejmě vychází ze všech
připravených podkladů pro nový web. Úspěšný web se neobejde bez
přehledné navigace a srozumitelné struktury webu. Tento článek pojednvá
právě o tom, na co se soustředit při jejich návrhu.
Struktura webu, navigace, menu
Tyto 3 pojmy spolu souvisí, a proto se často zaměnují. Zde je jejich
krátké představení:
- Struktura pokud možno logicky uspořádává a rozděluje
jednotlivé informace na stránky podle různých souvislostí.
- Pod pojmem navigace se ukrývají konkrétní ovládací
prvky (odkazy, tlačítka, formuláře apod.), které uživateli umožnují
pohyb mezi stránkami, uspořádanými ve struktuře.
- Menu je jen jedním z navigačních prvků. Většinou je
řešené jako skupina setříděných odkazů.
Struktura webu
Kvalitní struktura webu napomáhá tomu, aby se uživatel lépe orientoval
v informacích, které mu stránky nabízí. Na její význam se často
zapomíná.
Jak už zaznělo v předchozím dílu tohoto seriálu – struktura
většiny webů by měla být stromová. Pro potřeby firemních webů a
e-shopů si s touto strukturou vystačíme.
Vytvářejte stromovou (pyramidovou) strukturu
Stromová struktura je jednoduchý model, ve kterém mají informace jediné
místo, jsou seřazené do kategorií a jsou mezi sebou nadřízené a
podřízené. Pokud je to potřeba můžete vytvořit pro jeden web více
struktur. Jedna z nich bude hlavní a ostatní doplnkové.
Berte strukturu webu vážně
Nejpohodlnější a nejrychlejší způsob, jak vytvořit strukturu stránek
je jednoduše okopírovat produktový katalog, nebo organizační strukturu
firmy či instituce. Tento způsob je velmi konfortní a vskutku je to také
jedna z nejhorších variant. Bohužel je také velmi často využívaná.
Podle toho také vypadá velké množství e-shopů, či stránky různých
institucí.
Detaily a rozcestníky
Určete si, které stránky budou představovat nějaký detail a které
budou pouze rozcestníky (kategorie, sekce, rubriky apod.).
Detail je obvykle taková stránka, kterou uživatel hledá.
V e-shopu jsou typickým detailem jednotlivé stránky zboží, ale také
stránky kontakt, obchodní podmínky apod. I detail může mít podstránku
např. upřesnění informací, informace pro odborníky apod.
Typickými rozcestníky jsou kategorie zboží v e-shopu,
služeb nebo titulní stránka. Uživateli by měl rozcestník dát na výběr a
pomoci mu najít detail, který hledá. I na stránce, která je spíše
rozcestníkem, musí být nějaký obsah. Při návrhu struktury tedy zvažujte,
jestli vytvořená kategorie bude pro uživatele přínosná a dostatečně
návodná, aby se zde dokázal uživatel rozhodnout, kudy a kam dál.
Zvolte vhodné kritérium
Při návrhu struktury musíte vždy mít jasno, podle jakých kritérií
budete strukturu tvořit. Struktura e-commerce webu nejčastěji odráží
strukturu nabízených produktů nebo služeb. Např.: hlavní část struktury
webu autobazaru může vzniknout podle značek vozů, typu jejich karoserie,
stáří, nebo mnoha jiných parametrů. Ne každá firma ale může vybírat
z tolika kritérií.
Myslete na lidi, pro které strukturu tvoříte
Hlavní struktura bude uživatelům nejvíce na očích, a tak by měla být
co nejsrozumitelnější a nejnázornější. Podle hlavní struktur y se
většinou vytváří i hlavní navigace. Měli byste tedy důkladně uvažovat
o tom, jaké cilové skupině bude struktura sloužit a s jakým cílem na
váš web budou lidé přicházet.
Např.: Stránky úřadu určené pro úředníky by měly mít jinou
strukturu než stránky stejného subjektu určené pro firmy a občany. Více
cílových skupin je někdy možné obsloužit pomocí vedlejší struktury.
Vedlejší struktura ale nemusí být stoprocentní řešení a nejspíš bude
potřeba vytvořit obsah pro nově vzniklé kategorie.
Různé cílové skupiny se liší nejen v požadavcích, ale také
v chápání problematiky a používané terminologie. Strukturu tedy musíte
přizpůsobit hlavně potřebám lidí, kterým bude sloužit.
Navigace
Pro návrh ideální navigace neexistuje žádný recept. Vždy je nutné
uvažovat v zájmu uživatele a z pohledu toho, co může web nabídnout.
Základní navigace
Základní navigace většinou odpovídá základní struktuře webu a často
je zobrazena jako kombinace hlavního a lokálního menu.
Hlavní navigace
Snad každý vícestránkový web obsahuje hlavní navigaci.
Obvykle se jí říká menu. Vyskytuje se na každé stránce a
obvykle obsahuje odkazy na hlavní sekce webu, nebo na podsekce. Hlavní menu
bývá realizováno jako horní – vodorovná navigace, nebo postranní menu
(svislá navigace) – častěji se objevuje na levé straně, ale zejména
u obsahových stránek a blogů je stále častěji můžeme najít v pravém
sloupci.
Lokální (místní) navigace
Na podstránkách webu se často objevuje tzv. lokální
navigace, která obsahuje odkazy na vnitřní stránky sekce či
podsekce, ve které se uživatel právě nachází. Lokální navigace se
nejčastěji vyskytuje na levé nebo pravé straně jako součást svislého
hlavního menu (rozbalená část menu), nebo doplněk horního menu. Méně
často se vyskytujeméně často ve vodorovné podobě pod horním menu.
Rozbalovací menu
Čím dál méně populární je dynamicky rozbalovací
menu, která se rozbaluje při najetí myši na položky. Nejčastěji
se objevuje ve vodorovné formě, která je obvyklá i v počítačových
programech. Méně často je k vidění ve svislé podobě. Rozbalovací menu
často obsahuje celou základní strukturu. Z pohledu tvůrce webu je nutné
říci, že k zajištění funkčnosti rozbalovacího menu se používají
technologie, které v některých prohlížečích nefungují (kapesní
počítače, čtečky handicapovaných občanů, textové prohlížeče), proto
je nutné k dynamické navigaci vytvořit alternativu, která umožní
používání webu i těmto uživatelům.
Drobečková navigace (breadcrumb)
Obvykle se vyskytuje nad hlavním nadpisem stránky. Má za úkol vyznačovat
polohu aktuální stránky v hlavní navigační struktuře a zároven umožnit
rychlý přesun na stránky umístěné výše ve struktuře.
Navigační stránky (rozcestníky)
O rozcestnících už byla řeč v souvislosti se strukturou. Jedná se
o stránky, které samy nemají žádný vlastní obsah a představují tedy
pouze cestu k detailu (obsahu na stránkách). Typickou navigační stránkou
je úvodní stránka zpravodajského serveru, úvodní stránky jeho rubrik či
přehled článků podle autorů. Navigačními stránkami jsou i výpisy
zboží v elektronických obchodech či výsledky vyhledávání vyhledavače.
V povídání o struktuře byly nazvány jako rozcestníky.
Kontextová navigace
Pouze se základní navigací si vystačíte pouze u malých webů a i tam
bude uživateli mnohdy chybět nějaký ten kontextový odkaz – odkaz, který
v souvislosti s obsahem konkrétní stránky odkazuje na jiné místo na
stránkách (či na jiný web). Kontextová navigace tedy spojuje související
stránky, které nemusí být ve struktuře vedle sebe a pomáhá uživateli
najít detailnější nebo příbuzné informace, o kterých se píše jinde na
webu. Kontextová navigace se tedy vyskytuje jako odkazy přímo v textu
obsahu, nebo jako samostatný blok odkazů na „související stránky“.
Kontextová navigace je velmi vítaná a velmi pomáhá nejen uživateli
v orientaci na webu, ale je prospěšná při optimalizaci pro vyhledávače a
často se za tímto účelem používá cíleně.
Alternativní a fasetová navigace
Je-li obsah webu velmi rozsáhlý a jde-li na něj pohlížet z různých
úhlů, nemusí jedna základní struktura k jeho přehlednému uspořádání
stačit. V takovém případě může být vytvořeno více tzv.
klasifikačních schémat, které obsah utřiďují podle různých
kritérií.
Zminovaný autobazar může tedy třídit auta podle značek (základní
struktura), ale také podle alternativních struktur: pobočky, na kterých se
auta nacházejí, podle roku výroby a mnoha dalších kritérií. Každé
z nich může být pro uživatele přínosné. Podle méně důležitých
kritérií lze vyhledávat nebo třídit v seznamech, ta důležitější
kritéria mají své vlastní ovládací prvky.
Nástroje
Zajímavé služby, které lze uplatnit téměř na celém webu, nespadají
do klasických prvků navigace, ale je dobré na ně odkazovat. Obvykle jsou to
např. tisk stránky, doporučení známému, přidání do oblíbených
položek, odeslání dotazu k produktu.
Mezi nástroje se ale také dá zařadit fulltextové vyhledávání
umístěné na každé stránce, nebo různé parametrické vyhledávání
typické pro cestovní agentury, elektronické obchody, autobazary apod.
U uživatelů jsou tyto prvky oblíbené, ale musí být opravdu dobře
zpracované, aby z nich lidé měli odpovídající zážitek. Pozornost by se
měla věnovat nejen samotnému vyhledávacímu formuláři, ale ještě více
stránce, která zobrazuje samotné výsledky.
Pomocná navigace
Velmi často se na webech vyskytují důležité odkazy v zápatí
stránky – kontakty, právní doložka, mapa stránek apod.
Mapa webu
Již zmíněná mapa stránek je poměrně často používaným navigačním
prvkem. Je to jedna či více stránek, které přehledně shrnují obsah
celého webu s odkazy na všechny jeho stránky či alespon sekce.
Autor: Roman Appeltauer
Návrh funkčních prvků
V drtivé většině případů budeme muset definovat také alespon
základní funkční prvky, jejich vzhled a zejména chování.
Které funkční prvky použít
Nejsložitější je v tomto ohledu samozřejmě návrh ucelených webových
aplikací, například internetového obchodu. Pokud se ale budeme držet
v intencích běžného firemního webu, setkáme se většinou jen
s několika obvyklými funkčními prvky, typicky s vyhledáváním,
kontaktním formulářem nebo registrací do newsletteru.
Při vymýšlení, které funkční prvky na svých stránkách použijeme,
je třeba vycházet z charakteru webu a skutečných potřeb našich
návštěvníků. Zároven musíme respektovat i technické možností či
rozpočtová omezení. Je tedy například zbytečné nabízet formulář pro
registraci a přihlašování uživatelů jenom proto, abychom ho na stránkách
měli, když vlastně nemáme registrovaným uživatelům co nabídnout. Stejně
tak nemůžeme zobrazovat formulář pro vlastní fulltextové vyhledávání,
pokud nemáme k dispozici žádnou technologii, která by zajistila vracení
kvalitních a relevantních výsledků hledání.
Způsoby návrhu
Vývojáři našeho webu musíme předat popis jednotlivých funkčních
prvků. Požadované chování se dá zachytit pomocí některého
z následujících prostředků či jejich kombinace:
- Popis funkcí – prostý textový popis chování funkce, vstupů a
výstupů za různých okolností.
- Use case diagramy – diagramy zobrazující interakci mezi uživatelem a
funkcí.
- Textové use case diagramy – fungují stejně jako klasické use case
diagramy, pouze se nevyjadřují graficky. Jedná se o zápis interakce
v podobné posloupnosti jako interview (dotaz uživatele, odpověď systému,
dotaz uživatele, odpověď systému…).
- Procesní diagramy.
Při sepisování specifikace bychom měli být důslední a požadované
chování popsat do posledního detailu. Předejdeme tak častým
nedorozuměním, obtížným dodatečným opravám a změnám.
Obecné vlastnosti formulářů
Většina funkčních interakcí s uživatelem se na webu děje pomocí
formulářů. Pro ty platí obecně několik zásad, kterých bychom se
měli držet.
Účel formuláře by měl být uživatelům zcela jasný. Neměli by být na
pochybách, k čemu slouží, proč a jak ho mají vyplnovat a co se stane, až
jej odešlou. Obvykle jej stačí doprovodit výstižným titulkem či krátkým
a popisným textem. Je sem také dobré zakomponovat nějakou výzvu, která
povzbudí uživatele k použití formuláře.
Každý formulář by měl být co nejkratší a požadovat jen nejnutnější
informace.
Dlouhý formulář je vhodné rozdělit do více postupných kroků
v podobě průvodce. V opačném případě může jeho rozsáhlost odradit
uživatele od vyplnění. Například u kontaktního formuláře si vystačíme
zpravidla se třemi vstupními poli – pro jméno, kontakt a samotnou zprávu.
Jakékoliv další položky (jako je předmět zprávy, firma, funkce nebo pět
dalších kontaktů) jsou obvykle zbytečné. Stejně tak pro vyhledávání
stačí na běžných stránkách nabízet pouze jedno vstupní pole pro
hledanou frázi a odesílací tlačítko, všechny další volby či
rozšířené vyhledávání je dobré nechat až na speciální stránku.
K objednání newsletteru zase stačí vyplnit e-mail a je zbytečná
jakákoliv registrace s uživatelským jménem a heslem.
U jednotlivých prvků formuláře se musíme rozhodnout, zda je jejich
vyplnění povinné či volitelné. Povinná pole musíme vždy zřetelně
odlišit, obvykle se k tomu používá hvězdička. Mají-li být údaje do
pole zadávány v nějakém speciálním formátu nebo mohou-li být
uživatelé na pochybách, v jakém formátu mají údaj uvést (typicky
například datum), měli bychom jim to jednoznačně sdělit a nejlépe
doprovodit i příkladem. Na druhou stranu by měly být formuláře schopny
zpracovat a pochopit všechny obvyklé formáty (rodné číslo s lomítkem
i bez lomítka, PSČ s mezerou i bez apod.).
Po odeslání formuláře probíhá kontrola správnosti vstupních údajů,
jejich formátu, vyplnění všech povinných položek apod. Při návrhu
musíme specifikovat chování webu při všech případných chybách. Chybová
hláška by měla být vypsána jasně a zřetelně, aby si jí uživatel
okamžitě všiml. Nejlépe je výrazně označit inkriminované formulářové
pole a chybovou hlášku vypsat přímo k němu.
Po úspěšném odeslání formuláře je třeba určit, co se má stát se
zadanými daty. V případě kontaktního formuláře si tedy budeme chtít
nechat zprávu poslat na e-mail, u newsletteru přidat zadanou adresu do
databáze odběratelů. Složitější to bude u vyhledávání. Tam musíme
popsat přesný způsob, podle kterého se má vyhledávat, ve kterých
oblastech webu hledat, zda používat rozšiřování dotazů o různé tvary
slov a synonyma, jak následně výsledky vypisovat, podle čeho je řadit, zda
a jak je seskupovat apod. Zvláštní specifikaci si pak vyžádá rozšířené
hledání.
Po bezchybném odeslání formuláře nesmí zůstat uživatel na pochybách,
zda vše proběhlo v pořádku. U vyhledávání se tedy uživateli zobrazí
výsledky hledání, u dalších formulářů je ideální speciální
potvrzovací či děkovací stránka, kde uživateli navíc nabídneme
i možné odkazy, kam může na našem webu pokračovat dále.
Autor: Jan Tichý
Jak pracovat s maketami stránek
V předchozích dílech seriálu jsme si ukázali, jak důležitá je
příprava základní struktury webu. V tomto díle se strukturami
pokročíme – nadefinujeme si struktury jednotlivých klíčových stránek a
znázorníme je v tzv. maketách (wireframes).
Jak tedy nejlépe nadefinovat strukturu klíčových stránek webu? Nejprve
si vemte k ruce vše, co jste si v přípravě připravili do této doby.
Zejména to budou obsahové, funkční navigační prvky, se kterými pro web
počítáte. Dejte si na pomyslnou hromádku veškeré textové části webu
(články, aktuality, textové tipy atp.), navigační prvky (drobečková
navigace, hlavní menu, kontextová menu), funkční prvky (vyhledávání,
přihlášení uživatelů, řazení a porovnání produktů atp.) nebo
orientační prvky (hlavička s logem, patička, nadpisy atp.).
Pokud máte pohromadě všechny prvky, které se mají do stránky vejít,
vaším dalším úkol bude jejich vzájemná prioritizace. Jednotlivé prvky si
seřaďte podle toho, jakou mají vůči sobě prioritu. Jsou články
důležitější než titulky? Je vyhledávací formulář důležitější než
formulář pro přihlášení uživatele? Prvky s větší prioritou by totiž
měly ve výsledném grafickém návrhu dostat vyšší vizuální prioritu,
které se dá jednoduše docílit vhodným umístěním ve stránce, použitou
barvou pozadí a popředí, velikostí písma atp.
Nyní můžeme pokročit s samotným maketám stránek – tzv.
wireframům. Wireframe je jednoduchá skica webové stránky, ve které jsou
načrtnuty všechny prvky tak, jak by jednou měly vypadat v grafickém
návrhu. Představte si, že pomocí obyčejné tužky a kusu papíru
namalujete, kde bude hlavička, kde patička, co se všechno nachází
v hlavním sloupci, co obsahuje vedlejší sloupci, kde jsou aktuality, kde
vyhledávací formulář atp. Nemusíte zacházet do bližších detailů,
stačí obrysy a kontury, které si dobře popište a znázorněte priority.
Blok a tužka je sice dobrý prostředek, ale často bývá vhodnější
využít některého elektronického formátu. V takovém případě můžete
použít některý kreslící program, nebo specializovaný program typu Microsoft
Visio nebo Omnigraffle.
Pomocí wireframů navrhněte všechny klíčové stránky vašeho budoucího
webu. K čemu jsou vlastně tak užitečné? Jejich přínos poznáte
v situaci, kdy se budete bavit s grafikem o grafickém návrhu. Wireframe
nejlépe popisuje, jaké prvky se mají vyskytovat na stránce, jaká je jejich
vzájemná priorita atp. Grafik pak může lépe odvést svoji kreativní
práci, přičemž zachová zadání, které jste mu připravili, na nic
nezapomene, nezamění vzájemné priority. Čím více času a úsilí
věnujete tvorbě wireframů, tím více si ušetříte času a námahy při
přípravě grafických návrhů.
Autor: David Špinar