Nároky na budoucí rozvoj webu
Znám mnoho majitelů webových stránek, kteří si poté, co jim dodavatel
dokončil web, spokojeně zamnuli rukama a vlastní web je v té chvíli
vlastně přestal zajímat. „Měli“ web, a to přece stačí.
Přesto je tento stav jednou z nejčastějších chyb, se kterou se lze na
Internetu potkat. „Mít web“ totiž nestačí. Pokud svůj
web pouze máte, pravděpodobně ho máte zbytečně, protože zřejmě nebude
plnit cíle, které by plnit mohl.
V tomto článku bych vám rád představil zásadní skutečnost, kterou si
v souvislosti se svým webem musíte uvědomit. Váš web potřebuje neustálý
pohyb, změnu. Musíte jej rozvíjet, jinak zakrní a konkurence vás nechá
daleko za sebou. Správný majitel webu totiž ví, že se o svůj web musí
i v budoucnosti starat, připravovat pro něj nový obsah a přemýšlet
o nových funkcionalitách.
Pojďme se podívat na několik argumentů, které tuto tezi podporují:
- Aktualizovaný obsah budí důvěru. Pokud přijdete na web
a v aktualitách naleznete aktualitu z roku 2004, zřejmě si o firmě
nepomyslíte nic dobrého. Pravděpodobně vás napadne, zda-li tato firma
vůbec ještě funguje.
- Aktualizovaný obsah motivuje k další návštěvě.
Jestliže návštěvník při každé návštěvě webu nalezne něco nového,
co ho zajímá, bude mít určitě větší chuť přijít i příště. Pokud
mu navíc nabídnete nějakou možnost upozornění na nový obsah (RSS kanály,
e-mailový newsletter atp.), jeho příští návštěvu si ještě více
pojistíte.
- Nové funkce vylepšují účinnost webu. Z analýz
návštěvnosti můžete jednoduše poznat, jak se lidé na vašem webu
chovají. Z této cenné zpětné vazby se pak můžete poučit a svůj web
vylepšit o nové funkcionality, které zvýší jeho přesvědčivost a
účinnost.
- Aktualizovaný obsah láká vyhledávače. Roboti
vyhledávačů mají rádi stránky, kde se často aktualizuje obsah. Takové
stránky indexují mnohem častěji a důkladněji.
Jistě byste sami nalezli ještě mnoho dalších argumentů, které
jednoznačně svědčí o tom, že je dobré neusnout na vavřínech a o svůj
web se starat a vylepšovat jej.
Pojďme se ale nyní společně podívat na to, o čem byste měli uvažovat
v rámci přípravy firemního webu. V rámci plánování a projektování
webu už byste totiž měli myslet na to, jakým způsobem by bylo možné web
v budoucnosti rozvíjet. Špatná rozhodnutí mohou totiž budoucí rozvoj
negativně ovlivnit.
- Kvalitní redakční systém. Přimějte svého výrobce
webu, aby vám připravil takový redakční systém, ve kterém budete schopni
sami jednoduše ovládat veškerý obsah svého webu. Nespoléhejte se na sliby
výrobců, že vám budou sami obsah na vyžádání měnit. Redakční systém
by vám měl jednoduše a efektivně umožnit přidávat, upravovat i mazat
všechen textový obsah, ale i další obsahové prvky, jako jsou obrázky,
přílohy atp.
- Zajištění budoucího technického vývoje. Je velkou
chybou se domnívat, že vztah s výrobcem webu končí jeho předáním.
Nezapomente, že v budoucnu budete potřebovat upravit i technické části
webu, doplnit nějakou funkcionalitu nebo zásadněji změnit grafické šablony
webu. Měli byste mít jistotu, že vás v takovém případě dodavatel
nenechá na holičkách. Ideální je nějaká průběžná smlouva, která
umožní využívat služby výrobce právě v rámci kontinuálního rozvoje
webu.
- Personální zajištění. Je jen málo věcí, o kterých
se tak snadno povídá a tak špatně uvádějí v život, jako jsou webové
texty. Přitom jsou to právě texty, které z velké části ovlivnují
marketingovou přesvědčivost a obchodní účinnost webu. Najděte ve svém
týmu někoho, kdo umí srozumitelně a dobře psát, a pověřte ho obsahovou
redakční prací na svém webu. Bude tak jasně vymezena odpovědnost
i kompetence a texty budou formálně i obsahově konzistentní.
- Fungující zpětná vazba. Udělali byste velkou chybu,
pokud byste postavili svůj web jen na jednostranné komunikaci. Vždyť
i uživatelé vám mohou k vašemu podnikání i samotnému webu poskytovat
celou řadu užitečných zpětných vazeb. Naplánujte proto pro svůj web
důsledné měření a analýzu návštěvnosti (např. Navrcholu.cz nebo Google
Analytics), protože z ní se dozvíte, jak návštěvníci web skutečně
používají. Připravte dále návštěvníkům možnost, jak s vámi skrze
webové stránky komunikovat. Nabízejí se pro to různé kontaktní
formuláře, diskuzní fóra, návštěvní knihy atp.
Konkrétních nápadů by mohlo být určitě ještě mnohem více. Je však
důležité si uvědomit, že byste o těchto věcech měli přemýšlet
ještě před tím, než si detailně naplánujete vlastní web a zajistíte si
jeho výrobu. Nezapomente, že web, který se nerozvíjí, je jako kino, ve
kterém hrají už třetím rokem stejný film. Oba zejí prázdnotou.
Autor: David Špinar
Kolik webů vytvořit a jaké návštěvníky
získávat
V tomto díle se zaměříme na rozhodnutí,
zda kalkulovat s jedním velkým e-shopem, který může časem nabízet
i nesourodou nabídku produktů, a nebo zda půjdete cestou
specializace.
V druhé části článku určíme, zda jsou důležitější noví a nebo
vracející se návštěvníci, a jak je oslovit.
Šíře sortimentu a počet vašich e-shopů
Pokud plánujete provozovat e-shop, měli byste hned na začátku zvážit,
zda budete mít v budoucnu ambice rozšiřovat sortiment zboží. Důvodů pro
rozšíření může být několik. Naleznete volnou niku v trhu, zajistíte si
výhodného dodavatele, začnete provozovat kamenný obchod a budete ho chtít
využít pro prodej dalšího zboží, apod. Nové zboží můžete buď
integrovat do jednoho webu (s jedním designem na jedné doméně) nebo
sortiment rozdělíte do více specializovaných e-shopů (obvykle s různým
designem, na více doménách). Počítejte s tím již při prvních
návrzích funkčnosti a vzhledu e-shopu.
Toto rozhodnutí ovlivnuje nejen architekturu webu, ale i název domény.
Využiji příklad z minulých dílů, e-shop prodávající draky.
V případě rozšíření nabídky v rámci jediného webu
o komplementární zboží, problém nebude. Například vozítka, která za
sebou speciální drak táhne a nebo přidání specializovaného bazaru.
Problém ale nastane v případě, že začnete nabízet pomůcky pro další
adrenalinové sporty, jako je třeba paragliding, rafting. Adresa a jméno webu
Draci.cz by byl dost omezující. Více by se hodil název extremni-sporty.cz a
nebo nějaké nekonkrétní slovo jako třeba ex3em.cz. Myslete o pár let
dopředu!
Výhody jednoho e-shopu
- Levnější cena na výrobu a technickou údržbu jednoho e-shopu.
- Jednodušší komunikace značky a levnější náklady na propagaci.
- Jednomu zákazníkovi lze prodat více zboží najednou díky snazšímu
up-sellingu a cross-sellingu.
Nevýhody jednoho e-shopu
- Velký obchod, s širokým sortimentem různého zboží, bude vykazovat
pravděpodobně nižší konverzní poměr. Důvodem je nižší přehlednost
webu a složitější navigace.
- Pravděpodobně nižší viditelnost ve vyhledavačích.
Obecně lze říci, že jeden e-shop je výhodnější než tvorba a
udržování více různých obchodů. Příkladem jednoho obchodu s velmi
širokou nabídkou zboží je Vltava.cz nebo Kasa.cz a opačně pak síť
obchodů Mall.cz. Nutno říci, že v případě Mallu a skutečně obrovské
šíře nabízeného sortimentu je rozdělení do více e-shopů naopak
logický krok.
Jaké návštěvníky chcete
Druhá věc, kterou budete muset zvážit a která by měla být jasná již
před prvními návrhy webu je typ návštěvníků, které na webu chcete
podporovat. Firmě, která poskytuje jednorázové služby nebo úzký sortiment
zboží dlouhodobé spotřeby, půjde spíše o nové návštěvníky webu.
Například prodej elektrických kotlů, které vydrží desítky let nebo
pokládka koberců či realitní služby. Naopak u e-shopů, které prodávají
spotřební zboží, například prodejci akrobatických draků a pomůcek pro
adrenalinového sporty, budou chtít majitelé těchto webů nalákat jak nové,
tak i věrné návštěvníky, potažmo zákazníky.
Jak na vracející se návštěvníky
Od této jednoduché úvahy se pak odvíjí další komunikace
s návštěvníkem, více času a peněz se věnuje jinému druhu aktivit.
Nového návštěvníka lze přivést reklamou a nebo dobrými výsledky ve
vyhledavačích. Na vašem e-shopu budete podporovat především konkrétní
produkty. Pokud ale chcete, aby se návštěvníci stále vraceli, zaměřte se
více na tvorbu pokročilých funkcí webu a vytváření jeho obsahu. Cílem je
zákazníka zaujmout nejen nabídkou konkrétních produktů, ale přesvědčit
ho o vaší důvěryhodnosti a nabídnout mu nadstandardní dávku informací.
Jak psal kolega David Špinar v minulém díle seriálu, je důležité web
aktualizovat a rozšiřovat jeho obsahovou část. Díky tomu budou mít
zákazníci důvod se vrátit se k vám a ne ke konkurenci.
Více informací o způsobech, jak získat nové zákazníky, se dozvíte
v některém z dalších dílů o plánování marketingových aktivit.
Doporučení prodejci draků
Jaká by byla doporučení prodejci draků. Jméno domény a e-shopu
nevztahujte jen k současné nabídce drakům, ale předpokládejte
rozšíření sortimentu. Je totiž celkem běžné, že se sortiment e-shopů
rozšiřuje. V tomto případě se více zaměřte na věrné, vracející se
zákazníky. Důkladně propracujte funkčnost webu, sekci článků a poradny.
Umožněte porovnání produktů, přidávání komentářů pod produkty od
současných zákazníků a poradnu, jak zboží vybírat. Články nechte psát
externími autory. Texty mohou obsahovat návody jak správně pouštět
akrobatického draka nebo reportáže ze soutěží. Dále přidejte katalog
vhodných sportovišť, klubů, cvičišť/škol. Můžete vytvořit i nějaký
věrnostní program s nabídkou určitých slev.
Jistě je to hodně práce, ale bude to vaše konkurenční výhoda a peníze
vynaložené na tyto činnosti nebudete opakovaně vydávat do reklamy. Texty
vám navíc pomohou v umístění ve vyhledavačích, čímž přivedete
i nové návštěvníky. Aktualizovaný a široký obsah vzbudí v očích
návštěvníků tolik potřebnou důvěru ve váš web.
Rekl bych, že strategie nízký cen, by mi zde výrazně nepomohla. Jednak
jde o hobby zboží, za které zákazníci obecně rádi připlatí, a také
v tomto sortimentu v Česku není tak výrazná konkurence jako v jiných
odvětvích.
Autor: Michal Krutiš