Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Retro Monday, díl 5: Budoucí rozvoj webu

Nároky na budoucí rozvoj webu

Znám mnoho majitelů webových stránek, kteří si poté, co jim dodavatel dokončil web, spokojeně zamnuli rukama a vlastní web je v té chvíli vlastně přestal zajímat. „Měli“ web, a to přece stačí.

Přesto je tento stav jednou z nejčastějších chyb, se kterou se lze na Internetu potkat. „Mít web“ totiž nestačí. Pokud svůj web pouze máte, pravděpodobně ho máte zbytečně, protože zřejmě nebude plnit cíle, které by plnit mohl.

V tomto článku bych vám rád představil zásadní skutečnost, kterou si v souvislosti se svým webem musíte uvědomit. Váš web potřebuje neustálý pohyb, změnu. Musíte jej rozvíjet, jinak zakrní a konkurence vás nechá daleko za sebou. Správný majitel webu totiž ví, že se o svůj web musí i v budoucnosti starat, připravovat pro něj nový obsah a přemýšlet o nových funkcionalitách.

Pojďme se podívat na několik argumentů, které tuto tezi podporují:

  1. Aktualizovaný obsah budí důvěru. Pokud přijdete na web a v aktualitách naleznete aktualitu z roku 2004, zřejmě si o firmě nepomyslíte nic dobrého. Pravděpodobně vás napadne, zda-li tato firma vůbec ještě funguje.
     
  2. Aktualizovaný obsah motivuje k další návštěvě. Jestliže návštěvník při každé návštěvě webu nalezne něco nového, co ho zajímá, bude mít určitě větší chuť přijít i příště. Pokud mu navíc nabídnete nějakou možnost upozornění na nový obsah (RSS kanály, e-mailový newsletter atp.), jeho příští návštěvu si ještě více pojistíte.
     
  3. Nové funkce vylepšují účinnost webu. Z analýz návštěvnosti můžete jednoduše poznat, jak se lidé na vašem webu chovají. Z této cenné zpětné vazby se pak můžete poučit a svůj web vylepšit o nové funkcionality, které zvýší jeho přesvědčivost a účinnost.
     
  4. Aktualizovaný obsah láká vyhledávače. Roboti vyhledávačů mají rádi stránky, kde se často aktualizuje obsah. Takové stránky indexují mnohem častěji a důkladněji.

Jistě byste sami nalezli ještě mnoho dalších argumentů, které jednoznačně svědčí o tom, že je dobré neusnout na vavřínech a o svůj web se starat a vylepšovat jej.

Pojďme se ale nyní společně podívat na to, o čem byste měli uvažovat v rámci přípravy firemního webu. V rámci plánování a projektování webu už byste totiž měli myslet na to, jakým způsobem by bylo možné web v budoucnosti rozvíjet. Špatná rozhodnutí mohou totiž budoucí rozvoj negativně ovlivnit.

  1. Kvalitní redakční systém. Přimějte svého výrobce webu, aby vám připravil takový redakční systém, ve kterém budete schopni sami jednoduše ovládat veškerý obsah svého webu. Nespoléhejte se na sliby výrobců, že vám budou sami obsah na vyžádání měnit. Redakční systém by vám měl jednoduše a efektivně umožnit přidávat, upravovat i mazat všechen textový obsah, ale i další obsahové prvky, jako jsou obrázky, přílohy atp.
     
  2. Zajištění budoucího technického vývoje. Je velkou chybou se domnívat, že vztah s výrobcem webu končí jeho předáním. Nezapomente, že v budoucnu budete potřebovat upravit i technické části webu, doplnit nějakou funkcionalitu nebo zásadněji změnit grafické šablony webu. Měli byste mít jistotu, že vás v takovém případě dodavatel nenechá na holičkách. Ideální je nějaká průběžná smlouva, která umožní využívat služby výrobce právě v rámci kontinuálního rozvoje webu.
     
  3. Personální zajištění. Je jen málo věcí, o kterých se tak snadno povídá a tak špatně uvádějí v život, jako jsou webové texty. Přitom jsou to právě texty, které z velké části ovlivnují marketingovou přesvědčivost a obchodní účinnost webu. Najděte ve svém týmu někoho, kdo umí srozumitelně a dobře psát, a pověřte ho obsahovou redakční prací na svém webu. Bude tak jasně vymezena odpovědnost i kompetence a texty budou formálně i obsahově konzistentní.
     
  4. Fungující zpětná vazba. Udělali byste velkou chybu, pokud byste postavili svůj web jen na jednostranné komunikaci. Vždyť i uživatelé vám mohou k vašemu podnikání i samotnému webu poskytovat celou řadu užitečných zpětných vazeb. Naplánujte proto pro svůj web důsledné měření a analýzu návštěvnosti (např. Navrcholu.cz nebo Google Analytics), protože z ní se dozvíte, jak návštěvníci web skutečně používají. Připravte dále návštěvníkům možnost, jak s vámi skrze webové stránky komunikovat. Nabízejí se pro to různé kontaktní formuláře, diskuzní fóra, návštěvní knihy atp.

Konkrétních nápadů by mohlo být určitě ještě mnohem více. Je však důležité si uvědomit, že byste o těchto věcech měli přemýšlet ještě před tím, než si detailně naplánujete vlastní web a zajistíte si jeho výrobu. Nezapomente, že web, který se nerozvíjí, je jako kino, ve kterém hrají už třetím rokem stejný film. Oba zejí prázdnotou.

Autor: David Špinar

Kolik webů vytvořit a jaké návštěvníky získávat

V tomto díle se zaměříme na rozhodnutí, zda kalkulovat s jedním velkým e-shopem, který může časem nabízet i nesourodou nabídku produktů, a nebo zda půjdete cestou specializace.

V druhé části článku určíme, zda jsou důležitější noví a nebo vracející se návštěvníci, a jak je oslovit.

Šíře sortimentu a počet vašich e-shopů

Pokud plánujete provozovat e-shop, měli byste hned na začátku zvážit, zda budete mít v budoucnu ambice rozšiřovat sortiment zboží. Důvodů pro rozšíření může být několik. Naleznete volnou niku v trhu, zajistíte si výhodného dodavatele, začnete provozovat kamenný obchod a budete ho chtít využít pro prodej dalšího zboží, apod. Nové zboží můžete buď integrovat do jednoho webu (s jedním designem na jedné doméně) nebo sortiment rozdělíte do více specializovaných e-shopů (obvykle s různým designem, na více doménách). Počítejte s tím již při prvních návrzích funkčnosti a vzhledu e-shopu.

Toto rozhodnutí ovlivnuje nejen architekturu webu, ale i název domény. Využiji příklad z minulých dílů, e-shop prodávající draky. V případě rozšíření nabídky v rámci jediného webu o komplementární zboží, problém nebude. Například vozítka, která za sebou speciální drak táhne a nebo přidání specializovaného bazaru. Problém ale nastane v případě, že začnete nabízet pomůcky pro další adrenalinové sporty, jako je třeba paragliding, rafting. Adresa a jméno webu Draci.cz by byl dost omezující. Více by se hodil název extremni-sporty.cz a nebo nějaké nekonkrétní slovo jako třeba ex3em.cz. Myslete o pár let dopředu!

Výhody jednoho e-shopu

  • Levnější cena na výrobu a technickou údržbu jednoho e-shopu.
  • Jednodušší komunikace značky a levnější náklady na propagaci.
  • Jednomu zákazníkovi lze prodat více zboží najednou díky snazšímu up-sellingu a cross-sellingu.

Nevýhody jednoho e-shopu

  • Velký obchod, s širokým sortimentem různého zboží, bude vykazovat pravděpodobně nižší konverzní poměr. Důvodem je nižší přehlednost webu a složitější navigace.
  • Pravděpodobně nižší viditelnost ve vyhledavačích.

Obecně lze říci, že jeden e-shop je výhodnější než tvorba a udržování více různých obchodů. Příkladem jednoho obchodu s velmi širokou nabídkou zboží je Vltava.cz nebo Kasa.cz a opačně pak síť obchodů Mall.cz. Nutno říci, že v případě Mallu a skutečně obrovské šíře nabízeného sortimentu je rozdělení do více e-shopů naopak logický krok.

Jaké návštěvníky chcete

Druhá věc, kterou budete muset zvážit a která by měla být jasná již před prvními návrhy webu je typ návštěvníků, které na webu chcete podporovat. Firmě, která poskytuje jednorázové služby nebo úzký sortiment zboží dlouhodobé spotřeby, půjde spíše o nové návštěvníky webu. Například prodej elektrických kotlů, které vydrží desítky let nebo pokládka koberců či realitní služby. Naopak u e-shopů, které prodávají spotřební zboží, například prodejci akrobatických draků a pomůcek pro adrenalinového sporty, budou chtít majitelé těchto webů nalákat jak nové, tak i věrné návštěvníky, potažmo zákazníky.

Jak na vracející se návštěvníky

Od této jednoduché úvahy se pak odvíjí další komunikace s návštěvníkem, více času a peněz se věnuje jinému druhu aktivit. Nového návštěvníka lze přivést reklamou a nebo dobrými výsledky ve vyhledavačích. Na vašem e-shopu budete podporovat především konkrétní produkty. Pokud ale chcete, aby se návštěvníci stále vraceli, zaměřte se více na tvorbu pokročilých funkcí webu a vytváření jeho obsahu. Cílem je zákazníka zaujmout nejen nabídkou konkrétních produktů, ale přesvědčit ho o vaší důvěryhodnosti a nabídnout mu nadstandardní dávku informací. Jak psal kolega David Špinar v minulém díle seriálu, je důležité web aktualizovat a rozšiřovat jeho obsahovou část. Díky tomu budou mít zákazníci důvod se vrátit se k vám a ne ke konkurenci.

Více informací o způsobech, jak získat nové zákazníky, se dozvíte v některém z dalších dílů o plánování marketingových aktivit.

Doporučení prodejci draků

Jaká by byla doporučení prodejci draků. Jméno domény a e-shopu nevztahujte jen k současné nabídce drakům, ale předpokládejte rozšíření sortimentu. Je totiž celkem běžné, že se sortiment e-shopů rozšiřuje. V tomto případě se více zaměřte na věrné, vracející se zákazníky. Důkladně propracujte funkčnost webu, sekci článků a poradny. Umožněte porovnání produktů, přidávání komentářů pod produkty od současných zákazníků a poradnu, jak zboží vybírat. Články nechte psát externími autory. Texty mohou obsahovat návody jak správně pouštět akrobatického draka nebo reportáže ze soutěží. Dále přidejte katalog vhodných sportovišť, klubů, cvičišť/škol. Můžete vytvořit i nějaký věrnostní program s nabídkou určitých slev.

Jistě je to hodně práce, ale bude to vaše konkurenční výhoda a peníze vynaložené na tyto činnosti nebudete opakovaně vydávat do reklamy. Texty vám navíc pomohou v umístění ve vyhledavačích, čímž přivedete i nové návštěvníky. Aktualizovaný a široký obsah vzbudí v očích návštěvníků tolik potřebnou důvěru ve váš web.

Rekl bych, že strategie nízký cen, by mi zde výrazně nepomohla. Jednak jde o hobby zboží, za které zákazníci obecně rádi připlatí, a také v tomto sortimentu v Česku není tak výrazná konkurence jako v jiných odvětvích.

Autor: Michal Krutiš

 

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.