Registrace do katalogů
Registrace do katalogů by nepochybně měla patřit mezi první činnosti
uskutečněné v rámci budování zpětných odkazů nového webu.
V následujícím textu se dozvíte, proč je registrace do katalogů
důležitá, poradíme vám, jak katalogy vhodné pro registraci vybrat a jak
registrace do nich správně provádět.
Význam registrace do katalogů
Zjednodušeně lze říci, že celý web je založen na odkazech.
Dostatečné množství kvalitních odkazů směřujících na vaše stránky
přispívá k jejich viditelnosti v rámci internetu. A právě kvalitní
katalogy jsou vhodným prostředkem, jak nějaké hodnotné odkazy poměrně
nenáročným způsobem získat.
Základní dělení katalogů
Katalogy odkazů jsou weby, které zveřejňují veliké množství odkazů.
Ty jsou obvykle uspořádány do mnoha úrovní skupin a podskupin. Podle
oborového zaměření lze katalogy členit na všeobecné,
které se nevěnují žádnému specifickému oboru, oborové,
které se věnují jen jednomu oboru, a speciální, které
shromažďují odkazy jen na určité formáty či typy obsahu.
České všeobecné katalogy
Všeobecné katalogy v ČR reprezentuje především velká portálová
trojka Seznam.cz, Centrum.cz a Atlas.cz. V nich je registrace
nezbytná. Význam pro registrace má také česká sekce mezinárodního
katalogu Open Directory (dmoz.org). Ten
se však v poslední době často potýká s technickými problémy.
V druhé řadě stojí všeobecné katalogy menších portálů a
zpravodajských webů, např. Volný, Caramba, Cent, Katedrála, Klikni serveru
iDnes, Opendir, Tiscali a Yo. Další katalogy jsou již spíše osobní a
nepříliš úspěšné projekty, které není třeba brát
příliš vážně.
Světové všeobecné katalogy
Ve světě existuje veliké množství všeobecných katalogů. Mezi
nejznámější patří Open Directory (dmoz.org)
a různé mutace Yahoo! (např. yahoo.com,
uk.yahoo.com,
yahoo.de). Registrace v těchto katalozích má význam zejména pro
weby, jejichž pole působnosti není omezeno pouze na ČR. Obecně by neměla
chybět registrace vašeho webu v nejvýznamnějších všeobecných
katalozích jednotlivých zemí, na které se zaměřujete.
Oborové katalogy
Kromě všeobecných katalogů existují i katalogy zaměřené pouze na
určitý obor. Často se nejedná o samostatné, čistě katalogové weby, ale
o katalogové sekce vertikálních portálů a zpravodajských serverů.
Významnější oborové katalogy obvykle představují poměrně kvalitní
zdroj zpětných odkazů i přímé návštěvnosti a je proto vhodné věnovat
jim dostatečnou pozornost.
Speciální katalogy
Některé katalogy a vyhledavače se specializují jen na určitý druh či
formát dat. Jedná se například o katalogy a agregátory
RSS, do kterých lze zaregistrovat RSS kanály (feedy), obsahující
zpravidla novinky, zpravodajský obsah, příspěvky z weblogů a
v některých případech i zboží. Podmínkou zařazení do těchto
katalogů je RSS kanál s velmi často aktualizovaným hodnotným obsahem,
např. novinkami z oboru.
Speciálně pro internetové obchody lze vřele doporučit provádění tzv.
XML exportu zboží. Ten lze totiž zaregistrovat do katalogů
zboží, jakými jsou například zbozi.seznam.cz, zbozi.centrum.cz nebo zbozi.jyxo.cz. Uživatelé tak získají
snadný přístup k produktům, které nabízíte.
Základní doporučení pro registraci
Registrace většinou probíhá v několika krocích, kterými je třeba se
„prokousat":
- Výběr vhodné kategorie – stránky je třeba navrhnout
do odpovídající kategorie, a to jak tematické, tak regionální, pokud
takovéto členění v daném katalogu existuje. Kategorii je dobré vybírat
co nejpřesněji vzhledem k obsahu, který na vašich stránkách
převládá.
- Vyplnění základních údajů o vašem webu –
nejčastěji se jedná o:
• Adresa stránek (URL) – navrhujte nejlépe původní
adresu, ne například adresu „zrcadla", které je na ni pouze
přesměrováno.
• Titulek stránek – volbě vhodného titulku byste měli
věnovat dostatečné úsilí. Měl by sloužit pouze k jednoznačné
identifikaci stránek, tj. obsahovat pouze oficiální název stránek
případně název společnosti u firemních stránek, nikoliv jejich popis.
K tomu je určen popisek. Vyhnout byste se měli také různým nestandardním
znakům či psaní celého titulku velkými písmeny.
• Popisek stránek – měl by stručně a srozumitelně
vyjadřovat, co je obsahem stránek, jakému tématu se stránky věnují. Měl
by být stylisticky správný. Raději se vyvarujte sáhodlouhých výčtů či
„reklamštiny". Také se při psaní popisku vyhněte uvádění údajů,
které podléhají časté změně.
- Vyplnění kontaktních údajů – nebývá podmínkou vždy, ale
u většiny katalogů se s tímto požadavkem setkáte.
- Potvrzení registrace – spočívá nejčastěji v kliknutí na
potvrzovací odkaz či odeslání potvrzovacího emailu.
Na závěr je ještě třeba upozornit, že na provedení registrace se po
odeslání žádosti čeká nejčastěji několik dnů nebo
dokonce týdnů.
Autor: František Štrupl
Výměna odkazů
K dosažení dobré pozice ve vyhledávačích je mimo jiné potřeba také
dostatečné množství kvalitních zpětných odkazů. Jednou z tradičních
metod jejich získávání je výměna odkazů. V poslední době se sice
vzhledem k současné „politice“ vyhledávačů stává ve své klasické
podobě čím dál tím méně efektivní, přesto však stále zůstává
hojně využívaným způsobem, jak zpětné odkazy získávat.
Jak výměna odkazů funguje
Zpětné odkazy jsou při výměně odkazů budovány na základě vzájemné
dohody mezi majiteli webů. Existuje mnoho způsobů, jak výměnu odkazů
uskutečnit. Nejjednodušším z nich je požádat o ni přímo webmastera
nebo vlastníka stránek, se kterými chcete odkazy vyměnit.
Výměna pak probíhá v následujících krocích:
- Příprava webu pro výměnu.
- Nalezení tematicky příbuzných, ale nekonkurenčních, cizích
stránek.
- Odkázání na tyto stránky (může následovat až po dalším
kroku).
- Oslovení jejich webmastera s prosbou o reciproční odkaz.
Příprava webu pro vyměňování odkazů
Před započetím výměny odkazů je potřeba nejprve připravit stránky,
na které se budou umísťovat odchozí odkazy. Preferované jsou vnitřní
obsahové stránky vlastního webu, na které lze ovšem umísťovat jen ty
nejkvalitnější a tematicky nejrelevantnější odchozí odkazy. Méně
kvalitní či obecnější odchozí odkazy se umísťují na samostatnou
stránku odkazů, ve větším počtu pak do sekce strukturované jako malý
oborový katalog.
Vyhledávání potenciálních partnerů pro výměnu
Pro výměnu odkazů je vhodné vybírat pouze vysoce relevantní stránky.
Potenciální partnery lze přitom vyhledávat třemi způsoby:
- Prohlížením příslušných sekcí vztahujících se k vašemu oboru
v katalozích odkazů.
- Pomocí fulltextových vyhledávačů a dotazů s vhodně zvolenými slovy
charakteristickými pro daný obor.
- Vyhledáváním zpětných odkazů konkurence. Ty můžete zjistit
například pomocí příkazů link: a linkdomain: ve
vyhledavači Yahoo!.
Již při výběru vhodných partnerů pro výměnu odkazů je dobré brát
v potaz pravděpodobnost, s jakou se výměna uskuteční. Tu zvyšuje
například to, když je na cizích stránkách snadno nalezitelný kontakt,
jsou zjevně nedávno aktualizované a již nějaké odchozí odkazy
obsahují.
Kvalitní stránky vhodné pro výměnu odkazů by měly:
- být zaindexovány v databázi alespoň jednoho z hlavních
vyhledávačů,
- mít téma blízké tématu vašich stránek,
- neobsahovat příliš velké množství odchozích odkazů,
- mít co nejvíce zpětných odkazů.
Oslovení s prosbou o výměnu odkazů
Při oslovení je důležité zejména zvolit dostatečně citlivý
přístup, abyste nebyli označeni za spammera. Pro ilustraci proto uvádím
ukázkový email, kterým můžete o reciproční odkaz žádat:
Dobrý den,
při hledání informací na internetu jsem narazil na Vaši stránku https://www.xxx.com.
Tato stránka mě velice zaujala a přišla mi užitečná i pro
návštěvníky mého webu www.yyy.com. Proto jsem se rozhodl
přidat odkaz na Vaši stránku do sekce Odkazy www.yyy.com/odkazy/ našeho
webu.
Pro popis Vaší stránky jsem využil informací uvedených na Vašem webu.
Zkontrolujte, prosím, zda je vše v pořádku. V opačném případě mě
neváhejte kontaktovat s návrhem vhodnějšího titulku či popisu.
Byl bych zároveň velice potěšen, kdybyste mohl přidat odkaz na náš web na
Vaši stránku s odkazy.
Základní Informace o našem webu jsou:
Titulek: Název webu.
Popis: Popis webu.
URL: https://www.yyy.cz
S pozdravem
Hlavní slabina výměny odkazů
Výraznou nevýhodou klasické reciproční výměny odkazů je skutečnost,
že vyhledávače jsou v současné době schopny tento typ odkazů snadno
odhalit a nepřikládají jim již takovou váhu, jak tomu bylo v minulosti.
Tomuto problému se můžete vyhnout domlouváním sice náročnějších, ale
mnohem efektivnějších výměn odkazů v rámci nepřímého link buildingu,
jehož princip lze nejlépe vyjádřit diagramem Stránka A → Stránka B
→ Stránka C → Stránka A. V tomto případě tedy odpadá přímá
provázanost mezi dvěma libovolnými stránkami účastnícími se
výměny.
Tři rady na závěr
Efektivitu a celkovou úspěšnost výměny odkazů můžete snadno
maximalizovat, budete-li se při jejím uskutečňování řídit
následujícími radami:
- Obecně je lepší vyměňovat méně kvalitních odkazů než hodně
nekvalitních.
- Počet ochozích odkazů na běžné obsahové stránce by neměl být
vyšší než cca. 10. Na samostatné stránce ochozích odkazů může být
odkazů až okolo 50–60.
- Obvykle je úspěšnější rozeslat méně pečlivě individualizovaných
žádostí o výměnu, než mnoho e-mailů podle stejné, nijak
neindividualizované šablony.
Autor: František Štrupl
Další metody budování zpětných odkazů
V minulých dílech jsme se již věnovali dvěma velmi rozšířeným
metodám získávání zpětných odkazů – registracím do
katalogů a výměně
odkazů. Existují však také další způsoby, jak zpětné odkazy
získávat. Pojďme se na ně tedy podívat blíže.
Zpravodajské servery
Na webu existuje mnoho zpravodajských serverů, kterých lze s úspěchem
využít pro získání velmi hodnotných zpětných odkazů. Ty mohou být
ve formě:
- Odkazu umístěného přímo ve zpravodajském obsahu.
- Nebo jako součást podpisu autora u zpravodajského obsahu.
Link building se v tomto případě velmi úzce prolíná s public
relations, jejichž metody do jisté míry využívá. Při snaze o získání
odkazů ze zpravodajských serverů lze postupovat v zásadě třemi
způsoby:
- Vytvářet události, které by mohly být zajímavé pro
veřejnost. Těmi jsou například uvádění novinek na trh,
pořádání soutěží, sponzorování známých akcí či organizací apod.
Zároveň je samozřejmě potřeba média o těchto událostech informovat,
nejčastěji formou tiskových zpráv.
- Publikovat vlastní články na zajímavá témata. Jedná
se o velmi účinnou, i když poměrně nákladnou, metodu, neboť je potřeba
napsat natolik kvalitní články, aby je zpravodajský server byl ochoten
zveřejnit i s odkazem v podpisu.
- Uveřejňovat placené PR články. Jejich publikování na
významných zpravodajských serverech však může být poměrně drahé a
často jsou také uveřejněny jen po omezenou dobu. Na druhou stranu lze do
placených PR článků většinou vkládat dobře optimalizované odkazy.
Osobní stránky a blogy
Kvalitní, hodně navštěvované a odborně zaměřené weblogy a osobní
stránky mohou být dobrým zdrojem zpětných odkazů. Při jejich
získávání se postupuje obdobným způsobem jako v případě
zpravodajských serverů. Je však třeba si uvědomit, že bloggeři jsou
často citlivější ke komerčnímu obsahu.
Zpětné odkazy lze na blozích získat také komentováním článků.
Přitom je potřeba dát si pozor, aby nebyl komentář považován za spam.
Musí být proto věcný a hodnotný pro čtenáře daného článku.
Diskusní fóra
Pro link building lze využít také diskusních fór. Zpětné odkazy lze
získávat jejich vkládáním do jednotlivých příspěvků. Při tom je však
potřeba postupovat velmi citlivě a obezřetně a vyhnout se tzv. spamování.
Vaše příspěvky by proto měli být hodnotné a pro ostatní užitečné.
Některá fóra sice neumožňují vkládání odkazů přímo do
příspěvků, ale mají alespoň uživatelské profily, do kterých lze URL
propagovaného webu vložit. Častým přispíváním do fóra lze pak
důležitost tohoto odkazu zvýšit, neboť na stránku s profilem
obsahujícím odkaz vedou odkazy z jednotlivých příspěvků.
PR služby
Zpětný odkaz lze získat i jeho vhodným umístěním do tiskové zprávy
v elektronické podobě. K distribuci tiskových zpráv médiím jsou určeny
PR služby. Jejich moderní verze pak nabízejí také trvalé publikování
tiskových zpráv na webu. V ČR jsou nejvýznamnějšími zástupci PR
služeb PressPortal.cz, Pressweb.cz a PRESS on-line.
Záložkovací systémy
Nejrůznější záložkovací systémy sloužící ke sdílení odkazů mezi
uživateli si v poslední době nacházejí stále více příznivců. I jich
lze s úspěchem využít pro získání zpětných odkazů. Aby však tyto
odkazy byly dobrým zdrojem přímé návštěvnosti, musí v nich získat
nadprůměrnou popularitu. Toho lze docílit především publikováním
atraktivního a velmi hodnotného obsahu.
Vlastní weby
Pro podporu hlavního webu zpětnými odkazy lze využít také dalších
webů patřících jeho provozovateli. Zakládání dalších webů pro podporu
propagovaného webu zpětnými odkazy se vyplatí zejména v situaci, kdy je
získávání zpětných odkazů pro hlavní web ostatními metodami obtížné
například z důvodu velké komerčnosti propagovaného webu jinak chudého
na obsah.
Tyto další weby, často nezývané také satelitní, by měli
s propagovaným webem tematicky souviset a mít dobrý potenciál získávat
zpětné odkazy. Takovými weby mohou být například komunitní weby určené
pro sdílení poznatků a zkušeností mezi uživateli.
Závěr
Existuje mnoho způsobů, jak zpětné odkazy získávat. V předchozím
textu jsme uvedli jen některé z nich. Při budování zpětných odkazů pro
váš web je důležité zapojit vlastní kreativitu a vynalézavost.
Především je však nutné, mít opravdu kvalitní web, protože jen tak bude
link building skutečně smysluplný.
Autor: František Štrupl