Základní analýza návštěvnosti
Statistiky návštěvnosti jsou velmi podstatným zdrojem informací
o lidech, kteří web navštíví. S pomocí analýzy návštěvnosti můžete
zjistit, co uživatelé chtěli, jestli je váš web přesvědčil. Analýza
návštěvnosti vám také umožní odhalit chyby na vašem webu, vyhodnotit
efektivitu kampaní, a ukáže, které vaše aktivity přinášejí ovoce.
Návštěvnost
Vždy se měří počet návštěvníků (uživatelů) a
návštěv. Na jejich základě můžete vyhodnocovat loajalitu
návštěvníků, průměrný počet návštěv realizovaných jedním
uživatelem a poměr nových k vracejícím se uživatelům.
Velmi důležité je rozlišovat a měřit zdroje
návštěvnosti. Zdrojem návštěvnosti může být často
vyhledavač, PPC reklama, libovolný reklamní banner, ale také jakýkoli web,
na kterém je odkaz vedoucí na vaše stránky. Specifickým zdrojem
návštěvnosti je tzv. přímý přístup, kterému nepředchází žádná
jiná stránka. Uživatel tedy buď zadal přímo adresu do prohlížeče, nebo
klikl na odkaz v záložkách či e-mailu.
U přístupů z vyhledavačů a z PPC kampaní je velmi důležité
vyhodnocovat dotazy, tedy slova a výrazy, pomocí kterých
uživatelé ve vyhledavači hledali. Dotazy položené ve vyhledavačích
vypovídají velmi mnoho o záměru a přání uživatele. Tyto dotazy jsou
dobrým zdrojem informací jednak pro PPC kampaně, ale slouží také jako
inspirace pro zvyšování obchodní účinnosti webu i pro odhad spokojenosti
uživatelů.
Chování uživatelů
Uživatelé mají své vlastní důvody, proč na internetu něco hledají a
proč přicházejí na vaše stránky. Např. ne každý uživatel přichází
do e-shopu kvůli tomu, aby zde nakoupil, a mnoho uživatelů na váš web
každý den přichází omylem. Přesto ale analýzou chování uživatelů
můžete vyhodnotit, které stránky na vašem webu způsobují, že
potenciální zákazníci nakonec neobjednají, nebo naopak můžete zjistit, co
asi uživatelé od vašeho webu očekávají a jestli si svůj cíl splnili.
Nejočekávanější akcí uživatele je samozřejmě objednávka, odeslání
nějakého poptávkového nebo kontaktního formuláře. Tomuto typu akce
říkáme konverze a velmi často (zejména u e-shopů)
můžete přiřadit konkrétní (nebo průměrnou) částku, kterou vám
takovýto uživatel vydělá. Měříte-li si konverze, vyhodnocujte
i konverzní poměr, který vyjadřuje, na kolik návštěv
připadá jedna objednávka (podíl počtu konverzí a počtu návštěv).
Konverzní poměr odráží schopnost webu získat zákazníka a je vhodné jej
měřit samostatně pro jednotlivé zdroje návštěvnosti, zejména pro
placené kampaně.
Pokud je na vašem webu existují funkce, které mohou uživatelé použít,
určitě jejich využívání měřte. Mezi typické zajímavé funkce patří
přidání komentáře, doporučení známému, tisk výrobku, odeslání
dotazu, porovnávání zboží, vyhledávání na webu apod. Uživatelé,
kteří některou z těchto funkcí použijí, velmi jasně ukazují, že
jejich cíl je v souladu s vaším webem. Je tedy pravděpodobné, že tito
uživatelé mohou využít vaše služby.
Měřicí nástroj
K dispozici je mnoho měřicích nástrojů, které se velmi liší svými
možnostmi. Mezi bezplatnými nástroji je jednoznačnou jedničkou Google
Analytics. Umožňuje měření všech zmiňovaných hodnot, navíc
i efektivitu kampaní a mnoho dalších údajů, které vám pomohou
zkvalitňovat váš web.
Analýza efektivity návštěvnosti
Efektivita návštěvnosti není
iluze a už relativně dlouhou dobu není aktuální pouze profesionály
zabývající se on-line marketingem, ale i pro podnikavé lidi, kteří si
své místo na internetu teprve hledají.
I mezi profesionálními marketéry se najdou odvážlivci, kteří zaplatí
statisíce i miliony za kampaň, která se rozhodně nemůže vyplatit.
Účinek mnoha kampaní nelze vůbec předpokládat a v mnoha případech až
zpětná analýza efektivity kampaně ukáže, proč vlastně byla
účinná.
Nejobecnější informaci o efektivitě webu udává konverzní poměr,
který jsme již zmínili v minulém díle tohoto seriálu.
Celkovou efektivitu webu ovlivňují tři základní faktory:
- Struktura návštěvnosti – různé typy a skupiny uživatelů, jejich
různé motivace, očekávání apod.
- Kvalita webu – technické zpracování a přesvědčivost, a to po
obsahové i grafické stránce.
- Nabídka – cenová politika, doplňkové služby apod.
Pokles konverzního poměru
Přestože konverzní poměr a jeho změna v čase odráží výsledky
vašeho počínání, je velký omyl se soustředit čistě na jeho hodnotu.
Některé změny mohou mít velmi pozitivní vliv např. na růst
návštěvnosti, SEO, obchodní účinnost či přesvědčivost webu nebo mohou
mít pozitivní marketingový dopad. Důvody k poklesu mohou být např.:
- Informačně zajímavý obsah může přilákat mnoho uživatelů, kteří
chtějí pouze informace, ale mohou si vaši značku spojit se zajímavou či
kvalifikovanou radou.
- Komunitní funkce – weby, na kterých se uživatelé mohou nějakým
zajímavým způsobem zapojit do budování obsahu, si získávají příznivce
i skalní fanoušky. Ti mohou na málokterém webu mohou neustále konvertovat,
ale pomáhají zvyšovat důvěryhodnost a účinnost webu na skupinu
uživatelů, kteří mají zájem využít vaše služby.
- Brandové kampaně – kampaně podporující vaši značku či značku
webu mnohdy nemají okamžitý, ale spíše dlouhodobý efekt. Právě jejich
dlouhodobou účinnost prakticky nelze měřit a vyhodnocovat.
Konverzní poměr je tedy nutné chápat a vyhodnocovat v kontextu
s ostatními údaji, jako je počet návštěv nebo uživatelů, počet
objednávek a hlavně jejich vývoj.
Výkyvy konverzního poměru
Na konverzní poměr mají samozřejmě vliv veškeré reklamní kampaně a
propagační aktivity. Každá kampaň je schopná přilákat určitou
specifickou skupinu uživatelů. Každá skupina je vymezená na základě
těchto faktorů:
- Umístění kampaně – v on-line kampaních je to hlavně web,
případně konkrétní sekce webu, na kterém se banner nebo jiná forma
reklamy zobrazuje. Každý web má své specifické uživatele.
- Sdělení – informace, kterou se uživatel dozví ještě dříve než
váš web navštíví. Sdělení často výrazně ovlivňuje očekávání
uživatele a tedy i jeho chování na vašem webu.
Oba body je možné ovlivnit při přípravě každé kampaně a každý
z těchto bodů může výrazně ovlivnit výsledný konverzní poměr dané
kampaně. Není neobvyklé, že tentýž banner na jednom webu funguje
perfektně a na jiném vůbec. Podobně i pouhá změna textu v banneru,
inzerátu či jiném sdělení může velmi zásadně zapůsobit na efektivitu
kampaně.
Čím více se liší parametry kampaně od průměru celého webu, tím
více ovlivňuje daná kampaň konverzní poměr celého webu. Ten
nejvýrazněji ovlivňují zejména extrémní případy: málo uživatelů,
kteří hodně konvertují, nebo mnoho uživatelů, kteří nekonvertují
vůbec. (Obvyklejší je druhý případ.)
Analýza samotného webu
Nástroje, které měří chování uživatelů na webu vám mohou pomoci
odhalit silné a slabé stránky webu. Pokud chcete web průběžně
zkvalitňovat, určitě oceníte přesné informace o tom, kde se uživatelé
ztrácejí, která sekce či část menu jim dělá problémy.
Při analýze chování uživatelů se zaměřujeme zejména na:
- krátké návštěvy (pokud uživatel na webu navštíví jen jednu
stránku),
- stránky, ze kterých uživatelé web opouštějí (zejména opuštění
objednávkového procesu apod.),
- často používané položky v navigaci,
- chování uživatelů na klíčových stránkách (na co klikají),
- využívání speciálních funkcí a jejich vliv na konverzi
(vyhledávání, oblíbené položky, diskuze, porovnání apod.).
Vždy mějte na paměti, že reálná zpětná vazba – ať už pozitivní
či negativní připomínky – přichází zejména od loajálních
uživatelů. Zpětná vazba je velice cenná, ale nelze čerpat podněty pouze
z tohoto zdroje. Mohlo by se vám stát, že svůj web budete upravovat tak
dlouho, až bude použitelný pouze pro omezenou skupinu vašich stálých
zákazníků a bude velmi komplikovaný pro ty nové, které chcete získat.
Na základě analýzy návštěvnosti a vyhodnocování chování uživatelů
na základě naměřených dat můžete pochopit ty uživatele, kteří na
vašem webu nebyli schopní dosáhnout toho, co chtěli a opustili jej
nespokojení.
Efektivní kampaně pomocí A/B testování
Jedním ze základních kamenů úspěchu i propadu on-line kampaně je
vstupní stránka. Je to ta stránka, kterou uživatel
z vašeho webu vidí jako první. A jako taková musí splnit hned několik
malých, ale nelehkých úkolů:
- Ubezpečit uživatele, že se (po kliknutí na banner či inzerát) dostal
tam, kam chtěl.
- Naplnit očekávání, která mohl získat díky sdělení a vizuálnímu
zpracování reklamy.
- Zaujmout uživatele – vizuálně i obsahem.
- Přimět uživatele k aktivitě (pokračovat dál, objednat apod.).
Nevhodná vstupní stránka odradí uživatele a ti velice rychle váš web
opustí. To je v rozporu s vašimi zájmy, a proto se stále častěji
vytváří vstupní stránky šité na míru dané kampani.
Ideální vstupní stránka navazuje na sdělení, které
uživatel získal prostřednictvím kampaně.
Vstupní stránky by uživatele také měla zaujmout a přimět
k akci. Akcí může být vyplnění formuláře – vložení
e-mailu, odeslání poptávky, nebo pouhý klik na tlačítko vedoucí na
další stránku s více informacemi. Akce je nezbytná. Nemá-li uživatel
možnost jakkoli stvrdit svůj zájem o nabídku, můžeme jen těžko změřit
efektivitu vstupní stránky.
Máte-li více nápadů, testujte
Při návrhu vhodné vstupní stránky velmi snadno vyvstane otázka, jestli
by bylo lepší udělat ji tak či onak. Pokud nemáte opravdu pádné
argumenty, proč některou variantu zavrhnout a opravdu řešíte otázku,
která varianta by byla účinnější, vytvořte dvě varianty a otestujte je
obě najednou.
Princip A/B testování
Automatický skript rozdělí všechny příchozí uživatele na dvě skupiny
a každé skupině předloží jednu variantu vstupní stránky. Měřením se
sleduje, která ze dvou vstupních stránek dosáhla většího úspěchu. Pokud
v budoucnu pořádáte podobnou kampaň, můžete při tvorbě vstupních
stránek použít principy, které fungovaly lépe.
Zásady A/B testování
- Testujte ve stejnou dobu – A/B testování se provádí
automatickým skriptem, který průběžně a rovnoměrně zobrazuje stejný
počet obou typů vstupní stránky. Je sice jednodušší jeden týden
uživatelům nabízet jednu variantu stránky a druhý týden jinou, ale tímto
způsobem nelze dojít k vypovídajícím výsledkům. Motivovanost uživatelů
k nakupování či využití nějakých nabídek se mění každým okamžikem.
V šest ráno lidé uvažují jinak než ve dvě odpoledne, totéž platí pro
dny v týdnu, týdny v měsíci, o delších obdobích ani nemluvě.
- Testujte na homogenní skupině – uživatelé, kterým
předkládáte dvě různé stránky, by měli pocházet z jednoho zdroje –
z jednoho webu na základě jedné kampaně nebo na základě jednoho
rozeslaného e-mailu. Náhoda je nepřítel statistik a snadno by se mohlo
stát, že se náhodně do jedné skupiny zařadí větší procento
uživatelů, kteří by vaše služby (ne)využili bez ohledu na kvalitu
vstupní stránky.
- Testujte na velké skupině uživatelů – závěry na
základě dvaceti zobrazených vstupních stránek jsou naprosto bezcenné,
obrovskou roli v nich často hraje statistická chyba.
- Testujte podobné stránky – obě varianty by se měly
lišit právě tak moc, abyste byli schopní pojmenovat princip, na jehož
základě vznikly – příště jej budete moci aplikovat a využít pro
poznatky z dalšího testování. Stránky by se měly lišit vždy v jednom
kritériu. Chcete-li vyzkoušet více variant, dělejte to postupně.
Jednotlivá kritéria mohou být např. délka textu, použití formuláře
(formulář nebo jen tlačítko), délka formuláře (co vše musí uživatel
vyplnit), typ akce, ke které uživatele nabádáte (objednávka
zboží/nezávazná registrace).
- Testujte bez zbytečných chyb – jednomu uživateli by
se zobrazte pouze jednu variantu vstupní stránky, i kdyby přes kampaň
přišel znovu, omezíte tím riziko zmatení uživatele.
Nástroje
Pro úspěšné A/B testování se výborně hodí Google Website
Optimizer, který je zdarma poskytován všem uživatelům inzertního
systému Google AdWords. Website Optimizer můžete zkombinovat s Google
Analytics a detailněji analyzovat rozdíly v chování obou skupin
uživatelů.
Autor: Roman Appeltauer
Komunikace se zákazníky
Komunikace se zákazníky je důležitým faktorem, který ovlivňuje
důvěryhodnost vašeho projektu. Působí na celkový konverzní
poměr webu, loajalitu zákazníků i celkovou dobrou pověst vašeho obchodu.
V důsledku má významný dopad na vaše celkové dlouhodobé obraty a zisky,
a to jak v pozitivním, tak i v negativním směru. Zvolené formy komunikace
se zákazníky se mohou stát vaší významnou konkurenční výhodou, a proto
se vyplatí věnovat jim dostatečnou pozornost a úsilí.
Komunikační strategii promyslete předem
Již od začátku důkladně promyslete vhodné komunikační
prostředky, které hodláte využívat. A to dokonce ještě
předtím, než začnete pracovat na samotném návrhu webu. Některá
rozhodnutí ohledně budoucí komunikace se zákazníky totiž mohou podobu
i funkčnost webu výrazně ovlivnit.
Na počátku je potřeba si vyjasnit, které komunikační
kanály chcete vůbec používat a nabízet zákazníkům a jakým
způsobem. Dále pak stanovit případné preference některých z nich na
úkor ostatních. To vše se promítne do umístění, podoby a vizuální
priority těchto prostředků na budoucím webu.
Přitom byste měli respektovat případnou celkovou firemní
komunikační strategii a zvolené prostředky zakomponovat do
firemního komunikačního mixu. Zároveň musíte počítat s nutností
následného vytvoření a nastavení interních komunikačních procesů.
V případě společností, které mají specializované helpdesk oddělení,
je na místě vše formalizovat. Součástí psané strategie se pak stává
například podrobný komunikační manuál s typizovanými
scénáři apod.
Komunikujte interaktivně
Kanálů pro interaktivní komunikaci se zákazníky se
nabízí celá řada, například e-mail, telefon včetně zelených 800 linek,
ICQ, Skype, kontaktní formulář, diskuzní fórum, poradna či dokonce osobní
setkání. Každý kanál má svá specifika, svá pro a proti. U každého
z nich zhodnoťte, zda je vhodný či dokonce nezbytný pro váš konkrétní
obor, zda bude jeho zavedení pro vaše zákazníky přínosné, zda jej vaše
cílová skupina využije, zda jste schopni jej dostatečně obsloužit, zda
přes něj vůbec lze typické problémy řešit apod. Do uvažování
samozřejmě vstupují i vynaložené náklady na zřízení a provoz.
Nenuťte uživatele přemýšlet nad tím, který z deseti nabízených
rovnocenných kontaktů mají použít. Na svém webu místo toho výrazně
nabídněte jeden hlavní preferovaný komunikační kanál,
který bude přirozeně a bez zbytečného rozmýšlení používat většina
návštěvníků. Pokud bude chtít někdo použít jiný kontakt, měl by jej
nalézt snadno, ale již s nižší vizuální prioritou. Vytvořte stručnou
stránku s přehledem vašich základních kontaktů a tu pak odkazujte ze
všech ostatních stránek webu.
Související typickou chybou je uvádění například pěti různých
telefonních čísel, jedno pro obchodní dotazy, druhé pro technické
problémy, třetí pro fakturační záležitosti apod. Uživatele nebaví
složitě studovat, jaká všechna oddělení máte, navíc často nejsou
schopni rozlišit, do které z nabízených kategorií vlastně jejich dotaz
patří. Nabídněte proto uživateli místo toho jeden jediný obecný kontakt
a případné přesměrování do správného oddělení proveďte teprve
v okamžiku, kdy zákazník zavolá.
Odpovídejte rychle a přínosně
Obecně platí, že musíte zajistit rychlé, pružné a kvalitní
odpovědi. Zejména rychlost a přínosnost odpovědí totiž
ovlivňuje důvěru zákazníka ve váš web. Dostačující reakční doba je
závislá na konkrétním oboru. Zatímco u běžného informačního
firemního webu stačí odpověď na zaslaný mail do dalšího pracovního dne,
tak u helpdesku webhostingové firmy je nezbytná 24hodinová telefonická
podpora a takřka okamžité řešení nastalého problému. Každopádně
musíte mít jasno v tom, kdo, jak a v jakém časovém horizontu vyřizuje
které zákaznické dotazy.
Veškerá vaše komunikace předpokládá úroveň a styl,
samozřejmostí by měla být slušnost, vstřícnost a ochota.
Zároveň je vhodné dodržovat alespoň základní firemní kulturu,
například v podobě jednotných hlaviček a patiček v e-mailech,
standardizovaného uvítání v telefonu apod. Nepropadněte ale
šablonovitému masovému přístupu. Zákazník musí cítit, že Vám jde
opravdu o něj, že jste ochotni a připraveni s ním jednat individuálně,
řešit jeho konkrétní problém.
Další možnosti komunikace
Nezapomeňte ani na další možnosti, jak můžete svým zákazníkům
předávat důležitá sdělení či posilovat důvěryhodnost svého webu. Sem
patří pravidelné zveřejňování aktualit, rozesílání firemního
newsletteru či publikování na odborném firemním blogu. V širším pojetí
sem pak spadají i všechny nástroje vnější mediální
strategie a PR, jako jsou tiskové konference, publikování
v médiích, vydávání firemních časopisů apod.
Autor: Jan Tichý