Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Retro Monday, díl 10: Spuštění webu

Nároky na vzhled webu

Vzhled webu slouží pro podporu jeho obsahu. Nic víc, nic mín. Pojďme se na něj podívat blíž. Na konci článku naleznete dva příklady

Úvodní tvrzení tohoto článku může znít po prvním přečtení poněkud odvážně, možná vás dokonce pobouřilo. Vzhled je přeci svébytná součást webu, kterou není radno zanedbat, říkáte si. A máte pravdu. Při popisování nároků na vzhled webu ale stejně vždy skončíme u obsahu. A jaké tedy nároky na vzhled webu jsou?

Vzhled webu by měl především:

  • zaujmout při první návštěvě
  • vzbudit v lidech důvěru v obsah webu i jeho provozovatele
  • podpořit funkcionalitu webu
  • vhodně doplnit obsah
  • odlišit web od konkurence.

Při pohledu do výše uvedeného seznamu funkcí vzhledu webu vidíte, že sám o sobě (ať už je jakkoliv dobrý či špatný) vám úspěch nezajistí. V jednotlivých fázích používání webu vašimi návštěvníky vám ale může vydatně pomoci. Vzhled webu je dobrý sluha, ale zlý pán.
Pojďme si zmíněné fáze popsat podrobněji.

1. Příchod na web

Při prvním vstupu návštěvníka na web hraje vzhled prim. Spolu s několika dalšími faktory (rychlost načítání stránky, funkční prvky, použité obrázky apod.) se výraznou měrou podílí na vytváření prvního dojmu, který si člověk z webové stránky odnese. V této fázi je z hlediska nároků na vzhled nejdůležitější, aby byl:

  • Hezký. Ať už si pod tímhle pojmem představujete cokoliv (a on si každý představí něco jiného), jednoduše lze říci, že web by se měl líbit většině návštěvníků a především pak těm z vámi vymezené cílové skupiny. Web, který se nelíbí, nevzbuzuje důvěru a v horším případě vyvolává negativní pocity.
  • Předvídatelný. Vzhled webu by měl odpovídat představám a očekáváním návštěvníků. To se může promítnout například do zvolené barevné palety, rozvržení či využití pro daný obor specifických funkčních prvků. V případě firemního webu je důležité dbát na grafický manuál a soulad s ostatními prezentačními materiály společnosti. 
  • Originální. I při respektování dvou výše uvedených bodů by měl vzhled vašeho webu zůstat originální a odlišit vás od konkurence. Tento aspekt je důležitý především v málo diferenciovaných oborech s těžištěm právě na webu (hosting, web design, apod.), kde vzhled vaší webové prezentace do jisté míry supluje firemní identitu jako takovou.

2. První návštěva

Návštěvník si již vytvořil první dojem (doufejme, že pozitivní) a začíná hledat to, za čím přišel. Obsah. O obsahu teď přitom mluvíme v širokém slova smyslu – může jím být kontaktní informace, popis vašeho produktu či zboží, které si chce člověk na webu prohlédnout a případně rovnou koupit. V každém případě i teď hraje vzhled webu důležitou úlohu.
Zatímco v prvním kroku šlo spíše o celkový dojem z webu, rozmístění prvků, barevné schéma a velké grafické prvky, nyní už přichází řada i na ty nejmenší detaily. Právě teď, kdy se uživatel pohybuje v neznámém prostředí, je zásadní, aby mu grafika podala pomocnou ruku. Ta může mít podobu:

  • Odlišení jednotlivých částí stránky – především navigace, hlavního a kontextového obsahu.
  • Prioritizace prvků na stránce.
  • Zvýraznění funkcí webu a znázornění jejich použití (sem spadají např. piktogramy, schémata, ilustrační obrázky apod.).
  • Oddělení jednotlivých částí obsahu (např. rozvržení detailu produktu v e-shopu, záložky).
  • Usnadnění používání obsahu (např. grafická podoba tabulek, typ a velikost písma, rozvržení obsahu na stránce).

Pokud vzhled webu splní všechny výše uvedené nároky a pomůže uživateli při první návštěvě, spolu s kvalitním obsahem dokáže webu vytvořit loajální návštěvníky, kteří se k vám budou rádi vracet.

3. Vzhled a stálí návštěvníci

V této fázi již vzhled webu z velké části ztrácí svou úlohu průvodce a přesvědčovatele. Jeho význam ale spočívá jinde. Vzhled by měl sloužit k neomylné identifikaci webu, neustále podporovat funkce webu a jeho obsah a v neposlední řadě by neměl být na obtíž. Pro stálé návštěvníky je důležité, aby se vzhled webu měnil co nejméně, nezdržoval načítání stránek a pomáhal při zavádění nových funkcí.

Zatímco při první návštěvě nápaditou animovanou koláž oceníte a pomůže vám v rozpoznání oboru, kterému se web věnuje, při opakované návštěvě už vám poleze krkem. A tak je to u vzhledu vždycky – kvalitní vizuální zpracování vám může hodně pomoci, když ale nezvyšuje užitnou hodnotu webu, časem bude většině lidí překážet.

Dva příklady na závěr

Abychom se nezabývali jen teorií, pojďme se podívat, jaké kladou na vzhled nároky dva weby s odlišným zaměřením:

1. Hotel v Praze

Vzhled webu by měl zaujmout a zároven odlišit hotel od silné konkurence. Musí být jasné, na co se web zaměřuje a jaké je jeho poslání. Na místě je proto originální grafika v souladu s firemními barvami, dobře viditelné logo a výrazná grafika znázornující Prahu nebo hotel samotný. Web by měl vzbudit dojem pohodlí a nabudit historickou atmosféru. Působení na emoce hraje v otázce ubytování významnou roli. Vhodné je také umístit na titulní stránku formulář, aby bylo patrné, že hotel je možné přes web zarezervovat.

Web musí být přehledný a jednotlivé funkce snadno použitelné. Tady může vzhled pomoci například prostřednictvím piktogramů znázornujících vybavenost hotelu či pomocí schématu, které ilustruje postup rezervace hotelu v několika krocích. Označení jednotlivých funkcí by mělo být konzistentní (např. jednotná podoba tlačítek, formulářových prvků a tabulek) napříč celým webem.

Pokud web výše uvedené předpoklady splní a naplnuje ho užitečný obsah, je pravděpodobné, že jej návštěvníci příště poznají a doporučí svým známým. V souladu s kvalitním webem musí být samozřejmě i úroven hotelových služeb, to ale asi není potřeba zdůraznovat.

2. Elektronický obchod s mobilními telefony

Stejně jako v předchozím případě, i zde jsou základní nároky na vzhled webu stejné – je potřeba dát najevo zaměření webu (nejspíš pomocí grafické hlavičky) a odlišit se od konkurence. Protože je pravděpodobné, že návštěvníci e-shopu budou procházet velké množství stránek, je tentokrát důležité, aby ilustrační grafika zabírala co nejméně místa. Zásadní úlohu tu naopak hrají funkční grafické prvky.

Piktogramy znázornující košík, dostupnost zboží a jeho jednotlivé příznaky (akce, doprava zdarma apod.) či kontaktní možnosti (zelená linka, online komunikace) musí být na první pohled srozumitelné. U ikon je důležité použití vhodných barev a intuitivních motivů.

Přínosem pro zákazníky je přehledné rozvržení stránek jednotlivých produktů a průchod procesem objednávky. Vhodně zvolený diagram v této fázi nahradí tisíc slov a grafika u e-shopu je důležitá také proto, že návštěvníci mají ve zvyku procházet velké množství podobných webů, takže časem přestanou číst textové informace.

Autor: Václav Štrupl

Spuštění webu

Okamžik předvedení nového či rekonstruovaného webu veřejnosti nepodceňujte. Špatná funkčnost či jiný zádrhel může nabourat uživatelskou důvěru a ta se zpět často získává složitě a pomalu. Na co byste tedy neměli zapomenout před spuštěním webu?

Testujte, testujte, testujte

Otestovat co nejvíce ještě před spuštěním webu je základ. Způsobů, jak to provést, je řada:

  • Můžete využít své zaměstnance jako testery, ale je lépe vybírat takové, kteří se neúčastnili prací na webu a nejsou tak zatíženi svými zvyklostmi při práci s webem.
  • Pokud nemáte vhodné kandidáty ve svých řadách, můžete využít služeb externích betatesterů. Na jednodušší testování snadno získáte levnou sílu např. mezi studenty.
  • Častým způsobem při redesignu je pověření některých, obvykle pokročilých stávajících uživatelů webu – nová verze je jim zpřístupněna dříve než ostatním a jednak se sleduje jejich chování na webu, jednak je můžete poprosit o názor.
  • Pokud spouštíte dostatečně zajímavou službu, lze spojit testování s virální propagací – tento způsob často využívá Google. Web zpřístupníte např. pomocí pozvánek pouze vybraným uživatelům, kteří mohou případně přizvat další. Služba tak může získat punc exkluzivity, v případě některých služeb Googlu se s pozvánkami dokonce obchodovalo.

Před ostrým spuštěním webu vždy pamatujte, že testovací prostředí se nemusí chovat vždy stejně jako prostředí ostré, a snažte se tyto vlivy maximálně vyloučit. I když byly provedeny betatesty, je třeba důkladná kontrola ostré verze webu po spuštění. Zvláštní péči věnujte vyzkoušení nákupního procesu – udělejte si radost a kupte si něco od sebe pro sebe. Pozor dejte také na veškerý doplňkový obsah – často se stává, že na webu zůstane neaktuální nápověda k předchozí verzi.

U hodně navštěvovaných webů nezapomeňte zkontrolovat zatížení serveru, případně zda nepřekračujete parametry hostingu (přidělený prostor, traffic).

Měřit začněte včas

Neodkládejte spuštění analytických nástrojů (jako je např. Google Analytics) na pozdější dobu. Zvláště pokud děláte redesign webu, je vhodné zachovat kontinuitu měření, abyste mohli sledovat důsledky změn. Zkontrolujte, zda jsou měřící kódy na všech stránkách webu, zda se správně měří konverze. Na novém webu bude chvíli trvat, než se hodnoty konverzí ustálí, ale dají se sledovat i další užitečné parametry (např. bounce rate v Google Analytics, reprezentující krátké návštěvy, tedy přibližné procento lidí, které web pravděpodobně nezaujal).

Snažte se sledovat reakce uživatelů, změny v chování na webu pomocí analýzy návštěvnosti. Povrchním anketám typu “Jak se vám líbí naše nové stránky?” je lepší se vyhnout, obvykle se nedozvíte nic jiného, než že ty staré byly lepší – zvyk je železná košile.

Dejte o sobě vědět

Se spuštěním by měla jít ruku v ruce propagace webu. Běžné je vydání tiskové zprávy, publikování PR článku na tematických webech a weblozích. Pokud máte databázi zákazníků, můžete je obeslat informací o novém webu, případně o změnách, nových funkcích a přínosech. Ne vždy je ovšem zdůrazňování mladosti či novosti webu vhodné – v případě prodejních webů působí zavedené, starší weby důvěryhodněji. Začněte neprodleně i s budováním zpětných odkazů – pro začátek registrací webu do nejdůležitějších katalogů.

Zatímco offline kampaně můžete spustit i před zprovozněním webu, kampaně na internetu obvykle ne. Je vhodné nastavit rozlišení online kampaní v analytických nástrojích, abyste mohli vyhodnocovat efektivitu jednotlivých kampaní. V případě redesignu zkontrolujte u kampaní cílové stránky, zvláště pokud jste měnili strukturu webu nebo URL .

Pokud jste nic nepodcenili, můžete se těšit na úspěchy, které vám nový web určitě přinese. 

Autor: Vladimír Saur

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.