Nároky na vzhled webu
Vzhled webu slouží pro podporu jeho obsahu. Nic víc, nic mín. Pojďme se
na něj podívat blíž. Na konci článku naleznete dva příklady
Úvodní tvrzení tohoto článku může znít po prvním přečtení
poněkud odvážně, možná vás dokonce pobouřilo. Vzhled je přeci
svébytná součást webu, kterou není radno zanedbat, říkáte si. A máte
pravdu. Při popisování nároků na vzhled webu ale stejně vždy skončíme
u obsahu. A jaké tedy nároky na vzhled webu jsou?
Vzhled webu by měl především:
- zaujmout při první návštěvě
- vzbudit v lidech důvěru v obsah webu i jeho provozovatele
- podpořit funkcionalitu webu
- vhodně doplnit obsah
- odlišit web od konkurence.
Při pohledu do výše uvedeného seznamu funkcí vzhledu webu vidíte, že
sám o sobě (ať už je jakkoliv dobrý či špatný) vám úspěch
nezajistí. V jednotlivých fázích používání webu vašimi návštěvníky
vám ale může vydatně pomoci. Vzhled webu je dobrý sluha, ale zlý pán.
Pojďme si zmíněné fáze popsat podrobněji.
1. Příchod na web
Při prvním vstupu návštěvníka na web hraje vzhled prim. Spolu
s několika dalšími faktory (rychlost načítání stránky, funkční prvky,
použité obrázky apod.) se výraznou měrou podílí na vytváření prvního
dojmu, který si člověk z webové stránky odnese. V této fázi je
z hlediska nároků na vzhled nejdůležitější, aby byl:
- Hezký. Ať už si pod tímhle pojmem představujete cokoliv (a on si
každý představí něco jiného), jednoduše lze říci, že web by se měl
líbit většině návštěvníků a především pak těm z vámi vymezené
cílové skupiny. Web, který se nelíbí, nevzbuzuje důvěru a v horším
případě vyvolává negativní pocity.
- Předvídatelný. Vzhled webu by měl odpovídat představám a
očekáváním návštěvníků. To se může promítnout například do
zvolené barevné palety, rozvržení či využití pro daný obor specifických
funkčních prvků. V případě firemního webu je důležité dbát na
grafický manuál a soulad s ostatními prezentačními materiály
společnosti.
- Originální. I při respektování dvou výše uvedených bodů by měl
vzhled vašeho webu zůstat originální a odlišit vás od konkurence. Tento
aspekt je důležitý především v málo diferenciovaných oborech
s těžištěm právě na webu (hosting, web design, apod.), kde vzhled vaší
webové prezentace do jisté míry supluje firemní identitu jako takovou.
2. První návštěva
Návštěvník si již vytvořil první dojem (doufejme, že pozitivní) a
začíná hledat to, za čím přišel. Obsah. O obsahu teď přitom mluvíme
v širokém slova smyslu – může jím být kontaktní informace, popis
vašeho produktu či zboží, které si chce člověk na webu prohlédnout a
případně rovnou koupit. V každém případě i teď hraje vzhled webu
důležitou úlohu.
Zatímco v prvním kroku šlo spíše o celkový dojem z webu, rozmístění
prvků, barevné schéma a velké grafické prvky, nyní už přichází řada
i na ty nejmenší detaily. Právě teď, kdy se uživatel pohybuje
v neznámém prostředí, je zásadní, aby mu grafika podala pomocnou ruku. Ta
může mít podobu:
- Odlišení jednotlivých částí stránky – především navigace,
hlavního a kontextového obsahu.
- Prioritizace prvků na stránce.
- Zvýraznění funkcí webu a znázornění jejich použití (sem spadají
např. piktogramy, schémata, ilustrační obrázky apod.).
- Oddělení jednotlivých částí obsahu (např. rozvržení detailu
produktu v e-shopu, záložky).
- Usnadnění používání obsahu (např. grafická podoba tabulek, typ a
velikost písma, rozvržení obsahu na stránce).
Pokud vzhled webu splní všechny výše uvedené nároky a pomůže
uživateli při první návštěvě, spolu s kvalitním obsahem dokáže webu
vytvořit loajální návštěvníky, kteří se k vám budou rádi vracet.
3. Vzhled a stálí návštěvníci
V této fázi již vzhled webu z velké části ztrácí svou úlohu
průvodce a přesvědčovatele. Jeho význam ale spočívá jinde. Vzhled by
měl sloužit k neomylné identifikaci webu, neustále podporovat funkce webu a
jeho obsah a v neposlední řadě by neměl být na obtíž. Pro stálé
návštěvníky je důležité, aby se vzhled webu měnil co nejméně,
nezdržoval načítání stránek a pomáhal při zavádění nových
funkcí.
Zatímco při první návštěvě nápaditou animovanou koláž oceníte a
pomůže vám v rozpoznání oboru, kterému se web věnuje, při opakované
návštěvě už vám poleze krkem. A tak je to u vzhledu vždycky –
kvalitní vizuální zpracování vám může hodně pomoci, když ale
nezvyšuje užitnou hodnotu webu, časem bude většině lidí překážet.
Dva příklady na závěr
Abychom se nezabývali jen teorií, pojďme se podívat, jaké kladou na
vzhled nároky dva weby s odlišným zaměřením:
1. Hotel v Praze
Vzhled webu by měl zaujmout a zároven odlišit hotel od silné konkurence.
Musí být jasné, na co se web zaměřuje a jaké je jeho poslání. Na místě
je proto originální grafika v souladu s firemními barvami, dobře
viditelné logo a výrazná grafika znázornující Prahu nebo hotel samotný.
Web by měl vzbudit dojem pohodlí a nabudit historickou atmosféru. Působení
na emoce hraje v otázce ubytování významnou roli. Vhodné je také umístit
na titulní stránku formulář, aby bylo patrné, že hotel je možné přes
web zarezervovat.
Web musí být přehledný a jednotlivé funkce snadno použitelné. Tady
může vzhled pomoci například prostřednictvím piktogramů znázornujících
vybavenost hotelu či pomocí schématu, které ilustruje postup rezervace
hotelu v několika krocích. Označení jednotlivých funkcí by mělo být
konzistentní (např. jednotná podoba tlačítek, formulářových prvků a
tabulek) napříč celým webem.
Pokud web výše uvedené předpoklady splní a naplnuje ho užitečný
obsah, je pravděpodobné, že jej návštěvníci příště poznají a
doporučí svým známým. V souladu s kvalitním webem musí být
samozřejmě i úroven hotelových služeb, to ale asi není potřeba
zdůraznovat.
2. Elektronický obchod s mobilními telefony
Stejně jako v předchozím případě, i zde jsou základní nároky na
vzhled webu stejné – je potřeba dát najevo zaměření webu (nejspíš
pomocí grafické hlavičky) a odlišit se od konkurence. Protože je
pravděpodobné, že návštěvníci e-shopu budou procházet velké množství
stránek, je tentokrát důležité, aby ilustrační grafika zabírala co
nejméně místa. Zásadní úlohu tu naopak hrají funkční
grafické prvky.
Piktogramy znázornující košík, dostupnost zboží a jeho jednotlivé
příznaky (akce, doprava zdarma apod.) či kontaktní možnosti (zelená linka,
online komunikace) musí být na první pohled srozumitelné. U ikon je
důležité použití vhodných barev a intuitivních motivů.
Přínosem pro zákazníky je přehledné rozvržení stránek jednotlivých
produktů a průchod procesem objednávky. Vhodně zvolený diagram v této
fázi nahradí tisíc slov a grafika u e-shopu je důležitá také proto, že
návštěvníci mají ve zvyku procházet velké množství podobných webů,
takže časem přestanou číst textové informace.
Autor: Václav Štrupl
Spuštění webu
Okamžik předvedení nového či rekonstruovaného webu veřejnosti
nepodceňujte. Špatná funkčnost či jiný zádrhel může nabourat
uživatelskou důvěru a ta se zpět často získává složitě a pomalu. Na co
byste tedy neměli zapomenout před spuštěním webu?
Testujte, testujte, testujte
Otestovat co nejvíce ještě před spuštěním webu je základ. Způsobů,
jak to provést, je řada:
- Můžete využít své zaměstnance jako testery, ale je
lépe vybírat takové, kteří se neúčastnili prací na webu a nejsou tak
zatíženi svými zvyklostmi při práci s webem.
- Pokud nemáte vhodné kandidáty ve svých řadách, můžete využít
služeb externích betatesterů. Na jednodušší testování
snadno získáte levnou sílu např. mezi studenty.
- Častým způsobem při redesignu je pověření některých, obvykle
pokročilých stávajících uživatelů webu – nová verze
je jim zpřístupněna dříve než ostatním a jednak se sleduje jejich
chování na webu, jednak je můžete poprosit o názor.
- Pokud spouštíte dostatečně zajímavou službu, lze spojit testování
s virální propagací – tento způsob často využívá
Google. Web zpřístupníte např. pomocí pozvánek pouze vybraným
uživatelům, kteří mohou případně přizvat další. Služba tak může
získat punc exkluzivity, v případě některých služeb Googlu se
s pozvánkami dokonce obchodovalo.
Před ostrým spuštěním webu vždy pamatujte, že testovací
prostředí se nemusí chovat vždy stejně jako prostředí ostré, a
snažte se tyto vlivy maximálně vyloučit. I když byly provedeny betatesty,
je třeba důkladná kontrola ostré verze webu po spuštění. Zvláštní
péči věnujte vyzkoušení nákupního procesu – udělejte
si radost a kupte si něco od sebe pro sebe. Pozor dejte také na veškerý
doplňkový obsah – často se stává, že na webu zůstane
neaktuální nápověda k předchozí verzi.
U hodně navštěvovaných webů nezapomeňte zkontrolovat
zatížení serveru, případně zda nepřekračujete parametry
hostingu (přidělený prostor, traffic).
Měřit začněte včas
Neodkládejte spuštění analytických nástrojů (jako je
např. Google Analytics) na pozdější dobu. Zvláště pokud děláte redesign
webu, je vhodné zachovat kontinuitu měření, abyste mohli
sledovat důsledky změn. Zkontrolujte, zda jsou měřící kódy na všech
stránkách webu, zda se správně měří konverze. Na novém webu bude chvíli
trvat, než se hodnoty konverzí ustálí, ale dají se sledovat i další
užitečné parametry (např. bounce rate v Google Analytics, reprezentující
krátké návštěvy, tedy přibližné procento lidí, které web
pravděpodobně nezaujal).
Snažte se sledovat reakce uživatelů, změny v chování
na webu pomocí analýzy návštěvnosti. Povrchním anketám typu “Jak se
vám líbí naše nové stránky?” je lepší se vyhnout, obvykle se
nedozvíte nic jiného, než že ty staré byly lepší – zvyk je železná
košile.
Dejte o sobě vědět
Se spuštěním by měla jít ruku v ruce propagace webu.
Běžné je vydání tiskové zprávy, publikování PR
článku na tematických webech a weblozích. Pokud máte databázi
zákazníků, můžete je obeslat informací o novém webu, případně
o změnách, nových funkcích a přínosech. Ne vždy je ovšem
zdůrazňování mladosti či novosti webu vhodné – v případě
prodejních webů působí zavedené, starší weby důvěryhodněji. Začněte
neprodleně i s budováním zpětných odkazů – pro
začátek registrací webu do nejdůležitějších katalogů.
Zatímco offline kampaně můžete spustit i před zprovozněním webu,
kampaně na internetu obvykle ne. Je vhodné nastavit rozlišení online
kampaní v analytických nástrojích, abyste mohli vyhodnocovat
efektivitu jednotlivých kampaní. V případě redesignu
zkontrolujte u kampaní cílové stránky, zvláště pokud jste měnili
strukturu webu nebo URL .
Pokud jste nic nepodcenili, můžete se těšit na úspěchy, které vám
nový web určitě přinese.
Autor: Vladimír Saur