Každý den vidíme cca 600– 625 reklam, kterým věnujeme alespoň
chvilkovou pozornost.. Avšak kolik billboardů si pamatujete například
z vaší cesty do práce? Kolik televizních reklam vám utkví v paměti?
A pokud už si je zapamatujete, dokážete je přiřadit správnému
inzerentovi? Pojďme si společně vysvětlit pojem reklamní slepota, co ji
ovlivňuje a jak s ní bojovat.Pokud by byl tento článek publikovaný na
běžném tematickém webu, jistě by ho obklopovala reklama. Všimli byste si
jí? Předtím, než bychom vás na ni upozornili, pravděpodobně ne. Váš
mozek by ji zaznamenal, ale neřekl vám o ní. Každý den, každou vteřinu
nám oči předávají miliony podnětů, od modré oblohy po mouchu na zdi.
Vše co vidíme, prochází kognitivním filtrem poznání, co je pro nás
důležitější, jestli motýl na přechodu, nebo blížící se auto. Váš
mozek při čtení článku rozpozná, že teď se chcete soustředit na obsah,
nikoliv na reklamy okolo.
Co oči nevidí, to srdce nebolí
To, jak tato filtrace funguje, závisí na mnoha faktorech. Od prostředí,
ve kterém se nacházíme, aktuální situace, až po cíl interakce s webovou
stránkou. Pokud například nikam nespěcháme, reklamy si všimneme. Pokud se
ale nacházíme ve vypjaté situaci, těkáme očima všude okolo a reklamu
nezaznamenáme. Určitě znáte situaci, kdy rychle potřebujete něco najít a
reklama vám jenom překáží, natož abyste na ni například klikli. Každý
návštěvník na webu má svůj cíl. Je potřeba reklamu uzpůsobit stránce a
chování uživatele. Pokud si jdu přečíst odborný článek, pak budu
filtrovat grafickou reklamu (neshoduje se vizuálně s cílem mé
návštěvy – tedy textem). V jiném případě, když si jdu oddechnout od
práce a zahrát si nějaké flashové hry, text okolo mě vůbec nezaujme, ale
obrázek ano (a pokud se hýbe tak ještě lépe). Jestliže chceme, aby
reklama byla úspěšná, musíme překonat vstupní filtraci vjemů a
nabídnout mozku to, co v dané chvíli očekává.Mozek se také
rychle učí. Podle uživatelského testování# sledování, kam se
návštěvnícikoukají při návštěvě stránek, víme, že cokoliv, co
připomíná běžnou internetovou reklamu nebo se nepodobá tomu, co zrovna
hledáme (text, menu, atd.), jednoduše nevidíme.
Co náš mozek nevidí?
- Cokoliv v rámečku – oči návštěvníka rámeček
obtečou a co je uvnitř v podstat nevnímají.
- Jiné barvy než převládající na stránce – intuice
nám sice říká, že něčeho výrazně jiného si oči musí všimnout, ale
ve většině případů tomu tak není.
- Rozdílný obsah – jak jsme si ukázali před chvílí,
grafika u textu moc nefunguje.
- Mimo hlavní obsah – pokud máte napravo od textu tři
sloupce reklam, dál než k té první se oči nedostanou, vznikne dokonalá
„stavební příčka“.
- Samozřejmě veškerá tato filtrace může probíhat čistě úmyslně,
tedy s vědomím, že se okolo obsahu reklama nachází, ale návštěvník se
záměrně rozhodne se jí nevěnovat. Takoví návštěvníci jsou například
jedni z těch, kteří stále umí rozlišit placenou a neplacenou reklamu ve
vyhledávání. Úmyslná filtrace může dojít až do fáze filtrace celého
serveru z důvodu příliš velkého nepoměru obsahu k reklamě na
stránce.
Doménám s velkým nepoměrem mezi obsahem a reklamou nyní vyhlásil
boj samotný Google, kdy bude snižovat hodnocení i vyřazovat stránky
s velkým množstvím reklamy nebo reklamou otravnou (reklama přesahující
obsah atp.).
4 kroky v boji proti reklamní slepotě:
- Přibližte reklamu pozicí, velikostí i vizualizací
obsahu. To neznamená udělat ji identickou, je dobré zachovat
rozlišení, přeci jen jde o reklamu. Takto lze vložit reklamu například
jako blok přímo do textu. U článku jsou nejlepšími pozicemi místa, kde
se na chvíli uživatel zamýšlí, co dál. Po dočtení článku máte
přibližně jednu, až dvě vteřiny kdy návštěvník stojí na místě a
řeší, kam dál. Ideální místo na kontextovou reklamu.
- Omezte celkový počet reklam na stránce. Pokud
návštěvník vidí reklamy méně a reklama je dobře umístěná, snáze si
ji všimne. Zde je důležité vyvážit zvýšení míry interakce mezi
reklamou k menšímu počtu reklamních ploch tak, aby to pro provozovatele
stále bylo finančně výhodné.
- Dejte uživateli, co očekává. Tedy kontextovou reklamu
u článku, grafickou reklamu u hry.
- Testujte. Pokud si nechcete objednávat testování
profesionální, nejjednodušší formou je sednout si uživateli za záda a
koukat mu přes rameno. Zadejte mu jednoduchý úkol a zjistíte, jak pracuje
s vaší stránkou, kde jezdí myší a zda vůbec reklamu vnímá.
Autorem článku je Luboš Louženský.
„Přibližte reklamu pozicí, velikostí i vizualizací obsahu“ Nezdá se mi to zrovna korektní, považoval bych to přímo za závadné praktiky, vědomě můžete uvést uživatele v omyl že reklama je součástí stránky. Navíc si myslím že takto získaný klik musí mít malou hodnotu pro inzerenta. Návštěvník pozná že se dostal jinam a aniž by pátral zda jde o kontext okamžitě jde zpět. Mluvím z vlastní zkušenosti kdy jsem měl v textu „zamaskované kontextové reklamy“ a přes počáteční velký klikrate z toho bylo minimum relevantních návštev.
výborný článok, ja by som ešte dodal, že na sledovanie pohybu užívateľov po stránke by mohol poslúžiť aj In-Page Analytics importovaný v Google Analytics. Vizuálne zobrazí počet klikov užívateľov na jednotlivé odkazy.
Zajimalo by me, jak vypada clovek (vek, pohlavi, vzdelani), ktery _vedome_ klika na webove reklamy. Opravdu, bez ironie. Nikoho takoveho totiz osbne neznam, ikdyz zjevne existuji.
Tomáši, protože se článek týká reklamy, která vede většinou mimo daný web, In-Page Analytics se podle mě úplně nehodí.
In-Page report zobrazuje odkazy vedoucí na stránky uvnitř webu. Navíc je zaznamenává „pouze“ pomocí URL adresy cílové stránky. Tedy ne podle toho že návštěvník klikl na odkaz, ale podle toho, že stránka, na kterou odkaz vede, byla zobrazena po stránce, na které je odkaz. Představte si, že budete mít na /stranka-1.html dva různé odkazy vedoucí na /stranka-2.html. A návštěvníka, který se skrze jeden z odkazů proklikne. Ten proklik potom uvidíte jak u prvního, tak u druhého odkazu.
Pro sledování kam návštěvníci klikají bych spíš použil clickheat mapu, například mYx (www.myx.cz). Ta zaznamenává kliky dle souřadnic, kde právě byla myš.
K tomu, co píše Vojta M., bych ještě doplnil, že GA sledují pouze odkazy. Kliknutí do textu, na obrázky, jež jsou také součástí obsahu, nemají GA jak zaznamenat…
mYx či clicktale jsou pro tyto účely lepší volbou, dokonce bych řekl i lepší než uživatelské testování v tomto konkrétním případě, tedy zjišťování interakce s reklamou na stránce.
Zrovna včera jsem dělal testování a sledovat jak lidé koukají a reagují na stránku. V podstatě lidi i čtou a klikají na reklamu pokud jim přijde fajn. Jen musí být součástí stránky a nepůsobit jako reklama. Prostě třeba obyčejný text, který není nastylován jinak než ostatní texty (text o tom, že se jedná o inzerci tam může být – je jim to fuk).
PS: Pokud je banner či jiná reklama zajímavá a umístěná na seriózní stránce – klikám. To pro ty, co nevěří, že někdo takový existuje ;D.
Carl114 „Jen musí být součástí stránky a nepůsobit jako reklama.“
takovou doménu zařazuji nekompromisně a bez váhání na blacklist … addblock
[7] Tím jsem myslel začlenění reklamy do webu. To není tak, že by reklama od původního textu neměla být znát. Zřejmě jsem to blbě napsal. Měla by být samozř. označená nápisem reklama bo tak něco. Chci tím říct, že reklama by se neměla třeba zobrazovat v horní části, ale třeba mezi textem, vedle něho, v menu a podobně. Zkrátka někam kde lidé okem přejedou.
Z vlastní zkušenosti mohu napsat, že na nenápadný odkaz ztracený v levém menu mi kliká mnohonásobně víc lidí, než dříve na poměrně do očí bijící velkou grafickou reklamu ve sloupci pravém.
Podotýkám, že návštěvníci mi neutíkají hned naštvaně zpět, protože se jedná o související produkty (svatební oznámení versus snubní prsteny). Ani si nejspíš doménu nepřidávají na blacklist, leda by její obsah předtím několik minut studovali.
Každopádně nic se nesmí přehánět – to pro ty, kdož teď přemýšlejí, jak udělat celý obsah i menu ze samých nenápadných reklam.