Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Q/A: Přidání do košíku ve výpisu produktů

Před rokem jsme provedli uživatelské testování webu Megapixel.cza zveřejnili na ukázku jeho závěrečnou zprávu. I dnes si na něj ale ještě někdo vzpomněl a po pročtení zprávy nám zaslal e-mailem následující dotaz:

V testování doporučujete odstranit tlačítko „přidat do košíku“ z galerie (výpisu produktů), ale již nevysvětlujete proč. Píšete jen v odůvodnění, že uživatel se vůbec nedostal na detail produktu, ale copak to vadí? U e-shopu jde přece o to, kolik toho prodá a né o počet zobrazení stránek.

O počet zobrazení nám opravdu nešlo, hlavní problém byl jinde. Někteří uživatelé si totiž po tom, co viděli tlačítko pro přidání do košíku ve výpisu produktů v kategorii, mysleli, že „toto už je všechno“ – že teď už se musí rozhodnout, jestli si produkt objednají nebo ne. Nepředpokládali, že na webu naleznou ještě další informace o produktu (neproklikli se na jeho stránku), a proto by buď vybírali na základě pár útržkovitých údajů ve výpisu produktů, nebo si nevybírali vůbec – buď by nenakoupili na internetu, nebo nakoupili na konkurenčním webu (který z jejich pohledu obsahuje více informací o produktech). Obecně klientům doporučujeme uvádět tlačítko pro přidání do košíku ve výpisu produktů jen tehdy, pokud pro nákup zboží není potřeba mnoho informací, zákazník nevěnuje rozhodnutí přílišnou pozornost a nákupy se provádějí opakovaně – typickým případem je třeba kancelářský spotřební materiál, jako papír nebo inkoust do tiskárny. Fotoaparáty do této kategorie ale nespadají (aspoň zatím).

Napište také svůj dotaz!

A nyní speciální překvapení! Pokud máte jakýkoliv dotaz týkající se SEO, použitelnosti, PPC, analýzy návštěvnosti, internetového marketingu a dalších oblastí, kterými se H1.cz zabývá, napište nám ho na e-mail info@h1.cz nebo do komentáře k tomuto spotu. Pokud bude zajímavý i pro ostatní čtenáře, odpovíme vám zde na blogu! Odpovídání na dotazy čtenářů byl původně jeden z motivů, proč jsme NaH1 spouštěli. Rádi odhalíme i více z fungování naší firmy, včetně „kdo s kým“. :-) Budeme se tedy těšit na vaše dotazy!

  • Jan Brašna
    04. 12. 2007 / 00:48

    Super. Takže… Kdo s kým? ;)

  • Vladimír
    04. 12. 2007 / 02:40

    Honzo, dotazy musí být dostatečně exaktní. Kdy?

  • Tomáš
    04. 12. 2007 / 10:23

    Martine, když už rozebíráte košík na megapixelu, tak takový malý postřeh – nedostanu se z košíku zpět na web přes tlačítko „Pokračovat v nákupu“ – tlačítko odkazu je /kosik?recalcu­late=true , takže typuju, že se někdo překlikl a tlačítko dělá to samé jako „Přepočítat“

    Aha … teď jsem si hodil do košíku ještě dalekohled a tlačítko „Pokračovat v nákupu“ funguje. Takže nejspíš nebude očetřený návrat na homepage, pokud na ní kliknu na tlačítko košíku.

  • Jiří Baloun
    04. 12. 2007 / 11:28

    Tak já to načnu. Potýkám se momentálně s problémem uspořádání produktové stránky (detail produktu) našeho budoucího obchodu. Když už jste na začátku nakousli ten Megapixel, tak se to pokusím vysvětlit na něm. Na stránce detailu produktu jsou fotky, stručný popis, do košíku, cena, sklad apod. Potud všechno fajn. Pokud ovšem máme k produktu co říci (podrobné parametry, plusy, mínusy, hodnocení a komentáře k produktu). Otázka je, jak to vyřešit co nejlépe. Já vidím tři možnosti, ovšem nejsem si jist, která je nejideálnější.

    1. dát každou část na zvláštní stránku a udělat záložky (viz megapixel). Problémy: na jiné stránky než na tu výchozí se nechodí (nebo chodí pouze minimálně), protože to člověk bud přehlédne nebo neporozumí významu a neví, co se za odkazem v záložce skrývá (zpráva testování Megapixelu tento argument podporuje).
    2. mít vše na jedné stránce a udělat záložky javascriptem. Problémy: stejný jako ten předchozí a uživatel navíc nevidí na stránce to, co třeba našel ve vyhledávači.
    3. mít vše na jedné stránce a záložky nedělat (tzn. rolovat). Problémy: uživatel vidí jen kus stránky, takže nemusí vědět, že dole ještě něco je. Možná by to vyřešily rozumně umístěné odkazy (na kotvu) na tyto části hned u stručného popisu.

    Osobně se přikláním spíše k poslední variantě, ale pouze v případě, že by byla rozumně udělaná (rozuměj použitelná, čitelná a pochopitelná pro uživatele). V případě odfláknutí by se také mohla stát vyriantou nejhorší… Otázky: Jak se k tomu stavíte vy? Jaká varianta se vám zdá nejlepší? Jak se co nejlépe vypořádat s poslední variantou? Kam umístit komentáře u poslední varianty (až na úplný konec nebo na konec umístit alternativní produkty)? Sem zvědavý na vaše názory a argumenty.

  • Anton Piták
    04. 12. 2007 / 19:36

    Pekné … ja si dovolím kontrovať vyjadreniu, že nedávať tlačítko nákupu na onú stránku výpisu.

    Správne urobená stránka by totiž nemala riešiť nepochopenie užívateľov tým, že tlačidlo odstráni (alebo odstráni čokoľvek iné), ale tým, že ukáže, že tam detaily sú! A kde sú. A rovnako tak, dobrý konzultant by takéto riešenie ani nenavrhol.

    V konkrétnom príklade by stačilo do sledu informácii, ako užívateľ číta informácie o produkte zaradiť dostatočne zvýraznený odkaz „Podrobnejšie vlastnosti produktu Olympus XYZ 22“ (tzv SEO odkaz :)). Pokiaľ to bude niekde v blízkosti tlačítka košík, nie je dôvod, aby to návštevník prehliadal a zároveň tak nie je dôvod odstráňovať tlačidlo pre pridanie do košíka.

    Najčastejšou chybou je veriť, že ľudia vedia, že „všetko podčiarknuté“ sú odkazy. Chyba! Väčšina ľudí vie, že modré podčiarknuté sú odkazy. Ale pozrel som si megapixel.cz a vidím to nešťastné riešenie … červený podčiarknutý názov produktu výrazne splýva so zvyšným textom, neodlišuje sa nijak, ani fontom ani prevedením (zle viditeľná šípka to bohužiaľ nenapraví), bohužiaľ to vyzerá ako Wordovský dokument, kde niekto podčiarkoul bežnou wordovskou červenou nejaký text. A tu sa skutočne nemožno čudovať, že potom nikto nekliká na detail. Ono to nevyzerá, že tam detail je. Ak sa na to naozaj dobre pozriete, vyzerá to len ako čistý text s časťou červeného podčiarknutého tex­tu.

    Neviem, prečo mnoho ľudí odsudzuje také veci ako „klikni sem pre viac informácii“. Tuším Yuhu raz robil test, kde práve najviac ľudí kliklo na „neoptimalizovaný“ text „více zde“. Použili sme podobné riešenie i priamo na detailnej stránke produktu u jedného klienta, kde bola časť popisu schovaná a naopak, konverzný pomer klientovi narástol. Netreba proste myslieť len smerom, či budem mať v odkaze kľúčové slovo alebo nie.

    Na megapixeli by som doporučoval minimálne zväčšiť písmo názvu produktu, aby to bolo jasné odlíšené ako nadpis, červená farba a podčiarknutie v tomto riešení nemá absolútne význam. Určite by som ja doporučoval doplniť odkaz „Viac detailov“ pod výpis vlastnosti produktu, čím by sa aj dostal niekde do priestoru nad cenu, stal by sa viditeľnejším. S textom odkazu sa dá experimentovať, je možné, že lepšie výsledky by dosahoval napr. text „Výpis všetkých vlastností“ a pod.

    Najväčší problém aj tak vidím vo farbe odkazov … zvolená červená je absolútne nešťastná … ak ste niekto niekedy videl tie spamove emaily a wordy, tak presne touto farbou je podčiarknutý text v každom z takýchto emailov. Na rollover efekt doporučujem klasickú modrú odkazu, v rámci designu by nemal byť s touto farbou problém a ak už ostanú odkazy v tej divnej červenej, aspoň rollover efekt ukáže, že sú to odkazy. Ale pokiaľ je možnosť … tú červenú zmeniť do iného odtieňa. Asi toľko by som k tomu povedal ja :)

  • Martin Snížek
    05. 12. 2007 / 15:39

    ad [5] Když tam to tlačítko stejně nemá žádný význam, tak mi přijde jednodušší vyřešit problém jeho odstraněním, ne „zahumusováním stránky“ dalšími odkazy :-)

    > Najčastejšou chybou je veriť, že ľudia vedia, že “všetko podčiarknuté” sú odkazy.

    Naše uživatelská testování a celosvětové výzkumy použitelnosti říkají, že klíčové je právě to podtržení, na barvě příliš nezáleží. :-)

  • Anthonius
    05. 12. 2007 / 18:22

    [6] „zahumusovaní stránky“, zaujímavý pojem :) Myslíš Martine, že vloženie odkazu, ktorý „uzrozumiteľní“ stránku je zahumusovanie? Trochu pritiahnuté za vlasy ;)

    Hovoria celosvetove výskumy aj o červene podčiarknutých odkazoch? Nehovoria iné výskumy o zviditeľňovaní nadpisov, o jasnom prezentovaní obsahu, o nenútení ľudí premýšľať atď? :)

    Teraz vážne .. ale neber to ako kritiku, ale ako pomoc či iný pohľad … pozri sa na tu stránku s výpisom produktov. To nevyzerá ako výpis produktov, ktorý by niekde mal detaily. To vyzerá ako stránka z letáku. Poznáš ju … taká z ElectoWorldu či Datartu, rovnaké usporiadanie textu, obrázkov i viacstlpcového layoutu. Na takom letáku podrobnosti nečakáš. A u rovnako formátovanej stránky tiež podrobnosti nečakáš. Proste … je to usporiadaním informácii a layoutu riešené zle :(

    Navyše, odstránením toho buttonu by návštevníci s najväčšou pravdepodobnosťou blúdili ešte viac a bezradne hľadali tento button, kým by v zúfalstve neklikni na názov produktu, ak by sa k tomu dostali.

    Popravde, sám mám obrovský problém sa v tom e-shope vyznať. Pre oči tam je veľmi málo vhodných a kvalitných záchytných bodov, ťažko sa hľadá cena (bold to nezachráni), nedá sa pohľadom na stránku hneď zistiť, čo kde nájdem.

    Schválne … čo dokáže urobiť malé prevzdušnenie alebo pridanie boxu pre zlepšenie čitateľnosti:

    originál: https://www.softpae.com/test1.png pridanie medzier cez css: https://www.softpae.com/test2.png pridanie farebného boxu: https://www.softpae.com/test3.png

    A riešení sa dá nájsť viac.

    Tak či onak, tuším pripravujete novú verziu, tak sa necháme prekvapiť ;) Sám som na to zvedavý …

  • Martin Snížek
    05. 12. 2007 / 18:44

    ad [7] Myslím si, že nemáš pravdu :-) Jedna z nejdůležitějších věcí v použitelnosti totiž je ono omílané „méně je více“. Někteří lidé mají snahu udělat stránku co nejpoužitelnější, a tak na ní přidávají spoustu prvků – vysvětlující texty, nadpisy, odkazy navíc, podbarvení boxů (jako v tém příkladě) atd. Výsledkem je, že stránka je dobře použitelná pouze pro ně samé, ale pro uživatele je prostě a jednoduše nepřehledná.

    Přesně k tomu by podle mě vedlo to řešení, které na konci odkazuješ. Šedý box stránku znepřehledňuje, dává přílišný důraz na cenu a štítky (akce atd.) a vypadá, jako by ani k produktu nepatřil. Kvůli větším mezerám zase bude pro uživatele těžší poznat, jestli nadpis patří k produktu dole nebo k produktu nahoře.

    K lepším výsledkům vždycky vede střídmé omezování se v návrhu (a metoda KISS).

  • Anthonius
    05. 12. 2007 / 19:29

    ad [8] Ale to je jasné, s tým s Tebou v pohode súhlasím. Niekedy je menej viac, rovnako, ako niekedy je prílišné šetrenie skôr na škodu. A výsledok tejto diskusie by najlepšie overilo otestovanie (možno skúsiť A/B ;)). Ale to už je mimo tuto diskusiu.

  • Jakub
    09. 12. 2007 / 20:13

    Vrátím se ještě k původní myšlence zobrazovat tlačítko „do košíku“ ve výpisu jen u těch produktů, které nevyžadují podrobnější zkoumání (spotřební materiál).

    Jak si ale poradit se zmiňovaným řešením, pokud e-shop prodává jak spotřební materiál, tak i dražší zboží vyžadující více pozornosti. Jako příklad uvedu třeba tiskárny vs. kancelářský papír.

    Myslíte, že i zde je možné použít zmiňované řešení a v jedné části e-shopu tlačítka ve výpisu mít, ktežto v jiné ne? A nebylo by přesně tohle zbytečně matoucí?

  • Martin Snížek
    02. 01. 2008 / 11:42

    Ad 10) Ahoj Jakube, mělo by to být přesně tak, jak píšeš: „v jedné části e-shopu tlačítka ve výpisu mít, ktežto v jiné ne“.

    Konzistence zde není tak důležitá. Obě kategorie produktů budou beztak dost odlišné – budou zde pravděpodobně jiné filtry, jiné parametry zobrazené u náhledů produktů, možná i jiný způsob zobrazení výpisu (obrázkový výpis vs. zobrazení v tabulce).

  • no
    23. 10. 2014 / 21:04

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.