K pomyslnému kulatému stolu zasedlo 55 online
posluchačů prvního Hangoutu od H1.cz a dobře udělali.
Michal Krutiš z H1.cz odmoderoval celou akci na jedničku
a diskutující (Ondřej Novotný z H1.cz, linkbuilder
z Linki.cz Zdeněk Dvořák a SEO expert Filip
Podstavec) pěkně popsali jednotlivá témata.
Chcete také vědět, jak na penalizace, a nestihli jste online
přenos? Pusťte si náš hangout ze záznamu.
Diskutující začali zlehka a do tématu zapluli obecným úvodem, kdy
posluchačům osvětlili pojmy:
Co je to penalizace a jaké jsou její druhy?
Rozdělit penalizace můžeme podle dvou kritérii na celkem
čtyři typy.
- Podle způsobu odhalení nekvalitního obsahu na:
- algoritmickou penalizaci poznáme tak, že se vám
z ničeho nic začnou propadat pozice ve vyhledávači.
- manuální – upozornění na penalizaci nalezneme
v nástroji Google Webmaster Tools
- Podle rozsahu
dopadu na:
- globální – propad postihl celou doménu a propad
evidujeme v rámci celého webu
- lokální – postihuje konkrétní stránku
Google dosud vydal dva druhy algoritmické penalizace. Obávaní
„mazlíčci“ se jmenují Panda a Penguin.
Panda je druh algoritmu, jež se soustředí hlavně na kvalitu obsahu webu,
trestá duplicity a přebrané obsahy odjinud. Penguin hledá zejména
přeoptimalizované weby, odkazový spam a analyzuje kvalitu odkazového
portfolia.
„Téměř všechny penalizace, se kterými do H1.cz klienti
přicházeli, se týkaly algoritmu Penguin za špatný odkazový
profil, což považuji za nejčastější důvod penalizace na českém území.
Panda prakticky české weby nezasahuje,“ shrnul Ondra svou zkušenost
z H1.cz.
Je třeba poznamenat, že penalizace se nespouští pouze za jednu
problémovou registraci. Algoritmus vždy hledá nepřirozený vzorec chování
v celém schématu. Penalizováni budeme tedy v případě,
pokud dlouhodobě rozvíjíme hromadné nákupy odkazů v katalozích, stovky
zápisů do katalogů či free PR články.
Jak vůbec poznáme, že penalizaci máme?
Detekce samotné penalizace probíhá u každého druhu rozdílně.
O uvalení manuální penalizace budeme informováni zprávou v nástroji
Google Webmaster Tools.
Je proto důležité sledovat návštěvnost a pozic přes nástroje
Collabim či Semor (sleduje pozice ve
vyhledávačích) a Google Analytics (sleduje návštěvnost
webu). V Google Analytics je také možné nastavit automatická upozornění,
kdy vám přijde e-mail o poklesu návštěvnosti v jednotlivých částech
webu. Další užitečné nástroje najdete na konci článku.
Ondra také doporučuje sledovat, na jakém vyhledávači naše pozice
klesají a sledovat aktualizace penalizací od Google. Není datum vydání
nové aktualizace shodné s datem, kdy se naše pozice začaly propadat…?
Penalizují také
v Seznamu?
Měli jsme tady nedávno tzv. Pátek 13. od Seznamu (aktualizace vydaná
Seznam.cz, která zahýbala pozicemi a došlo k propadům autoritativních
webů) a je vidět, že i na Seznamu pracují na úpravách algoritmu. Dá se
tedy čekat, že i Seznam brzy něco spustí,“ komentuje Ondra.
Nicméně český vyhledávač Seznam.cz zatím oficiálně nevyhlásil, že
weby penalizuje.
„Výhoda Seznamu oproti Google obecně je, že dobře zná český trh
a je pro něj jednodušší vytipovat závadné techniky v České
republice“ doplňuje Michal.
V hodinové diskuzi se probraly i názory diskutujících na
budoucnost penalizací a pohledy na to, zda je správné, že
vyhledávače penalizují weby.
„Dá se očekávat, že Google brzy vyšle do světa aktualizaci
algoritmu Penguin ve verzi 3.0 a já se těším na další várku případů
k řešení. Vyhledávače se penalizacemi snaží zajistit, aby na prvních
pozicích uživatelé vždy nacházeli kvalitní weby s kvalitním obsahem a
proto si myslím, že jsou penalizace správný krok,“ vidí budoucnost
algoritmů Ondra.
Naopak se čím dál více setkáváme s dlouho diskutovaným pojmem
„negativní SEO“, jež se dá využít jako zbraň proti konkurenci,
nicméně nikde není potvrzeno, že takto drahá a dlouhodobá aktivita opravdu
funguje.
Jak tedy správně na odstranění penalizace, když už jsme to
„schytali“?
„Nejprve je třeba se podívat na své zpětné odkazové portfolio a
najít vzor, který pravděpodobně Googlu vadí. Doporučuje se své portfolio
rozšířit o kvalitní odkazy a tím „překrýt“ ty vadné,“
popisuje svůj postup Filip.
„Pokud jsem penalizaci řešil, snažil jsem se odkazy důsledně
mazat. V průběhu dvou měsíců se to ale projevilo negativně na Seznamu.
Už z toho důvodu je důležité na tvorbě odkazů pracovat souběžně dál,
protože tento trend je třeba také zastavit," doplňuje svou
zkušenost s mazáním odkazů Zdeněk Dvořák.
Je tedy třeba posoudit, zda je pro nás výhodnější si udržet pozice na
Seznamu a na Google penalizaci spíše neřešit, nebo jít do odstranění a
propadnout se na Seznamu.
Je třeba si také přesně určit, která část byla vyhodnocena
jako závadná a s tou pracovat. Stává se, že neznalý linkbuilder
odstraní správný a kvalitní web.
Že byla penalizace odstraněna zjistíme u manuálního postihu tím, že
po napravení závad a odeslání žádosti o přehodnocení webu do
nástroje Webmaster
Tools dostaneme zprávu o odstranění postihu.
Odstranění penalizace algoritmické je ovšem běh na delší trať. Navíc
po jejím odstranění nedojde k návratu na pozice, kterých web dosahoval
před uvalením postihu.
Diskutující představili a doporučili také některé z nástrojů,
které pomohou penalizaci odhalit a zkontrolovat, že pohroma byla zdárně
zažehnána.
Základní fakta o penalizacích sepsal Ondra Novotný ve svém
článku Vše,
co jste kdy potřebovali vědět o penalizacích a společně
s Filipem Podstavcem dali dohromady i návod
na jejich odstranění.
Přijďte s námi diskutovat 30. 7. na červencovou
Poslední středu – tématem penalizací vás provedou Tomáš
Vyskočil, SEO Director z H1.cz a Dušan
Janovský aneb Yuhů ze Seznamu. Akci bude moderovat SEO Strategist z H1.cz
Michal
Krutiš.
Užitečné
nástroje, které vám budou při analýze webu hodit:
Velmi pěkné shrnutí, díky. Upozorňuji jen na jednu chybu. Ve větě „Nicméně český prohlížeč Seznam.cz zatím oficiálně nevyhlásil, že weby penalizuje.“ se píše o „prohlížeči“, ale má zde být „vyhledávač“.
Děkujeme, Pavle, za upozornění. Chybu jsme napravili!
Ve videu mluvili i o Collabimu, který Vám v seznamu nástrojů chybí. Lidem začínajícím s touto problematikou se určitě hodí a je i za celkem přijatelnou cenu.
Dobrý den, Tomáši, Collabim zmiňujeme v textu článku, ale není na škodu ho uvést i v závěrečném seznamu.
Přiznám se, že jsem celý článek nečetl, jelikož jsem video viděl. Jen mě zaujal seznam užitečných nástrojů, kde jsem si kontroloval, že jsem na žádný z nástrojů co bylo zmíněny nezapomněl a mohl si vše vyzkoušet.