Přišel pro vás čas propagace na Foursquare?
Marketing v sociálních sítích využívá s většími či menšími
úspěchy stále více firem. Dominantním prostorem je bezesporu Facebook. Ten
s ohledem na masu uživatelů z různých cílových skupin a celkem široké
možnosti prezentace, které zde mají tvůrci firemních profilů k dispozici,
představuje nástroj, který může přinášet velmi zajímavé výsledky. Pro
řadu oborů a obchodních aktivit platí: Kdo není na Facebooku, jako by
nebyl. Služba Foursquare je v tomto ohledu pravým opakem:
Uživatelů má u nás málo, většinou patří k poměrně úzké cílové
skupině, s praktickým využitím pro vlastní podnikání se zatím
experimentuje. Má tedy vůbec význam o nějakém využití Foursquare pro
business uvažovat?
Tip:
Slyšíte o Foursquare poprvé? Přečtěte si podrobné představení služby
v článku Foursquare
je prý příští Twitter na Lupě.
Především je nutné říct, že by bylo chybou nehledat nové
příležitosti. I přes svoje omezení totiž nabízí Foursquare
řadu možností kreativního využití. Právě se specifickými limity je ale
nutné počítat a přínos hodnotit spíš střízlivě. O jaká
omezení jde?
- Českých uživatelů je jen několik stovek.
- Většinu z nich zatím tvoří early adopters, obvykle
jsou to lidé, kteří se zajímají o internet, mobilní technologie nebo
sociální sítě, případně jsou s nimi profesně spojeni.
- Služba se dá efektivně využívat především ve větších
městech.
- Základem všeho je fyzická poloha uživatele – pro
virtuální projekty, které nemají kamenné pobočky a nejsou nijak spojené
s konkrétními místy, se praktické využití hledá těžko. Pro restaurace
nebo bary je samozřejmě princip fungování služby velmi výhodný –
skutečný význam ale získá až v okamžiku, kdy bude uživatelů Foursquare
výrazně víc.
- Je také otázkou, jak reálné je v blízké době významnější
proniknutí této služby (nebo jakékoli jiné podobné, jako je například Gowalla) mezi opravdu širokou masu
uživatelů, jako se to podařilo v případě Facebooku. I ve
Spojených státech dnes Location Based Services (služby založené na poloze
uživatele – LBS) zná
pouze cca 7 % procent populace.
Foursquare i další LBS však přináší i mnoho nového. Jedna z rad
pro úspěšný linkbuilding říká: Buďte první. Pokud
vaši zákazníci nebo příznivci patří do některé ze skupin, pro které je
Foursquare zajímavý, bude pro vás poměrně snadné být první nebo
minimálně mezi prvními. Samotný fakt, že se pustíte do propagační akce
na Foursquare, vyvolá pozornost. Pokud navíc vytvoříte o kreativním
využití této služby zajímavý článek na firemní blog nebo prezentujete
case study v rámci odborné konference, bude efekt ještě lepší. [caption
id=„attachment_3564“ align=„aligncenter“ width=„480“
caption=„Oslovte zákazníky přímo na ulici“]
[/caption]
Tím největším přínosem LBS je pak samozřejmě možnost oslovit
lidi přesně ve chvíli, kdy vaši službu potřebují - hledají na
konkrétním místě restauraci, kavárnu nebo informace. LBS vám tedy dávají
možnost být vidět v rozšířené
realitě.A jak už zaznělo, být tam prakticky jediní,
s minimálními náklady.
Jak svou aktivitu na Foursquare odstartovat
Máte restauraci, kamenný obchod nebo máte pobočku, kam za vámi chodí
zákazníci? Pokud to za vás už neudělali uživatelé, přidejte příslušné místo na
Foursquare. Můžete to udělat během pár minut a zadarmo. Budete mít
svůj záznam pod kontrolou, získáte možnost upravovat kontaktní a další
údaje. Je to také první krok, jak být vůbec v rámci služby
vidět. [caption id=„attachment_3560“ align=„aligncenter“
width=„480“ caption=„Naše kanceláře na Foursquare“]
[/caption] A jak tedy
Foursquare využít prakticky? V příštím článku se podíváme na
zajímavé aktivity na Foursquare, které už někdo vyzkoušel a také
zjistíme, jak služba funguje v českém prostředí.
Autorem článku je Eliška Hutníková.
Děkuji za článek i za další, které budou o Foursquare následovat. Když už v článku zazněla Gowalla, zajímal by mě názor Elišky (samozřejmě i ostatních), jak se dívají na to, že vedle sebe existuje právě Foursquare a Gowalla. Nejde mi o to, co je lepší, ale spíše o to, že mi přijde, že se uživatelé budou tříštit mezi tyto dvě služby. Pro propagaci by bylo jednodušší, kdyby většina uživatelů, používala buď Foursquare, nebo Gowallu. Je možné, že v budoucnu jedna ze služeb bude v útlumu a druhá dominantní, ale dnes těžko soudit. Je tedy potenciální tříštění uživatelů, plus nebo mínus a jak se na to díváte?
[1] Můj názor je, že těch služeb bude v budoucnu ještě mnohem víc, uživatelé se tedy tříštit budou a my s tím nic nenaděláme. S lokací navíc bude pracovat i Facebook, a to možná už brzo.
A plus nebo mínus, tak je to samozřejmě náročnější, měli byste těch sítí poznat víc, jejich možnosti, případně rozhodnout, která je zajímavější právě pro vás, protože budou mít svá specifika. Ale na druhou stranu je konkurence přínosná pro všechny, služby spolu soutěží a budou se díky tomu zdokonalovat.
Z dalších služeb tu je třeba https://tellmewhere.com/ Aby to u někoho neskončilo tak, že bude při vstupu do každé restaurace provádět check-iny na osmi různých sítích ;)
Twitter nedávno spustil Places a je otázkou, kam až se to vyvine – určitě to bude alternativa k Foursquare a Gowalla. Až něco podobného uvede Facebook (řekl bych, že to je otázka pár měsíců), tak se to rozjede a spolu s tím se rozšíří možnost nějak smysluplně využít geolokační služby v rámci marketingu.
Podle mého názoru dává smysl integrovat Foursquare apod. do Facebooku, jako globální a výchozí sociální sítě. Potom by bylo jedno, kdo používá Gowallu a kdo Foursquare. Jinak se to bude jen dál tříštit a zůstane to spíš soukromým deníčkem pár tisíců lidí v ČR.
Já jsem jinak zastáncem Fiddme :) (https://fiddme.com/). Je to výborná gastro záležitost, ale zatím jsem tam pořád ještě sama. Jde to už propojit s Foursquare. Prostě přijdu do restaurace, vyfotím jídlo, uploadnu na Fiddme a zároveň se checknu na Foursquare. Je ale zatím jen pro iPhonisty.
[3] Na to by hypotetický uživatel mohl používat některou z aplikací, které spojují jednotlivé služby, takže uděláte jediný checkin a jste všude – třeba check.in (https://check.in/). Řada lidí ale říká, že se tím člověk připravuje o to potěšení:o)
[5] Jako smysl to dává, dost možná to tak i dopadne, uvidíme, co se stane s vlastními lokalizačními nástroji Facebooku. Osobně jsou mi ale sympatičtější specializované nezávislé služby, které jsou jednoduché a jasné, tak nějak čisté:o)
Jinak hodně mě zaujala randící/seznamovací LBS StreetSpark (https://www.streetspark.com/), která už je opravdu hodně špionská! Kromě toho, že vás seznamuje s lidmi v blízkosti, taky srovnává vaši „kompatibilitu“ podle profilů v různých sociálních sítích.
Doplním informaci, kterou jsme se dozvěděli od Elišky na BarCampu: V ČR je momentálně přes 1500 uživatelů Foursquare.
Pokud máte třeba bar nebo klub, můžete zkusit foursquare zkombinovat s hromadnými nákupy: jedinec, který se čekne, je otázka dlouhodobé práce se zákazníkem a třeba i CRM. Moje varianta je spíše o testu, ozkoušení, ale to neznamená, že by se nedala využívat dlouhodobě: https://ow.ly/2bbIg
[7] Jirko, díky za odkaz, do novějšího článku už jsem ho zahrnula:o)
[8] Honzo, takové spojení vypadá moc zajímavě, navíc u téhle cílové skupiny by to bylo podle mého názoru mohlo mít úspěch. Tak kdo bude první?:o)
já :) už mám vytipovaný bar – chodí tam někteří foursquaristi, ale ještě jsem to neprobral s provozovatelem :)
Škoda, že je to zatím v Českých Budějovicích nevyužitelné.