Pojďme se zamyslet společně.
Pokud – stejně jako já – spravujete PPC kampaně pro e-shop
s rozsáhlým sortimentem, určitě si lámete hlavu nad tím, jestli a jak
správně propagovat každý jednotlivý produkt. Za pečlivou prací
s databází zboží správně tušíte zajímavé nárůsty tržeb.
U některých klientů, se kterými spolupracuji, se podíl tržeb
z produktových kampaní na celkových ziscích z PPC pohybuje v řádu
desítek procent. Někdy je dokonce většinový. Problém je, že
snahy konkurence bývají zaměřeny podobným směrem. Jak ji tedy
předběhnout?
1. Začínáme:
jak nastavit produktovou PPC kampaň
Produktovou kampaň, tedy kampaň, kde klíčovými slovy
jsou názvy jednotlivých produktů, a ke každému se váže samostatný
inzerát, můžete vyrobit různými způsoby:
Naklikáte si ji
ručně – většinou za pomoci Excelu a AdWords editoru.
- Napíšete nebo si upravíte AdWords skripty.
- Pořídíte si sofistikovanější nástroj – jako je Adboost, PPC Bee,
OpenRefine nebo jiný.
- Vyzkoušíte novinku AdWords Business Data.
- Použijete AdWords API.
2.
Vybíráme nejlepší způsob správy kampaní
Tudy cesta nevede
Jste už teď trochu ztracení? Pojďme společně třídit.
Ruční správu vyřadíte ze seznamu zřejmě jako
první – jakmile zjistíte, že skladové zásoby, ceny a další důležité
parametry mění hodnotu častěji než jednou týdně. Kampaně by vám pak
rychle zastarávaly a konverzní poměr by byl slabý.
AdWords skripty vyžadují určitou zkušenost s kódem a
předpřipravené skripty například z webu https://www.freeadwordsscripts.com/
možná nebudou plnit všechny vaše požadavky. Navíc
neobhospodaří Sklik.
Z AdWords Business Dat / Hromadně
personalizovaných kreativ budete mít možná trochu strach,
protože jde o čerstvou novinku a zatím neumí pracovat s živým feedem.
Čili jde spíš o nástroj, který bude zkoušet co nejefektivněji párovat
klíčová slova a inzeráty, ale nebude umět měnit hodnoty v proměnných,
aniž byste vložili aktualizovaný feed.
AdWords API pak už vyžadují spolupráci se zkušeným
programátorem.
Výhody a jedna nevýhoda nástrojů Adboost a PPC Bee
Pokud hledáte relativně rychlé a přitom komplexní řešení, začněte
se poohlížet po nástrojích pro správu PPC, které můžete spravovat bez
programátorských zkušeností sami. Z nich jsem vyzkoušela Adboost a
PPC Bee. Jak se osvědčily?
Poměrně jednoduše se mi podařilo vyrobit inzeráty se spoustou
zajímavých aktuálních informací:



Asi tušíte, v čem jsou inzeráty z Adboostu a PPC Bee
zajímavé: skvělou výhodou je aktualizace hodnot proměnných
několikrát denně – v tomto případě ceny, skladovosti a počtu
restaurací ve městě. Dále se inzeráty spouští jen za určitých
podmínek – třeba pokud je cena vyšší než 300 Kč, počet produktů na
skladě vyšší než 0 nebo počet restaurací ve městě vyšší
než 2.
Poslední inzerát ukazuje na možnost připravit kampaň na základě feedu,
který obsahuje jiné informace než údaje o konkrétních produktech.
(V tomto případě jsou to kombinace názvu kategorie a výrobce.) Oba
systémy jsou příjemné na správu a průběžně přicházejí s dalšími
novinkami. O tom, jak se liší, si můžeme povědět někdy příště.
Mají ale, stejně jako všechny nástroje pro hromadné operace, jednu
velkou nevýhodu: neodliší vás od konkurence.
I když si s vytvářením podmínek pro generování kampaně dáte hodně
záležet, může vás kontrola ve vyhledávači docela nepříjemně
zklamat:

Zjistíte, že použití nástroje vám nepřineslo žádnou konkurenční
výhodu a navíc je zobrazení ceny přímo v inzerátu v tomto případě
kontraproduktivní.
Co s tím? Uvedené nástroje vyšly jako nejlepší volba a přesto
nefungují. Ani ta nejlepší metoda totiž není samospásná.Ideální je
podle mé zkušenosti kombinovat víc možností správy a
vybrat si z každé to nejlepší.
3. Můj recept na produktové kampaně
1. Začnu
použitím generátoru,
jako je Adboost nebo PPC Bee. Neobejdu se přitom bez dobře
zpracovaných podkladů:
- Název produktu / služby by měl být
shodný s označením, pod jakým jej lidé nejčastěji vyhledávají. Neměl
by obsahovat dodatečné obecné informace.
- Ideální by bylo zkusit už do podkladů
zařadit informaci o tom, jestli je daný produkt cenově výhodnější oproti
konkurenci nebo ne.
- Ještě lepší by bylo mít navíc přímo
v podkladech uvedené hlavní výhody produktu tak, aby text zároveň přesně
pokryl limit 35 znaků na řádek, respektive 70 znaků na celý
popisek.
- Reálnějším požadavkem je chtít od
klienta informaci o tom, zda se aktuálně jedná o bestseller. Ta pak může
sloužit pro určení maximální CPC u konkrétní položky.
Některé body jsou hodně obtížně splnitelné, ale stojí za to hledat ve
spolupráci s klientem řešení, které se požadavkům co nejvíc
přiblíží.
2. Produkty,
které vykazují potenciál, tj. u kterých se načítá velké množství
konverzí nebo kliků, průběžně z automaticky generované kampaně
ručně
vyvádím do samostatné kampaně. Z původní je
vyloučím. To mi umožní sledovat top hráče odděleně a věnovat jim
maximální péči. Mohu přidávat klíčová slova na základě reportů,
testovat inzeráty psané na míru a podobně.
3. Kladu důraz na správu
vylučovacích
slov
s cílem zajistit, aby se produktové kampaně nezobrazovaly na obecné
vyhledávací dotazy a naopak. Cílem je mít klíčové slovo související
s vyprodaným produktem nejen pozastavené, ale i vyloučené ze všech
kampaní.
4. Nesmím zapomenout na
to, že očekávanou míru prokliku konkrétní reklamou určuje
i kvalita
cílové stránky. Nestačí mít dobře
nastavená klíčová slova, inzeráty a jejich rozšíření. (Připomeňme si,
co ovlivňuje hodnocení
cílové stránky.)
5. Chci klienta
kontinuálně vybízet k tomu, aby byl o krok napřed před konkurencí.
Konkrétní řešení může vzejít z nápadů klienta, který má dlouholeté
zkušenosti s obchodem. Zajímavé výsledky by mohlo přinést třeba
napojení
podkladů na různá interní data, na reporty z rozhraní Heuréky, na Google
Analytics nebo jiné systémy.
Shrnuto do jedné věty: osvědčilo se mi připravovat
produktové kampaně pomocí nástrojů jako AdBoost nebo PPC Bee, kvalitních
podkladů od klienta a pomocí následné pravidelné ruční správy. Mám tak
možnost kontinuálně vytvářet velké množství relevantních produktových
klíčových slov a inzerátů a detailně se věnovat „top hráčům“.
A jaký je váš návod na přípravu obzvláště vypečené produktové
kampaně?
Potřebujete pomoci s předvánočními kampaněmi? Ještě není pozdě.
Obraťte se na nás na e-mailu: info@h1.cz. |
Autorkou článku je Mirka Neužilková.
Skvěle sepsáno. A doba přípravy kampaní na Vánoce se opět neúprosně blíží :-) Článek s dovolením sdílím dále v seznamu českých zdrojů o PPC: https://www.affilo.cz/…zobrazit/21/