Ať už jste v onlinu naprostý
nováček, nebo máte za sebou nějaký ten rok zkušeností, tak si
můžete být jisti, že excelovských funkcí, které vám usnadní život,
není nikdy dost.
Společně si ukážeme ty, které vám usnadní, zjednoduší, zefektivní a
zrychlí práci, pokud je vaším denním chlebem práce s PPC systémy.
1. LEN /
DÉLKA
Tato textová funkce pro vás jednoduše spočítá počet znaků v buňce.
Což určitě využijete v momentě, kdy si připravujete inzeráty v Excelu. Navíc ji můžete ještě kombinovat
s podmíněným formátováním. Třeba si dáte podmínku, že buňka má
zčervenat, pokud je hodnota vyšší než povolený limit znaků.
Možnosti využití v PPC:
- Psaní inzerátů a hlídání jejich maximální délky

TIP: Přes správně nastavenou placenou reklamu přivedete na web
relevantní návštěvnost ve všech fázích nákupního cyklu a je do
posledního čísla měřitelná. Vše o kampaních ve vyhledávání,
obsahové síti i na sítích sociálních, se dozvíte na našich školeních
placených kampaní. |
2. TRIM / PROČISTIT
Jak napovídá název funkce, pročistí text od přebytečných mezer mezi
slovy, případně od mezer na začátku a na konci textu.
Možnosti využití v PPC:
Z některých systémů se data
stáhnou s mezerou na začátku. Nebo naopak budete extrahovat jen některá
slova z řetězce/věty a rázem se vám objeví mezery tam, kde být nemají.
Tahle funkce vás ušetří zdlouhavé ruční práce.
Jak to funguje:
Použití funkce je velmi jednoduché: Za znak = napíšete funkci a
označíte požadovanou buňku, kterou chcete očistit.
3. UPPER / VELKÁ vs. LOWER / MALÁ
Jednoduchá funkce, která vám veškerý text v buňce přetransformuje do
kapitálek. Naopak funkce lower zase text přepíše do malých písmen.
Možnosti využití v PPC:
Využití pro tuto funkci najdete zase v textech: Například potřebujete
všude zvětšit brand, případně se vám do rukou dostal report, kde všechna
slova začínají velkým písmenem, ale vy je potřebujete mít všechna
malá.
Jak to funguje:
Funkce jsou velmi jednoduché. Jak vidíte na příkladech, stačí označit
buňku, ve které jsou hodnoty k úpravám. A pak stačí jen odentrovat.

4. LEFT / ZLEVA vs. RIGHT / ZPRAVA
Funkce LEFT neboli ZLEVA vybere první znak nebo znaky v textovém řetězci
zleva, a to na základě zadaného počtu znaků. Funkce RIGHT funguje stejně,
jen znaky bere z druhé strany.
Možnosti využití v PPC:
Tuhle funkci využijete, máme-li například složený název kampaně.
A na začátku může být nějaký identifikátor. Ten pomocí této funkce
oddělíte, a pak s ním můžete pracovat dál dle potřeb. Funkce vám
pomůže i při rozkládání UTM parametrů.
Jak to funguje:
V uvedeném příkladu chceme vytáhnout pouze první 2 znaky z buňky
z levé strany. Nadefinujeme si ve vzorci =LEFT(text;znaky). V příkladu
H1.cz bude výsledkem “H1”.

5. CONCATENATE
Pomůže, když potřebujete spojovat větší množství slov a třeba
tvořit kombinace, se kterými pak budete dále pracovat.
Možnosti využití v PPC:
- Funkci oceníte, máte-li složité pojmenování kampaní, které vychází
například z interních potřeb firmy (tzv. naming convention).
- Pomůže i v momentě, kdy potřebujete připravit tzv. Produktové
inzeráty/klíčová slova a nemáte možnost využití feedu. V takovém
případě potřebujete Excel… a ideálně i tuto funkci.
- Usnadní i tvorbu UTM parametrů.
Jak to funguje:
Máte vlastně dvě možnosti, jak funkci využít. Buď budete spojovat
obsahy buněk bez mezery (to nastiňuje první obrázek), nebo chcete mezi slova
vkládat mezeru nebo spojku. Každý znak pak musíte oddělit uvozovkami.

(txt). V tomto případě spojujete dvě buňky a mezi ně
dáváte ještě spojku “a” a k tomu z každé strany mezeru.

6. =A1&" "&A2 (the & operátor)
Předešlou funkci concatenate můžete nahradit tzv. Concatenate operatorem.
Ten funguje obdobně.
Možnosti využití v PPC:
Funkce vám může být nápomocná opět při skládání názvosloví nebo
při kombinaci znaků a také při tvorbě UTM parametrů.
Jak to funguje:
Za znakem = označíte buňku, kterou chcete mít na prvním místě. K ní
pak přidáte znak & a označíte další buňku, případně přidáte
znaky stejně jako u concatenate funkce.

V následující funkci se setkáte se znakem $, který přidáme
pomocí klávesy F4. Tento znak uzamkne buď sloupec, řádek, nebo obojí.
Záleží před jakým parametrem stojí. Znak je pro vás důležitý, když
chcete v rozkopírovaných funkcích zachovat buď data ze sloupce, nebo naopak
z řádku, případně obojí.
7. SUBSTITUTE / DOSADIT
V určitých situacích se vám může hodit alternativa funkce “vyhledat
a nahradit”. A tou je funkce SUBSTITUTE neboli DOSADIT.
Možnosti využití v PPC:
Když budete spojovat produktová klíčová slova s produktovými čísly,
tak se může stát, že nedostanete čísla v požadovaném formátu. Budou
zde přebývat znaky nebo mezery. V tento moment můžete využít tuto funkci.
Nemusí se ale jednat jen o znaky. Nahrazovat můžete celá slova. Pomůže
také například s dosazováním barev a velikostí při textaci inzerátů
pro produkty v e-shopu.
Jak to funguje:
V uvedeném příkladu chceme na místo znaku tečky (.) dosadit pomlčku
(-). Nadefinujeme si tedy ve vzorci =SUBSTITUTE(text;starý;nový).
V příkladu H1.cz bude výsledkem H1-cz.

8. SUBSTITUTE / DOSADIT & CONCATENATE
Pracovat můžete i s “kombem” obou funkcí. To abyste si nemysleli, že
se každá funkce musí používat samostatně. Výhoda oproti operátoru
“&” je ta, že nemusíte mít připravené další buňky, které chcete
spojovat, ale požadavek napíšete přímo do funkce.
Možnosti využití v PPC:
Kombinace SUBSTITUTE a CONCATENATE je ideální pro použití při
vytváření rozšířené volné shody klíčových slov, která obsahuje znak
+.
Jak to funguje:
V uvedeném příkladu chceme dosadit znak ( +) před každé slovo
v buňce (respektive nahradit jím mezeru mezi slovy). Nadefinujeme si ve
vzorci
(txt). V příkladu “rozšířená volná shoda” bude
výsledkem +rozšířená +volná +shoda

9. SUM / SUMA
Co by to bylo za přehled, kdyby tady chyběl základ, a to je součet. Jen
pozor, že neumí počítat skryté hodnoty: Pokud máte aplikované filtry, tak
tahle funkce fungovat nebude.
Možnosti využití v PPC:
Využijete ji, kdykoli potřebujete sčítat čísla například
v reportech.
Jak to funguje:
Tato funkce sčítá hodnoty, což znamená, že se musí hodnoty (tedy
příslušné buňky) označit.

10. VLOOKUP / SVYHLEDAT
Funkce VLOOKUP neboli SVYHLEDAT přiřazuje hodnoty ze dvou či více
tabulek. Měli bychom zmínit, že “V” v této funkci reprezentuje slovo
vertical, což v české obdobě funkce znamená vyhledávání ve sloupci,
proto SVYHLEDAT. Vyhledávat můžete ale i v řádcích, což je HLOOKUP
(horizontaly), v češtině tedy funkce VVYHLEDAT.
Možnosti využití v PPC:
- Funkce pomůže při porovnání klíčových slov s vylučujícími
klíčovými slovy v rámci kampaně či účtu. Nejčastěji jde o Sklik,
protože v Google Ads nám s tím pomůže skript a také sám Google.
- Pomůže při reportingu: Například při porovnávání dat za určitá
období pro danou kampaň.
- Usnadní přiřazení inzerátů novým skupinám či kampaním.
- Ulehčí spojování dat z různých systémů. Příkladem může být
spojení kampaní s konverzemi ze CRM, kam se data posílají pomocí UTM
parametrů.
Jak to funguje:
- =VLOOKUP(A3;$B$2:$B$7;1;FALSE)
- Tímto vzorcem Excelu říkáme: Ze sloupce A vezmi slovo bazén. Podívej
se do sloupce B, a pokud tam slovo najdeš, tak mi ho vrať ve sloupci C
v příslušném řádku. To vidíte v řádcích 6 a 7.

11. IF / KDYŽ
Mezi ty náročnější, takzvané logické funkce, patří funkce
“když”. Obecně se tato funkce vyznačuje tím, že testuje podmínku a
vrací požadovaný výsledek.
Možnosti využití v PPC:
Můžete ji využít při tvorbě analýzy klíčových slov, ale také
třeba u reportingu. Tam už se může kombinovat více funkcí a početních
operací a můžete ji zkombinovat i s podmíněným formátováním.
Jak to funguje:
Znám hodně lidí, kteří si při používání této funkce povídají
nahlas. To může znít jako: Pokud se buňka A23 rovná podmínce H1, tak je to
pravda a opačně nepravda.

U více vložených funkcí “IF” už půjde tak trochu o pohádku
s různými konci. Na tomto příkladu z reportu k meziročnímu srovnání
vloženými funkcemi “IF” říkáme: Pokud je rok 2019 menší než 0, tak
vrať hodnotu “nejsou data”. Zkrátka nemáte k čemu porovnávat rok
2020. Pak ale dáváte podmínky i pro srovnání roků 2020 a
2019. V prvním případě říkáte: Pokud je rok 2019 menší než 2020,
tak vypočti procentuální nárůst. V další podmínce zase říkáte: Pokud
je rok 2019 větší než 2020, tak spočítej pokles. A ve třetí podmínce
říkáte, že když se čísla rovnají, má Excel vrátit hodnotu 0. Navíc
jsou buňky ještě podmínkovány barvami: Zelená značí nárůst, červená
pokles a stagnace je oranžově.
To znamená, že tady máme 4 vložené funkce.

BONUS: Vytažení barevného
textu z buňky
Jistě se vám už stalo něco podobného: Otevřete e-mail a tam je zpráva
od klienta se seznamem klíčových slov. Jenže ups… barevně označená
klíčová slova si máte vytahat z vyhledávacích výrazů.
Situace tedy vypadá následovně:

Excel nativně nepodporuje filtraci či extrakci textu pomocí barvy, proto
v tomto případě využijeme Microsoft Visual Basic for
Applications (VBA):
1. Na čistém listu zmáčkněte
Alt + F11, čímž se vám otevře okno
aplikace VBA
2. Dále Insert > Module a zkopírujte
následující kód

(vzorec VBA – extrakce barevného textu.txt)
3. Uložte a zavřete okno VBA
4. Do prázdné buňky vložíme funkci =GetColorText(A1),
kde A1 označuje buňku, ze které chceme extrahovat barevný text. Enter.
A voilá!
TIP: Z textu můžete extrahovat jakoukoliv barvu pomocí
specifikace vb ColorIndex v VBA kódu Color = vbRed
0 – Black, 1 – Blue, 2 – Green, 3 – Cyan, 4 – Red, 5 –
Magenta, 6 – Yellow/Brown, 7 – White, 8 – Gray, 9 – Bright Blue,
A – Bright Green, B – Bright Cyan, C – Bright Red, D – Bright
Magenta, E – Bright Yellow, F – Bright White
A teď už jenom závěrem pár slov.
Občas uslyšíte od programátorů, že Excel je mrtvý nástroj. Nic
lepšího ale zatím k mání není. Pokud stahujete exporty z reklamních
systémů, tak si můžete vybrat buď Excel nebo CSV. Případně můžete
pracovat s Google Sheets, kam si data z Excelu vykopírujete.
Bez Excelu se neobejdete ani při tvorbě klíčovky, struktury kampaní,
inzerátů nebo při reportingu. Je to zkrátka nástroj bez kterého se
PPCčkař neobejde a jeho základní znalost je nutností.
Ale v jednom s programátory musím souhlasit: Pokud jde něco
zautomatizovat, tak to zautomatizujte. Zamyslete se nad tím, jak si práci
ulehčit automatizací a ušetřený čas pak věnovat například rozvoji
klienta po strategické stránce.