V Google ZOO vol.2: Pozor, tučňák útočí!
V prvním
článku našeho seriálu jste se mohli dočíst o Panda update.
Google však v rámci stálého vylepšování vyhledávání spustil v dubnu
další zásadní změny algoritmu hodnocení kvality webových stránek –
Penguin
update. Co Penguin aktualizace vlastně je? Jak se liší od Pandy?
Jak poznat jeho „zákrok“ a jak se z něj následně co nejrychleji
rehabilitovat?

zdroj: PopTower.com
Pandu zajímá obsah, tučňáka odkazy!
Zásadní rozdíl mezi těmito aktualizacemi spočívá v tom, že zatímco
Panda Update odhaluje nekvalitní či pro uživatele nepřínosné stránky na
základě on-page faktorů, Penguin
update se o to samé snaží spíše na základě off-page faktorů. Pro
Google tak představuje Penguin Update nástroj pro spolehlivější
odhalení nepřirozeného odkazového portfolia. Takové odkazové
portfolio se vyznačuje těmito vlastnostmi:
- Obsahuje velké množství odkazů se stejným optimalizovaným anchor
textem (které jsou jiné, než URL nebo brand či název stránky, např.
„last minute zájezdy“). Nejčastější anchor texty vedoucí na stránku
lze zjistit pomocí nástroje MajesticSEO.
- Obsahuje odkazy vedoucí z podpisů na internetových diskusích, které
mají optimalizované anchor texty. Jde de facto o rozšíření
prvního bodu.
- Obsahuje odkazy z málo kvalitních webů, MFA a PR webů, nebo webů
zapojených do různých affiliate a výměnných programů.
- Obsahuje odkazy vedoucí ze site-wide panelů, patiček a SEO lišt.
- Obsahuje odkazy z netematických stránek.
Jak poznám, že mě navštívil tučňák?
Na anglickojazyčném trhu Penguin údajně ovlivnil výsledky vyhledávání
3,1% zadaných dotazů. To, že patříte mezi ně poznáte vedle poklesu pozic
v SERP, poklesu návštěvnosti z organického vyhledávání a často také
podle příchozí zprávy v Google Webmaster Tools. 
Ta majitele webu stručně informuje o tom, že jeho web nesplňuje Google
Webmaster Guidelinesa pravděpodobně se snaží o nepovolenou manipulaci
s PageRankem získáváním umělých nebo placených odkazů. Zpráva dále
vyzve k revizi těchto odkazů a celého webu a jeho následnému zaslání
k opětovnému posouzení.
Jak z toho ven? Poslechněte Google!
Nejlepším (a pravděpodobně i jediným) krokem k alespoň částečné
rehabilitaci a obnovení původního stavu v SERPu je poslechnout doporučení
Google, zrevidovat
své odkazové portfolioa udělat následující kroky:
- Odstranit příchozí odkazy, které jsou zjevně koupené (netematické,
nacházející se v patičkách, site-wide panelech a dalších
„výměnných“ sekcích).
- Zrevidovat anchor texty odkazů a diverzifikovat je tak, aby nebylo velké
množství odkazů se stejným anchor textem. Možné je promíchání
jednotlivých slov v anchor textech, skloňování, přidávání předložek,
brandového názvu apod.
- Některé anchor texty změňte na URL, či brandovou frázi.
- Pokud vaše stránka obsahuje sponzorované odkazy, odstraňte je ze
site-wide panelů a patiček a umístěte je na pouze jedinou podstránku webu
(může být homepage, ideálně pak tematicky vhodná podstránka).
- Odkazujte pouze na tematicky spřízněné weby.
Univerzální (avšak mnohdy těžko splnitelná) rada je následující:
budujte kvalitní
web se zajímavým a pro uživatele přínosným obsahem, který bude odkazy
sám přitahovat. Jakákoliv umělá technika pro manipulaci s ranky je pouze
dočasná a v dlouhodobém horizontu webu spíše uškodí. Panda a Penguin
updaty toto tvrzení spolehlivě potvrzují.
Petr
Slavík
Dobrý den,
chtěla jsem se zeptat, zda google zašle i zprávu o tom, že je web již v pořádku. Děkuji.
Myslím si, že člověk, který se nesnaží vyhledávače oklamat, ale který nabízí kvalitní obsah, se žádné pandy, tučňáka nemusí…jen možná té opice, pokud to přežene s alkoholem :-D
Márty, bohužel to takhle černobílé není. Sám Google přiznal, že penalizoval weby, které v tom byly omylem. Stejně jako je faktem, že diverzifikace anchor textů nebyla věc, kterou by kdy měl Google v pravidlech a nešlo o žádné obcházení pokynů. Takže Penguin update byl poměrně evoluční.
Pavel Ungr: problém je, že se poslední dobou u vyhledávačů upřednostňuje komerce nad užitkem. Už to není jen o PPC, ale vliv na umístění má i komerce. Možná že o to jim i jde při řádění tučňáka.
r texty odkazů a diverzifikovat je tak, aby nebylo velké množství odkazů se stejným anchor textem. Možné je promíchání jednotlivý
Všechno je to o kvalitním obsahu a odkazech :P. Jenže Google nemůže dávat velkou váhu odkazům, když je plno témat, které se třeba sdílí jen na sociálních sítích.
Třeba pro stránky o webu se shánějí na webu odkazy lehce, to je logické. Jenže, co když člověk píše o něčem, na co se často neodkazuje, protože to s webem nemá nic společného. Co pak? Kupovat odkazy, reklamu a dělat minisites?
Márty: Co myslí tou komercí? přiznám se, že nevím kam míříte? Carl114: Možností je velké množství, zkuste https://www.h1.cz/…inkbuildingu
Já si myslím, že Google sestřelil i dost kvalitních webů, třeba jen za site-wide odkazy. Když to ale vezmu obšírněji, proč je kupování odkazů špatné? Co je špatné na tom, koupit si reklamu, tedy odkaz na tématických stránkách? Pokud mi odkaz bude generovat návštěvnost, tak je to přece dobře. Na nějaké ovlivňování ranků člověk vůbec nemyslí, jestli mám 3 nebo 6 je mi úplně jedno. Není mi ale jedno, jestli mi zaplacený odkaz přinese návštěvníka, který konvertuje na zákazníka. Myslím, že i Plaváček měl problém na svém blogu s Googlem, což je už hodně srandovní. Pak je tady diverzifikace anchor textů. OK, kdyby to bylo v pravidlech, ale odstřelit web za to, že má 90% anchor textů stejných, no nevím jestli je to dobře. Tedy vlastně vím, není to ani dobře, ani špatně, prostě to tak je. Díky za super článek. Do podpisu nepřidávám svůj odkaz, abych nebyl penalizován.
Tou komercí Marty asi myslí spoustu reklamy v organickém vyhledávání.
Ducky,
proč je kupování odkazů špatné? Vysvětlil jsem to např. v https://seo-sem.robertnemec.com/…etne-odkazy/ a v dalších článcích na https://seo-sem.robertnemec.com/.
Pavle, nesouhlasím s Tebou, že by měl Google oznamovat vše dopředu.
GOOGLE NECHCE DÁVAT NA PŘEDNÍ STRÁNKY WEBY, KTERÉ DĚLAJÍ SEO KONZULTANTI. GOOGLE CHCE DÁVAT NA PRVNÍ MÍSTA WEBY, KTERÉ LIDÉ MILUJÍ.
Roberte, já někde píšu, že by měl Google vše oznamovat dopředu? Prosím cituj mne? Asi to nedokážu najít.
Roberte já jsem to myslel trošku jinak. Nemluvil jsem o webech, které cíleně prodávají odkazy (různé SEO lišty apod.). Je to jako v životě, všeho moc škodí.
Zkusme tomu říkat jinak, ne prodej odkazů, ale třeba prodej reklamy. Co je pak špatného na tom, koupit si reklamu? Nebo reklamu si kupují jen ubožáci, kteří nemají na to, aby získali klienty jinak? Pokud mi pošle klienta přes reklamu (odkaz) vyhledávač a já mu za to zaplatím, je to OK. Pokud to stejné udělá nějaký web, je to špatně (respektive může to být špatně). Ptám se proč? Pravděpodobně mi něco uniká. Když balíš holku, tak ji pozveš do kina, na véču, koupíš jí nějaký dárek a platíš, a platíš, a platíš. Zkuste pozvat na rande holku bez koruny v kapse. Ta koupená holka z vašeho článku vás mnohdy vyjde levněji.
Abych byl pochopen, chci říci, myslím si, že vyhledávače sledují především vlastní prospěch. Dokáží odstřelit relativně velmi slušný web kvůli něčemu, co není ani v pravidlech. Vyhledávač je sice soukromá firma, ale měl by se chovat comme il faut.
Dobře tedy, odstraníme-li špatné zpětné odkazy a co pak dál? Google to pozná sám? Dal jsem prověřit web přes Webmaster Tools a odpověď přišla s tím, že žádným spam nebyl nalezen. Vztahujete se však i na Tučnáka? Po 24. dubnu nám spadla návštěnost webu o 2/3, tak si myslím, že nás penalizace postihla.
Ducky: Co se týče prodeje reklamy (odkazů), tak Google myslí odkazy, které ovlivňují přirozené výsledky hledání, tedy odkazy bez rel=nofollow. Srovnání s PPC reklamou není na místě, reklamní odkazy neplacené výsledky přímo neovlivňují.
Enti: Zkus se podívat na Plaváčkův blábolník. Je pravda, že to na první pohled vypadá jako odkazová lišta, ale… Ty odkazy jsou tam natrvalo, je diskutabilní, zda jsou placené nebo ne (Plaváčkovi asi zaplatili za webdesign a on svoje weby prostě propaguje), nicméně podle mne je to košer. Proč bych na svém blogu nemohl propagovat weby, na kterých se jakýmkoliv způsobem podílím? Proč by mě měl za to někdo trestat jakoukoliv penalizací? Ještě bych respektoval, kdyby vyhledávač snížil váhu takovému odkazu, ale nic víc. Pokud má prodej odkazů(REKLAMY) hlavu a patu, pokud si odkaz(REKLAMU) koupím z kvalitního webu, tam, kam chodí moje cílová skupina, NEMĚL BY ZA TO VYHLEDÁVAČ PENALIZOVAT i bez nofollow.
Pokud budu cíleně prodávat odkazy přes různé seo lišty, nebudu pracovat na kvalitním obsahu, nebudu dělat web pro lidi, nechť mě vyhledávač zavrhne.
Administrátory vyhledávače Google bych rád upozornil, že odkazy výše uvedené jsou poctivé a odkazují na projekty, na nichž jsem se nějakým způsobem podílel. Na tomto blogu se odkazy NEPRODÁVAJÍ, víme?