Minulý týden jsme vás na blogu vyzvali, abyste nám
pomohli s hledáním vhodného inzerenta v AdWords pro studentskou soutěž The Google Online
Marketing Challenge, a návrhů se sešlo opravdu požehnaně. Ještě před
předáním seznamu webů studentům jsem tyto weby podrobně analyzovala,
hledala jejich možné problémy či nedostatky a studentům pak tento seznam
odevzdala se svými doporučeními. Některé z nejčastěji se vyskytujících
nedostatků shrnuji v následujícím příspěvku a ke každému z nich
přikládám i svůj tip na jejich nápravu. Na úvod bych však
ráda poděkovala všem, kteří byli aktivní a své weby do této soutěže
přihlásili!Obecně se PPC reklama nedoporučuje, pokud je web
špatný nebo obor, kterému se web věnuje, není vhodný pro propagaci ve
vyhledávačích. Co to ale konkrétně v případě navržených webů
znamenalo? A jaké tedy byly jejich nejčastější nedostatky, kvůli kterým
jsem některé z nich studentům nedoporučila?
Žádná či skrytá konverzní akce
Mezi časté nedostatky webů, které se do soutěže hlásily, patřila
absence jakékoliv konverzní akce, případně byla tato konverzní akce na
webu opravdu důkladně skryta. Dokonce se mi do rukou dostala i taková
perlička, jakou je „e-shop“ bez jakékoliv možnosti on-line objednání
nabízeného zboží. Náš tip:Pokud to s PPC myslíte
vážně, měli byste nejprve jasně definovat konverzní akci pro svůj web a
také ji do webu vhodně implementovat. „Neviditelný“ kontaktní formulář
dole na stránce s kontakty zřejmě nebude to pravé ořechové. Pokud je to
vhodné, můžete vymyslet dokonce několik druhů konverzních akcí. Obecně
platí, že čím více a podrobněji konverzní akce na webu měříme, tím
lépe se PPC kampaně spravují a plní své cíle.
Nekvalitní Landing Pages
Poměrně frekventovaným neduhem byla také absence dostatečně kvalitních
a relevantních cílových stránek. AdWords totiž, jak známo, hodnotí
inzeráty také pomocí tzv. Quality Score a právě jednou z veličin, která
má na QS značný vliv, je relevance a kvalita cílových stránek. Pokud na
cílové stránce není žádný informační text s klíčovými slovy, bude
pravděpodobně tato stránka hodnocena hůř než stránka informačně
bohatá.V několika případech jsem sice vhodné (z hlediska tematické
relevance) cílové stránky našla, ale jejich provedení bylo tak špatné,
že byly pro inzerci v Google AdWords zcela nevhodné. Náš
tip:Na cílové stránky myslete ještě před spuštěním kampaní a
upravte je do vhodné podoby. Zvýší se tak celková kvalita a úspěšnost
vašich kampaní.
Inzerce na zakázané zboží či zboží chráněné značkou
Mezi kandidáty na kampaň zdarma se objevily i weby s tématikou zbraní a
tabákových výrobků, které jsou spolu s několika dalšími tématy
v Google AdWords zakázány. Rovněž majitelé ochranných značek si mohou
zažádat o blokování inzerce na jejich značku. To je třeba případ
značek Apple nebo Nokia. Pokud nedostanete přímý souhlas od majitele této
značky, je inzerce nemožná. Weby, kterých se tento problém týkal, jsem
proto musela ze seznamu vyřadit. Náš tip: Před zadáním
kampaní v AdWords si zkontrolujte publikační pravidla a přesvědčte se,
že je splňujete. Pokud ne, můžete využít jiných PPC systémů, které
jsou benevolentnější (Sklik, AdFox, Etargeta další).
Přítomnost reklamy AdSense na cílových stránkách
Uznávám, že zavedení tohoto kriteria jako jednoho z důvodů pro
nedoporučení daných stránek, se může někomu jevit jako zbytečně
přísné. Chtěla jsem však ošetřit to, aby návštěvníci přivedení
prostřednictvím AdWords stránky ihned neopouštěli prostřednictvím
AdSense. Toto pravidlo mělo své opodstatnění hlavně na stránkách
prodejních, kde se zobrazovaly inzeráty konkurence. Samozřejmě, že PPC
může být velmi dobrým a laciným zdrojem návštěvnosti i pro informační
weby, které se AdSense „živí“. Pro účast v soutěži jsem však tyto
weby příliš nedoporučila, neboť mi šlo hlavně o to, aby si studenti
vyzkoušeli klasickou kampaň. Náš tip:Pokud stránky
s AdSense máte a rádi byste je pomocí PPC propagovali, vždy si velmi dobře
hlídejte náklady a výnosy. Pokud se navíc jedná o web s potenciálem
vracejících se návštěvníků, investice do PPC může být dobrou
volbou.
Vyšší potenciál kampaní
Bohužel jsem také musela studentům nedoporučit ty weby, které měly
větší potenciál, než je proinzerovaných 200 dolarů za několik týdnů.
Tyto weby se nehodily, protože hodně hledaná klíčová slova by skromný
rozpočet mohla vyčerpat již za několik dní, a rozpočet „škrtit“
v průběhu kampaní nebudeme.
Vysoká konkurence
Ze soutěžních webů jsem rovněž nedoporučila ty, které se na nic
konkrétního nespecializují, mají nejen v PPC mnoho soupeřů a v jejich
společnosti nejsou příliš konkurenceschopní. Náš
tip:Pokud na takový web chcete přesto PPC kampaně vytvořit,
zaměřte se na méně konkurenční kategorii svého webu. Prodáváte mobilní
telefony, ale špičkovými specialisty jste pouze na značku Jablotron? Zkuste
PPC nejprve na tuto užší kategorii!
Nevhodná doba
Stejně jako všude jinde i v PPC existují sezóny. Web, který je jasně
orientován na letní sezónu, bude mít v zimě těžko úspěšnou PPC
kampaň. Hledanost bude nízká a s tím bude souviset i stále se
zhoršující kvalita kampaní. Náš tip:Sledujte hledanosti
klíčových slov vašeho odvětví a kampaně nasazujte ve vhodnou dobu!
Váš produkt nikdo nezná
PPC reklama ve vyhledávačích není vhodným propagačním prostředkem pro
produkt, který nikdo nezná, nikdo ho nepotřebuje, a tedy ani nehledá. Pro
takový druh produktu je vhodná reklama podporující váš brand, a tou může
být například PPC reklama v obsahové síti. Mimochodem, myslíte, že by
měla čistě teoreticky před deseti lety úspěch ve vyhledávačích PPC
reklama na autonavigace? Já o tom dost pochybuji.
Bude k dispozici Váš komentář k webům které byly přihlášeny? Nebo alespoň těch webů které jsme si přidaly?
Jak jsem již zmínil v e-mailu, který byl směrován autorce. Toto podle mě nejsou postřehy, ale dodatečná úprava pravidel. IMHO tohle mělo být uvedeno již na začátku. Nebo teď máme dle těchto postřehů upravovat své weby?
[2] Moc nerozumím, jak to myslíte s těmi pravidly, resp. která pravidla máte na mysli?
Pokud jde o pravidla Google AdWords, která neumožňují inzerovat na vybrané typy zboží či zboží chráněné značkou, pak bylo zcela logické, že weby, kterých se to týkalo, musely být vyřazeny.
Dalšími pravidly, která jsou pro akci „Chcete PPC kampaň zdarma?“ platná a nelze je nijak obejít, jsou pravidla samotné soutěže The Google Online Marketing Challenge, která samozřejmě také nemůžeme nijak ovlivnit, a pokud je mi známo, ani je žádný z webů nijak neporušoval.
Poslední „pravidla“, která byste snad mohl mít na mysli, jsou nějaká naše interní „hájedničkovská“ pravidla. Ta jsme však dodatečně upravit nemohli, a to z jednoho prostého důvodu. Žádná taková nejsou a nebyla.
Čili, abych to shrnul, weby, které byly vyřazeny, porušovaly pravidla samotných Google AdWords. Všechny ostatní weby byly s příslušnými doporučeními (o kterých byl i tento spot) předány studentům a záleží jen na nich, které si vyberou.
Vzhledem k tomu, že H1.cz, tedy konkrétně Petra, působí u této soutěže v rámci VŠE v roli jakéhosi odborného garanta, přijde mi zcela logické, že tato doporučení studentům dala a rozhodně bych je nepřirovnával k nějaké změně pravidel ex post. Primárním cílem akce přeci je, aby se studenti něco naučili.
[3] V článku Chcete PPC kampaň zdarma? píšete, že se pokusíte nalézt vhodné inzerenty a níže uvádíte pravidla, která musí inzerenti resp. jejich weby dodržet:
V tomto článku, který má nadpis Postřehy k akci, píšete např.:
Přítomnost reklamy AdSense na cílových stránkách
Uznávám, že zavedení tohoto kriteria jako jednoho z důvodů pro nedoporučení daných stránek, se může někomu jevit jako zbytečně přísné. Chtěla jsem však ošetřit to, aby návštěvníci přivedení prostřednictvím AdWords stránky ihned neopouštěli prostřednictvím AdSense. Toto pravidlo mělo své opodstatnění hlavně na stránkách prodejních, kde se zobrazovaly inzeráty konkurence.
IMHO je to spíše další pravidlo než postřeh. Nemělo být toto kritérium už v podmínkách na začátku? Nebo se pod podmínkou – nesmí mít vlastní účet u AdWords – myslí i účet u AdSense?
Laik, který služby AdSense a AdWords nezná, taktéž nemůže vědět, že nesmí inzerovat pokud jsou obsahem webu zbraně či tabákové výrobky a to v prvním článku taky nevidím.
Škoda, některým jste sebrali naději na profesionální PPC kampaň zdarma a dalším jste mohli ušetřit zbytečné vyplňování jednoho formuláře.
Můžete namítnout, že Vás tyhle kritéria zpočátku nenapadly, ale to bych Vám, jedničce na trhu v tomto oboru, nevěřil :)
V článku Chcete PPC kampaň zdarma? píšete, že se pokusíte nalézt vhodné inzerenty a níže uvádíte pravidla, která musí inzerenti resp. jejich weby dodržet:
Ano, 1. a 3. bod jsou opravdu pravidla, ovšem přímo pravidla soutěže The Google Online Marketing Challenge, nikoliv „naše“. Body 2 a 4 jsou pak pouze doporučení, která opět vycházejí přímo z oficiálních informací k soutěži.
IMHO je to spíše další pravidlo než postřeh. Nemělo být toto kritérium už v podmínkách na začátku?
IMHO ne, protože by to zbytečně odradilo majitele webů, na kterých AdSense běží. Jak jsem psal již výše, k žádnémů vyřazení webů s běžícím AdSense nedošlo. Studentům bylo zejména dáno doporučení: Weby, na nichž běží AdSense, v rámci kterého se zobrazují inzeráty konkurence, jsou méně vhodné, neboť může docházet k odlivu pišedších návštěvníků právě prostřednictvím těchto inzerátů. Nic ale nebrání tomu, aby si studenti i tyto weby, pokud to uznají sami za vhodné, vybrali.
Laik, který služby AdSense a AdWords nezná, taktéž nemůže vědět, že nesmí inzerovat pokud jsou obsahem webu zbraně či tabákové výrobky a to v prvním článku taky nevidím.
Ano, to v článku opravdu uvedeno nebylo a přiznávám, v tu chvíli nás to zrovna nenapadlo. Majiteli inkriminovaného webu bych se proto rád jménem H1.cz za deficit této informace omluvil.
Škoda, některým jste sebrali naději na profesionální PPC kampaň zdarma a dalším jste mohli ušetřit zbytečné vyplňování jednoho formuláře.
My doufáme, že jsme především spoustě účastníků naopak šanci na kvalitní PPC kampaň zdarma dali. Pokud máte opačný pocit, pak je mi to líto a věřte, že to nebylo naším cílem.
Můžete namítnout, že Vás tyhle kritéria zpočátku nenapadly, ale to bych Vám, jedničce na trhu v tomto oboru, nevěřil :)
Děkuji za poklonu v podobě zmíněné jedničky a doufám, že nám i do budoucna zachováte svou přízeň.
[5] Díky za upřesnění a profesionální přístup.
Ještě přidám jedno upřesnění. Tímto článkem jsem chtěla pomoci těm, kteří o inzerci v AdWords uvažují, aby mohli své weby sami zhodnotit a aby jejich potenciální kampaně byly co nejúspěšnější. Opravdu jsem netušila, že článek bude brán jako nějaká „dodatečná pravidla“.
[1] Pokud má někdo zájem o zhodnocení svého přihlášeného webu, může mě kontaktovat mailem.