Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Poslední středa s Dušanem Janovským a Tomášem Vyskočilem o penalizacích

H1.cz završila Poslední červencovou středou svůj dvouměsíční maraton o penalizacích. Během června se náš blog zaplnil seriálem Vše, co jste chtěli vědět o penalizacích a následoval i návod, jak s penalizacemi bojovat a vzepřít se jim. A protože vyvstala nejedna otázka, uspořádali jsme odpolední hangout se SEO odborníky, kteří radili, jak na penalizace vyzrát. Třešničkou na dortu pak byla Poslední středa, kdy se u kulatého stolu sešel Dušan Janovský ze Seznam.cz a odkryl karty, SEO Director v H1.cz Tomáš Vyskočil prozradil své klientské zkušenosti a SEO Strategist H1.cz Michal Krutiš nás celým večerem provedl.

Co večerem zaznělo?

Dušan alias Yuhů prozradil, že pro Seznam existují 4 důvody, které vysvětlují snížení pozic. Jedná se o:

  1. Manuální zásah administrátora
  2. Autoban = zásah robota
  3. Automatické rozpoznání spamu
  4. Site efekt algoritmů

Jednotlivé důvody pak detailně vysvětlil.

1. Manuální zásah administrátora

Manuálních zásahů uděluje Seznam pouze desítky ročně. Pravděpodobnost na její získání je tedy mizivá. A jaké weby Seznam penalizuje tímto způsobem? Weby, které skrývají masivní texty, primárně tedy ty, které vznikají dle slov Dušana se zlým úmyslem. I zde ale existuje možnost nápravy, po nějaké době dojde k revizi. Většina těchto webů ale zůstane penalizována.

2. Autoban

Postihuje nefunkční stránky, například s chybami 404 nebo zacykleného přesměrování. Aktualizace probíhají na měsíční bázi, pokud je tedy chyba odstraněna, pozice se mohou vrátit zpět.

3. Automatické rozpoznání spamu

Je jako v případě Google Pandy algoritmus, který automaticky zasahuje spamové stránky a snižuje jejich pozice. O jejím efektu ale Seznam zřídkakdy informuje.

4. Site efekt algoritmů

Funguje na principu strojového učení – pokud se stránka podobá něčemu, co má Seznam označeno jako nerelevantní, vyhodnotí ji také jako nerelevantní.

Debata se následně stočila k filozofické otázce, kde končí penalizace a začíná občerstvení algoritmu. „Myslím si, že těm automatickým penalizacím bychom už neměli ani říkat penalizace, je to změna algoritmu, vývoj vyhledávače. Za penalizace bychom měli považovat pouze manuální zásahy, kdy vám Google přes Google Webmaster Tools dá vědět, že děláte něco špatně a dostanete ban,“ uvažoval Tomáš Vyskoči a dodal, že v tomto případě má smysl se penalizací zabývat a pracovat na jejím odstranění.

Michal Krutiš si vzal pod svou lupu Seznam a vyptával se Dušana. Dozvěděli jsme se tak, žei Seznam pracuje s penalizacemi částečnými a celodoménovými. V případě manuálních zásahů administrátora je postižena celá doména, oproti tomu klasifikátor rozlišuje i podstránky webu. Klasifikátory pak hodnotí i kvalitu zpětných odkazů. Administrátoři Seznamu schraňují data a nějaké nekalé weby PR weby znát můžou, hodnocení je ale v rukou klasifikátorů.

Google je zlý pan učitel

Dalším velkým tématem Poslední středy se stalo penalizování spamu. Vyhledávače se tímto způsobem snaží zkvalitnit výsledky, ale zároveň trh formovat a vychovávat. „Před lety jsme řešili, jestli budeme penalizovat patičky s odkazy. Vadí to uživateli? Nevadí. Proč bychom takové weby měli penalizovat?“ dodává Dušan. Zároveň podotýká, že v roce 2008 penalizovali linkfarmu, ale trh si toho téměř nevšiml. Proto od výchovy a formování trhu ustoupili. „Nám principiálně nevadí, že web xyz.cz na sebe nechá nalinkovat nekvalitní odkazy. Ani našim uživatelům to nevadí. Vadí to vyhledávači, který chce vychovávat trh, protože mu to kazí odkazové signály. My se s tím ale popereme.“ Podle Dušana jsou pro Seznam klíčoví uživatelé a jejich potřeby, odpovědnost za nekvalitní odkazy, které na vedou z webu nebo na něj, nese majitel dotyčného webu.

Jak vyzrát na penalizaci od Google

Tomáš Vyskočil nám popsal, jak probíhá odstraňování manuální penalizace, kterou Google zašle uživateli přes Google Webmaster Tools. Úkolem uživatele je tedy zkontrolovat odkazový profil a promazávat nekvalitní linky. Součástí této zprávy v GWT je také formulář k opětovnému posouzení penalizace. Tomáš doporučil připojení souboru, kde napíšete, které odkazy jste odstranili. Z Dublinu, kde je česká lokace Googlu, pak přijde vyrozumění o posouzení uvelené penalizace. Napíšou vám buď ano, to se napoprvé většinou nestává, nebo napíšou ne, ale dají vám vodítko, na co se zaměřit nyní.

Chvíli před koncem otevřel Michal diskuzi i divákům, kteří měli možnost se Dušana i Tomáše ptát.

Proč je Heureka na prvním místě před autorsky psanou recenzí?

Tomáš Vyskočil odpověděl: „Heuréka má skvěle vybudovanou informační strukturu – menu i podstránky. Ve vydavatelských domech už tento systém pochopili a na wiki způsobu nyní vytvářejí články. Heuréka vás přebije v dotazech na zboží, ale relevantní obsah a dodržení dobrého schématu webu Heuréku přebije.“

Podle Dušana má Heureka tak silnou značku, že i uživatelé a zaměstnanci Seznamu sami říkají, že na ten a ten dotaz by chtěli dostat odpověď právě z Heureky. Klíčem je tedy vybudování silné značky. Podobně jako Heureka je na tom například i Wikipedie.

Plánuje Seznam pomoc pro webmastery a konzultanty na způsob GWT?

„Chceme to, ale má to nízkou prioritu. Naše infrastruktura na to není v tuto chvíli navržena. Museli bychom veškerá data přepočítat do jiných dat, vyžaduje to velkou investici hardwarovou i softwarovou,“ vysvětlil Dušan.

Prozradil také, že se jeho oddělení zabýváopravami překlepů, našeptávačem, přepisem dotazů, určením klasifikátorů a různých signálů. Posteskl si také, že SEO konzultanti málo edukují své klienty o longtailu. „Klienta zajímá pouze to, aby byl první na jednom klíčovém slově,“ uvedl s pochybnostmi Du­šan.

Poslední středa byla hutná a plná nových informací. Je to totiž poprvé, kdy se Seznam odvážil donést kůži na trh a odpovídat na všetečné otázky týkající se algoritmu, penalizací, indexování i banování spamu. Dušanovi i Tomášovi děkujeme za účast a těšíme se na další podobně vydařené Poslední středy. Zůstaňte s námi a nepropásněte žádnou z Posledních střed s H1.cz.

Potřebujete poradit s propadajícími se pozicemi? Podívejte se na naši službu odstra­ňování penalizace a napište nám na: info@h1.cz
  • Franta
    15. 08. 2014 / 15:07

    máte nefunkční odkaz v textu „Vše, co jste chtěli vědět o penalizacích“ a měl bych dotaz, neuvažujete pořizovat video záznam ze sezení ?

    • Klára Stehlíková, H1.cz
      18. 08. 2014 / 11:20

      Franto, děkujeme za upozornění, odkaz jsme opravili. Video záznamy zatím neplánujeme, čekejte ale shrnutí i další Poslední středy, která proběhne 27.8. Tématem budou slevové portály. Přijďte se podívat!

  • Ladislav Dvořák
    16. 08. 2014 / 21:20

    Marně hledám video. Nebude, nebo jsem jen odkaz na ně přehlédl? Pár posledních videí bylo skvělých, na to s Dušanem jsem se moc těšil. Jinak díky za skvělé články.

    • Klára Stehlíková, H1.cz
      18. 08. 2014 / 11:24

      Ladislave, video jsme bohužel nepořizovali. Děkujeme za pochvalu, jsme rádi, že se Vám články líbí. Příští Poslední středa bude o slevových portálech, přijďte se podívat :)

  • birkof
    27. 08. 2014 / 22:37

    Díky za fantastický článek, který mě jen v určitých aspektech SEO optimalizace utvrzuje. Jinak si myslím, že by Yuhů neměl být tak sdílný. Informací v tomto článku se dá celkem dost zneužít.

  • Michal Novák
    06. 10. 2014 / 23:50

    Díky za přínosný článek, který opět poodhaluje některé rozdíly mezi Google a Seznam. Např. Lokální a globální penalizace, „ne-bany“ za link farmy, či vysvětlení silných pozic Heureky – silný brand.

    Víte téma další středy? Líbila by se mi témata: Výsledky SERP ovlivněné designem webu, Klasifikace webu, Souvislost bounce rate (návratu do hledání) a SERP.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.