Poslední zářijovou
středu jsme si povídali o content marketingu. U kulatého stolu zasedla
královna písmenek z H1.cz Jana
Šupolíková (Moravcová), odbornice na
content marketing, Managing Director Freya.cz Kateřina Borovanská a obsahový pábitel
a mistr příběhů Roman
Hřebecký. Večerem nás
provedla módní guru a Marketing Director H1.cz Pavlína Louženská.
Content marketing musí bavit
Každý ze spíkrů fandí jiné definici content marketingu.
Podle Romana, který má za sebou hravé kampaně pro Dulux, je to marketing,
který lidem pomáhá nebo je baví. Katka si myslí, že je to moment, kdy si
klient uvědomí, že by se měl víc zabývat tím, co chce předat dál, než
tím přes jakou platformu to udělá. A Jana tvrdí, že content marketing je
to, co se šíří samo virálně a je esencí Inbound
marketingu.
Do obsahového marketingu lze zahrnout naprosto veškeré
marketingové aktivity od ATL po BTL. Ale i příběh, ve kterém se celá
komunikace nese, billboard i s člověkem, který jej nalepil, zkrátka
každý detail. Content je všechno, co přenáší informace, znamená to
dělat obsah a šířit ho nejlépe propojením online a offline.
Klasická česká média tak trochu zaspala online.
Lifestylové magazíny nereflektují online a sociální sítě.
„U nás dopisy čtenářů stále vypadají tak, že ty
paní je ještě olepují známkou a posílají to tam poštou. V zahraniční
Elle mi ukáží tweety a určený hashtag ke každému článku. Já bych
hrozně ráda viděla tady časopis, který by měl vlastní blog a ukazoval mi
třeba, jak fotili ty tutorialy“, postěžovala si módní
guru Pavlína.
Každá firma má svůj příběh
Čím začíná content marketing? Hromadou dotěrných
otázek a poznáváním klienta. Ten ovšem musí vědět kdo je, co dělá a
ujasnit si témata pro komunikaci. Roman Hřebecký než napíše dobrý
příběh, který funguje, pracuje s klientem hodiny a hodiny.
„Každá firma má svůj příběh, já ho ale nemůžu vymyslet,
nemůžu ho outsourcovat, je to esence značky, základ, na kterém značka
staví. Můžu ho pomoct oprášit, navonět, ale musím s tou firmou sedět
hodinu, dvě až třeba patnáct. Bez uvědomění si příběhu firmy se nedá
dělat dobrý obsahový marketing.“
Známe našeho zákazníka
Velkým pomocníkem na začátku efektivního obsahového
marketingu jsou podle Jany persony –
personifikace cílové skupiny, přiblížení se k typickému zákazníkovi.
„Když ho vidím, lépe pro něj vytvářím obsah a zapracuju
zpětnou vazbu,“ doplňuje Jana. Persony se používají
pouze v online marketingu pro snadnější cílení. Zapojením 3–5 person
získáte obraz vašeho zákazníka a jeho potřeb, snáze najdete ty pravé
komunikační kanály.
Dále Jana radí zapojit analytiky, nastavit očekávání a
metriky, abyste mohli celé snažení vyhodnotita a viděli jste také, odkud
kam proudí návštěvnost na web, blogy a sociální sítě. Díky tomu budete
mít možnost spočítat návratnost – výnosy, náklady, revenue
z organického vyhledávání nejen z PPC.
Katka tvrdí, že: „Digitální agentura má přidanou hodnotu,
kterou vám nikdo jiný nedá. Má spoustu klientů, o které se stará řadu
let a umí to”. Pro agentury
nejsou KPI problém,
vědí, která data ukazují úspěšnost vašich aktivit a odhalí zbytečné
žrouty peněz. „Offline a print se
strašně špatně měří, ale co můžete dobře změřit, je efekt celkové
kampaně. V online marketingu měříme, ukazujeme data a počítáme konverzi,
díky které jsme si schopni dopočítat offline marketing,”
dodává.
Online je nekonečný
„Nikdo nemáme čas, jsme zahlceni informacemi, reklamou a
médii. Lidi si dnes většinou přečtou jen titulek a perex, a poté přejdou
na jinou stránku nebo článek,” takto vysvětluje Roman vznik
tzv. fenoménu nedočítavosti. Čím lepší obsah tím větší šance, že
čtenář dočte do konce a neodloží, nepřeklikne. Tím se zvýší
relevantnost, proklikovost a můžeme krásně zacílit. „Na
iDnes.cz za poslední dva roky zkrátili ty nejdelší zprávy ze 6000 znaků
na 3000. Content marketing se proměňuje směrem k rychlosti
zkunzumovatelného obsahu, vše co nejrychleji přečíst, vidět, kliknout.
Proměňuje se to i směrem k vizuálu – videa, obrázky,
infografiky.“
A rada od Jany Šupolínové na závěr:
„Žádný obsahový marketing vás stojí mnohem víc,
než ten který zaplatíte, protože ten který neděláte, vás stojí na
ušlém zisku.“
Chcete-li vědět více, pusťte si záznam!
Katce a Romanovi, Janě i všem, kdo
dorazili, děkujeme za účast a budeme se těšit na další Poslední středy. Zůstaňte s námi a
nepropásněte žádnou z Posledních střed s H1.cz. O obsahovém marketingu bude i prosincový
Copycamp. Už
zanedlouho prozradíme více.