Microsites aneb satelitní weby budete potkávat stále
častěji – stávají se nedílnou součástí marketingu řady velkých
firem a dají se použít mimo jiné také ke zvyšování návštěvnosti
z vyhledávačů. Proto jsme si toto téma zvolili pro zářijovou Poslední
středu, na které se sešla řada účastníků i z firem, které tyto weby
tvoří. Diskuze tak byla velmi zajímavá, několik inspirativních témat
zmíníme zde v článku.
Během diskuze jsme spíše hovořili o satelitních webech tvořených jako
podpora návštěvnosti z vyhledávačů, i když jsme
okrajově zmínili i microsites používané velkými korporacemi k podpoře
určité kampaně či k odlišnému stylu komunikace s vybranou cílovou
skupinou. Takové microsites, často hojně využívající multimédia a
interaktivní prvky, svou cenou ovšem převyšují nejeden běžný firemní
web. Náklady dále zvyšuje i fakt, že velké firmy tvoří mnohdy satelitů
příliš (ke každé TV reklamě či marketingové akci), životnost takových
satelitů je také často krátká.
Poměrně dlouho jsme diskutovali nad tím, pro jaký typ
produktů se satelity hodí. Častým názorem bylo, že by mělo jít
o výrobky něčím výjimečné, o kterých lze napsat dostatek zajímavých
informací, aby samostatný web o nich obstál. Je výhodné, pokud se svezete
na nějaké módní vlně – ideální je začít v době, kdy výrobek
přichází na náš trh.
Nejednoznačné názory byly na otázku, zda je v případě satelitního
webu pro určitý produkt lepší, když je možné tento produkt
objednat přímo na satelitu, nebo je vhodnější
návštěvnost směřovat na hlavní web (e-shop), kde se provede vlastní
objednávka. Pro směřování na hlavní web mluví hlavně podpora
„velkého“ brandu e-shopu a větší důvěryhodnost, pro umístění na
vlastním satelitním webu pak jednoduchost a srozumitelnost nákupního
procesu.
Zajímavé otázky padaly také k měření efektivity a
návštěvnosti microsites. Je třeba vzít v úvahu, že satelitní
web může „kanibalizovat“ návštěvnost webu hlavního, a přínos
satelitu musíme posuzovat v tomto kontextu. Problémy mohou nastat
i v případě, že návštěvnost satelitu posilujeme pomocí PPC kampaní a
objednávkový proces leží mimo satelit – musíme pak řešit, jak
spolehlivě měřit konverze u návštěvnosti ze satelitu.
Podívejte se na prezentaci, která Poslední středu zahájila.
Přípomínáme také, že v říjnu se Poslední středa neuskuteční,
připadá totiž na 28. říjen, tedy státní svátek.
Možná bych doplnil informaci, která mi v prezentaci chyběla. Microsites mají také nezanedbatelný efekt v rámci link buildingu. V některých případech takto získané zpětné odkazy dokonce převyšují efekt návštěvnosti ze satelitních webů.
Proč nebylo video? Mimochodem toto téma mě v poslední době velmi zajímá.
Trochu mi tam chybí způsoby jakými propojit microsit z hlavním webem.
Jan havránek – je to ten člověk co dělal tu prezentaci na téma klíčová slova? Má totiž velmi slabou znalost češtiny ;-)