E-mailing v Česku nabývá na významu, což potvrdila i živá diskuse na
Poslední středě. Původně čtvrthodinová prezentace Vladislava Bureše,
lektora školení e-mail
marketingu, se totiž protáhla na tři hodiny velmi zajímavé debaty.
Přečtěte si nejpřínosnější postřehy.
Databáze jsou základ
Noční můrou marketéra nejen u e-mailingu je kvalita databáze kontaktů.
Při srovnání s klasickými direkt marketingovými aktivitami vidíme
zásadní odlišnost e-mailingu: zatímco v direkt marketingu je drahé poslat
sdělení a samotné získání adres je relativně levné, při e-mailingu je
rozesílka finančně nenáročná, ovšem nákladné je získat kvalitní
kontakt. Způsoby získávání nových kontaktů jsou různé. Některé jsou
levné, ale náročné na čas a obchodní dovednost marketéra. Jiné jsou
naopak finančně nákladné, ale časově nenáročně. Základní metody
budování databází jsou:
- nákup databází od třetích stran (obvykle DM agentury, kde kontakt
stojí jen pár korun, ale oslovení není obvykle tak efektivní),
- sbírání e-mailů na vlastním webu (zákazníci, newslettery, soutěže,
bonusy, přeposílání přátelům atd.),
- dohodu s organizací, která e-maily již vlastní (např. Vodafone a
SkyEurope).
E-mailing je vhodný především pro udržení zájmu zákazníka,
vybudování vztahů se zákazníky, nikoli pro získávání zákazníků
nových. Od toho by se měla odvíjet hlavní aktivita. Tedy způsob, jakým
využíváme již získané kontakty.
Personalizace
Velkým tématem, o kterém se dlouho debatovalo, byla personalizace
e-mailů. Vladislav Bureš prosazuje názor, že personalizace je základ
e-mailingu a direct marketingu: „Slovo, které má člověk nejraději,
je vlastní jméno.“Podle Vladislava je slušnost oslovit příjemce
jeho jménem. Ovšem personalizace oslovení je pouhý základ, na míru
zákazníka by se měl ušít také obsah.
Zkušenosti účastníků
Pan Jaroš z Grady se podělil o své zkušenosti s Úřadem pro ochranu
osobních údajů. Pan Navrátil ze Symblaze poodhalil výhody rozesílek
e-mailingů na základě analýz nákupního chování zákazníků. Pan Pecho
z Euroagentury zase upozorňoval začátečníky v e-mailingu na to, že tento
marketingový nástroj rozhodně není snadný. Zdůraznil, že vytváření
témat pro e-mailing, personalizace obsahu a získávání nových kontaktů je
seriozní a náročná práce.
Červnové téma
Další Poslední středa bude o affiliate marketingu, partnerských
programech. Dozvíte se, jak je lze využít jak z pohledu inzerenta, tak
i z pohledu média. Podívejte se na seznam
přihlášených účastníků . Přihlásit se můžete na našem webu. Počet míst je
omezen.
Autorem článku je Michal Krutiš.