Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Pomoc: Seznam.cz mi indexuje stránku s nechtěnými parametry

Už se vám to někdy stalo? Seznam.cz občas zaindexuje některou stránku i s parametry, které negativně ovlivní uživatelský dojem nebo analytiku. Tento problém může nepříznivě ovlivnit i výslednou pozici dané stránky ve vyhledávači.

Typicky nastává některá ze 2 nechtěných situací:

  • Ovlivnění obsahu vstupní stránky – Seznam.cz zaindexuje například 3. stránku kategorie e-shopu, nebo jinak parametricky omezený původní obsah stránky. Ve výpisu výsledků hledání (SERP) se pak objeví např. htttp://www.eshop­.cz/kategorie?pa­ge=3&order=des­c.
  • Ovlivnění analytiky – Ke znehodnocení měření dochází, když Seznam.cz do svého indexu zahrne stránku s UTM parametry – např. htttp://www.web­.cz/?utm_source=a­zet.sk&medium=ref­feral&campaig­n=katalog&key­word=praca.

Ovlivnění obsahu vstupní stránky

Nekompletní zaindexování obsahu vstupní stránky ovlivňuje její celkovou kvalitu a relevanci z pohledu vyhledávačů. Web se nejenom zobrazuje na horších pozicích, ale uživatel navíc z vyhledávačů přichází na x-tou stránku výpisu. Což je – typicky v případě e-shopů – matoucí. Zákazníkovi tak unikají ty nejzajímavější produkty, které bývají na prvních stránkách kategorií. A to nechcete ani vy, ani on.

Řešením je canonical

Popisovaný problém je typický pro weby, které používají stránkování nebo parametry pro změny obsahu a nejsou tzv. kanonizovány = nejsou označeny meta tagem canonical. Canonical by správně měl být na všech stránkách, u kterých dochází ke stránkování či k jinému parametrickému omezování obsahu (např. změnám pořadí, výpisu, filtrování).

Tag canonical robotům říká: „Na uvedené stránce je správný, kompletní a původní obsah, který doporučujeme zaindexovat, protože je ze všech variant nejvhodnější.“ Z pohledu SEO je stránkám uvedeným v tagu canonical předávána hodnota (rank) stránek, které mají danou stránku v tagu canonical uvedenou.

Tag s označením canonical se umísťuje do části kódu <head> a jeho tvar je <link rel=„canonical“ href=„https:/­/blog.example­.com/dresses/gre­en-dresses-are-awesome“/>, kdy odkazem je vždy stránka, která obsahuje kompletní a původní obsah. Je důležité používat absolutní adresu a nikoliv pouze např. /priklad.html.

Canonical používáme v situacích, kdy se na webu nachází duplicitní obsah na různých URL. Zvolíme pak vždy 1 ze stránek s duplicitním obsahem, kterou uvedeme v tomto tagu.
Veškeré informace o implementaci canonical a situacích, kdy je vhodné jej použít, najdete v nápovědě Search Console Google.

A co pagination?

Tagy <link rel=“next“ /> a <link rel=“prev“ /> bohužel Seznam.cz nebere v úvahu, přesto je doporučujeme používat pro účely robota Google. Více informací o označení stránkování najdete na stránce Označení stránkovaného obsahu nápovědy Google Search Console.

Můžeme použít i noindex

Jinou možností, jak těmto problémům předejít, je u všech „problémových“ stránek (stránky 2 a více, filtrování, řazení atd.) použít meta informaci pro roboty <meta name=„robots“ content=„noin­dex,follow“>.

Takto významně ulehčíme robotům v indexaci webu. Výhodou je, že se pak zaměří na důležitější URL stránky webu, které se tak stanou silnějšími. Pokud však máte hodně odkazovaných stránek s parametry, je nevýhodou, že noindex oproti canonical nepředává hodnocení.

Ovlivnění analytiky

Jestliže vám Seznam.cz zaindexuje stránku s UTM parametry, dost pravděpodobně bude v měřícím nástroji (Google Analytics apod.) padat návštěvnost k jinému zdroji/médiu/kam­pani/klíčovému slovu. U Seznamu tedy nebudete mít kompletní data a u jiného zdroje naopak data navíc. Pokud je takto zaindexována například úvodní nebo jiná hodně navštěvovaná stránka, vaše analytika může být silně znehodnocená.

Očištění URL od nechtěných parametrů

Prvním řešením je systémové čištění URL od UTM a dalších parametrů, které v ní nechcete uvádět. Jde o čistší řešení, které ale v mnoha případech nedosáhne kýženého výsledku, tedy přeindexování stránky do stavu bez parametrů.

K technické implementaci existují na internetu různé návody. Například článek Fresh URL: Clean URLs at Last nebo kanonizace UTM pro Nette.

Změna robots.txt

Robots.txt svým účelem neslouží k zákazu indexace stránek, i přesto jej odborníci z technické podpory Seznam.cz doporučují k zamezení indexace UTM parametrů ve vyhledávači Seznam.cz. Přestože funguje, doporučuji tuto techniku použít až jako poslední možnost.

Robotům vyhledávače Seznam.cz (SeznamBotovi) je třeba říci, že všechny stránky s parametry UTM nemá procházet. K tomu je možné použít tento regulární výraz:

User-agent: SeznamBot
Disallow: /*\?utm

Nebo si jako základ můžete stáhnout námi upravený robots.txt, který zamezuje Seznamu procházení stránek s UTM parametry.

Problémem ale je, že jakmile na vás bude někdo odkazovat s UTM parametry, robot Seznamu přicházející z tohoto odkazu nebude danou stránku procházet. Jak to bude se ztrátou ranků, si pak můžeme už jen odvodit.

Úprava analytiky

Můžete se také rozhodnout, že tento problém nebudete řešit na straně indexace Seznamu, ale měření si upravíte na své straně – v měřícím nástroji. Toto je vhodné jen, pokud přes daný zdroj/médium nepřichází a pravděpodobně nebude přicházet v podstatě žádná návštěvnost.

V případě, že pro měření používáte Google Analytics, doporučuji připravit si 2 vlastní pokročilé filtry:

  • Změnit médium zapsané v indexaci na organic
  • Změnit zdroj zapsaný v indexaci na seznam.cz (nebo seznam – podle toho jakou variantu používáte)

Pokud jsou přes zaindexované UTM předávány i další hodnoty, doporučuji je rovněž přepsat nebo odstranit.

Jedná se o nejpohodlnější řešení, u kterého však nebudete mít úplně čistou indexaci. Lze jej tedy použít jen u „mrtvých“ kanálů.

Jak najdu špatně zaindexované stránky?

Do vyhledávače Seznam.cz zadejte operator site: a název vaší domény – tedy např. site:mujweb.cz. Následně projděte všechny výsledky ručně a zkoumejte, zda jsou správné a neobsahují nechtěné parametry. Jednoduchý, ale pracnější způsob.

Pokročilí mohou využít efektivnější řešení. Využijte rozšíření Chrome Scraper a všechny URL z vyhledávání si postupně načtěte, zkopírujte například do Excelu a zde pomocí pokročilého vyhledávání najděte zaindexované stránky s parametry.

Jak problémovou indexaci řešíte vy?

Máte nějaké vlastní ověřené tipy a postupy, jak se vypořádat s problémovou indexací na Seznamu nejen v oblasti nesprávných parametrů?

Popovídejme si o nich v komentářích. 

Autorem článku je Pavel Tlapák.

  • Lukáš
    04. 07. 2015 / 13:05

    Jak se stavíte k možnosti dát canonical na všechny stránky s tím, že by ty správné odkazovaly samy na sebe? Z pohledu vyhledávače by to špatně být nemělo a vyřešilo by to problém.

    • Pavel Tlapák
      09. 07. 2015 / 15:48

      Lukáši, ano toto je správná cesta. V podstatě toto navrhuji v části Řešením je canonical.

  • Petr
    07. 07. 2015 / 13:00

    V článku uvádíte: Nebo si jako základ můžete stáhnout námi upravený robots.txt, který zamezuje Seznamu procházení stránek s UTM parametry.

    Ale odkaz ke stažení jsem nikde nenašel. Můžu o něj poprosit? Díky:)

    • Zuzana
      08. 07. 2015 / 15:49

      Už můžete stahovat – děkujeme za upozornění :)

  • SQ1
    24. 08. 2015 / 21:55

    Robot.txt obsahuje mensi chybicku: v pripade, ze jsou veskera utm pripojena pomoci „& "a pomoci "?“ je pripojeno neco jine (pred utm znackami), tento regularni vyraz nebude fungovat. Tuto situaci lze snad vyresit napr. napsanim „Disallow: /*\&utm“, ale je nutne se presvedcit, ze je v url vice utm znacek (jinak zase nebude fungovat situace s jedinou utm znackou, ktera zacina otaznikem). Nejlepsi by bylo pouziti kombinace. Takze jestli se nepletu „Disallow: /*(\?|\&)utm“ (kombinace Disallow: /*\?utm a Disallow: /*\&utm). Kdyztak me prosim opravte :-) PS: pred & si nejsem 100% jisty, zda se pise „\“

    • Pavel Tlapák
      01. 09. 2015 / 10:20

      Díky za tip. Zápis jsme posunuli ještě dál. Nyní by měl fungovat pro všechny varianty a jen při použití správných zápisů utm: Disalow: /*(\?|&)utm_(sou­rce|medium|cam­paign|term|con­tent)=

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.