Ekonomické krize nutí firmy přehodnocovat své strategie, hledat nové
příležitosti nebo zkrátka snižovat svou závislost na ostatních, ať už
na dodavatelské, či odběratelské straně. Ve výrobních a velkoobchodních
firmách se proto v posledních letech stále častěji otevírá otázka
vstupu na maloobchodní trh. Jak na to a co všechno zvážit, než se k tak
zásadnímu kroku odhodláte? Poradí Andrea Krejčí z H1.cz.
Na co musíte při vstupu do B2C trhu myslet
Online možnosti otevírají dveře i čistě výrobním firmám, pro které
by vstup do maloobchodního světa dříve znamenal vysoké náklady spojené
s otevíráním kamenných prodejen. A tak se může zdát, že stačí trochu
investovat do vašeho stávajícího online řešení, které už funguje jako
nákupní rozhraní pro vaše B2B partnery, a je hotovo. Tak jednoduché to ale
bohužel není. Ze všeho nejdřív si musíte uvědomit, že tato
technická stránka tvoří jen malou část vašich příprav a že
věcí, na které budete muset myslet, je mnohem víc.
V prvé řadě musíte promyslet právní důsledky v podobě obchodních
podmínek, správy osobních údajů a celé široké škály nejnovějších
legislativních úprav ohledně cen, slev a recenzí. A ani u právních
aspektů to nekončí. Koncový zákazník se totiž chová úplně
jinak než nákupčí retailových řetězců. Čeká vás tedy spousta
dalších strategických kroků, bez nichž to v online maloobchodu nebude
fungovat.
Ujasněte si vizi svého e-shopu
Dobře si rozmyslete, jestli je vaše výrobní produkce sama o sobě
natolik prodejní, abyste mohli e-shop postavit výhradně na značce. Pokud
byste následně zjistili, že zákazníci požadují balíčky vašich
produktů ve spojení s produkty dalších výrobců, bude se vám obtížně
měnit vizuální a komunikační koncept.
Začněte tím, že si stanovíte cílové skupiny.
Pochopte, jak se chovají a co u vás hledají. Můžete si pomoci i menším
dotazovacím výzkumem. Každopádně se na začátku rozhodněte,
jestli
zakládáte unikátní e-shop zaměřený na řešení konkrétních
životních situací a problémů (komplexní přístup), nebo máte tak
speciální výrobek, na kterém dokážete postavit celý online prodej bez
dalších doplňků.
Příkladem velmi úzkého zaměření může být značka Besky, která má
jasně definovaný hlavní sortiment vlněných přikrývek. V jejím
doplňkovém sortimentu najdete sice i nějaké drobnosti (prací prostředky),
hlavní zaměření služeb se však pořád týká „spánku ve vlně
z Beskyd“.
O tom, že úzce zaměřená značka přestává stačit rozvoji a ambicím,
pak svědčí třeba Ovečkárna, která také začínala s vlněnými
produkty. Firma však rychle roste, přidává další sortiment a při expanzi
do zahraničí musí řešit i původně romantický název brandu. Stejně
jako to musel udělat i e-shop parfemy.cz, který se v roce 2019 rebrandoval
na dnešní Notino.
Pokud jste přesvědčeni, že vaše cesta povede pouze přes prodej vaší
výroby, zvažte velikost cílové skupiny vašich produktů.
Příliš úzké zaměření vám může hodně zkomplikovat rentabilitu a ani
dvojí marže nezaplatí náklady spojené s provozem e-shopu a potřebou
dalších procesních úprav ve firmě.
Zamyslete se nad sortimentem i z pohledu průměrné hodnoty
objednávky. Jestliže jste dosud prodávali velkoobchodně balíky
šamponů a pěn do koupele, možná to na sortiment e-shopu stačit nebude.
Běžný spotřebitel totiž nebude nakupovat balíky past na zuby jen proto,
že jsou levnější než v drogerii. Spíš bude do košíku skládat pestrý
a zajímavý sortiment, který v normálních obchodech nesežene. A určitě
bude hrát roli dopravné, které se musí vyplatit – ať už cenově, nebo
právě díky unikátní nabídce.
Čeká vás dost práce na webu
Česká e-commerce scéna je známá tím, že je její zákazník velmi
náročný. A i když možná máte zkušenosti s online rozhraním pro své
obchodní partnery, nezapomeňte, že koncový zákazník bude potřebovat
mnohem víc informací, emocí i obrázků:
- Budete muset významně oprášit své e-commerce řešení z pohledu
uživatelské přívětivosti, tj. struktura, fonty písma,
tlačítka a grafika.
- V B2B jste se možná obešli bez recenzí, ale v e-shopech jsou
zkušenosti ostatních zásadní a zákazníci se podle nich
rozhodují.
- Opakované nákupy obchodních partnerů se možná obešly bez skvělých
obrázků a detailních popisů. Pro koncového zákazníka ale budete
potřebovat fotky z různých úhlů
či videa. Navíc kromě
základních technických parametrů budete muset v popisu používat jazyk,
kterému rozumí i laik.
Připravte se na intenzivní marketingovou komunikaci
Věřím, že jste si svůj krok do maloobchodního světa dobře rozmysleli
a udělali si analýzu, kolik produktů jste prodávali díky referencím a
stálým zákazníkům vašich odběratelů.
Připravte se včas na riziko, že vaši odběratelé začnou preferovat
jiné dodavatele a vy přijdete o část svého odbytu. Budete
potřebovat vybudovat svou vlastní síť stálých zákazníků a
neobejdete se bez intenzivní komunikace. Určitě nebude stačit jen neplacená
komunikace na sítích. Vyčleňte si dostatečný rozpočet na
propagaci postů a placené kampaně nejen ve
vyhledávání, ale i displayi.
V oblasti e-shopů jsou jedním z nejzajímavějších reklamních kanálů
srovnávače zboží a produktové reklamy.
K tomu, aby běžely, budete potřebovat kvalitní feed (databázový soubor
s parametry vašich produktů). Nezapomeňte proto naplánovat přípravu
s developerem a vše se zkušeným specialistou zapracovat do PPC reklam.
Právě srovnávače zboží však můžou být zdrojem největších
konfliktů s vaší existující distributorskou sítí. Mnozí prodejci
nerespektují doporučené ceny a bude na vašem rozhodnutí, jestli budete
patřit mezi hrst e-shopů, které tato doporučení dodržují i přesto, že
pak v cenovém srovnání prohrávají.
Přechod do maloobchodu vám významně zamává i s dalšími
firemními procesy
Maloobchodní online prodej si vyžádá i změny ve fungování firmy a
posílení vašeho týmu. Jaké?
- Z hlediska logistiky se připravte na malé balíčky o vícero
položkách. To ovlivní fungování a kontrolní procesy ve skladu
i podmínky, které máte vyjednané s dopravci.
- Nezapomeňte také vyjednat
alternativní dopravce,
přijatelné pro koncové zákazníky, kteří nesedí v pracovní době
v sídle firmy a preferují doručení na nějaké místo – jakékoliv
kromě pošty. Určitě budete potřebovat službu, jako je třeba
Zásilkovna.
- Pro prodej koncovým spotřebitelům je
zásadní možnost rychlé platby. Připravte si platební bránu a
automatizované maily s instrukcemi (včetně QR kódů) a automatizaci
připomínek nezaplacených objednávek. Tato změna ovlivní také vaše
finanční oddělení, které bude muset zpracovávat násobně více
položek.
- Počítejte s významným zvýšením
administrativy spojené s dotazy zákazníků – ať už telefonicky, nebo přes
e-maily. Bude se vám hodit flexibilní zákaznická podpora.
Co získáte, když se do maloobchodu pustíte?
Pokud vyřešíte všechny výzvy, může to znamenat významný impuls pro
rozvoj vaší firmy, který bude stavět na těchto základech:
- vyšší ziskovost díky realizaci vyšší marže a
možnost realizace flexibilní cenové politiky spolu s rychlým nasazením
sezónních slev nebo dražších novinek,
- přímý pozitivní efekt vynaložených marketingových
nákladů na brandovou propagaci, přímý kontakt s trhem pak přispěje
k vyšší známosti značky a propojení se zákazníkem,
- přímý kontakt se zákazníky vám přinese více
podnětů pro další rozvoj produktů a lepší pochopení tržního
prostředí a potřeb vašich cílových skupin,
- díky přímému prodeji pak máte kontrolu nad správnou
komunikací služeb a produktů vůči spotřebitelům, a vyvarujete se tak
nepochopení nebo špatně nastaveného očekávání,
- nezávislost na firemních odběratelích, jejich tlaku na
ceny, cash-flow, rizika neplacení a úpadku.
Závěr: Vyplatí se výrobní firmě vstoupit do
maloobchodu?
Vstup do maloobchodu snese
srovnání se prvním vstupem na jakýkoliv trh obecně. Neobejde se bez
významných investic, proto je zásadní dobrá příprava a načasování.
Zvažte rizika spojená se ztrátou distributorské sítě a připravte svůj
marketingový tým na intenzivní maloobchodní propagaci. Připravte si
taky podmínky pro případnou expanzi v budoucnosti – například vhodnou
volbou názvu e-shopu a cílové skupiny.
Určitě nezapomeňte na lidi, kterým tento projekt
svěříte. Nevstupujte do maloobchodního online světa „na
zkoušku“. V konkurenci dnešních profesionálů touto cestou neuspějete,
zároveň tak ohrozíte už fungující odběratelský model.
Tento článek je třetímdílem ze série 5 příkladů
z praxe, jak překonat omezení v online marketingu. Přečíst si
můžete taky článek o HR
marketingu.
Dále připravujeme témata:
- Jak získat Synergie SEO a copywritingu
- Co dělat, když výkonnostní kampaně spravuje globální marketing
Autorka textu: Andrea Krejčí, Account Director, H1.cz