Prosincový, v pořadí už osmý CopyCamp, otevřela svojí
přednáškou Lucka Štěrbová, teamleader copywriterského oddělení
v Hájedničce. Do 25 minut povídání na pódiu vtěsnala maximum
informací. I tak jí ale v poznámkách ještě zůstaly informace, které
vydají na krátký seriál o kvalitním obsahu. Tady je první díl.
Do psaní blogů se pouští stále více firem. Jen málokteré z nich se
ale podaří vystavět opravdu úspěšnou obsahovou platformu. Blog, který
dlouhodobě boduje ve výsledcích vyhledávání, blog, na
který se jeho čtenáři rádi a pravidelně vrací.
Převažují ty bez dlouhodobé koncepce, bez přístupu,
který by stál na jakékoli datové analýze, hlubším zamyšlení a opravdu
důkladné rešerši zvoleného tématu. Autor sáhne po prvním tématu,
informace vytáhne z prvních dvou zdrojů, které na něj ve výsledcích
vyhledávání vyskočí. Následně sepíše text, aniž by
přemýšlel nad jeho přínosem, a práce pro něj velmi často
končí napsáním posledního písmene. Vyhodnocovat? Pravidelně nahlížet do
Google Analytics? Proč?
Nad tvorbou blogu se ale samozřejmě dá – a především by se
mělo – přemýšlet v širších souvislostech. A to
nejen nad samotným řemeslem, tedy nad psaním, ale i nad výběrem témat a
nad propojením nás, copywriterů, s dalšími specialisty.
Ať už to jsou odborníci na SEO nebo PPC strategie.
Na počátku bylo… zamyšlení, jestli je text to pravé ořechové
Začněte tím, že se zamyslíte, jestli je psaný obsah
tím nejlepším kanálem pro komunikaci daného tématu.
Ostatně, tímto tématem se podrobně ve své přednášce na Marketing
Festivalu v roce 2016 zabýval Marcus Tober. Pokud jste ji neviděli, určitě
mrkněte (respektive zřiďte si přístup do festivalové videotéky).
Tím nejvíc relevantním obsahem totiž – ke smůle
neosvícených copywriterů – pro návštěvníky webu nutně nemusí být
dlouhý a obsáhlý text:
-
Může to být strohá tabulka. To v případě,
že hledáte přehled atletických rekordů.
-
Může to být článek s minimem textu, ale obsáhlou
fotogalerií. To v okamžiku, kdy jste se pustili do hledání
inspirace pro plesové šaty.
-
A může to být třeba i stránka, kde je perex a pak “jen”
návodné video. To třeba ve chvíli, kdy hledáte, jak se
naučit tančit valčík (když už máte vybrané ty plesové šaty :) )
Zkrátka: Když hledáte inspiraci pro plesový outfit, nejspíš si nechcete
o nejkrásnějších šatech jen číst, ale chcete je vidět. A stejně tak
si nechcete číst o “krok sun krok”, ale podívat se na
samotný tanec.
Odpovídejte na dotazy, pokryjte téma v celé jeho šíři
Stejným způsobem dnes k obsahu přistupují i internetové vyhledávače.
Ty na prvních pozicích chtějí poskytovat (a nejen chtějí, skutečně
poskytují) obsah, který je relevantní, přínosný a
především v maximální možné míře odpovídá záměru, se
kterým zadáváte dotaz do vyhledávacího okna. Na tohle byste jako
tvůrci obsahu blogu měli myslet. I proto je pro vás zásadní znát
cílovou skupinu, mít ji jasně definovanou. Musíte vědět, jaký
obsah a na základě jakých vyhledávacích dotazů vaše cílovka
očekává.
Pokud jste si jistí, že právě text je tou nejlepší formou, kterou
můžete obsah nabídnout, pusťte se do něj. A mějte na paměti i další
důležitá pravidla.
Vytvářejte obsah komplexně a strategicky. To znamená
tak, aby:
-
odpovídal na dotazy lidí.
-
skutečně pokryl téma v celé jeho šíři.
-
byla osnova článku vystavěná od nejzákladnějších
informací k “obsahu pro fajnšmekry”, který tyto základní
informace rozvíjí.
-
byl přirozeně provázaný s dalším obsahem,
který téma posouvá dál a dává do souvislostí.
Komplexní přístup také znamená, že texty nebudete
“optimalizovat” na jednotlivá klíčová slova, ale uvědomíte
si, že smysl má text, který odpoví na co nejvíce otázek a
bude se zabývat těmi nejzásadnějími aspekty daného
tématu.
Tapetování je out a klíčová slova ztrácejí sílu
Dnes už neexistuje jediný důvod pro tzv. keyword
stuffing, činnost, pro kterou má čeština výraz
tapetování. Ostatně, podle společnosti Search Metrics (ze
které je už zmiňovaný Mark Tobber) a která publikovala obsáhlou, ale zajímavou studii,
význam klíčových slov přímo v těle textu dlouhodobě
klesá. Na stránkách, které se objevují na nejvyšší příčkách
ve výsledcích vyhledávání, je množství klíčových slov menší než
před lety. Pro vyhledavače jde o méně a méně důležitou metriku,
zásadní je pro ně informační relevance a přínos, nikoli
klíčová slova.
Výsledek? Zatímco ještě v roce 2015 se v obsahu TOP10 vstupních
stránek (bez ohledu na obor) objevovalo průměrně 9,2 klíčového slova,
v roce 2016 už to bylo jen 7,5 klíčového slova. U některých oborů byl
pak tento propad ještě markantnější.
V oblasti cestování bylo na top10 stránkách v průměru jen
3,8 klíčového slova. Logicky. Lidé zadávající “cestovatelské”
dotazy nehledají optimalizovaná encyklopedická hesla, ale praktické,
přínosné a v praxi použitelné informace. Hodnocení ze strany
Googlu je dnes více než kdy jindy založené na “optimalizaci” textu na
úrovni tématu. Samotné klíčové slovo má druhotnou
důležitost.
S tím souvisejí i další “velká” čísla od Search Metrics:
V současné době má jen 38 % vstupních stránek, které se zobrazují na
první stránce vyhledávání, klíčové slovo v nadpisu H1. A jen 53 %
stránek ho má v Title.
Google to vidí… a vyhodnocuje
Vyhodnocování obsahu ze strany Googlu, jeho kvality a relevance navíc už
dnes neprobíhá skokově, ale v reálném čase. Vyhledávač
neustále validuje kvalitu výsledků, které nabízí na
nejvyšších příčkách vyhledávání. A to i na základě toho,
jak se lidé na vašem blogu chovají.
Sleduje a neustále vyhodnocuje CTR, interakci čtenářů s obsahem na
stránce, množství jednostránkových relací, potažmo bounce rate, čas,
který lidé na stránce stráví, kam doscrollují… Pokud na základě
těchto faktorů vyhodnotí, že je čtenář spokojený, že
našel obsah, který v maximální možné míře odpovídá záměru jeho
hledání, je spokojený i vyhledavač.
Ve vašem nejlepším zájmu je tedy vytvářet obsah, který zaujme,
má informační přínos a dokonale splňuje záměr uživatele.
A protože šedá je teorie, zelený strom praxe, mrkneme se v druhém
díle pod pokličku tvorby konkrétního blogu. Od výběru témat, po práci
s dalším obsahem, který na něm je, i na to, jak se blogovým
příspěvkům daří v dlouhodobém horizontu.
Chcete si osvojit psaní textů, které prodávají? Přijďte na
naše školení
copywritingu. Naučíte se tvořit úderné texty a dozvíte se triky
z praxe.
|
Zajímalo by mě jakou hodnotu mají pro Google sdílení a lajky na Facebooku. Některé články našeho blogu https://www. vilcacora.cz jich mají stovky a přesto se se vůbec ve výsledku hledání neobjevují, přestože troufám si říci, je obsah kvalitní.