Partnerská síť je velkým cílem pro nový Sklik
Minulý týden Seznam poprvé oficiálně zveřejnil informaci, že interně
vyvíjí PPC reklamní systém Sklik, jehož
vývoj měla dosud na starost společnost Jyxo. Vzrůstající důležitost
Skliku pro Seznam je hlavním důvodem proč nenechávat vývoj na třetí
straně. Sklik z vývojářské dílny Seznamu by měl být spuštěn na
začátku roku 2010. Sklik je pro nás důležitým inzertním nástrojem,
proto jsme neváhali a zeptali se Seznamu, co nový vývoj obnáší.
- Jak dlouho už Seznam Sklik sám vyvíjí?
- První programátorské práce se uskutečnily v únoru 2009, předcházelo
jim pečlivé naplánování projektu.
- Kolik lidí na vývoji Skliku dělá?
- Na vývoji Skliku je vyčleněn zvláštní vývojový tým, který
spolupracuje i s dalšími vývojovými týmy v Seznamu.
- Jaké využíváte technologie?
- Reklamní systém bude postavený na standardnich technologiích, které
vyuzivaji vsechny systémy v Seznamu. Konkrétně MySQL, C++ a Python.
- Jakým způsobem bude probíhat převod dat? Dokážete zachovat všechna
historická data?
- Do nového Skliku budeme převádět historická data ze stávajícího
systému, i když možná postupně. Inzerenty budeme s dostatečným
předstihem informovat nejen o převodu dat, ale i o způsobu přechodu na
nový systém.
- Bude nový Sklik pokračovat i v kontextové reklamě? Počítá se dále
s budováním partnerské sítě?
- Partnerská síť a kontextové cílení vůbec je velký cíl pro nový
reklamní systém. Bude to nedílná a důležitá součást reklamního
systému.
- Předpokládám, že nový Sklik vyřeší mnohé nedostatky stávajícího
systému i vylepší algoritmus pro výpočet relevance zobrazení inzerátu.
Přesto ale – neobáváte se, že pro inzerenty bude nový systém velkou
změnou, která ovlivní chod jejich kampaní?
- Při vývoji nového reklamního systému sledujeme především zájmy
inzerentů a samozřejmě také uživatelů, kteří následně klikají na
textové inzeráty Skliku. Pokud tedy dojde ke změnám, tak pouze
v pozitivním duchu pro obě cílové skupiny Skliku.
- Chystáte do nového systému ke spuštění na začátku roku i nějaké
nové funkce, které dosud Sklik nemá?
- Na jaře 2010 bude nový Sklik obsahovat v podstatě totéž co současný
Sklik a vylepšení těchto funkcí. Následně na to bude vyčleněný tým
pracovat na dalších prioritních úkolech a funkcích, které
systému chybí.
Co to pro nás inzerenty znamená?
S přechodem na nový Sklik se nemusíme bát, že bychom přišli
o některé funkce. Pokud vše půjde hladce, neměli bychom změny zásadně
pocítit. Na druhou stranu současný Sklik má drobné mouchy, které je
žádoucí odstranit. Teoreticky může dojít ke změnám algoritmu
určujícího výběr a řazení reklam, což pak mohou inzerenti pozitivně či
negativně pocítit. Asi nejcitelnější takovou opravou může být
vyřešení dosud chybého párování klíčového slova, resp. sestavy, podle
přesnosti shody s dotazem.
Autorem článku je Petra Větrovská.
„Asi nejcitelnější takovou opravou může být vyřešení dosud chybého párování klíčového slova, resp. sestavy, podle přesnosti shody s dotazem.“
Pokud myslite neuprednostnovani presne a frazove shody pred volnou shodou, tak toto bylo vyreseno uz nekdy na jare. Pokud myslite neco jineho, poslete mi prosim podrobnosti.
diky… MI
To, že Seznam nebyl schopen dosud spustit partnerskou síť, mi přijde jako neskutečná ostuda. O nějakém konkurování AdWords se nikdy moc mluvit nedalo, ale tady už se silně nedaří ani napodobování.
Petro, díky za hezký článek. Kdo ti vlastně poskytnul tyhle odpovědi?
Barboro (#2), pokud nazýváte nespuštění partnerské sítě neskutečnou ostudou, přijde mi to jako zajímavý pohled. Vzala jste v úvahu, že třeba Seznam zatím partnerskou síť spustit nechtěl?
To Yuhů: Ano, napadlo mě to a dalo by se to i pochopit. Proč ale potom partnerskou síť pořád slibujete, vždy s tím, že ji spustíte co nejdříve? Nějak mi to nedává smysl.
Také by mě zajímalo, kdo takto obecně (o ničem) odpovídal na ty otázky. Tisková mluvčí? Omlouvám se, ale připadá mi to jako vycucané z prstu a kromě 1. otázky bych takové odpovědi sesmolil i sám bez interních znalostí Seznamu ;-)
Otázky zodpověděl manažer Skliku Jirka Chomát a samozřejmě prošly přes tiskovou mluvčí Seznamu.
Koukám, že je velká výhoda mít přítele zaměstnaného v Seznamu, člověk se tak dozví i interní informace jinak veřejnosti nedostupné, viďte Petro? :)
Sandro, vy jste mě teda rozesmála. :-) Z čeho usuzujete, že oficiální rozhovor posvěcený tiskovou mluvčí Seznamu je interní informací?
Hezky napsaný článek – díky Petro.
Děkuji Petro za zajímavý článek. Ale nenechá mě v klidu poznámka od Sandry.. Vy skutečně máte přítele v Seznamu? Přijde mi to jako zajímavý střet zájmů :)
Nemám. Díky, za ukončení diskuze o mém soukromém životě, která se zcela vymyká tématu článku (ještě byste vyčmuchali, s kým chodím teď, a z toho by Sandra neměla klidné spaní ;-)
Opravdu zajímavé čtení, musím souhlasit se Sandrou, a jestli jde o střet zájmů? Soudím, že hodně zajimavý střet…
[12] Milá Haminko, hodinu před Vaším komentářem odpověděla Petra Větrovská na přímou otázku, zda má přítele v Seznamu, že nikoliv. Představujete si ještě nějaký další způsob, jak rozptýlit Vaše jistě „upřímné“ obavy o střet zájmů?
Mají Sandra, Romanett a Haminka aspoň rozdílné IP adresy? :-D
Možná by se hodilo vylepšení, aby šlo lépe spravovat více účtů. GAW to má vyřešeno úplně jednoduše přehlednou tabulkou.
Nicméně, jak probíhá vývoj nyní? Zaznamenal jsem drobnou změnu při práci s účtem oproti cca minulému měsíci.
Martine, myslím, že minimálně první čísla budou podobné. Informace zajímavé, ale opravdu povrchní – nevím zda je opravdu v zájmu kohokoliv řešit, zda jsou či nejsou získané?! Tisková mluvčí revidovala a hotovo. Mě by spíše zajímal !reálný! odhad spuštění partnerské sítě.