Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Otevřete 13. komnatu reklamy

Minulý týden se v jihočeském městě zlata – Písku, uskutečnil již 16. ročník soutěžního festivalu propagačních materiálů z oboru cestovního ruchu TourPropag. Festival doplňoval blok odborných přednášek na společné téma „Reklama bez reklamace“ a protože byla řeč také o internetové reklamě, nemohli jsme zde chybět.

Emoce nejsou nemoce

První část odborného programu byla věnována emocím v propagaci cestovního ruchu. Do problematiky nás velmi dobře uvedl Jakub Hlaváček z agentury CzechTourism, který hovořil o location placementu jako netradičním marketingovém nástroji.

Následovaly přednášky Jana Binara (McCann Erickson) a Viktora Kusteina (GrowJOB institute), které volně spojovalo téma brandingu, vytváření a vnímání značek.

Dopolední část přednášek byla zakončena právním tématem od advokátky Zuzany Císařové o autorských dílech a smluvních vztazích v marketingové komunikaci.

I-think, I-am, I-net

Internetovému marketingu byla věnována odpolední část programu. Blok přednášek zahájil Michal Straka ze společnosti Ipsos, specializující se na analýzy a výzkum trhu. Nebylo pro nás překvapením, že, dle výzkumu domácího cestovního ruchu, je internet nejdůležitějším zdrojem informací při výběru dovolené (uvedlo 65% respondentů).

Uživatelé nejčastěji používají vyhledavač Seznam.cz (47%) a Google (32%). Každým rokem také roste obliba specializovaných portálů, jako je například Kudy z nudy (20%).

O své dovolené hovoří na internetu nejčastěji ženy, a to na diskuzních serverech určených přímo pro ně (např.: rodina.cz, emimino.cz, dama.cz). V případě Facebooku a Twitteru už tak sdílní nejsme. Náš výběr nepřímo ovlivňují jen fotografie z dovolené sdílené našimi přáteli.

Trendem posledních let jsou nákupy zájezdů na slevových agregátorech. Nejčastěji Češi využívají zájezdy po ČR do 2 tisíc Kč. Tyto akce mívají řádově stovky zájemců oproti dražším, kde jsou to spíše jednotky kupujících.

Velkou oblibu mezi mladými lidmi má geolokační síť Foursquare, kterou bohužel české penziony a hotely téměř nevyužívají. Ještě horší je pak situace u serveru Tripadvisor.com, který mají v oblibě zahraniční turisté. Z tuzemských podnikatelů v cestovním ruchu o něm téměř nikdo neví.

Na Michala Straku navázal náš kolega Jakub Chour, který zdůraznil především to, že internetové kampaně je nutné měřit a vyhodnocovat. Radovan Dostálek (NOESIS) na to argumentoval, že tištěné materiály mají stále své nezastupitelné místo v propagaci, zejména pak u starších turistů. Elektronické a tištěné materiály by proto měly být ve vzájemné synergii.

Komunikaci na sociálních sítích v cestovním ruchu se věnovala Kateřina Rotterová (Destination Marketing). Uvedla hned několik praktických tipů pro práci s Facebook Timeline, která je velmi přínosným nástrojem pro vytváření příběhů dané destinace. Zmínila také funkce „připnout nahoru“ a „přidat zvýraznění“, které jsou ideální pro využití v marketingových kampaních. Následovaly i praktické tipy pro firemní Google+ stránku a představení sociální sítě Pinterest, která je nejrychleji rostoucí službou v USA.

Blok o internetové reklamě uzavřel Pavel Kovařík (SMARTLAB SOLUTIONS). Nabídl posluchačům hned 4 bezplatné nástroje vhodné pro propagaci destinace. Jejich největšími výhodami je celosvětová popularita, obsah vytvářený uživateli a pozitivní vliv na návštěvnost webu. To vše charakterizuje Wikipedii, Wikitravel, Wikitude a Google maps.

Sláva vítězům

Den zakončilo vyhlášení vítěze soutěže o nejlepší tiskové propagační materiály. Marketingově nejúspěšnějším se v kategorii synergie tištěné a webové prezentace stal projekt Otevřete 13. Komnatu od Zlatého pruhu Polabí.

Program písecké konference byl velmi dobře připraven, což od začátku slibovala účast přednášejících odborníků. Několikrát zaznělo již známé tvrzení, že internet podstatně mění spotřebitelské chování zákazníků cestovního ruchu a je třeba tomu přizpůsobit nástroje marketingové komunikace.

V budoucnu bude tento trend ještě více zřejmý. Významně jej podporuje rozšíření smartphonů, lokalizovaných služeb a tzv. rozšířené reality. I přes tyto skutečnosti však zůstává internetová propagace pro mnohé subjekty cestovního ruchu jakousi 13. komnatou, která stále čeká na své otevření.

Autor na Google+: Jana Nováková
RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.