Minulý týden se v jihočeském městě zlata – Písku, uskutečnil již
16. ročník soutěžního festivalu propagačních materiálů z oboru
cestovního ruchu TourPropag. Festival
doplňoval blok odborných přednášek na společné téma „Reklama bez
reklamace“ a protože byla řeč také o internetové reklamě, nemohli jsme
zde chybět.
Emoce nejsou nemoce
První část odborného programu byla věnována emocím v propagaci
cestovního ruchu. Do problematiky nás velmi dobře uvedl Jakub Hlaváček
z agentury CzechTourism, který hovořil o location placementu jako
netradičním marketingovém nástroji. Následovaly přednášky Jana Binara
(McCann Erickson) a Viktora Kusteina (GrowJOB institute), které volně
spojovalo téma brandingu, vytváření a vnímání značek. Dopolední část
přednášek byla zakončena právním tématem od advokátky Zuzany Císařové
o autorských dílech a smluvních vztazích v marketingové komunikaci.
I-think, I-am, I-net
Internetovému marketingu byla věnována odpolední část programu. Blok
přednášek zahájil Michal Straka ze společnosti Ipsos, specializující se
na analýzy a výzkum trhu. Nebylo pro nás překvapením, že, dle výzkumu
domácího cestovního ruchu, je internet nejdůležitějším zdrojem
informací při výběru dovolené (uvedlo 65% respondentů). Uživatelé
nejčastěji používají vyhledavač Seznam.cz (47%) a Google (32%). Každým
rokem také roste obliba specializovaných portálů, jako je například Kudy
z nudy (20%). O své dovolené hovoří na internetu nejčastěji ženy, a to
na diskuzních serverech určených přímo pro ně (např.: rodina.cz,
emimino.cz, dama.cz). V případě Facebooku a Twitteru už tak sdílní
nejsme. Náš výběr nepřímo ovlivňují jen fotografie z dovolené
sdílené našimi přáteli. Trendem posledních let jsou nákupy zájezdů
na slevových agregátorech. Nejčastěji Češi využívají
zájezdy po ČR do 2 tisíc Kč. Tyto akce mívají řádově stovky zájemců
oproti dražším, kde jsou to spíše jednotky kupujících. Velkou oblibu mezi
mladými lidmi má geolokační síť Foursquare, kterou
bohužel české penziony a hotely téměř nevyužívají. Ještě horší je
pak situace u serveru Tripadvisor.com, který mají v oblibě
zahraniční turisté. Z tuzemských podnikatelů v cestovním ruchu o něm
téměř nikdo neví. Na Michala Straku navázal náš kolega Jakub Chour,
který zdůraznil především to, že internetové kampaně je nutné
měřit a vyhodnocovat. Radovan Dostálek (NOESIS) na to
argumentoval, že tištěné materiály mají stále své nezastupitelné místo
v propagaci, zejména pak u starších turistů. Elektronické a tištěné
materiály by proto měly být ve vzájemné synergii. Komunikaci na
sociálních sítích v cestovním ruchu se věnovala Kateřina Rotterová
(Destination Marketing). Uvedla hned několik praktických tipů pro práci
s Facebook Timeline, která je velmi přínosným nástrojem
pro vytváření příběhů dané destinace. Zmínila také funkce „připnout
nahoru“ a „přidat zvýraznění“, které jsou ideální pro využití
v marketingových kampaních. Následovaly i praktické tipy pro firemní
Google+ stránku a představení sociální sítě Pinterest, která je nejrychleji rostoucí
službou v USA. Blok o internetové reklamě uzavřel Pavel Kovařík
(SMARTLAB SOLUTIONS). Nabídl posluchačům hned 4 bezplatné nástroje vhodné
pro propagaci destinace. Jejich největšími výhodami je celosvětová
popularita, obsah vytvářený uživateli a pozitivní vliv na návštěvnost
webu. To vše charakterizuje Wikipedii, Wikitravel, Wikitude a Google
maps.
Sláva vítězům
Den zakončilo vyhlášení vítěze soutěže o nejlepší tiskové
propagační materiály. Marketingově nejúspěšnějším se v kategorii
synergie tištěné a webové prezentace stal projekt Otevřete 13. Komnatu od Zlatého
pruhu Polabí. Program písecké konference byl velmi dobře připraven, což od
začátku slibovala účast přednášejících odborníků. Několikrát
zaznělo již známé tvrzení, že internet podstatně mění spotřebitelské
chování zákazníků cestovního ruchu a je třeba tomu přizpůsobit
nástroje marketingové komunikace. V budoucnu bude tento trend ještě více
zřejmý. Významně jej podporuje rozšíření smartphonů, lokalizovaných
služeb a tzv. rozšířené reality. I přes tyto
skutečnosti však zůstává internetová propagace pro mnohé subjekty
cestovního ruchu jakousi 13. komnatou, která stále čeká na své
otevření.
Autorkou článku je Jana Nováková.