Když se na veřejnosti objevila informace o spojení firmy H1.cz
s Ataxem, slíbili jsme vám na našem blogu podrobnější informace. Kromě
oficiální tiskové
zprávy si nyní můžete přečíst i otevřený dopis, který na konci
minulého roku poslal ředitel H1.cz David Špinar celému týmu.
Ahoj kolegyně a kolegové,
nikdy jsem si nemyslel, že Vám budu psát zrovna dopis, natož
„otevřený“. Většinou jsme si vystačili s e-maily nebo BaseCampem. Ale
tohle je mimořádná situace. To nejdůležitější sdělení, které pro Vás
mám, je fakt, že jsme dnes s Markem, Vaškem a Michalem prodali naše podíly
společnosti
Ataxo NV, která je mateřskou
společností Ataxa v Česku, Polsku a na Slovensku. Ačkoliv řada z Vás
o této plánované transakci více či méně věděla (nebo o ní alespoň
tušila), přesto bych Vám rád poslal svůj komentář, abych Vám poskytl co
nejkomplexnější obrázek celé věci.
Proč došlo k transakci?
Co bylo důvodem, že jsme se rozhodli firmu prodat? Hlavním důvodem byla
snaha zajistit stabilní růst a rozvoj na rostoucím a vysoce konkurenčním
trhu. Protože, jak se říká: „Kdo na rostoucím trhu neroste, tak vlastně
klesá.“ Za těch pět let, co fungujeme, jsme se sami o sobě leccos
naučili. Víme, kde jsou naše přednosti (vysoká úroveň služeb, etický
přístup, výborná značka založená na silné firemní kultuře, skvělé
PR), ale také kde jsou naše slabiny (absence obchodní dravosti, obtížná
škálovatelnost businessu, mezery v backoffice procesech). Mnohokrát jsme se
pokoušeli vlastními silami se svými slabostmi bojovat, ale nikdy to nedopadlo
zcela podle očekávání. A protože jsme přesvědčeni, že není možné
donekonečna žít z podstaty a je potřeba se neustále rozvíjet, začali
jsme zvažovat spojení s jiným partnerem, kde bychom mohli vzájemně využit
svých silných stránek a naopak vykompenzovat ty slabé.Na českém Internetu
se za poslední dobu prodalo poměrně dost firem, tzv. „za dluhy“, tj.
v situaci, kdy byly zadlužené nebo měly problémy s financováním.
Investor je pak pro danou firmu záchranou. To rozhodně není náš případ.
Naše firma nikdy nebyla v lepší kondici než nyní. Nemáme žádné dluhy,
jsme vysoce ziskoví.
Proč zrovna Ataxo?
Ačkoliv jsme za poslední dva roky měli poměrně dost jednání s různými
zájemci o naši firmu, jméno „Ataxo“ poprvé padlo zhruba před rokem na
jedné párty, kdy jsem se s Táňou Le Moigne, ředitelkou českého Googlu,
bavil o budoucnosti naší firmy a o příležitostech a hrozbách, které
v našem segmentu vidíme. Ona poprvé řekla, že by jí největší smysl
dávalo spojení H1.cz s Ataxem, protože by na trhu vznikl velice silný
hráč, kterému by ostatní specializované SEM agentury dovedly jen velmi
těžko konkurovat. Tento hráč by uměl zvládat jak malé, tak velké klienty
a mohl by začít bojovat se zcela novou konkurencí – svést bitvu
o rozpočty velkých inzerentů, kteří jsou klienty velkých mediálních
agentur, a dokonce svést bitvu o rozpočty, které jdou do jiných médií.
Aneb, kdo jiný, než obrovská specializovaná agentura by měla přesvědčit
velké inzerenty, aby odlili část peněz z televize např. do YouTube?
- Když jsem se o tom o něco později bavil s Peterem Wiedemannem, CEO
celého Ataxo Group, oba nás vlastně překvapilo, že na to máme velice
podobný pohled. Řekli jsme si, že pokud dovedeme nadefinovat ten
„příběh“, který by dával smysl, budeme dále pokračovat v jednání
o propojení. Nalézt ten příběh ve skutečnosti nebylo zas až tak
těžké. Máme tu dva největší hráče na poli specializovaných agentur,
kteří maří spoustu času vzájemnou konkurencí, konkurencí s ostatními a
bojem s vlastními nedostatky. V H1.cz, jako lídři na trhu SEM služeb pro
větší klientelu, bojujeme s mediálními agenturami o velké klienty a
specializovanými agenturami o ostatní, rovněž spíše větší klienty.
Ačkoliv jsme pyšní na svůj styl, kdy nepotřebujeme pro svoji činnost
žádný aktivní obchod, stejně tak trochu závidíme Ataxu ty šikovné
obchodníky, co dovedou získat stovky zákazníků a pokukujeme po jejich
dobře škálovatelném businessu. Rovněž se často trápíme poměrně
krkolomnými procesy v oblastech jako je IT, finance, backoffice a závidíme
jiným firmám, které je mají perfektně zvládnuté.
- Ataxo je jednoznačným lídrem na trhu SEM služeb pro menší klientelu.
Ale přesto nám závidí to, že nám každý den chodí desítky poptávek od
zajímavých firem, které oni jinak musí poměrně náročně získávat
pomocí své obchodní sítě. Imponuje jim naše značka, které se
v určitém segmentu stala doslova „love-markem“. Obdivují naše know-how
a odbornost v rámci komplexního fullservice online marketingu.
Už vidíte ten „příběh“? Spojení obou firem dává perfektní možnost
zkombinovat dva protiklady a tím využít silné stránky obou firem a naopak
vzájemnou pomocí vykompenzovat ty slabé. My už se nebudeme muset trápit
s věcmi, které nám nejsou blízké a které nám zákonitě nejdou tak
dobře. Nebudeme muset řešit složité procesy v aktivním obchodě,
budování obchodní sítě, nebudeme se muset trápit tím, že neumíme
pracovat pro malé klienty. Zároveň budeme moci participovat na backoffice
procesech větší firmy, která je v této věci mnohem dál. Na druhou stranu
Ataxo už nebude muset řešit to, že je tu jiná firma s výraznější
značkou a autoritou, která je známá prací pro VIP klientelu. Bude se moci
vnitřně zaměřit na to, co umí nejlépe. Ano, známé klišé „protiklady
se přitahují“ funguje dle mého názoru i v tomto případě.
Jak to bude se značkami?
Obě značky budou i nadále fungovat vedle sebe. Značka Ataxo jako lídr na
velmi komoditizovaném trhu, kde se díky aktivní obchodní síti prodávají
produkty zejména pro malé klienty (přestože i oni dlouhodobě spolupracují
s významnými velkými zákazníky). Značka H1.cz jako lídr na trhu služeb
s vysokou přidanou hodnotou, s individuálním přístupem a nastavením pro
spíše větší zákazníky. A společně pak jako středoevropský lídr,
který už o sobě konečně bude moci s plnou vážností a hlavně pravdivě
tvrdit, že umí dát tu správnou přidanou hodnotu jakémukoli klientovi za
správně nastavených finančních podmínek.
Co to bude znamenat prakticky pro Vaši práci?
Obecně by se dalo říci, že „nic“, ale to by asi nebylo zcela přesné.
I nadále tu bude stejný ředitel, stejný management, stejný tým lidí,
stejní klienti, stejné procesy, stejný akcent na odbornost a etický
přístup, stejná marketingová komunikace. První zásadní změnou bude asi
stěhování. Od dubna bychom se chtěli sestěhovat společně s Ataxem a
začít vnitřní integraci. Celý tenhle proces odstartujeme „výkopem“
v podobě hromadné akce, kde se poprvé potkáte se všemi novými lidmi a
kompletním managementem Ataxa. Pod pojmem vnitřní integrace si představte
něco jako spojení dvou organizačních struktur, avšak pod dvěma odlišnými
brandy. Asi nejlépe to charakterizuje následující schéma integrace, na
kterém ovšem budeme ještě dále pracovat:
Z hlediska Vašich možných otázek a nejasnosti bych rád zmínil ještě
pár těchto důležitých bodů:
- I nadále platí Vaše pracovní smlouvy a Vaše pracovní angažmá
ve firmě.
- Spojení Ataxa s H1.cz není „anektace“. Je to spojení dvou firem,
které se potřebují, protože dokáží doplnit jedna druhou v oblastech, kde
je silná jedna a druhá o něco slabší. Tím dokážeme pokrýt i celý trh
a všechny jeho segmenty. Proto není důvod, abyste se cítili jakkoli
nepotřební. Právě naopak.
- Rovněž, pokud jde o naše postupy, odbornost, expertízu, důraz na brand
a akcent na etiku, jsou něco, co je naší hodnotou a proč s námi Ataxo
chtělo do této synergie jít. Proto rozhodně nemusíte mít strach, že
bychom z našich „hodnot“ měli jakkoliv slevit.
Když jsem za ta léta několikrát zvažoval to, jestli prodat firmu někomu
jinému, velmi citlivě jsem zvažoval to, jestli to nepoškodí firmu, její
značku a pověst a zejména firemní kulturu. Tedy to, co považuji na této
firmě za to nejcennější. Několikrát se mi stalo, že to byl jeden
z důvodů, proč jsem na nabídku akvizice daným zájemcem nekývl. U Ataxa
ale věřím, že se tak nestane. A budu na tom trvat z pozice ředitele H1.cz
i z jakékoliv další pozice, kterou bych měl ve společné firmě
v budoucnu zastávat. Pokud máte k této věci jakékoliv otázky, jsem Vám
plně k dispozici osobně, na e-mailu i telefonu.
gratulace k uspesnemu prodeji!
Vypada to jako maznelstvi, nebo spis registrovane partnerstvi? No kazdopadne preju, at vam to nadseni vydrzi:-)
Těším se na vzájemnou spolupráci.
Zní to ideálně. Gratuluji a přeji ať vše funguje.
ps. Čas komentářů je +1h. Bug? :)
Zvláštní, že vás zrovna koupilo Ataxo, proč H1 nekoupilo Ataxo naopak? Kdo je tu vlastně bohatší?
Gratuluji ke spojení.. myslím, že obrat bude ještě větší než plánujete, spojením se pokryje více zakázek a ušetří se na provozních nákladech.
A malí konkurenti pláčou.
Bojim, bojim :/
Já se podivuji nad tím že ATAXO prvně propustilo několik zaměstnanců, zrušilo celé oddělení v Brně, další oddělení v Ostravě a teď to bude zpátky nabírat? ATAXO je silná značka co umí dělat dobrou práci, ale sorry, neumí se starat o své lidi.
Jéžiš, to jsou bláboly… Nalézt příběh… Spojení dvou firem, které se potřebují… Až mi slzy vytryskly! Prodává se přeci pro peníze, ne? Tak proč tolik citové omáčky? Máte v pracovním poměru převahu žen? ;)
Nevím, proč by se malí konkurenti měli začít bát.
Dokud se tento konglomerát s duplicitními aktivitami bude prezentovat odděleně, tak se z pohledu trhu nic nezmění, jen zisk z H1 půjde do Ataxa.
V budoucnu Ataxo přebere zákaznické portfolio, které měla H1 a značku H1 pošlou k ledu, protože to zákazníky bude mást. Dojde ke sloučení týmů duplicitních týmů (dublicita je neefektivní) a vetší část lidí z H1 půjde z kola ven. Tým Ataxa to už absolvoval.
Firma se stane méně pružnou, protože s růstem velikosti a složitosti se objeví interní byrokracie. Tak trochu zMicrosoftnatí (Že to již nastává naznačují některá prohlášení. To otevře možnosti těm menším).
David Špinar z pozice ředitele s tím nic moc nenadělá, protože pokud bude výrazně proti změnám, tak buď odejde, nebo bude odejit.
Na druhou stranu silnější pozice Ataxa bude jako ledoborec, který proklestí cestu i ostatním, protože představa, že ovládnou většinu trhu je poněkud naivní. Nicméně budou mít sílu vytvořit tlak na přeliv peněz k internetovému marketingu od klasických médií.
Zajímavé. Včera jsem tu četl jinou verzi. Jak se mohl změnit dopis psaný v minulosti?
Souhlasím, yslím, že se bude jednat o podobnou situaci jako při nákupu Atlasu vlastníky Centra.
Grautuluji k novému partnerovi. Bude zajímavé sledovat vývoj tohoto agregátu.
A bude mejdan?
Přeji hodně štěstí. Jsem zvědav, jak Vám to bude fungovat dohromady.
Á konec slavné Há jedničky se blíží. Škoda, že to jako první odnesou řadoví zaměstnanci:/
Není to tak dávno, co David na konferenci o PPC kritizoval přístup Ataxa ke klientům a hlavně jejich obchodní model. Prý nebyl příliš morální. Jak je viděl Ataxo se velmi změnilo. (nebo David změnil názor) Jinak ale gratuluji k již druhému prodeji podílů v H1, ten první pokud se pamatuji dopadl zpětným odkupem původně prodaného podílu, tady už to asi nepůjde. Že by se přiblížila doba H2?
[17] …nebo H3! ;)
Denně jezdím po klientech, několikrát týdně narazím na formu, která využívá služeb Ataxa a když si vyslechnu co bylo klientům nakukáno, tak mám dosti špatný názor na Ataxo, kvantita vede nad kvalitou, akorát to H1 uškodí, nejen že budou určitě malé problémy při slučování, ale především na H dolehne nevalná pověst Ataxa.
Rozhodně nevím, proč by se měli malí hráči na trhu bát, zrovna Ataxa, malá a pružná firma klientovi může nabídnout totožné produkty, ale především daleko lepší servis, který není v možnostech velkých společností jako je Ataxo.