Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Otevřený dopis zaměstnancům o akvizici

Když se na veřejnosti objevila informace o spojení firmy H1.cz s Ataxem, slíbili jsme vám na našem blogu podrobnější informace. Kromě oficiální tiskové zprávy si nyní můžete přečíst i otevřený dopis, který na konci minulého roku poslal ředitel H1.cz David Špinar celému týmu.

Ahoj kolegyně a kolegové,

nikdy jsem si nemyslel, že Vám budu psát zrovna dopis, natož „otevřený“. Většinou jsme si vystačili s e-maily nebo BaseCampem. Ale tohle je mimořádná situace. To nejdůležitější sdělení, které pro Vás mám, je fakt, že jsme dnes s Markem, Vaškem a Michalem prodali naše podíly společnosti Ataxo NV, která je mateřskou společností Ataxa v Česku, Polsku a na Slovensku. Ačkoliv řada z Vás o této plánované transakci více či méně věděla (nebo o ní alespoň tušila), přesto bych Vám rád poslal svůj komentář, abych Vám poskytl co nejkomplexnější obrázek celé věci.

Proč došlo k transakci?

Co bylo důvodem, že jsme se rozhodli firmu prodat? Hlavním důvodem byla snaha zajistit stabilní růst a rozvoj na rostoucím a vysoce konkurenčním trhu. Protože, jak se říká: „Kdo na rostoucím trhu neroste, tak vlastně klesá.“ Za těch pět let, co fungujeme, jsme se sami o sobě leccos naučili. Víme, kde jsou naše přednosti (vysoká úroveň služeb, etický přístup, výborná značka založená na silné firemní kultuře, skvělé PR), ale také kde jsou naše slabiny (absence obchodní dravosti, obtížná škálovatelnost businessu, mezery v backoffice procesech). Mnohokrát jsme se pokoušeli vlastními silami se svými slabostmi bojovat, ale nikdy to nedopadlo zcela podle očekávání. A protože jsme přesvědčeni, že není možné donekonečna žít z podstaty a je potřeba se neustále rozvíjet, začali jsme zvažovat spojení s jiným partnerem, kde bychom mohli vzájemně využit svých silných stránek a naopak vykompenzovat ty slabé.Na českém Internetu se za poslední dobu prodalo poměrně dost firem, tzv. „za dluhy“, tj. v situaci, kdy byly zadlužené nebo měly problémy s financováním. Investor je pak pro danou firmu záchranou. To rozhodně není náš případ. Naše firma nikdy nebyla v lepší kondici než nyní. Nemáme žádné dluhy, jsme vysoce ziskoví.

Proč zrovna Ataxo?

Ačkoliv jsme za poslední dva roky měli poměrně dost jednání s různými zájemci o naši firmu, jméno „Ataxo“ poprvé padlo zhruba před rokem na jedné párty, kdy jsem se s Táňou Le Moigne, ředitelkou českého Googlu, bavil o budoucnosti naší firmy a o příležitostech a hrozbách, které v našem segmentu vidíme. Ona poprvé řekla, že by jí největší smysl dávalo spojení H1.cz s Ataxem, protože by na trhu vznikl velice silný hráč, kterému by ostatní specializované SEM agentury dovedly jen velmi těžko konkurovat. Tento hráč by uměl zvládat jak malé, tak velké klienty a mohl by začít bojovat se zcela novou konkurencí – svést bitvu o rozpočty velkých inzerentů, kteří jsou klienty velkých mediálních agentur, a dokonce svést bitvu o rozpočty, které jdou do jiných médií. Aneb, kdo jiný, než obrovská specializovaná agentura by měla přesvědčit velké inzerenty, aby odlili část peněz z televize např. do YouTube?
  • Když jsem se o tom o něco později bavil s Peterem Wiedemannem, CEO celého Ataxo Group, oba nás vlastně překvapilo, že na to máme velice podobný pohled. Řekli jsme si, že pokud dovedeme nadefinovat ten „příběh“, který by dával smysl, budeme dále pokračovat v jednání o propojení. Nalézt ten příběh ve skutečnosti nebylo zas až tak těžké. Máme tu dva největší hráče na poli specializovaných agentur, kteří maří spoustu času vzájemnou konkurencí, konkurencí s ostatními a bojem s vlastními nedostatky. V H1.cz, jako lídři na trhu SEM služeb pro větší klientelu, bojujeme s mediálními agenturami o velké klienty a specializovanými agenturami o ostatní, rovněž spíše větší klienty. Ačkoliv jsme pyšní na svůj styl, kdy nepotřebujeme pro svoji činnost žádný aktivní obchod, stejně tak trochu závidíme Ataxu ty šikovné obchodníky, co dovedou získat stovky zákazníků a pokukujeme po jejich dobře škálovatelném businessu. Rovněž se často trápíme poměrně krkolomnými procesy v oblastech jako je IT, finance, backoffice a závidíme jiným firmám, které je mají perfektně zvládnuté.
  • Ataxo je jednoznačným lídrem na trhu SEM služeb pro menší klientelu. Ale přesto nám závidí to, že nám každý den chodí desítky poptávek od zajímavých firem, které oni jinak musí poměrně náročně získávat pomocí své obchodní sítě. Imponuje jim naše značka, které se v určitém segmentu stala doslova „love-markem“. Obdivují naše know-how a odbornost v rámci komplexního fullservice online marketingu.
Už vidíte ten „příběh“? Spojení obou firem dává perfektní možnost zkombinovat dva protiklady a tím využít silné stránky obou firem a naopak vzájemnou pomocí vykompenzovat ty slabé. My už se nebudeme muset trápit s věcmi, které nám nejsou blízké a které nám zákonitě nejdou tak dobře. Nebudeme muset řešit složité procesy v aktivním obchodě, budování obchodní sítě, nebudeme se muset trápit tím, že neumíme pracovat pro malé klienty. Zároveň budeme moci participovat na backoffice procesech větší firmy, která je v této věci mnohem dál. Na druhou stranu Ataxo už nebude muset řešit to, že je tu jiná firma s výraznější značkou a autoritou, která je známá prací pro VIP klientelu. Bude se moci vnitřně zaměřit na to, co umí nejlépe. Ano, známé klišé „protiklady se přitahují“ funguje dle mého názoru i v tomto případě.

Jak to bude se značkami?

Obě značky budou i nadále fungovat vedle sebe. Značka Ataxo jako lídr na velmi komoditizovaném trhu, kde se díky aktivní obchodní síti prodávají produkty zejména pro malé klienty (přestože i oni dlouhodobě spolupracují s významnými velkými zákazníky). Značka H1.cz jako lídr na trhu služeb s vysokou přidanou hodnotou, s individuálním přístupem a nastavením pro spíše větší zákazníky. A společně pak jako středoevropský lídr, který už o sobě konečně bude moci s plnou vážností a hlavně pravdivě tvrdit, že umí dát tu správnou přidanou hodnotu jakémukoli klientovi za správně nastavených finančních podmínek.

Co to bude znamenat prakticky pro Vaši práci?

Obecně by se dalo říci, že „nic“, ale to by asi nebylo zcela přesné. I nadále tu bude stejný ředitel, stejný management, stejný tým lidí, stejní klienti, stejné procesy, stejný akcent na odbornost a etický přístup, stejná marketingová komunikace. První zásadní změnou bude asi stěhování. Od dubna bychom se chtěli sestěhovat společně s Ataxem a začít vnitřní integraci. Celý tenhle proces odstartujeme „výkopem“ v podobě hromadné akce, kde se poprvé potkáte se všemi novými lidmi a kompletním managementem Ataxa. Pod pojmem vnitřní integrace si představte něco jako spojení dvou organizačních struktur, avšak pod dvěma odlišnými brandy. Asi nejlépe to charakterizuje následující schéma integrace, na kterém ovšem budeme ještě dále pracovat:
Schéma integrace značek Ataxo a H1.cz
Z hlediska Vašich možných otázek a nejasnosti bych rád zmínil ještě pár těchto důležitých bodů:
  • I nadále platí Vaše pracovní smlouvy a Vaše pracovní angažmá ve firmě.
  • Spojení Ataxa s H1.cz není „anektace“. Je to spojení dvou firem, které se potřebují, protože dokáží doplnit jedna druhou v oblastech, kde je silná jedna a druhá o něco slabší. Tím dokážeme pokrýt i celý trh a všechny jeho segmenty. Proto není důvod, abyste se cítili jakkoli nepotřební. Právě naopak.
  • Rovněž, pokud jde o naše postupy, odbornost, expertízu, důraz na brand a akcent na etiku, jsou něco, co je naší hodnotou a proč s námi Ataxo chtělo do této synergie jít. Proto rozhodně nemusíte mít strach, že bychom z našich „hodnot“ měli jakkoliv slevit.
Když jsem za ta léta několikrát zvažoval to, jestli prodat firmu někomu jinému, velmi citlivě jsem zvažoval to, jestli to nepoškodí firmu, její značku a pověst a zejména firemní kulturu. Tedy to, co považuji na této firmě za to nejcennější. Několikrát se mi stalo, že to byl jeden z důvodů, proč jsem na nabídku akvizice daným zájemcem nekývl. U Ataxa ale věřím, že se tak nestane. A budu na tom trvat z pozice ředitele H1.cz i z jakékoliv další pozice, kterou bych měl ve společné firmě v budoucnu zastávat. Pokud máte k této věci jakékoliv otázky, jsem Vám plně k dispozici osobně, na e-mailu i telefonu.
  • David Rektorys
    14. 01. 2011 / 16:17

    gratulace k uspesnemu prodeji!

  • MartiN
    14. 01. 2011 / 16:31

    Vypada to jako maznelstvi, nebo spis registrovane partnerstvi? No kazdopadne preju, at vam to nadseni vydrzi:-)

  • Mirek
    14. 01. 2011 / 16:47

    Těším se na vzájemnou spolupráci.

  • Adam Šitavanc
    14. 01. 2011 / 16:59

    Zní to ideálně. Gratuluji a přeji ať vše funguje.

    ps. Čas komentářů je +1h. Bug? :)

  • markoniuss
    14. 01. 2011 / 17:15

    Zvláštní, že vás zrovna koupilo Ataxo, proč H1 nekoupilo Ataxo naopak? Kdo je tu vlastně bohatší?

  • MzK
    14. 01. 2011 / 17:28

    Gratuluji ke spojení.. myslím, že obrat bude ještě větší než plánujete, spojením se pokryje více zakázek a ušetří se na provozních nákladech.

  • Martin Soušek
    14. 01. 2011 / 18:04

    A malí konkurenti pláčou.

    Bojim, bojim :/

  • Petr
    14. 01. 2011 / 20:39

    Já se podivuji nad tím že ATAXO prvně propustilo několik zaměstnanců, zrušilo celé oddělení v Brně, další oddělení v Ostravě a teď to bude zpátky nabírat? ATAXO je silná značka co umí dělat dobrou práci, ale sorry, neumí se starat o své lidi.

  • honza
    14. 01. 2011 / 22:59

    Jéžiš, to jsou bláboly… Nalézt příběh… Spojení dvou firem, které se potřebují… Až mi slzy vytryskly! Prodává se přeci pro peníze, ne? Tak proč tolik citové omáčky? Máte v pracovním poměru převahu žen? ;)

  • Naith_cz
    14. 01. 2011 / 23:25

    Nevím, proč by se malí konkurenti měli začít bát.

    Dokud se tento konglomerát s duplicitními aktivitami bude prezentovat odděleně, tak se z pohledu trhu nic nezmění, jen zisk z H1 půjde do Ataxa.

    V budoucnu Ataxo přebere zákaznické portfolio, které měla H1 a značku H1 pošlou k ledu, protože to zákazníky bude mást. Dojde ke sloučení týmů duplicitních týmů (dublicita je neefektivní) a vetší část lidí z H1 půjde z kola ven. Tým Ataxa to už absolvoval.

    Firma se stane méně pružnou, protože s růstem velikosti a složitosti se objeví interní byrokracie. Tak trochu zMicrosoftnatí (Že to již nastává naznačují některá prohlášení. To otevře možnosti těm menším).

    David Špinar z pozice ředitele s tím nic moc nenadělá, protože pokud bude výrazně proti změnám, tak buď odejde, nebo bude odejit.

    Na druhou stranu silnější pozice Ataxa bude jako ledoborec, který proklestí cestu i ostatním, protože představa, že ovládnou většinu trhu je poněkud naivní. Nicméně budou mít sílu vytvořit tlak na přeliv peněz k internetovému marketingu od klasických médií.

  • Petr
    16. 01. 2011 / 00:01

    Zajímavé. Včera jsem tu četl jinou verzi. Jak se mohl změnit dopis psaný v minulosti?

  • Pavel
    16. 01. 2011 / 10:24

    Souhlasím, yslím, že se bude jednat o podobnou situaci jako při nákupu Atlasu vlastníky Centra.

  • INIZIO
    17. 01. 2011 / 06:40

    Grautuluji k novému partnerovi. Bude zajímavé sledovat vývoj tohoto agregátu.

  • ahyde
    17. 01. 2011 / 10:16

    A bude mejdan?

  • Jiří Tobolka
    17. 01. 2011 / 11:25

    Přeji hodně štěstí. Jsem zvědav, jak Vám to bude fungovat dohromady.

  • Ober
    19. 01. 2011 / 16:16

    Á konec slavné Há jedničky se blíží. Škoda, že to jako první odnesou řadoví zaměstnanci:/

  • Tedy.Tedy
    31. 01. 2011 / 11:51

    Není to tak dávno, co David na konferenci o PPC kritizoval přístup Ataxa ke klientům a hlavně jejich obchodní model. Prý nebyl příliš morální. Jak je viděl Ataxo se velmi změnilo. (nebo David změnil názor) Jinak ale gratuluji k již druhému prodeji podílů v H1, ten první pokud se pamatuji dopadl zpětným odkupem původně prodaného podílu, tady už to asi nepůjde. Že by se přiblížila doba H2?

  • Jay
    09. 02. 2011 / 15:39

    [17] …nebo H3! ;)

  • Brudra
    05. 03. 2011 / 22:03

    Denně jezdím po klientech, několikrát týdně narazím na formu, která využívá služeb Ataxa a když si vyslechnu co bylo klientům nakukáno, tak mám dosti špatný názor na Ataxo, kvantita vede nad kvalitou, akorát to H1 uškodí, nejen že budou určitě malé problémy při slučování, ale především na H dolehne nevalná pověst Ataxa.

    Rozhodně nevím, proč by se měli malí hráči na trhu bát, zrovna Ataxa, malá a pružná firma klientovi může nabídnout totožné produkty, ale především daleko lepší servis, který není v možnostech velkých společností jako je Ataxo.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.