V minulém
dílejsme si řekli, čím se obsahové kampaně liší od kampaní
určených pro vyhledávání, a také jsem vám doporučila obsahové kampaně
od kampaní pro vyhledávání oddělit. V dnešním článku se dozvíte
další podrobnosti o jejich fungování, ukážu vám, jak je vhodně
strukturovat a jaká pro ně použít klíčová slova a inzeráty.
Následující
doporučení se tedy budou týkat obsahových reklam zobrazovaných na
základě kontextu dané stránky. Reklamou cílenou na umístění
(Placement Targeted)se pak budeme zabývat v některém
z dalších dílů.
Quality Score
V obsahových kampaních, stejně jako v kampaních pro vyhledávání,
vystupuje veličina nazývaná Quality Score (v českém rozhraní
označená jako Skóre kvality), která ovlivňuje pozice inzerátů.
Quality Score pro obsahové kampaně však funguje naprosto nezávisle
na Quality Score pro vyhledávání, nijak ho neovlivňuje
a vstupují do něj také odlišné veličiny. Nemusíte se tak například
bát, že vám nízké CTR obsahových
inzerátů sníží Quality Score v kampaních pro vyhledávání.
Quality Score v obsahových kampaních je dáno
především:
- Výkonem reklamy na dané stránce a podobných stránkách
v minulosti.
- Relevancí reklam a klíčových slov v reklamní sestavě vzhledem ke
stránce.
- Kvalitou vaší cílové stránky.
- Dalšími faktory relevance.
Pozice inzerátů jsou poté určeny součinem CPCa „obsahového“
Quality Score.
Struktura obsahové kampaně
Struktura obsahové kampaně by měla být velmi detailní, sestavy úzce
cílené, aby nedocházelo k nepříliš relevantnímu umisťování
inzerátů, klíčová slova v sestavě by spolu měla velmi úzce souviset a
inzeráty by měly sestavu co nejpřesněji vystihovat. To vše samozřejmě
platí také u kampaní ve vyhledávání. Jedině přísné dodržování
těchto pravidel totiž může zajistit dostatečně relevantní zobrazování
vaší reklamy. Ve vyhledávání je to jednoduché – uživatel zadá do
vyhledávače klíčová slova, která více či méně přesně vystihují to,
co hledá, a vy mu to prostřednictvím svého dobře cíleného inzerátu
nabídnete. V obsahu však máte možnost si s kampaněmi mnohem více
„vyhrát“. Váš inzerát může v obsahu zaujmout i uživatele, který by
se k němu ve vyhledávání normálně nedostal – nikdy by ho třeba
nenapadlo vaši nabídku přímo hledat. Obsahové kampaně vám tedy
dávají lepší možnost oslovit i ty, kteří jsou pouze potenciálním
zájemci o vaši nabídku. Pokud prodáváte dětské kočárky,
neváhejte oslovit potenciální zákazníky pomocí sestav cílených na
články o dětech, porodu, či přípravě na příchod nového člena do
rodiny. Můžete se zaměřit také na tzv. doplňkové produkty, tedy produkty,
které sice sami nenabízíte, ale mají k vašemu produktu či službě velmi
blízky vztah. V našem příkladu e-shopu s kočárky by jimi mohly být
třeba plínky, dětské postýlky, fusaky apod. Jinak řečeno,
nekopírujte do struktury obsahové kampaně pouze strukturu vašeho
webu nebo e-shopu, ale snažte se vymyslet také nová témata, která by mohla
být zajímavá pro vaši cílovou skupinu.
Klíčová slova
Jak vyplývá z předchozího povídání o struktuře obsahové kampaně,
je vhodné ke klíčovým slovům, která využíváte v kampani ve
vyhledávání, přidat i slova (a samozřejmě i sestavy), která s vaším
produktem či službou souvisí nepřímo. Pokud kampaň kopírujete
z vyhledávací, dejte si pozor také na vylučovací slova. Ta,
která jste ve vyhledávání použili, mohou být v obsahu naopak vhodnými
klíčovými slovy, případně aspoň odstraňte vylučovací slova, která by
nevhodně omezovala zobrazování vašich inzerátů. Hojně využívanými
vylučovacími slovy, která se do obsahových kampaní naopak hodí, mohou být
slova zdarma, bazar nebo recenze, články apod. Vždy však záleží
na konkrétním případě. Klíčová slova v sestavě určují její téma a
na jejich základě je sestava přiřazována k určité obsahové stránce.
Nezapomeňte tedy, že čím více klíčových slov v sestavě budete mít,
tím více bude její téma nejednoznačné a nejasné. Doporučuji proto
využívat maximálně 10 klíčových slov na sestavu, která však přesně
určí její téma. Slova je přitom zbytečné vkládat v různých typech
shody, neboť u obsahových kampaní je určující pouze shoda
volná.Překlepové varianty, hojně využívané ve vyhledávání,
zde nejsou příliš nutné, neboť na naprosté většině stránek překlepy
nenaleznete.
Textové inzeráty
Inzeráty by měly brát v úvahu, že uživatel, který inzerát čte
v obsahu, je odlišný od uživatele ve vyhledávači. Nejčastěji se
nachází v rozdílném stádiu nákupního procesu. Inzeráty by proto
měly být laděny obecněji, v rámci tématu celé reklamní
sestavy, ale uživatel by z nich stále měl rozpoznat, s čím se na cílové
stránce setká. Cílovou stránku je také často vhodné přizpůsobit tomu,
že uživatel službu či výrobek sám nevyhledal. Pokud jste tedy například
poskytovatelem určité služby a návštěvníky „posíláte“ přes
inzeráty ve vyhledávání rovnou na objednávkový formulář, nedivte se, že
příliš úspěchů slavit nebudete. Pro obsahové kampaně byste měli
zvolit dostatečně informativní cílové stránky. Váš inzerát se
v obsahu také těší podstatně menší pozornosti než ve vyhledávání.
Proto nad textem inzerátu opravdu přemýšlejte. Využijte vhodně emocí a
přesvědčte čtenáře o zajímavosti vaší nabídky. Pokud ve
vyhledávání nevyužíváte z nějakého důvodu call to action,
v obsahu je to většinou již nezbytnost. Samozřejmě nezapomeňte inzeráty
neustále testovat a vylaďovat je k co nejlepšímu výkonu. Příště se
blíže podíváme na specifika vyhodnocování obsahových kampaní a možnosti
využití tzv. Placement reportu.