Spokojení uživatelé a váš větší profit – i tak by se dal popsat
výsledek úspěšné práce copywritera. Jeho hlavním úkolem je vytvořit
obchodně účinné texty, které budou prodávat vaše služby. Potřebuje
k tomu ovšem úzce spolupracovat se zadavatelem, případně projektovým
manažerem. Jak by vypadala taková spolupráce v ideálním případě,
ukazuje naše copywriterka Eliška Hutníková. Prezentace vysvětluje, proč
jsou účinné texty (a v širším kontextu obsah webu) přínosné pro
zákazníky. Demonstruje, jak copywriterovi můžete poskytnout všechny
důležité podklady a odpovídá třeba na otázku, proč byste měli dát na
názor copywritera.
Daleko větší zlo mi přijdou zájména než příslovce. Krom zdarma a
levně je celá řada dalších, které jsou vhodná a fungují, zvláště
u kratších textů (PPC inzeráty).
Podobně skoro každý teleshopping je postaven na příslovcích. Je to sice
jiný kanál, částečně čerpat z něj ale lze. Je to myslím nejlepší
způsob „brnkání na emoční strunu“ návštevníka.
Naproti tomu neustále míchání vaše/naše ničí text daleko více a
ničemu nepomáhá.
Moc pěkná přednáška. Často mi připadá mnohem těžší kvalitně
mluvit než kvalitně psát, takže chválím Elišku za celkem úspěšný
rétorický výstup.
Docela mě překvapil pokyn proškrtat všechny příslovce kromě levně a
zdarma, i když mě již dříve Steve Krug přesvědčil o nutnosti
několikanásobně webový text v průběhu psaní zkrátit. Bez příslovců
by ale nebyly emoce, účinnost by mohla klesnout a podle mě by se tím mohl
snížit také long tail. Není snadné vybrat slova, která zůstanou na webu a
která najdou své místo pouze v nepoužité předchozí verzi textu.
Eliško, prosím prosím, mohla byste jen tak zběžně prohlédnout texty na
nedávno realizovaném webu www.gerstein.cz Obsah mi tam dal hodně
práce a uvítal bych hodnocení, co mám ještě zlepšovat. Právě na
takovém webu, myslím, příslovci šetřit nelze, ale třeba mě vyvedete
z omylu. Klidně na e-mail, děkuji ;-).
Je pravda, že případ naše/vaše je podobný. Pokud ale jde
o příslovce, nedochází tu k záměně pojmů příslovce a
přívlastky?
Třeba teleshoppingový král Horst Fuchs , přívlastky
(jedinečný, neuvěřitelný, rychlý, silný…) nešetří, ovšem
příslovce používá minimálně.
K vyškrtání se hodí především „velmi“, „opravdu“,
„celkem“ … A cítíme-li potřebu přece jen zdůraznit příslušné
slovo tím „velmi“, zamysleme se ještě, zda to nejde zdůraznit jinak,
třeba efektnějším slovesem.
Můžete prosím upřesnit, zda copywriter přes psaním potřebuje vidět
design a pokud možno i mít k dispozici již hotové šablony, teprve ty
plnit obsahem, který se přizpůsobuje „místu“? Něco v tom smyslu
zaznělo na konci videa. Naopak třeba Jakub Krčmář ve své knize píše, že
vhodným krokem je předběžná příprava všech textů před samotnou tvorbou
designu proto, aby nakonec nebylo textu na vytvořený design hodně nebo málo.
Jaký přístup je tedy ideální? Lze pustit copywritera ke klávesnici
nezávisle na grafikovi kdykoliv během projektu, nebo musí být nejdříve
hotové webové šablony, nebo snad čeká grafik na texty? Je tedy vhodné
přizpůsobovat design obsahu, nebo opačně? Podle mě je obsah mnohem
důležitější, takže by se neměl podřizovat šablonám, nebo ano?
Ještě mě zaujala jedna myšlenka Davida Ogilvyho v knize O reklamě:
„Když se podíváte na inzerci v časopisech, běžní inzerenti pužívají
krátké texty, ale lidé z reklamy s přímou odezvou neustále používají
dlouhé texty. Co myslíte, kdo to spíše dělá správně?“ Druhý způsob
vydělává více. Proč to na webu nefunguje stejně? Jen proto, že lidé na
webu nečtou, ale jen „skenují“? Pokud napíši dlouhý text stránky, bude
skvěle nastrukturován, zvýrazněn, přehledný a přesvědčivý, nebude
nakonec prodávat více, než krátký text obsahující méně informací,
které mohou být pro uživatele přesvědčujícími argumenty? Musí se
snažit copywriter psát v každém případě co nejkratší texty, pokud
mají na webu prodávat?
Richarde, pokud jde o textování webu, dobrý postup je následující: Na
základě vstupních analýz (např. analýzy klíčových slov) vznikne návrh
struktury webu. Už z něj víme, jaký bude obsah jednotlivých stránek,
zpracování se pak blíže specifikuje formou wireframes. Podle nich pak už
vzniká (v podstatě zároveň) jak grafický návrh, tak i textový obsah.
A protože vycházíme z wireframů, kde je vše jasně dané, neměl by být
problém text a grafiku sladit, vyzněním i rozsahem.
Jiná je situace u těch textů, které se jen přidávají na již
existující web – třeba boxík s akční nabídkou nebo něco podobného.
Tam je pro mě opravdu velmi důležité, abych viděla místo, kam text
patří. Ale to je asi dost zřejmé.
O dlouhých a krátkých textech se nedá říct nic univerzálně
platného:o) Pokud napíšete skvělý delší text v okamžiku, kdy se to
hodí, bude mít úspěch. Ale pořád trvám na tom, že každé zbytečné
slovo musí pryč. Napište vše, co návštěvník potřebuje vědět, aby se
rozhodl u vás nakoupit (ukázka toho, co chtějí různí lidé slyšet, je
například tady: https://www.grokdotcom.com/…itytypes.htm
), čím lépe své zákazníky znáte, tím lépe odhadnete, kde přidat a kde
můžete ubrat.
Daleko větší zlo mi přijdou zájména než příslovce. Krom zdarma a levně je celá řada dalších, které jsou vhodná a fungují, zvláště u kratších textů (PPC inzeráty).
Podobně skoro každý teleshopping je postaven na příslovcích. Je to sice jiný kanál, částečně čerpat z něj ale lze. Je to myslím nejlepší způsob „brnkání na emoční strunu“ návštevníka.
Naproti tomu neustále míchání vaše/naše ničí text daleko více a ničemu nepomáhá.
Moc pěkná přednáška. Často mi připadá mnohem těžší kvalitně mluvit než kvalitně psát, takže chválím Elišku za celkem úspěšný rétorický výstup.
Docela mě překvapil pokyn proškrtat všechny příslovce kromě levně a zdarma, i když mě již dříve Steve Krug přesvědčil o nutnosti několikanásobně webový text v průběhu psaní zkrátit. Bez příslovců by ale nebyly emoce, účinnost by mohla klesnout a podle mě by se tím mohl snížit také long tail. Není snadné vybrat slova, která zůstanou na webu a která najdou své místo pouze v nepoužité předchozí verzi textu.
Eliško, prosím prosím, mohla byste jen tak zběžně prohlédnout texty na nedávno realizovaném webu www.gerstein.cz Obsah mi tam dal hodně práce a uvítal bych hodnocení, co mám ještě zlepšovat. Právě na takovém webu, myslím, příslovci šetřit nelze, ale třeba mě vyvedete z omylu. Klidně na e-mail, děkuji ;-).
Je pravda, že případ naše/vaše je podobný. Pokud ale jde o příslovce, nedochází tu k záměně pojmů příslovce a přívlastky?
Třeba teleshoppingový král Horst Fuchs , přívlastky (jedinečný, neuvěřitelný, rychlý, silný…) nešetří, ovšem příslovce používá minimálně.
K vyškrtání se hodí především „velmi“, „opravdu“, „celkem“ … A cítíme-li potřebu přece jen zdůraznit příslušné slovo tím „velmi“, zamysleme se ještě, zda to nejde zdůraznit jinak, třeba efektnějším slovesem.
Můžete prosím upřesnit, zda copywriter přes psaním potřebuje vidět design a pokud možno i mít k dispozici již hotové šablony, teprve ty plnit obsahem, který se přizpůsobuje „místu“? Něco v tom smyslu zaznělo na konci videa. Naopak třeba Jakub Krčmář ve své knize píše, že vhodným krokem je předběžná příprava všech textů před samotnou tvorbou designu proto, aby nakonec nebylo textu na vytvořený design hodně nebo málo. Jaký přístup je tedy ideální? Lze pustit copywritera ke klávesnici nezávisle na grafikovi kdykoliv během projektu, nebo musí být nejdříve hotové webové šablony, nebo snad čeká grafik na texty? Je tedy vhodné přizpůsobovat design obsahu, nebo opačně? Podle mě je obsah mnohem důležitější, takže by se neměl podřizovat šablonám, nebo ano?
Ještě mě zaujala jedna myšlenka Davida Ogilvyho v knize O reklamě: „Když se podíváte na inzerci v časopisech, běžní inzerenti pužívají krátké texty, ale lidé z reklamy s přímou odezvou neustále používají dlouhé texty. Co myslíte, kdo to spíše dělá správně?“ Druhý způsob vydělává více. Proč to na webu nefunguje stejně? Jen proto, že lidé na webu nečtou, ale jen „skenují“? Pokud napíši dlouhý text stránky, bude skvěle nastrukturován, zvýrazněn, přehledný a přesvědčivý, nebude nakonec prodávat více, než krátký text obsahující méně informací, které mohou být pro uživatele přesvědčujícími argumenty? Musí se snažit copywriter psát v každém případě co nejkratší texty, pokud mají na webu prodávat?
Richarde, pokud jde o textování webu, dobrý postup je následující: Na základě vstupních analýz (např. analýzy klíčových slov) vznikne návrh struktury webu. Už z něj víme, jaký bude obsah jednotlivých stránek, zpracování se pak blíže specifikuje formou wireframes. Podle nich pak už vzniká (v podstatě zároveň) jak grafický návrh, tak i textový obsah. A protože vycházíme z wireframů, kde je vše jasně dané, neměl by být problém text a grafiku sladit, vyzněním i rozsahem.
Jiná je situace u těch textů, které se jen přidávají na již existující web – třeba boxík s akční nabídkou nebo něco podobného. Tam je pro mě opravdu velmi důležité, abych viděla místo, kam text patří. Ale to je asi dost zřejmé.
O dlouhých a krátkých textech se nedá říct nic univerzálně platného:o) Pokud napíšete skvělý delší text v okamžiku, kdy se to hodí, bude mít úspěch. Ale pořád trvám na tom, že každé zbytečné slovo musí pryč. Napište vše, co návštěvník potřebuje vědět, aby se rozhodl u vás nakoupit (ukázka toho, co chtějí různí lidé slyšet, je například tady: https://www.grokdotcom.com/…itytypes.htm ), čím lépe své zákazníky znáte, tím lépe odhadnete, kde přidat a kde můžete ubrat.