Open Monday: Nejčastější chyby v objednávkovém procesu
Objednávkový proces patří k nejdůležitějším
stránkám nejen v elektronických obchodech. Během jednoho či více
kroků se během tohoto procesu z uživatele stává zákazník. Pokud nechcete
o zákazníky zbytečně přicházet, měli byste se vyvarovat chyb
v objednávkovém procesu. A jaké jsou nejčastější chyby,
kterých se weby dopouštějí? O tom v rámci seriálu Open Monday
přednášel Michal Pařízek.
Video
[video openmonday-20090907-michalparizek]
Prezentace
Velmi atraktivní téma připravuje pro příští Open Monday Vladimír Saur. Potěší všechny, kdo se
zajímají o SEO i tvorbu webů. Vysvětlí, jak se provádí analýza
KW a jak ji použít pro návrh struktury webu. Registrujte si své místo
už teď.
Zvuk! Prosím prosím, kupte si pořádný mikrofon.
Pěkný souhrn. Ze svého osobního pohledu vidím jako zdaleka největší chybu neperzistenci košíku, jak to nazýváte. Když chci objednat, prokoušu se lecčím. Ale když si musím po hodině znovu všechno dávat do košíku, tak nadávám jak dlaždič.
Dobrá přednáška, pěkně vypracováno. S téměř všemi body souhlasím, přesto mi to nedá a musím se na pár věcí zeptat , i vzhledem k tomu, že zrovna testujeme novou verzi eshopu.
4Adam: Vy si něco objednáváte déle než 1 hodinu, objednávkou myslím samotný objednávkový proces?? To mě nikdy nenapadlo, že objednávka může trvat tak dlouho. navíc takové chování je spíše problémem z bodu 3 – tj. rozptylování pozornosti – objednávka má být jasná, a pokud možno rychlá :) nemluvím o výběru / nákupním procesu, mluvím pouze o samotné objednávce.
Předně děkuji za všechny komentáře. Libore, k Vašim otázkám:
Doporučované pořadí kroků v prezentaci bylo myšleno pro české eshopy, které obvykle zasílají zboží do zahraničí jen výjimečně. V takových případech bych doporučoval zmínit (u výběru dopravy), že „tento a tento typ dopravy můžete zvolit pro zaslání zboží do zahraničí“. Spolu s informací že cena bude vyšší a upřesněna po vyplnění osobních údajů v dalším kroku.
Libore, dělám to velmi často. Zboží většinou dlouho vybírám a do košíku si dávám, co mě nejvíc zaujme. Před přechodem k objednávce to někdy několikrát změním.
Samozřejmě když přesně vím, co chci, tak objednávám hned a rychle. To ale většinou nebývá. Když jsem si kupoval komponenty na nový počítač, vybíral jsem si je víc jak týden. A celou dobu jsem chtěl mít svůj výběr uložený v košíku.
Co se týče perzistence košíku, pak jako uživatel chci zachovávat obsah košíku, dokud mám otevřené okno prohlížeče + zálohu pro odložení nákupu na pozdější dobu (u některého zboží se rozhoduji třeba i několik dní, než objednávku odešlu). Některé e-shopy mají možnost zaslat kód k obnovení košíku na e-mail, což je ale jednorázové obnovení a při příštím pokusu obnovení ze stejného kódu se již košík neobnoví – pokud s tím uživatel není seznámen, nebo pokud mu spadne prohlížeč, je to dost nepraktický postup. Nejjistější je ukládání do DB, pro přihlášené uživatele řešitelné jednodušeji, pro nepřihlášené složitější kvůli sessions a době trvání perzistence dat.
Pořadí kroků v objednávkovém procesu se mi zdá ještě složitější. Dělal jsem analýzu obj. procesů na různých e-shopech a většinou se začíná dodací adresou. Pokud na mě jako 1. bafne najednou způsob dopravy a platby, znejistím a nutí mě to přemýšlet. Souhrn objednávky jako krok objednávky je také ošemetná záležitost. Nedávno jsem právě musel stornovat objednávku, když jsem čekal v kroku Souhrn poslední stránku objednávky, kde vše uvidím a teprve pak odešlu objednávku, ale najednou už objednávka byla odeslána. Nepomůže ani odlišení tlačítek Pokračovat v objednávce a Odeslat objednávku (málokdo to čte, spíše automaticky kliká na další krok). Opět je běžnější na e-shopech souhrnná stránka, která se teprve pak potvrzuje v objednávku. Když je to někde jinak, může to vést ke zmatení – před odesláním závazné objednávky chci vidět kompletní souhrn, který si zkontroluji a pak teprve potvrdím správnost odesláním. Pokud si uživatel nevšimne, že ještě objednávku nepotvrdil, pak bude možná chyba jinde než v krocích objednávky.
S políčkem pro slevový kupón bych to neviděl tak vážně. Opět jsou tato políčka na spousty e-shopech, buď kupon mám, nebo nemám, pomalu již tato políčka lidé nemusí vnímat. Pro lidi bez kuponu sice může znamenat přemýšlení, jak získat slevu, přes koho nakoupit apod., což povede k odložení objednávky. Pokud ale někdo má slevový kupón, určitě ocení uplatnění slevy hned v košíku, aby viděl celkovou cenu před vstupem do objednávky. Započtení slevy z posledního kroku by muselo být hodně dobře řešeno a já jako uživatel s kuponem bych celou dobu přemýšlel, jestli mi tu slevu skutečně započtou, kolik bude výsledná cena objednávky, jestli zůstane doprava zdarma, jestli neudělám chybu při opisování kódu, jak zjistím, že mi tu slevu skutečně započetli, … zkrátka předem příliš otázek, obav a nejasností, které když budu vysvětlovat uživateli na stránce objednávky, stejně uživatele bez kuponu mohu odradit stejně jako políčkem pro uplatnění slevy. Pro uživatele se slevovým kuponem by objednávka mohla znamenat tolik úsilí a možná i stresu, že bych ty slevové kupony snad raději zrušil a soustředil se na stálé zákazníky procentuální slevou nákupu. Obecně, slevové kupóny pro zlákání nových zákazníků stejně asi nebudou mít takovou úspěšnost jako u stálých zákazníků.