Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Open Monday: Flickr jako pískoviště SEO

Další díl série přednášek Open Monday si vzal na starosti Marek Prokop a všichni jsme se těšili, co si pro nás připraví. Marek nás nezklamal. Vybral si své oblíbené téma optimalizace pro vyhledávače, avšak jak už samotný název přednášky naznačuje, pojal ho velmi netradičním způsobem.

Obrázková webová galerie Flickr je velmi rozsáhlý a komplexní systém, ve které se autoři fotek snaží získat pro svá díla i pro sebe samé popularitu a viditelnost, což je velmi podobná situace jako s reálným webem a jeho viditelností ve vyhledávačích. Marek pak tuto analogii použil a připodobnil ji k optimalizaci pro vyhledávače.

Víte, jaké metody použít, aby byly vaše fotografie na Flickru často zobrazované a získaly si popularitu? A víte, že i na Flickru rozhodují on-page i off-page faktory? A jak tyto jevy využít v opravdovém SEO? Marek vám to ukáže ve své prezentaci.

Video

[video openmonday-20090309-marekprokop]

Prezentace

  • Komár Jiří
    16. 03. 2009 / 22:24

    Zdravím, málá technická, video mi spadne asi po 14 minutách, dělá to i ostatním? Díky

  • Jiří Koutný
    16. 03. 2009 / 23:07

    Dobrý den,

    uploadoval jsem dnes večer aktualizovanou verzi, takže mohlo dojít k určitým výpadků. Díky za pochopení.

  • pavel jašek
    17. 03. 2009 / 01:08

    Ahoj,

    přednáška od Marka je velmi zajímavá. Škoda jen toho slabého zvuku a krapet technických potíží s videem.

    Marek tam někde ze začátku říkal, že komentáře k fotkám jsou většinou užitečné a nehrozí komentářový spam. Jsa pouze pasivním uživatelem Flickru se spíše setkávám s opačnou situací, naprosta většina mi jich totiž přijde buďto jako zbytečný žblept (ale dobře, výkřiky: pěkné! bych ještě chápal) nebo agresivní záměrný pokus o získání odkazu na Flick jiného autora nebo stránku skupiny.

    Když se podívám třeba na jednu fotografii J. Ch.: https://www.flickr.com/…/3292956416/, tak praktický komentář, který by pomáhal popsat fotografii, okolí lokace či cokoliv relevantního, nevidím žádný. Těch dobrých pochvalných tam pár je. A jinak už zbývají jen zařazení do skupin jako „Seen this A W E S O M E Capture in God & Nature…Do Nothing In Vain ( Please Invite or comment 3 stunning images )“ a podobné nesmysly, které mi přijdou jako naprostý odpad.

    Ne že bych to Jirkovi nepřál, fotku nechci hodnotit, ale nejsem moc přesvědčen, že by si zasloužila tolik nominací na fotografii „Flickr Number One“ třídy.

    Takže jsou ty komentáře opravdu tak bezva?

    PS: Nešlo mi samozřejmě o zrovna tuto fotografi ani tohoto autora fotografie, pro demonstraci komentářového spamu jsem si rychleji nenašel lepší oběť :-)

  • Jiří Šebek
    17. 03. 2009 / 08:42

    to Pavel Jašek: Na Flickru jsem sice chvíli, ale mám zas zkušenosti z jiných fotoserverů. No a mohu říci že je to všude stejné.

    Cílem komentářů prostě je upoutat na sebe upoutat a dostat lidi k sobě.

    Většina fotografů to řeší tak, že mají stránky svého fotoklubu a tam si komentují fotky navzájem. Tam už je to pak samozřejmě jiné. O žádném free fotoserveru, který by takto fungoval však nevím.

  • Marek Prokop
    17. 03. 2009 / 21:20

    [3] Pavle, s těmi komentáři jsem to myslel trochu jinak. Na Flickru a podobných velkých foto serverech jsou ve skutečnosti jen dva stavy hodnocení: pozitivní = jakýkoli komentář a negativní = nezájem = žádný komentář. Tím, že fotku komentuji, byť jen jedním obecným nic moc říkajícím slovem nebo pozvánkou do skupiny, dávám najevo, že mi stála za rozkliknutí náhledu a napsání toho jednoho slova komentáře. Kritické komentáře naopak prakticky neexistují.

    To vede k tomu, že majitelé fotky vnímají všechny komentáře pozitivně a tedy se nemůžete dopustit komentářového spa­mu.

    Pravda, vy sám svým pohledem na komentáře tuto úvahu trochu vyvracíte, ale myslím, že jste v tom velmi atypický uživatel Flickru. Většina z nich má z komentářů, které Vy považujete za bezcenné, radost. Mimo jiné i proto, že jim zvyšují interestingness fotky a tím i šanci dostat se do Explore.

    V tom je opět podobnost se SEO – berte to tak, že komentář u Vaší fotky je mnohem spíše „zpětný odkaz“ pro Vás, než pro toho komentujícího.

    Jak správně píše Jirka Šebek, na vážné komentování jsou vhodnější jiné servery, případně v rámci Flickru uzavřené skupiny.

  • pavel jašek
    22. 03. 2009 / 23:24

    [5] Obliba uživatele a jeho angažovanost by měla jít poznat i jinými způsoby, ale to je téma mimo. Okrajově se téměř dotýkáme rovnice: co se více komentuje = lepší fotka, s čímž nesouhlasím.

    Trochu jsem i ze své zkušenosti hovořil, u mých fotek (na fotoblogu, ne na Flickru) se objevilo pár komentářů ve stylu „wow“, „great shot as always“, „nicely done“, u nichž mi bylo patrné, že jde o primitní odkazový spam. Rozhodně to nebyly ty positivní názory, že by mne potěšily či někam posunuly (+ ani další návštěvníky). Možná se na to dívám příliš kriticky a podezřele. Vím totiž, že ty fotky nestály za nic :-)

  • Marek Prokop
    23. 03. 2009 / 00:24

    Komentáře na blogu ve stylu „wow“ apod. od cizích lidí jsou samozřejmě komentářový spam. Majitel blogu jimi nic nezíská, komentující doufá ve zpětný odkaz.

    Tahle situace ale nejde zobecňovat. Co třeba komentáře ve stylu „wow“ od kamarádů, kteří se na blog pravidelně vracejí a prohlédnou si každou fotku? Wow ale napíšou jen k některým, jiné nechají bez komentáře. To už přeci hodnotu má.

    Na Flickru se to spíš podobá této druhé variantě (většina komentujících jsou „kontakty“) a navíc autor fotky získává díky algoritmu interestingness víc než komentující.

    S tím, že komentovanější fotka není automaticky lepší fotka, samozřejmě souhlasím. To jsem se ani nikdy nepokoušel navrhnout. Naopak v přednášce říkám, že k úspěchu na Flickru nemusíte umět fotit. Tento jev se ovšem neomezuje jen na fotky a Flickr. Ti nejpopulárnější málokdy bývají nejlepší.

  • Pavel
    20. 04. 2020 / 15:30

    Díky za článek https://blog.h1.cz

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.