Zažila jsem si úžasné časy při implementaci webu a
digitalizaci obchodu. Jak na straně klienta, tak ve vlastním podnikání.
V H1.cz mi rukama prošla spousta briefů.
A JEDNO jsem se naučila… Když se nechcete zbláznit, musíte mít jasně
nastavenou online strategii.
Potřebujete, aby byla písemná a odsouhlasená napříč firmou. A taky se
k ní musíte pravidelně vracet, vyhodnocovat svůj směr a případně jej
upravovat podle aktuálních (měnících se) podmínek.
Co by měla obsahovat online strategie, tak aby byla
zvládnutelná a realizovatelná:
-
staví se na analýze aktuálního stavu aktivit firmy
v online prostředí, včetně konkurence,
-
stanoví se cíle celkové online strategie – jeden
strategický, tři taktické,
-
definují se cílové skupiny – navzdory požadavkům na
detaily doporučuji soustředit se v daném období maximálně
na tři,
-
rozhodovací nákupní cestu zákazníka a hlavní sdělení
pro cílové skupiny,
-
vhodně zvolené kanály pro oslovení cílových skupin
v jednotlivých fázích rozhodování,
-
stanovení operativních metrik pro jednotlivé kanály,
podle kterých se bude optimalizovat.
ANO, je za tím dost práce, připravit takovou strategii a proto často
zůstává nedokončená, neprezentovatelná, nevyhodnocovaná.
A to je škoda, protože to přidělává nejvíc času a frustrace všem, kdo
následně pro online vaší firmy pracují.
Takže jestli u vás ještě sepsání online strategie nedostalo prioritu,
připravila jsem vám argumenty, po jejichž přečtení se nebudete moci
dočkat až si sepíšete tu svojí . A kdybyste s tím chtěli pomoci, ráda
vás potkám na svém interaktivním workshopu, ze kterého si odnesete
základní stavební kameny vaší online strategie
na míru.
Jak online strategii připravit
-
Revize stavu
Kdykoliv tvoříte strategické plány, musíte je postavit
na pevných základech. Pohled do budoucna vás donutí podívat se na
současný stav a zmapovat vaše zdroje.
Řádné pojmenování stavu vám pomůže nakreslit reálný obrázek pro
celou firmu, pro management i kolegy. Všichni si tak uvědomí, kde přesně
je namalovaná vaše startovní čára a jaký dopravní prostředek (ve smyslu
zdrojů) máte do závodu s konkurencí k dispozici.
Mezi základní revize patří:
-
Nechte si udělat revizi měření (Google
Analytics). Často se nakupí zásahy developerů, konzultantů a agentur a je
možné, že se díváte na nesmyslná data. Nebo naopak netušíte, že
sbíráte zajímavá data v podobě událostí, ale informace o nastavení se
nedochovala a vás nenapadlo je hledat.
-
Udělejte technický audit webu, protože
jestli vyhledavačům stavíte do cesty překážky při mapování vašich
stránek, můžete tvořit obsah a optimalizovat stránky jak o život, ale na
přední pozice vyhledavačů vás to nedostane. Vylaďte si
rychlost webu a zajistěte mobilní responzibilitu, protože
jinak si vás Google ani nevšimne.
-
Ověřte si, komu chodí e-maily při vyplnění
formulářů na webu a jestli jsou aktuální kontaktní
informace všude na webu.
-
Zmapujte stav automatizovaných e-mailů a textů
v nich, ověřte, že je aktuální patička, kontaktní údaje
a odkazy v potvrzení objednávek, odeslaných formulářích a jiných
mailech.
-
Zjistěte, jak online obsah pomáhá lidem ve
firmě.
-
Ptejte se obchodníků, jak tržby přes e-shop ovlivňují
jejich provize.
-
Ptejte se ve skladu, jak se jim pracuje s objednávkami
z online prostředí.
-
Zaměřte se na kalkulaci dopravného.
-
Zmapujte celý proces zpracování objednávky nebo získané
poptávky (kontaktu).
-
Plánování a prioritizace
Bez jasně definované strategie nedokážete efektivně
dlouhodobě plánovat. Je úžasné mít definované vize a poslání a snít
o jejich naplnění tím, že se podle nich budete chovat a propisovat je do
prezentačních materiálů.
Na celofiremní úrovni u vás pravděpodobně panuje shoda
na udržitelném, ekologickém růstu s možnou zahraniční expanzí a
skvělými zákaznickými recenzemi.
Ale jaké konkrétní plány a priority
mají jednotlivá oddělení? Doplňují se, nebo si
kříží cestu? Shodli jste se na prioritách z pohledu kapacit vašeho IT
oddělení? Je reálné udržet dvouciferný růst v okamžiku
restrukturalizace organizace nebo stěhování skladu?
Vyslechněte si plány a priority ostatních oddělení a
vysvětlete si, jak vidíte ty vaše v rámci online strategie. Díky
vzájemnému sladění priorit zabráníte
frustracím a dohadům při boji o finanční a personální zdroje,
zabráníte neefektivnímu rozptylování pozornosti na mnoho drobných
projektů s nejistým efektem.
-
Stanovení cíle a taktiky
Zásadně si omezte množství definovaných
cílů. Pro účely online strategie se v tříletém horizontu
orientujte na JEDEN hlavní, strategický cíl. Na úrovni taktické se omezte
na tři projektové aktivity, které si promítnete do ročních
projektů.
Jestli se opravdu chcete výrazně posunout,
nesnažte se vyřešit všechny problémy světa
najednou. Chce se vaše firma dostat mezi TOP hráče ve vašem
oboru do pěti let? Zamyslete se nad tím, na co se zaměřit v online
v tříletém horizontu, abyste co nejvíce přispěli k takové dlouhodobé
vizi. Co k tomu budete potřebovat a co budete muset obětovat?
Cíle mají být vyčíslitelné a to není
jednoduché, obzvláště když nemáte historická data, jak tomu v online
často bývá. Moje rada je: Neberte se tak vážně. Důležité je,
stanovit si nějakou základní číselnou představu v prvním kole. Při
každém ročním přehodnocení můžete svůj cíl
upřesnit.
Budete vyhodnocovat aktivity a pokud nenajdete žádný
reálně proveditelný prostor v rámci nastavených aktivit, budete se ve
firmě muset dohodnout na úpravě cílů. I tento proces pomůže všem
zúčastněným v pochopení provázanosti procesů, očekávání a omezenosti
zdrojů.
Každopádně se číselného nastavení
cílů nevzdávejte. Pokud nemáte žádný definovaný cíl, nemáte
co hodnotit, upravovat a nemáte oporu pro potřebnou změnu
taktiky.
Připravte se na nutnost změny
Je cílem enormní růst celkových tržeb? Čekají vás
vysoké investice, protože akvizice nových zákazníků na vytěženém trhu
bude dražší s každou další tisícovkou nově oslovených.
Je těžké predikovat, jak vysoké tyhle investice mohou být, protože na
trhu je příliš mnoho neznámých (aktivita konkurence, nové průlomové
technologie, pandemie…). Je tak možné, že potřebný bod zlomu je pro vás
nedosažitelný a růst tržeb budete muset vyměnit třeba za
maximalizaci marže.
Dobře zvažte taktiku
Je cílem maximalizace podílu tržeb z nového e-shopu na
celkových tržbách? Zvažte, jaká cesta je pro firmu zajímavější.
Akvizice nových uživatelů formou podpory inzerce v kampaních a náboru
nových obchodníků? Nebo se zaměříte na podporu stávajících
zákazníků, aby své opakované malé nákupy přesunuli do prostředí
automatizovaného online zpracování formou investice do skvěle vyladěné
zákaznické zóny?
K dosažení hlavních cílů si pak nastavte
konkrétní relevantní metriky pro jednotlivé marketingové
kanály a kampaně.

-
Cílové skupiny v online
V marketingu se hodně mluví o personách a cílových skupinách.
Pravděpodobně i u vás ve firmě máte zpracované persony, možná jich
máte i desítky a možná s nimi někdo u vás ve firmě i pracuje.
Doporučuji pro účely životaschopné praxe
zúžit online aktivity maximálně na tři cílové skupiny a
připravit strategii právě pro ně. Pokud nejste korporát se stovkou lidí
v marketingu, určitě vám i tři cílovky dají zabrat z pohledu
projektového řízení a garantuji vám, že díky tomuto omezení vytěžíte
největší potenciál. A až se tak stane, můžete své aktivity rozšířit
na další cílovky.
Pokud ve firmě nemáte žádné podklady, na jejichž
základě byste si vybrali cílové skupiny pro online, můžete si nechat
zpracovat analýzy u výzkumných agentur. V případě omezeného rozpočtu
se sami pusťte do sběru informací a vlastních analýz.
Začněte přímo ve firmě, obvolejte kolegy
a kolegyně ze zákaznického, obchodního a reklamačního
oddělení. Dozvíte se, na co se zákazníci nejčastěji
ptají, v jakém bývají rozpoložení, co je trápí, na co si nejvíce
stěžují.
Výborným zdrojem jsou vaše účty v reklamních a
sociálních sítích. Podívejte se na profily vašich
fanoušků na sociálních sítích. Prostudujte Google Analytics a zjistěte,
jací jsou vaši uživatelé, odkud k vám nejvíce chodí a
jaký obsah je zajímá. V rámci placených kampaní pak
můžete testovat různá publika a cílení a ověřit si tak, pro koho jsou
vaše produkty nejzajímavější.
Nezapomeňte na interní data. Analyzujte
vaši zákaznickou databázi, udělejte si segmenty a hledejte společné
charakteristiky velkých zákazníků a těch, kteří opakují své
nákupy.
Porovnejte výkonnost firemních nákupů s nákupy
koncových spotřebitelů. Zvažte důkladně, které skupiny
jsou pro vás nejzajímavější a které naopak pouze zatěžují vaší
zákaznickou linku a distribuci.
Zejména kombinace B2B a B2C je pro firmu
velmi náročná z hlediska komunikace cenové politiky a
podmínek odběru. Zvažte, jestli je pro vás segment B2C opravdu zásadní a
jestli by nebylo efektivnější soustředit se pouze na firemní klientelu.
I za cenu ztráty menší části tržeb.
Takový postup vám může přinést významné úspory při
programování online prostředí, nastavování cenové politiky a marketingu
obecně.
Obrovskou porci informací vám dodá analýza
klíčových slov.
-
Pochopíte slovní zásobu vašich zákazníků a můžete ji
použít pro lepší strukturu webu a obsah kampaní.
-
Zjistíte nejen hledanost různých slov, ale také
souvislosti, v jakých se klíčová slova nejčastěji v dotazech objevují.
Díky tomu pochopíte, co je pro vaše zákazníky důležité.
-
Dodá inspiraci pro nový obsah pro sociální sítě i na
vaše stránky do popisku produktů, služeb nebo na blog.
Pokud využijete profesionálních SEO nástrojů (nebo
zkušeného SEO konzultanta) získáte zároveň zajímavé informace z oboru
i o vaší konkurenci.
S čím vám dobře stanovená online strategie
pomůže
-
Zadání pro kreativní obsah
Dobře zpracovaná strategie vám poskytne základ pro
zadání na grafiky nebo třeba při tvorbě webu. Součástí dobře udělané
online strategie jsou totiž cílové skupiny, jejich hlavní obavy a
motivy.
To pak určuje tonalitu a obsah sdělení a
míru kreativity. S takto připravenými podklady pak můžete
jít směle za grafiky, copywritery i developery a budete mít jistotu, že
jdete všichni stejným směrem.
-
Volba vhodného prostoru a způsobu, jak o sobě
dáte vědět
Když máte jasno v cílových skupinách, bude pro vás
i vaší agenturu/konzultanty snazší zvolit nejvhodnější prostředky jak
vaše zákazníky oslovit.
Nejjednodušší a nejrychlejší bude
oslovení formou placené reklamy. Díky jasné
definici cílových skupin je možné zvolit vhodné reklamní a sociální
sítě a zacílit relevantní publika. Kombinací
cílení a vhodné kreativy pak můžete ušetřit nemalé
prostředky.
V dlouhodobém horizontu pak doporučuji
tvořit pro vaše zákazníky kvalitní
obsah. Třeba formou blogu, newsletterů nebo
příspěvků na sociálních sítích.
-
Rozpočet a nastavení očekávaného přínosu
Odsouhlasili jste si ve firmě cíle a prostředky, které
chcete investovat? Výborně. Nastavení reálných očekávání máte teď
výrazně jednodušší.
Podle výše očekávání a prostředků pak budete řešit
i personální obsazení celého online týmu a služeb, které budete
poptávat u freelancerů a agentur.
Na závěr
Díky připravené strategii dokážete
sjednotit směřování energie a investic společným
směrem.
Stává se, že manažeři jednotlivých oddělení a
spolumajitelé firmy mají své vize budoucnosti. Bohužel ne vždy své
představy jasně konkretizují a komunikují do firmy a mezi
sebou.
Kolikrát tak jdou jednotlivá oddělení vlastní cestou.
Požadavky na marketing pak nemají jasné zadání, chybí plán, věci se
komunikují na poslední chvíli. Některé kampaně a aktivity vznikají
chaoticky a nejsou sladěné v rámci firmy.
Nelehkým úkolem markeťáka-projekťáka pak je donutit
vedení firmy, aby se sjednotilo na společném směru a
odsouhlasilo si priority a taktické cíle.
Nejvíc pro takové diskuze pomůže písemný podklad
s návrhem, o kterém se dá diskutovat, dá se zamítnout, upravit a
v konečném důsledku ODSOUHLASIT.
Díky jasným podkladům a probíhajícím diskuzím nakonec
všichni půjdou jedním směrem bez zbytečných, rozptylujících
investičních projektů a frustrací.
Nemáte čas a zkušenosti dělat si sami online
strategii?
My v Hájedničce máme zkušenosti a čas vám rádi
věnujeme. Ještě lepší ale bude, když si svou strategii sami vytvoříte na
našem interaktivním workshopu.
Workshop vede Andrea Krejčí, která má více jak 15 let
zkušeností z obchodu a online a provede vás postupně tvorbou vaší
vlastní online strategie. Z workshopu odejdete s návrhem, který budete mít
prostor interně doladit a využít následně ještě hodinovou konzultaci
zdarma.
Vycházíme z unikátní kombinace modelů tak abyste měli
smysluplný výstup, který budete moci prezentovat jak svému vedení při
obhajobách rozpočtů, tak nově příchozím zaměstnancům, kteří se
rychleji zorientují v obchodním modelu vaší firmy.
Získáte také podklady pro zadávání práce vašim
dodavatelům. Od web developerů, přes grafiky a kolegy, kteří pro vás
vytváří obsah na sociální sítě, až po lidi, kteří pro vás spravují
placené kampaně na webu.
V rámci workshopu si vyzkoušíte:
-
zmapovat stav vašich aktivit pohledem zákaznických fází
chování,
-
definovat cílové skupiny, jejich motivy, obavy a problémy,
které řeší,
-
najít nejlepší způsoby sdělení v jednotlivých
fázích rozhodování,
-
vybrat nejlepší online mix, kterým přivedete zákazníky
na váš web,
-
stanovit metriky, podle kterých zhodnotíte úspěšnost
celé strategie.
