V pondělí 15. 6. se v pražském Konferenčním centru
City konal 3. ročník konference SEO restart 2015 o vyhledávání a
nalézání, kterou pořádala agentura Medio Interactive.
Konference se nesla v duchu technického SEO, dat, e-shopů
a zbožových vyhledávačů. Poobědovou pauzu navíc zpestřil blok ignite
přednášek. Pokud vám akce unikla, přečtěte si, co na konferenci zaujalo
naše konzultanty.
Pavel Martinovský
SEO třikrát jinak, tak začal letošní SEO restart. Vojtěch
Foukalz VISIBILITY digital poukázal na to, jak pracovat se
strukturou obsahových webů včetně dalších praktických
tipů. Bohužel s vážnou tváří
operoval s postupy pohybujícími se na hraně a s termíny jako „SEO
optimalizace“ a „prémiový linkbuilding“. Mír a klid všem mrtvým
koťátkům.
Druhý řečník, Pavel
Ungr, svým pohledem na možné varianty
technického řešení stránkování minimálně otevřel prostor pro další
diskuzi. Pavel pokračoval tím, co je nedílnou součástí většiny
e-shopů – filtrování. Byla to přesně ta chvíle, kdy jsem litoval, že
v sále není více vývojářů. Kolik práce a vysvětlování by nám to
ušetřilo.
Vladimír
Přichystal z Besteta nám ukázal, že zbožové
vyhledávače mohou být nositelem inspirace či zajímavým pomocníkem
i v SEO. Vyzval tak tyto dva světy k oboustranné spolupráci.
Honza
Tichý z Medio Interactive vzal SEO do světa JavaScriptu.
Sice to pro mě bylo díky cyklu přednášek SEO Logger lehké opakování, ale
rozhodně nebylo na škodu. Jeho “Tři pravidla průchodnosti webu” bych
směrem k vývojářům tesal do kamene.

Po obědě následovaly ignite přednášky. Vtěsnat
20 slidů do 5 minut, něco sdělit, pobavit publikum. To je výzva. Všech
6 borců se s tím popasovalo více než dobře.
Jan Laštůvka z MonkeyData
představil stejnojmenný analytický nástroj a nabídl přítomným měsíc
testování zdarma.
Luboš
Louženský z Giantu přišel s případovou studií
úspěšného hokejového portálu, který údajně přeskočil Wikipedii
i oficiální stránky mistrovství světa.
Collabim
nespí. Naopak nás nechal nakouknout pod pokličku dalšího vývoje, ba co
víc – kdo chce, může se přidat a být u toho.
Martin
Kůra nás vzal na dalekou cestu do Číny. Dle Martina je
lepší mít vlastní mandarinku, jelikož samotná mutace (webu) stačit
nebude. Jasná inspirace pro expandující firmy na tento trh.
Filip
Podstavec z GetFound nezklamal. Všechny přítomné pobavil
svým novým alter egem. Tentokráte se vtělil do role Horsta Fuchse a
(ne)prodejně nám vysvětlil, kdy si nenajímat linkbuildera.
Neztratila se ani naše kolegyně Kateřina Tůmová,
která představila svět SEO ženskou optikou a ukázala, co si z něho
odnesla do života.

Po osvěžujícím okénku krátkých přednášek se za pult
postavil Martin
Šimko, zatím jediný český řečník letošního Marketing
Festivalu. Martin v zásadě shrnul to, jak by měla vypadat práce a vztah
konzultanta a klienta.
Marie
Štouračová z brněnského Kurzoru byla druhou a zároveň
poslední ženou, kterou jsme měli možnost na pódiu slyšet a vidět. Její
příspěvek rekapituloval vše, co víme o mobilním SEO. Přidala pár tipů
a nepochybuji o tom, že pokud se v této oblasti bude něco dít (jakože by
mělo), Marie bude jednou z prvních, která nás o tom bude informovat na
svém
blogu.
Velmi zajímavé téma přinesl Zdeněk Nešpor
z Medio Interactive, který ukázal práci s vizualizačním
nástrojem Gephi, ve kterém jsem já v minulosti nedokázal rozběhat téměř
nic. Dám tomu ale opět šanci. Velkou inspirací pro další práci s daty
bylo i jeho povídání o SQL. Velká škoda, že se Zdeňkovi nepodařilo
svoji přednášku lépe předat publiku. Snad nám to vynahradí avizované a
navazující články.
Posledního slova se ujal Tomáš
Vyskočil. Ač dlouholetý vedoucí hájedničkového SEO
týmu, přesvědčil nás o tom, že vlastně lze
nedělat SEO a uspět. Řeč byla o seriálovém
portálu Edna.cz. Tomáš nás velmi vtipně provedl samotným narozením
portálu přes důležité rozhodovací fáze jeho života a penalizační
patálie ze strany Seznamu až po samotný prodej. Ano, Tomáš Ednu skutečně
prodal Mladé Frontě.
Celá konference včetně afterparty se velmi povedla a já
se již nyní těším na další ročník.
Ondřej Novotný
Letošní SEO restart opět naplnil moje očekávání, a po
organizační stránce se vydařil minimálně tak dobře jako předchozí
2 ročníky. Z pohledu obsahu přednášek musím říct, že jsem byl trochu
zklamaný.
Drtivá většina témat se totiž věnovala známým
technickým postupům při optimalizaci webu. I proto se mi nejvíc líbila
závěrečná přednáška, kterou měl donedávna náš SEO náčelník Tomáš
Vyskočil, který představil případovku, jak (ne)řešili optimalizaci na
webu Edna.cz. Jako jediný poskytl publiku pohled na to, jak v týmu
přemýšleli nad celým projektem z pohledu SEO od jeho počátku až po
úspěšnou monetizaci.
Přednášky zaměřené na komplexní řešení online
projektů jsou podle mě mnohem přínosnější, než představování
jednotlivých technických řešení, kterých je plný internet.
V tomto směru potěšil Pavel Ungr, který sice přinesl
„pouze“ konkrétní technické řešení, ale podařilo se mu rozpoutat
debatu odborné veřejnosti nad vhodností dvou nabízených řešení
stránkování webu. Na takto tematicky úzce zaměřené konferenci je
rozpoutání debaty nad tématem často zajímavější a přínosnější než
obsah přednášky samotné.
Z technicky zaměřených přednášek
byla jednoznačně nejzajímavější ta od Honzy Tichého, který se
rozpovídal o překážkách, které mohou developeři klást robotům při
procházení webu a jeho indexaci. JavaScript a AJAX jsou dobří sluhové
(z pohledu user experience), ale zlí pánové (z pohledu SEO). Proto naprosto
souhlasím s výzvou vylézt zpátky na stromy. A pokud je to alespoň jen
trochu možné, tak při tvorbě webu používat výhradně HTML.
Ani takto mírumilovná akce se ale neobešla bez svých
obětí, protože hned v úvodu celodenního programu došlo k zabití
několika SEO koťátek. Ta doplatila na fakt, že se sálem rozezněl termín
SEO optimalizace, který párkrát způsobil mírný šum v publiku.
Suma sumárum se akce velmi vydařila a už se těším na
příští rok. Budu velmi rád, pokud se na ni objeví více témat
s komplexním pohledem na SEO a více konkrétních případovek.
Pavel Pajkrt
Třetí ročník konference SEO restart 2015 proběhl
v duchu pozitivní atmosféry, k níž přispělo především komorní
provedení. Na rozdíl od masových marketingových akcí, které se snaží
uspokojit tisíce návštěvníků, Restart přivedl na pražský Pankrác
úzkou skupinu SEO specialistů, nadšenců a potenciálních zájemců
o obor.
Pořadatelé se snažili témata udržet v přímé
návaznosti na optimalizaci pro vyhledávače a podařilo se. Někteří
přednášející přinesli nové informace a neotřelé detaily i v rámci
těchto přísných mantinelů. Příkladem za všechny byl Jan Tichý a jeho
práce s JavaScriptem.
Jiné přednášky však jen klouzaly po povrchu tématu a
posloužily tak spíše začátečníkům. 5minutové ignite přednášky dodaly
programu šmrnc a skutečným vyvrcholením byla závěrečná případová
studie Tomáše Vyskočila o webu Edna.cz.
Celkový dojem byl jednoznačně pozitivní. Co jsme
nenasáli z přednášek, vykompenzovali jsme si networkingem. Pro maximální
spokojenost by bylo dobré vyvážit teoretický výklad větším množstvím
případových studí a příkladů z praxe.
Pokud jste se, stejně jako my, konference zúčastnili,
můžete se s námi v komentářích podělit o své dojmy a
postřehy.
Díky za super shrnutí. Také souhlasím, že by bylo dobré mít více případových studií. Napadá vás nějaký konkrétní trh nebo konkrétní problém týkající se mezinárodního SEO a webových stránek? Mám k tomuto tématu jen málo zpětné vazby, takže uvítám jakýkoliv postřeh. Díky
Pokud jde o mezinárodní situaci, v H1.cz se nejčastěji setkáváme s případy, kdy klient poptává SEO pro více zemí v rámci našeho regionu, tedy Polsko, Slovensko, Maďarsko, Německo atp. Tedy naše sousedy a maximálně ještě jejich sousedy. Že bychom řešili SEO pro Čechy a Čínu, to se ještě nestalo.
Každopádně všechny tyto situace musíme řešit individuálně, rozhodujeme se případ od případu. Největší překážkou pak samozřejmě bývá jazyk. Když se podaří překonat tuto bariéru, poznání trhu a zákazníků už není takový problém.
Pavle, díky za feedback. Z uvedeného mi vyplývá, že by nejhodnotnější mohla být nějaká případovka, která zahrnuje i vícejazyčnou komunikaci, např. na těchto trzích.
Mám pocit, že o SEO bylo v teoretické rovině bylo už řečeno (téměř) všechno. A teď bychom se víc měli bavit o tom, co fungovalo, pro koho a za jakých okolností.
Pekny den, je prosim niekde k nahliadnutiu pripadova studia Tomáše Vyskočila o webu Edna.cz? rada by som si ju precitala… dakujem
Dobrý den, zatím jsem ji zveřejněnou nikde neviděl. Medio sice zveřejnilo většinu prezentací, ale zrovna případovka Tomáše Vyskočila tam není. Bohužel.
ok v pohode, vdaka…