Ohlasy z Marketing festivalu, den 2: Co mají společného UX a game
design?
Druhý den Marketing festivalu byl nejen ve znamení únavy po první
porci přednášek a afterparty, ale také o očekáváních – budou
přednášky stát za to? Několik z nich bylo skvělých, ta poslední
dokonalá. A napravily tak rozpačitý dojem z některých vystoupení
prvního dne.
PPCčkaři to neměli jednoduché, program druhého dne odstartovalo právě
„jejich“ téma. Jim Banks ukázal na příkladech ze svého
života, že skoro každý problém se dá překonat, když ho berete jako
výzvu. Když Adwords zakázal reklamu na gambling, vytvořil obsahové weby
určené pro nejlépe konvertující cílovou skupinu, aby na ni mohl zobrazovat
své reklamy. Nutno ale podotknout, že se jeho přístup nesetkal u většiny
publika s pochopením.
Kdo ale nadchl, to byl Frederick Vallaeys. Nadchl jak
našeho analytika Mirka, tak PA konzultanta Petra. Mirka zaujal samotný princip
automatizace a jejích hranic.
Kde jsou hranice automatizace?
Jako maximální stupeň automatizace uvedl situaci, kdy klient nebude
omezovat a upravovat rozpočet a vše nechá na systému, který zhodnotí
potenciál všech cílových skupin a umístění a upraví strategii tak, aby
maximalizoval přínosy pro klienta. Není divu, že tento návrh vyvolal
v diskuzi otázku, zda je to reálné, když by pak platforma optimalizovala
pro přímé konkurenty. I přes veškerý optimizmus ohledně automatizace
Frederik vidí přínos „lidské síly“ v kreativitě – pokud budou
všichni používat „mechanicky“ stejnou automatizační platformu, budou
jejich síly vyrovnané.
Peter pro změnu shrnul „best practises“ pro samotnou práci PA
konzultantů. Nezapomínejte tedy využívat automatizaci a biding podle
zařízení, lokace atd. Zatím horší výsledky ETA inzerátu v porovnání
s klasickými inzeráty jsou prý způsobené tím, že je ještě konzultanti
nemají tak otestované. Skóre kvality pak ovlivňuje zejména CTR. Často se
přeceňuje vliv landing page na skóre kvality, Google pak zajímá hlavně
CTR. Cenu za klik (CPC) si Google na pozadí vždy přepočítává na cenu za
tisíc zobrazení (CPM). Z Frederikových dat vyplynulo, že zvýšením skóre
kvality z 5 na 6 vám first page bid může klesnout až o 37 %.
Kdo určuje pravidla hry?
Stephen P. Anderson návštěvníky nadchnul svým
„hravým“ přístupem k UX, když převedl game design a Mechanics Dynamics
Aesthetics framework do prostředí UI. Při úvahách nad designem bychom se
podle něj v první řadě měli soustředit na emoce, které chceme vyvolat.
Zábava, intuitivní pochopení a pozitivní emoce jsou ultimátním cílem
všech her a při designování webů či aplikací by tomu nemělo
být jinak.
Tím, že změníme pravidla hry, ovlivníme chování uživatele a tím
i jeho pocity. V byznysu a marketingu to však nejsou žetony, karty či
pravidla, ale produkty, kampaně a zákaznická podpora. Podle toho jaké
určíme procesy a interakce, ovlivníme chování zákazníků, tedy to, co
opravdu dělají a tím i pocity, které z toho mají.
Jaké chcete, aby vaše značka zanechala v lidech pocity? Stanovte si cíl
a jděte za ním, dokud ho nedosáhnete. Testujte, ptejte se, zda to nejde
udělat ještě líp a pak znovu testujte. Přemýšlíte, ale nic vás
nenapadá? Možná je na čase podívat se na problém z jiného úhlu.
A možná vás něco napadne, když si zahrajete nějakou pěknou hru :)
Stopa Hájedničky v případovkách
Michal Pařízek se zabýval testováním, kterým ve firmě
Avast vylepšovali své cross-sellové kampaně. V A/B/C/D testech zjistili,
že i když jsme dnes bombardováni záplavou nejrůznějších speciálních
nabídek, na časově omezené akce stále slyšíme. Uživatelé antivirového
programu, kterým se zobrazila časově omezená verze nabídky, měli o 24 %
vyšší konverzní poměr než uživatelé, kterým byla zobrazena totožná
nabídka, ale bez časového omezení.
Andrea Hurychová z firmy WeDigital Prague mluvila o tom,
proč pracovat s influencery. Spolupráce Českého olympijského týmu
s youtubery se jim vyplatila – přinesla výrazný nárůst sledujících
i zhlédnutí videí. Kromě toho také zjistili, že nejlepších výsledků
dosahují příspěvky, které reagují na aktuální témata – třeba na
čerstvé ocenění Gábiny Soukalové. V případě aktuálních událostí je
ale důležité chytit první vlnu. Například video s medailistou Lukášem
Krpálkem zveřejnili už 5 vteřin po jeho vítězství. Díky tomu získal
Český olympijský tým přes 3000 odběratelů. A to během pouhých
24 hodin.
A nesmíme zapomenout ani na řečníka z našich řad. Pavel
Pajkrt ukázal, že s komplexní multichannel strategií můžete
ušetřit velké peníze. Kombinace aktivit v oblasti SEO, copywritingu, PPC a
UX ušetřila našemu klientovi 3 000 000 Kč, které by jinak vynaložil na
PPC kampaně. Na našem webu si tuto případovku můžete prostudovat důkladně.
Borec na konec
Kdo očekával, že poslední přednáška bude pomyslnou třešničkou
celého Marketing festivalu, ten se mýlil. Závěrečné slovo si vzal
Michael Lykke Aagaard a třešničku rozbil Thórovým
kladivem!
Jak doručit uživatelům naše poselství – to byla myšlenka, kolem
které se točila tahle úžasná show. A odpověď byla celkem jednoduchá:
DON´T MAKE MY BRAIN HURT! Tato bolest přitom pochází ze zásadního
nepochopení mezi markeťáky a uživateli. Zatímco první skupina přemýšlí
většinou analyticky, publikum postupuje čistě intuitivně. Rozhodnutí tedy
nepředchází dlouhé přemýšlení ani analýza situace – jednání je
více méně automatické. A s tím jako tvůrci sdělení musíme počítat a
jít na to oklikou pomocí psychologických fint.
Michael L. Aagaard byl jako vichřice a nás nadchnul. Až si říkáme,
jestli na nás organizátoři nezkouší testovat peak-end efekt :)
"Čím lepší CTR tím lepší skóre kvality, protože CTR je tím dominantním faktorem které ho ovlyvňuje! Často bejva přeceňovanej vlyv landing page na skóre kvality, google zajímá hlavně CTR. " Ve dvou větách sedm hrubek? To jsou ještě dozvuky afterparty, ne?
Věřím, že to vypichování jazykových nedostatků neznamená, že pán v textu nenašel obsahově hodnotné informace. Peace up.
:-D
To je kombinace českých a slovenských autorů článku a snahy poslat vám dojmy hned začerstva :) Opraveno, děkujeme za upozornění!