Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Ohlasy z Marketing festivalu, den 2: Co mají společného UX a game design?

Ohlasy z Marketing festivalu, den 2: Co mají společného UX a game design? 

Druhý den Marketing festivalu byl nejen ve znamení únavy po první porci přednášek a afterparty, ale také o očekáváních – budou přednášky stát za to? Několik z nich bylo skvělých, ta poslední dokonalá. A napravily tak rozpačitý dojem z některých vystoupení prvního dne. 

PPCčkaři to neměli jednoduché, program druhého dne odstartovalo právě „jejich“ téma. Jim Banks ukázal na příkladech ze svého života, že skoro každý problém se dá překonat, když ho berete jako výzvu. Když Adwords zakázal reklamu na gambling, vytvořil obsahové weby určené pro nejlépe konvertující cílovou skupinu, aby na ni mohl zobrazovat své reklamy. Nutno ale podotknout, že se jeho přístup nesetkal u většiny publika s pochopením.

Kdo ale nadchl, to byl Frederick Vallaeys. Nadchl jak našeho analytika Mirka, tak PA konzultanta Petra. Mirka zaujal samotný princip automatizace a jejích hranic.

Kde jsou hranice automatizace?

Jako maximální stupeň automatizace uvedl situaci, kdy klient nebude omezovat a upravovat rozpočet a vše nechá na systému, který zhodnotí potenciál všech cílových skupin a umístění a upraví strategii tak, aby maximalizoval přínosy pro klienta. Není divu, že tento návrh vyvolal v diskuzi otázku, zda je to reálné, když by pak platforma optimalizovala pro přímé konkurenty. I přes veškerý optimizmus ohledně automatizace Frederik vidí přínos „lidské síly“ v kreativitě – pokud budou všichni používat „mechanicky“ stejnou automatizační platformu, budou jejich síly vyrovnané.

Peter pro změnu shrnul „best practises“ pro samotnou práci PA konzultantů. Nezapomínejte tedy využívat automatizaci a biding podle zařízení, lokace atd. Zatím horší výsledky ETA inzerátu v porovnání s klasickými inzeráty jsou prý způsobené tím, že je ještě konzultanti nemají tak otestované. Skóre kvality pak ovlivňuje zejména CTR. Často se přeceňuje vliv landing page na skóre kvality, Google pak zajímá hlavně CTR. Cenu za klik (CPC) si Google na pozadí vždy přepočítává na cenu za tisíc zobrazení (CPM). Z Frederikových dat vyplynulo, že zvýšením skóre kvality z 5 na 6 vám first page bid může klesnout až o 37 %.

Kdo určuje pravidla hry?

Stephen P. Anderson návštěvníky nadchnul svým „hravým“ přístupem k UX, když převedl game design a Mechanics Dynamics Aesthetics framework do prostředí UI. Při úvahách nad designem bychom se podle něj v první řadě měli soustředit na emoce, které chceme vyvolat. Zábava, intuitivní pochopení a pozitivní emoce jsou ultimátním cílem všech her a při designování webů či aplikací by tomu nemělo být jinak.

Tím, že změníme pravidla hry, ovlivníme chování uživatele a tím i jeho pocity. V byznysu a marketingu to však nejsou žetony, karty či pravidla, ale produkty, kampaně a zákaznická podpora. Podle toho jaké určíme procesy a interakce, ovlivníme chování zákazníků, tedy to, co opravdu dělají a tím i pocity, které z toho mají.

Jaké chcete, aby vaše značka zanechala v lidech pocity? Stanovte si cíl a jděte za ním, dokud ho nedosáhnete. Testujte, ptejte se, zda to nejde udělat ještě líp a pak znovu testujte. Přemýšlíte, ale nic vás nenapadá? Možná je na čase podívat se na problém z jiného úhlu. A možná vás něco napadne, když si zahrajete nějakou pěknou hru :)

Stopa Hájedničky v případovkách

Michal Pařízek se zabýval testováním, kterým ve firmě Avast vylepšovali své cross-sellové kampaně. V A/B/C/D testech zjistili, že i když jsme dnes bombardováni záplavou nejrůznějších speciálních nabídek, na časově omezené akce stále slyšíme. Uživatelé antivirového programu, kterým se zobrazila časově omezená verze nabídky, měli o 24 % vyšší konverzní poměr než uživatelé, kterým byla zobrazena totožná nabídka, ale bez časového omezení.

Andrea Hurychová z firmy WeDigital Prague mluvila o tom, proč pracovat s influencery. Spolupráce Českého olympijského týmu s youtubery se jim vyplatila – přinesla výrazný nárůst sledujících i zhlédnutí videí. Kromě toho také zjistili, že nejlepších výsledků dosahují příspěvky, které reagují na aktuální témata – třeba na čerstvé ocenění Gábiny Soukalové. V případě aktuálních událostí je ale důležité chytit první vlnu. Například video s medailistou Lukášem Krpálkem zveřejnili už 5 vteřin po jeho vítězství. Díky tomu získal Český olympijský tým přes 3000 odběratelů. A to během pouhých 24 hodin.

A nesmíme zapomenout ani na řečníka z našich řad. Pavel Pajkrt ukázal, že s komplexní multichannel strategií můžete ušetřit velké peníze. Kombinace aktivit v oblasti SEO, copywritingu, PPC a UX ušetřila našemu klientovi 3 000 000 Kč, které by jinak vynaložil na PPC kampaně. Na našem webu si tuto případovku můžete prostudovat důkladně.

Borec na konec

Kdo očekával, že poslední přednáška bude pomyslnou třešničkou celého Marketing festivalu, ten se mýlil. Závěrečné slovo si vzal Michael Lykke Aagaard a třešničku rozbil Thórovým kladivem!

Jak doručit uživatelům naše poselství – to byla myšlenka, kolem které se točila tahle úžasná show. A odpověď byla celkem jednoduchá: DON´T MAKE MY BRAIN HURT! Tato bolest přitom pochází ze zásadního nepochopení mezi markeťáky a uživateli. Zatímco první skupina přemýšlí většinou analyticky, publikum postupuje čistě intuitivně. Rozhodnutí tedy nepředchází dlouhé přemýšlení ani analýza situace – jednání je více méně automatické. A s tím jako tvůrci sdělení musíme počítat a jít na to oklikou pomocí psychologických fin­t.

Michael L. Aagaard byl jako vichřice a nás nadchnul. Až si říkáme, jestli na nás organizátoři nezkouší testovat peak-end efekt :)

  • Xcom
    23. 10. 2016 / 18:48

    "Čím lepší CTR tím lepší skóre kvality, protože CTR je tím dominantním faktorem které ho ovlyvňuje! Často bejva přeceňovanej vlyv landing page na skóre kvality, google zajímá hlavně CTR. " Ve dvou větách sedm hrubek? To jsou ještě dozvuky afterparty, ne?

    • Petra
      24. 10. 2016 / 09:26

      Věřím, že to vypichování jazykových nedostatků neznamená, že pán v textu nenašel obsahově hodnotné informace. Peace up.

    • Milan
      01. 12. 2016 / 13:00

      :-D

  • Hájednička
    23. 10. 2016 / 20:42

    To je kombinace českých a slovenských autorů článku a snahy poslat vám dojmy hned začerstva :) Opraveno, děkujeme za upozornění!

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.