Do H1.cz jsem přišla ze světa, kde se řešil pouze offline marketing.
Odhadovali a počítali jsme potenciál trhu pro určité produkty. Zdali tam
je, nebo není, a kolik by se dalo vydělat. Řešili jsme brožury, grafiku,
kreativní a mediální briefy. Realizovali jsme kvantitativní a kvalitativní
výzkumy. Hledali jsme a tvořili nové komunikační benefity pro naše
klienty. Zaobírali jsme se cílovou skupinou do každého detailu. Hodně jsme
pracovali s brandem, benefity, reklamou, čísly. Marketing.
Hodně offline.
Pak jsem přišla do H1.cz a bylo to jako skočit ze slané
vody do sladké, přejít z ovoce na zeleninu, z whisky na bílý rum.
Najednou to, co kolem mě rok a půl tak silně bzučelo, zmizelo lusknutím
prstu a začaly létat vzduchem jiné názvy: linkbuilding, CTR, CPC, CPA,
Penguin, A/B testování atd. Jiný druh čísel, o mnoho více technických
znalostí. Obsahové strategie, sociální média, konverzní cesty, atribuční
modely. Marketing. Hodně online.
Marketing jako desetiboj
Začalo mi to vrtat hlavou. Jsem pořád v marketingu? Nebo už v něm
nejsem? Nebo jsem v něm nebyla předtím? Já si myslím, že jsem byla a
stále jsem. Offline a online marketing jsou jedna soutěž, která se skládá
z více disciplín. Jako desetiboj. Když chcete zlatou medaili, musíte
obstát výborně ve všech 10 disciplínách. Když chcete díky marketingu
získat co nejvyšší konverze/zisk, musíte koordinovat a ovládat offline
i online marketing. V reálném světě však spolu až příliš často
offline a online marketing nemluví a hledání společné cesty všechny stojí
neskonalé úsilí.
Vypozorovala jsem, že lidé z onlinu velmi často nemají vůbec představu
o tom, jaké záležitosti řeší Brand/Product Manager, co všechno se
skrývá v celé této disciplíně, a především proč by měli chtít
nahlédnout pod pokličku a pokládat (jiné) otázky. Co jim to může osobně
a profesně přinést. U mnoha „offline lidí“ jsem se zase setkala
s tím, že z neznalosti považují online za něco, co mohou bez
jakékoliv pomoci a konzultací realizovat úspěšně sami (a často
to končí neúspěchem, případně náprava stojí další čas a další
investici). Anebo mu prostě nevěří a opět ani nepřemýšlí nad tím, co
jim rozvoj vědomostí v další disciplíně může profesně i osobně
přinést.
Neumíme spolupracovat? Nejvíc trpí ti třetí
Na tvrdou skepsi k online marketingu jsem nedávno narazila i u svých
bývalých „offline kolegů“. Příjemné setkání u večeře v hojném
počtu. Přežvykovala jsem poslední sousto večeře, když na mě dva z nich
vyhrkli: „A co tam vlastně děláte v Hájedničce? My tomu
nevěříme. To jsou jenom plané řeči online agentur, aby
vydělaly.“
Ten samý týden jsem náhodou měla možnost vyslechnout si Brand Managerku
z velké nadnárodní společnosti, která se mi upřímně svěřila, jak
tento „boj“ vnímají oni jako klienti – z pozice toho, kdo rozhoduje,
jak velké kousky si z marketingového koláče firma nakonec ukrojí:
„Do onlinu investujeme málo peněz, protože mu nikdo moc nevěří a
nechápe, jaké nám to přinese výsledky. A když už, tak se strčí peníze
někam do bannerů, aniž bychom nějak promysleli koncept. Z jedné strany
nám mediálky pořád hučí do hlavy, že musíme jít do televize, jinak to
nemá cenu. A do toho přijde agentura specializovaná na online, která
hrozně shodí televizi, řekne, že na reklamy se nikdo nedívá, a jak je
online super a dá se měřit. Přesně tady mi tam chybí nějaká ta snaha
o propojení. Třeba v mediálních skupinách jako MAFRA nebo Burda
zaměstnávají obchodní zástupce zvlášť pro podporu online nebo offline,
ale nikdo z nich nenabízí možnost celou kampaň spojit.“
Osobně nepotřebuji žádnou stranu bránit, stejně, jako jsem
nepřesvědčovala kolegy o tom, že se v názoru na naši online agenturu
mýlí. Vím, že všechny offline a online disciplíny jsou velmi důležité a
obě dvě přináší výsledky. Je to jeden závod, jedna loď, která by měla
vézt všechny své závodníky na jedné palubě. A ne na dvou korábech.
Vždyť my všichni – branďáci, produkťáci, online specialisté,
obsahoví stratégové, CRM specialisté, obchoďáci – máme stejný cíl:
větší tržby za méně nákladů a spokojené klienty.
Nebo se snad mýlím?
Autorkou článku je Michaela
Poledníková.
Naprostý souhlas, klient by měl být na prvním místě. Je sice pěkné, že pomluvím konkurenci a sám si uzmu větší kousek toho pomyslného koláče, ale ni spolupráce z dlouhodobého pohledu daleko výhodnější?
I love your comments, the trade is indispensable stage of marketing, want to ear user information must propagate advertising and marketing products. thanks posts.
I liked your article. the media is a powerful thing. On average a person spends his whole life to use it in one form or another; and will spend a large portion of time to see, hear or see advertisements. Anyway, if you want to use the power of the media, you need to know what you're doing, otherwise your investment will be a financial disaster. The list below is the type most commonly used advertising. And make sure you can also think of other forms..! Kizi Friv 250
A teď si vemte ten blázinec, kdy tvoříte brand a zároveň chcete generovat prodeje developerského projektu (myšleno z cihel) s životností na 3 roky a celkovým rozpočtem 3 miliony. Bez onlinu nedostanete na webové stránky návštěvnost a bez brandu budete prodávat o 10 % levněji (takže tržby o 25 mio. nižší). Jednotlivé agentury a média chtějí každý co největší kus rozpočtu a zásadně si spolu nepovídají. A chyby? Jsou na obou stranách. Tisková média klasicky nadsazují v celkovém prodaném nákladu (pozor na kolonku „jiná distribuce“) a onlinisti jsou schopni nastavit kampaň RB tak šikovně, že mne týden pronásleduje napříč celým internetem a to proto, že na homepage RB lezu kvůli internetbankingu :-))))) A tak raději sami zkoušíme a měříme a postupně se otloukáme, ale s tím rizikem, že slepá odbočka stojí v offlinu 30 nebo taky 200 tisíc, zatímco v onlinu se dá z vlastních chyb poučit rychleji a levněji.
To popadl můj zájem a já jsem mohl přečíst více než znovu. Moc se mi líbí tento obsah. Děkuji vám. https://www.friv200game.com