Po úvodním souhrnném článku o penalizacích
se společně
podíváme na dva konkrétní případy penalizace. Seznámím vás se
zjišťováním jejich příčin a s postupy při odstraňování.
Studie č. 1: Částečná manuální penalizace za
odkazy
Příkladem řešení částečné manuální penalizace za nekvalitní a
nepřirozené příchozí odkazy je nejmenovaný web, sloužící jako online
katalog produktů. O uvalení penalizace jsme byli informováni zprávou
v Google Webmaster Tools (GWT).

Obrázek č. 1 – Zpráva z GWT
o uvalení penalizace
Klient obdržel částečnou manuální penalizaci za nepřirozené odkazy
(viz obrázek č. 1). Při analýze vývoje pozic klíčových slov jsme
zjistili, že se penalizace týká zejména hlavní stránky webu, jejíž
pozice, měřená nástrojem Collabim na hlavní klíčové slovo
oboru, byla 60+ (Collabim měří pouze do hodnoty 60, dále zobrazuje jen 60+).
Jelikož byl postih uvalen na slovo s hledaností bez mála 40 000 za
měsíc, stalo se odstraňování pochopitelně velmi prioritní
záležitostí.
Doporučení: Pro analýzu pozic klíčových slov lze využít nástroje
Google Webmaster Tools, Semor.cz nebo Rank
Tracker.
Pátrání po příčině a první
opatření
Při pátrání po původu postihu jsme se společně s klientem zjistili,
že si před lety koupil balíček registrací do několika stovek spamových
katalogů. Bylo tedy jasné, odkud vítr vane, a začali jsme s pracemi.
V první řadě jsme přistoupili k podrobné analýze referenčních
domén pomocí nástroje Ahrefs, protože
už samotné domény hodně napoví o kvalitě jednotlivých odkazů. Další
důvod zkoumání odkazového profilu na úrovni domén je ten, že se jednalo
o velký web se stovkami tisíců odkazů. Zvolili jsme tedy variantu vhodnou
z pohledu cena vs. výkon.
A tady je náš konkrétní postup řešení takové penalizace v šesti
základních krocích:

1. Dolování dat
z Ahrefs
Jako první jsme provedli export referenčních domén z Ahrefs do Excelu
s následným seřazením vzestupně podle hodnoty Domain Rank tak, abychom
měli nahoře ty „papírově“ nejhorší. Tato hodnota totiž udává
kvalitu referenční domény podle interních metrik Ahrefs.
Mezi další možnosti, které můžete pro získání dat využít, patří
zejména nástroj Majestic
SEO a Google Webmaster Tools. Ideální je kombinace dat ze všech
tří zdrojů, protože každý má svůj index odkazů, který se
může lišit.
2. Analýza referenčních
domén
Následovalo
hledání schémat, která se vyskytují v odkazovém profilu, pomocí ruční
kontroly všech referenčních domén. Zdá se vám to jako zbytečně časově
náročná práce? Může to tak být, ovšem pro důkladné prozkoumání
potenciálních hrozeb v odkazovém portfoliu je tento postup jediný
správný.
V našem případě jsme se přesvědčili, že problém tkvěl skutečně
v mnoha katalogových registracích, které bylo zapotřebí odstranit
v první řadě. Druhým problematickým schématem se ukázaly být pochybné
agregátory produktových nabídek s duplicitním obsahem
i strukturou webu.
Pro identifikaci nebezpečných odkazů v rámci zkoumaného odkazového
profilu existuje řada nástrojů. Vy je poté jen odstraníte. Sami jsme se ale
při testování analytických robotů Link Detox a Cognitive SEO přesvědčili, že
pro český trh a pro evaluaci kvality domén nejsou tyto nástroje vhodné.
Každou doménu jsme analyzovali z pohledu několika základních a
zcela subjektivních metrik, které napověděly, zda se jedná o jednu ze
závadných. Sledovali jsme tyto ukazatele:
- Domain rank – Interní metrika Ahrefs udává hodnotu
referenční domény na základě kvality a počtu odkazů. Weby s hodnotou
nižší než 20 automaticky považuji za nebezpečné, zatímco ty, které
mají Domain rank 40 a více, jsou už poměrně kvalitní. Vždy je ale
žádoucí všechny domény ověřit ručně.
- Page rank – O relevanci této metriky by se dalo
polemizovat, ale nulový rank (případně N/A) značí podezřelý web. Pozor
si ovšem musíte dát na nově vytvořené weby, které mají také nulový
rank. Pokud máte pochybnosti o věrohodnosti ranku, tak je dobré podívat se
na stáří domény. Může se jednat o nový web, který ještě neprošel
přepočítáním ranku.
- Duplicitnost webu – Zkoumejte ji například přes
Copyscape.com případně
přes Siteliner.
- MFA (made for ads) – Ukáže vám, zda se nejedná
o web, určený pouze pro reklamní účely?
Hodnotu Page ranku jsme následně zanesli v tabulce Excel do dalšího
sloupce hned vedle názvu domény a Domain ranku. V tabulce jsme dále
vytvořili dva nové sloupce pro zaznamenání subjektivního hodnocení domény
(může vypadat například takto Smrtelná – Nebezpečná –
Dobrá – Silná) a stavu řešení.
Doporučení SEO konzultanta a linkbuildera Filipa Podstavce:
„Většina spam webů se dá na základě jednoduchých identifikací
vyfiltrovat. V praxi většinou používám nástroj OpenRefine a v exportu
z Ahrefs separuji katalogy dle regulárního výrazu na doméně a získaném
titulku hlavní stránky domény (přes OpenRefine)
„info-|katalo|registr|seo|link“. V těch poté hledám domény, které
nejsou spamové a ty z filtru vyřadím. Nakonec se snažím najít vzory
použitých anchor textů, které mi často vyselektují velkou část
„spam“ odkazů, na které bych jinak nepřišel.
K problémovým odkazům se poté snažím nalézt odpovídající
kontaktní email. To lze zjednodušit buď získáváním kontaktů z WHOIS
(často chybové) nebo pro to využívám vlastního nástroje, který se
snaží určit primárně používanou kontaktní emailovou adresu.“
3. Shánění kontaktů na vybrané
weby
Dopředu upozorňuji, že šlo o nezáživnou, ale důležitou fázi
procesu. Zaznamenali jsme, které referenční domény jsou
nejnebezpečnější, při hledání kontaktů jsme tedy začali právě
u nich. Jednoduchým filtrováním jsme identifikovali Smrtelné a Nebezpečné
domény a k nim jsme obstarali kontaktní údaje ve formě e-mailu nebo
telefonního čísla.
Doporučení: Pokud se na webu žádný kontakt nenachází, tak
doporučujeme využít databázi WHOIS, kde najdete informace
o vlastníkovi domény i s kontaktními údaji.
4. Odstraňování
domén
Sebrali jsme nebezpečné domény a k nim příslušné kontakty, potom
přišlo na řadu oslovování jednotlivých webmasterů s žádostí
o odstranění odkazu. Chtěli mít jistotu, že z každé domény budou
odstraněny všechny odkazy, proto jsme pomocí nástroje Ahrefs vyhledali
všechny URL, na kterých se odkazy nacházejí, a společně se žádostí jsme
je zaslali adresátům. Zabránili jsme tím potenciální situaci, kdy
webmaster odstraní pouze část odkazů ze svého webu, protože nedokáže
všechny najít.
Tip: Pro větší přehled o e-mailových komunikací je možné použít
rozšíření pro Gmail, které se jmenuje Boomerang. Případně
nástroj Signals od
HubSpotu, který vás upozorní kdykoliv adresát otevře váš e-mail.
5. Využití Disavow
tool
V případech, kdy zůstala naše žádost bez odezvy, případně když si
webmaster řekl o finanční kompenzaci za odstranění odkazů (ano, toto se
také děje a v poslední době je to stále oblíbenější kratochvíle mnoha
majitelů pochybných webů), rozhodli jsme se využít nástroj Disavow
tool. Jedná se o nástroj od Google, který je součástí GWT, a
slouží k distancování se od vybraných odkazů či domén.
Naše doporučení pro práci s tímto nástrojem zní: Distancujte
se vždy od celých domén. Jen velmi zřídka se totiž stane, že na
web míří odkaz z nekvalitní URL, patřící pod kvalitní doménu. Pokud
využijete Disavow tool na úrovni jednotlivých domén, tak si ušetříte čas
i práci s hledáním všech nepřirozených odkazů.
Jak by například měl vypadat textový soubor k vložení do Disavow tool
vidíte na obrázku č. 2.

Obrázek č. 2 – Textový soubor s názvy
domén v Disavow tool
Nezapomeňte, že před každým blokem domén (odkazů) musíte uvést
důvod, vedoucí k rozhodnutí distancovat se. Druhou důležitou věcí je
kódování souboru ve formátech UTF-8 nebo 7-bit ASCII Pokud nedodržíte
některou z náležitostí, tak se vám nepodaří do Disavow tool soubor
nahrát.
Postup pro distancování se od odkazů:
- Přejděte na stránku s nástroje Disavow Tools
v GWT.
- Vyberte web www.example.cz a přejděte
dále přes tlačítko Distancování se od
odkazů (2×).
- Vložte textový soubor se seznamem domén
k distancování se od nich.
- Kliknutím na příkaz Odeslat potvrdíte použití
Disavow Tool.
6. Odeslání žádosti
o přehodnocení
Zhruba týden po aplikaci Disavow tool jsme vytvořili žádost
o přehodnocení webu, do níž jsme vložili odkaz na sdílený Google
Dokument, který mapoval naši snahu a úspěšnost při manuálním
odstraňování škodlivých domén (doporučujeme takový dokument přikládat
vždy k manuálnímu přehodnocení pro zvýšení důvěryhodnosti vaší
práce). Textový dokument s naší žádostí jsme nahráli do GWT a čekali
na odpověď.
Náležitosti žádosti o přehodnocení
- Stručné informace o tom, co se stalo, kdy jsme to zjistili a čím mohl
být zásah způsoben.
- Uznejte své pochybení a slibte, že jste se z penalizace poučili.
- Ukažte Googlu seznam aktivit, které jste pro odstranění zásahu udělali
+ odkaz na sdílený Google Dokument s výpisem odstraněných odkazů jako
důkaz proaktivity (nezapomeňte dokument sdílet veřejně, aby byl viditelný
i pro druhou stranu).
- Můžete připojit i omluvu za komplikace.
- Na závěr samozřejmě přiložte rozloučení a podpis.
Podání žádosti o přehodnocení webu
- Ujistěte se, že jste se distancovali od vybraných odkazů pomocí
nástroje Disavow Tool (pokud jste to měli v plánu).
- Přejděte na stránku
s informací o manuální zásahu v GWT. Cesta je: Google
Webmaster Tools (www.example.cz) →
Návštěvnost z vyhledávání → Ruční zásahy →
Částečné shody.
- Ujistěte se, že jste provedli všechny kroky k odstranění závadných
odkazů a klikněte na Požádat o kontrolu.
- Do zobrazeného formuláře vložte připravený text
žádosti o přehodnocení webu a zaškrtněte prohlášení, že web
již neporušuje pokyny Googlu.
- Žádost odešlete kliknutím na Požádat
o kontrolu.
Odpověď od
Googlu
Odpověď přišla přesně po 4 dnech se sdělením, že postih byl
odstraněn. Jak taková zpráva vypadá, vidíte na následujícím obrázku
č. 3.

Obrázek č. 3: Kladná odpověď na žádost
o odstranění penalizace
Fakt, že se podaří penalizaci odstranit ihned po prvním odeslání
žádosti je poměrně vzácná. Ve většině případů přijde odpověď
hlásající, že vyčištění odkazového profilu není dostatečné a Google
vám zašle pár příkladů odkazů, které považuje za nepřirozené.

Obrázek č. 4: Záporná odpověď na
žádost o odstranění penalizace
V tomto případě nezbývá nic jiného, než projít všechny fáze ve
zrychleném procesu a zaměřit se na odstraňování i těch domén, které
nejsou označeny jako Smrtelné nebo Nebezpečné a začít hledat další
nepřirozená odkazová schémata.
A jak vypadala čísla po
odstranění penalizace?
Výsledkem úspěšného odstranění byl okamžitý posun v pozicích
u penalizovaných klíčových slov o několik desítek vzhůru.

Obrázek č. 5: Zmiňované oborové
klíčové slovo a vývoj jeho pozice v čase před a po penalizaci
Podobných výsledků bylo dosaženo i u dalších frází. Kromě posunu
pozic jsme zaznamenali i zvyšující se návštěvnost webu jak přes tato
klíčová slova, tak na postižené vstupní stránky webu. V GWT byl zjevný
posun v počtu impresí daných frází až o 1000 % a také v počtu
prokliků o vyšší stovky procent oproti situaci při penalizaci.

Obrázek č. 6: Nárůst návštěvnosti webu
po odstranění penalizace
Co když mám algoritmickou penalizaci za odkazy?
V tomto případě můžete směle přeskočit kroky 3 a 4 a na vybrané
domény tak rovnou použít Disavow Tool. Je to z důvodu, že váš web bude
posouzen nikoliv manuálním způsobem, ale pomocí automatického
přepočítání algoritmu. Bylo dokázáno, že takové penalizace je možné
se zbavit pouze v momentě, kdy Google vydá aktualizaci svého algoritmu
Penguin, což se v posledních letech stalo vždy zhruba dvakrát do roka.
Studie č. 2: Celková algoritmická penalizace za duplicity a
cloacking
Druhým figurantem pro případovou studii je web, sloužící jako katalog
produktů s možností nákupu online. Zásah proti tomuto klientovi byl
obzvlášť nepříjemný, protože šlo o algoritmickou penalizaci uvalenou na
celý web. Propad výkonu webu byl z Google Analytics na první pohled
značný. Při pohledu na klíčová slova zobrazoval Collabim u všech
sledovaných pozici 60+.
Poučení zní: Neberte Penguina na lehkou váhu!. Byl to právě
tento update, který web popravil.
Pustili jsme se tedy do identifikace příčin zásahu krok za krokem.
1. Identifikace:
Algoritmická, nebo manuální?
Náhled do GWT prozradil, že když už by se mělo jednat o penalizaci, tak
jedině o algoritmickou. Nebyly zde žádné záznamy o ručním zásahu.
2. Můžou za to
odkazy…
Z pravděpodobnostního hlediska jsme doufali, že se bude jednat
o problémy v odkazovém profilu, což je vždy ta lépe identifikovatelná
varianta penalizace. Po analýze odkazového portfolia jsme ale došli
k závěru, že potíže budou jinde.
Jelikož jsou nepřirozené odkazy nejčastějším důvodem penalizace pro
české weby, tak doporučujeme vždy začít rychlou analýzou odkazového
profilu.
3. … nemůžou. Vyhrnout
rukávy a jde se zkoumat web
Důvodů pro uvalení penalizace za technickou a obsahovou část webu může
být celá řada, proto jsme začali od těch nejfrekventovanějších a
nejzávažnějších:
Zakázané techniky
Jedním ze zjištěných porušení předpisů Google byl tzv.
cloaking. Web obsahoval skryté odkazy v textu, tvořené na
základě content-based targetingu (obvykle se jedná o automatizovanou tvorbu
mnoha interních odkazů napříč webem podle tématické relevance cílové
stránky a klíčového slova).
Při hledání skrytých odkazů nám velmi pomohlo rozšíření pro Chrome
a Firefox Linkparser,
které dokáže zvýrazňovat odkazy na stránce.
Jako nápravu situace jsme nejprve zajistili zviditelnění všech odkazů na
webu i pro uživatele. Ve druhé fázi jsme odstranili přebytečné odkazy,
aby texty nebyly přesyceny odkazy.
Duplicitní domény
V dalším kroku jsme zkoumali web z pohledu duplicit za pomoci nástrojů
Copyscape, Siteliner a Moz. Zjistili jsme tak, že klient měl nasazené
3 vývojové verze webu, které byly indexované na Googlu. To je obrovská
porce duplicit, které jsme ošetřili nasazením meta tagu robots=noindex,
nofollow u přebytečných webů.
Chybějící kanonizace
Z pohledu stejného obsahu na více stránkách to nebylo všechno. Pomocí
Mozu a nástroje Xenu jsme
objevili, že klient nepracoval s kanonizací obsahu, což vyústilo ve zhruba
50 variant stejného obsahu na různých URL. Náprava je i v tomto
případě mnohem jednodušší, než samotná identifikace problému. Pro
každou z duplicitních stránek jsme zvolili tu, kterou mají vyhledávače
považovat za hlavní a ostatní jsme na ni kanonizovali vložením atributu
rel=canonical do hlavičky kódu.
Tím naše úpravy
neskončily…
Tři zásadní pochybení na straně technické a obsahové optimalizace webu
jsme napravili za krátkou dobu, ale abychom měli jistotu, že při
následujícím updatu algoritmu nám Google penalizaci odstraní, dívali jsme
se i na další problematické záležitosti na webu.
Práce s filtry – Z indexu Googlu jsme odstranili
nepotřebné URL vzniklé při filtrování nabídky. Provedli jsme to
nasazením atributu noindex a nofollow u vícenásobných parametrů při
filtrování, protože nedávalo příliš smysl držet v indexu takové
množství stránek a zpomalovalo to indexaci webu.
Stránkování webu – Tam, kde bylo potřeba rozdělit
nabídku na více stránek, jsme nasadili atribut rel=next a rel=prev. Tahle
úprava zaručí odstranění případných duplicit, vznikajících při
nesprávně řešeném stránkování.
Penalizace odstraněna!
Penalizace byla úspěšně odstraněna při vydání aktualizace algoritmu
Penguin na verzi 2.1. Mnohé testy dokázaly, že jindy, než při vydání
updatu algoritmu, není možné penalizaci odstranit.
Z následujícího grafu je vidět posun pozic sledovaných klíčových
slov zpět na zajímavější pozice. Bohužel při odstranění algoritmické
penalizace za nepovolené techniky nedojde k návratu na pozice, kterých web
dosahoval před uvalením postihu. To nastalo i v tomto případě, jelikož
před uvalením zásahu se klíčová slova nacházela na první stránce
výsledků vyhledávání. Odstraněním této penalizace tedy práce zdaleka
nekončí a bude zapotřebí pokračovat v důkladné práci s webem a
s odkazovým profilem, aby byla šance na návrat na bývalé pozice.

Obrázek č. 7: Posun pozic sledovaných
klíčových slov po odstranění penalizace
Tématem penalizací se budeme zabývat i v navazujícím hangoutu
15. 7. v 17:00. Kdo bude na toto téma diskutovat? Zkušení SEO odborníci
Ondřej Novotný z H1.cz, Zdeněk Dvořák a Filip Podstavec.
Penalizace si našly své místo i na červencové Poslední
středě 30. 7. Hlavním panelistou bude Tomáš
Vyskočil, SEO Director H1.cz, který už odstranil nejednu záludnou
penalizaci, a večerem nás provede SEO Strategist Michal
Krutiš. Kdo jim bude oponovat? Necháme vás ještě chvíli
napjaté.
Pořádali jsme i společný hangout o penalizacích s odborníky. Hangout
je k vidění ze záznamu a report si
můžete přečíst na našem
blogu.
Posledni dobou me chodi desitky automatizovanych zprav o odstraneni odkazu v anglictine. Ja to plne ignoruju. Tahle manie kolem „nebezpecnych“ odkazu je slapnuti vedle, nutnost oslovat webmastery, obtezovat je na emailech v whois povazuji za nesmyslnou.
Adame, a vy tedy vlastníte nějaký katalog s desítkami odkazů?
Adame, proč to považujete za nesmysl? Máte pocit, že množství penalizovaných webů za nepřirozený odkazový profil je výmysl? Pokud bych požádal o odstranění odkazu a majitel webu by mou prosbu ignoroval, pak nezbývá nic jiného než nahlásit tento web pomocí disavow tool. Dobrou otázkou potom je jaký obrázek si o tomto webu Google udělá, který takových hlášení bude mít nemalé množství:-) https://embracewp.com/…isavow-tool/
Tim ze na zadost odkaz smazu uznam to ze muj web je odpad. Pokud si za svym nazorem stojim, tj ze muj web je v poradku nemam duvod odkaz odstranovat.
Tim ze google rekl ze prichozi odkazy mohou uskodit tuto celou manii vyvoval, namisto aby takove odkazy v tichosti ignoroval.
Google timto vyvolal paniku, kterou se snazil nejspise odvest pozornost od neceho jineho.
Adame, z mého pohledu je to snaha přenést kompletní odpovědnost za svůj web na jeho majitele, což mi přijde v pořádku.
Člověk je zodpovědný za svoje činy a osobní věci a pokud porušuje stanovená pravidla, tak je potrestán – v případě webů penalizací, v osobním životě např. pokutou apod.
Samozřejmě se může stát, že někomu přijde žádost o odstranění odkazu z kvalitního webu. Pokud web kvalitní skutečně je, tak ztráta odkazu je chybou. To je ovšem opět zodpovědnost osoby, která rozhoduje o tom, jaký bude odkazový profil jejího webu.
Odpovednost za web ano, ale odpovednost za to ze na me nekdo odkazuje. Uvidime co si na nas Google pripravi priste.
Naopak, já tam vidím tu odpovědnost spíše na druhé straně. To, že na na vás někdo odkazuje nemůžete ovlivnit, to že na někoho odkazujete ano. A k tomu Google, to že budete popírat, že si o vás Google myslí, že nejste relevantní nebo kvalitní to nezměníte. Změna je v něčem jiném.
Ondro, jak si vedl ten manuálně penalizovaný web na Seznamu tak 2 měsíce po smazání odkazů?
Z pohledu pozic sledovaných klíčových slov se žádný velký skok dolů neudál. Návštěvnost ale přesto zaznamenala mírný pokles.
Snad se dočkáme doby, kdy smazání špatných odkazů povede k pozitivnímu vývoji u obou vyhledávačů nebo alespoň nepovede k negativnímu u Seznamu :-)
Mě to stejně přijde ujeté, to si tedy vyberu konkurenta, zaplatím si registraci do 500+ katalogů (třeba u 10 registrovačů), většinou to dělají za pár šupů a je o konkurenta méně.
Já si prostě myslím, že Google by měl „blbé“ ignorovat. Naštěstí to většinou tak je a myslím, že Google tím trochu kalí vodu aby zakryl, kam se posunul: od zpětných odkazů k chování reálných uřivatelů na internetu – tady je totiž Google v podstatě jediný, který má kvalitní data (Chrome, GA, Adsense, Andorid).
Ono odstřelit konkurenci tímto způsobem není úplně jednoduché. Pokud byste na konkurenční web nasměroval mnoho špatných odkazů za krátký časový úsek, tak Google rozpozná, že může jít o snahu o negativní SEO a penalizaci neuvalí.
Pokud budete tyto odkazy tvořit delší dobu a pravidelně, tak postih přijít může. Bude to pro „útočníka“ ale časově (a i finančně) náročné.
Obětovat sem tam pár minut na vytvoření špatného odkazu v rámci konkurenčního boje, který mi přinese zisk v podobě vyřazení úspěšnější konkurence z předních pozic ve vyhledávání a tím odpovídající finanční profit pro mne, mi nepřijde finančně ani časově náročné.
Tohle je podle mne od google krok špatným směrem.
Zajímalo by mě jestli může být na webu penalizace od Googlu aniž by o ní informoval v GWT. K poklesu došlo 23.6 2012 z cca 500 návštěv na 90. O té doby se návštěvnost nezvýšila.
Ano, mohlo by teoreticky jít o algoritmickou penalizaci, na kterou Google v GWT neupozorňuje.
Při pohledu na seznam všech updatů algoritmu Google (https://moz.com/…rithm-change) je vidět, že 25.6.2012 byla aktualizována data algoritmu Panda, ale nešlo o změnu celého hodnotícího algoritmu. Bez znalosti webu ale nelze odhadovat, zda to mohlo způsobit zmíněný pokles.
Pokud budete mít zájem o hlubší analýzu problému vašeho webu, tak nás neváhejte kontaktovat na e-mail info@h1.cz.
Práce s filtry (noindex a nofollow) u vícenásobných parametrů – nestačí použít rel=canonical? Například megapixel je pro vícenásobný filtr používá, heureka nepoužívá nic, ani kanonické odkazy ani noindex. Podle čeho se rozhodovat zda u vícenásobných filtrů použít to nebo ono?
Thank you very much for mentioning our Link Detox tool for getting rid of a penalty. We always work on improvements to make the tool better and are thankful for any feedback.
I want to add that you know have the option to customize your Link Detox Report in order to fit it better to your country, language or industry. It is called DTOXTUNE™. You can adjust which rules you would like to ignore or which rules count more or less for you. (+ many other options).
This can be very useful for you to get better results for your Czech Market situation.
Please take a look here in our launch post: https://www.linkresearchtools.com/…detox-tuner/