Novinky poslední doby ve zbožových vyhledávačích, aneb na co nezapomenout
První čtvrtletí nového roku uteklo jako voda a pomalu se chýlí ke
svému konci. K jakým změnám došlo na poli vyhledávačů zboží, na co si
dát pozor a na co určitě nezapomenout? Pojďme si udělat krátkou
rekapitulaci. První povinnost sáhnout do zdrojového kódu nebo databáze
našich, již tak dost opečovávaných, internetových obchodů přišla hned
začátkem roku. Se změnou snížené sazby DPH z 10%
na 14% bylo nutné promítnout tento fakt také do cen některých
produktů. Vzhledem k tomu, že se změna nedotýká pouze vyhledávačů
zboží jako takových, ale jedná se o komplexní záležitost, věříme, že
na toto nikdo nezapomněl. Další novinkou, tentokrát určitě příjemnou, je
možnost reakce na recenze uživatelů na Heuréce. Ty totiž
nemusejí být vždy úplně objektivní, případně mohou být psány se
zámerem obchod úmyslně poškodit. Provozovatel eshopu tak má možnost se
k celé věci sám vyjádřit a případně doplnit informace vytržené
z kontextu. Stačí se přihlásit na Heureka.cz a u příslušných recenzí
se objeví odkaz „Reagovat / Upravit reakci“. Zboží.cz stejnou službu
aktivovalo již na přelomu roku a na recenzi nebo názor může prodávající
reagovat v administraci. Možnost lze nalézt v administraci pod
Provozovna → Správa recenzí provozovny. I zde se však musíme
držet jistých
pravidel. Další tři novinky se také týkají Heuréky. První z nich je
tzv. dostupnostní feed. Doplňkový XML soubor slouží
k předání detailních informací o dostupnosti zboží v obchodě.
Narozdíl od hlavního XML souboru s produkty je stahován každých 10 minut,
což u obsáhlých hlavních XML feedů není kvůli zátěži serveru možné.
Dostupnostní feed má svou vlastní
specifikaci a do Heuréky jej mohou přidat pouze obchody s pečetí
Ověřeno zákazníky. Informace o dostupnosti zboží
z dostupnostního XML souboru má přednost před touto informací v hlavním
XML souboru. Provozovatelům eshopů Heuréka pořádně zamotala hlavu
také novými parametry, kterých představila na začátku minulého
měsíce hned několik. Nově byly zavedeny značky PRODUCT a PRODUCTNAME,
stejně jako tomu je již delší dobu na Zboží.cz. Zajímavé jsou nové
značky pro zlepšení prezentace produktů, lze tak přidat například video
recenzi (značka VIDEO_URL), alternativní obrázek (IMGURL_ALTERNATIVE), nebo
označit v nabídce obchodu příslušenství k produktu (ACCESSORY). Lze
přidat také cenu dopravy u každého produktu zvlášť nebo “grupovat”
produkty do skupiny značkou ITEMGROUP_ID. To se hodí u různých variant
stejného zboží, kdy Heuréka nabízí u každého z produktů uživateli
také jeho obměny (barvy, velikosti, apod.). Seznam všech nových značek
s vysvětlením najdete v nápovědě Heuréky. A do třetice Heuréka.
Ta nedávno představila geniální službu nejen pro internetové obchody, ale
také jejich zákazníky. Jde o HeurekaPoint, síť výdejních
míst, které internetovým obchodům zajišťují osobní odběr
zboží. Zákazníci z Prahy, Hradce Králové, Brna nebo Ostravy tak mohou
ušetřit na poštovném a vyzvednout si svůj balíček osobně. Na Slovensku
je zatím pobočka pouze jedna, a to v Bratislavě. K dnešnímu dni je do
služby zapojeno 743 obchodů a bylo vyzvednuto již 124.772 zásilek.
Podrobné podmínky
využití služby HeurekaPoint pro eshopy jsou k dispozici na webu https://www.heurekapoint.cz. A tečka na
závěr pro ty, jimž běží obchod na zabezpečeném protokolu
HTTPS a chtěli by využívat konverzní kód pro
měření konverzí na Zboží.cz. Počátkem března byl vyřešen problém,
který v případě těchto obchodů (při použití standardního konverzního
kódu) způsoboval zobrazování nežádoucí výstrahy zabezpečení
uživatelům. Nový konverzní kód uzpůsobený pro obchody běžící na HTTPS
najdete v záložce Provozovna, sekce Správa provozovny. Tak
co, nezapomněli jste na nic? Uvidíme, co si pro nás vyhledávače zboží
připraví v dalších měsících.
Autorem článku je Jakub Velička