Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Novinka: vyhodnocujte sociální sítě z pohledu výkonu

Vyhodnocování sociálních sítí patří mezi témata, s kterým si často firmy neví moc rady. Doba ale pokročila a i Google pracuje na tom, aby v rámci webové analytiky k vyhodnocování social médií přispěl a proto pro nás všechny připravil řadu novinek. Nové reporty v Google Analytics ještě názorněji propojí to, co marketéry tolik pálí – sociální sítě a jejich přínos pro business.

Google Analytics Social reports vám umožní:

  • Zjistit jak návštěvy přicházející skrz jednotlivé soc. sítě konvertují
  • Porovnat v jaké míře se přístupy ze sociálních sítí podílejí na celkových konverzích
  • Vliv sociálních sítí na nákupní proces zákazníka (asistované konverze)
  • V případě sociálních sítí zapojených do tzv. Social Hubu uvidíte nejen informace o chování na vašem webu, ale i přímo na dané sociální síti
  • Zanalyzovat míru zapojení uživatelů přímo na webu pomocí social pluginů
Podívejme se na nové reporty postupně.

Hodnota návštěv ze sociálních sítí

Report Overview s diagramem Social Value je zaměřený na výkon, ukazuje nám poměr konverzí ze sociálních sítí oproti ostatním kanálům. Výborné na reportu je, že tu vidíme kromě přímých konverzí (tmavě modré kolečko) i konverze asistované (světle modré kolečko), tj. konverze, kdy uživatel během nákupního procesu (který obvykle trvá několik dnů) přišel na váš web i ze sociálních sítí. Tento pohled je obzvlášť u sociálních sítí důležitý, protože sociální sítě ovlivňují vztah ke značce a ten teď můžete zkoumat v kontextu výkonu.
Diagram - konverze sociálních sítí

Z diagramu je možné vyčíst, že:

  • Celkem se na vašem webu uskutečnilo 20 358 konverzí v celkové hodnotě 113 037,50 dolarů
  • Konverzí, které následovaly přímo během návštěvy přicházející z některé sociální sítě, bylo 2 375 v hodnotě 8 687,– dolarů.
  • A konečně počet konverzí, které nenásledovaly během návštěvy přicházející ze sociální sítě, ale sociální síť tohoto návštěvníka přivedla alespoň jednou v předchozích 30 dnech, bylo 11 003 v hodnotě 48 762,25.

Přínos sociálních sítí se tedy pohybuje někde v rozmezí 8 687 až 48 762 dolarů vzhledem k hodnotě uskutečněných transakcí.

Jak se návštěvy z kterých sociálních sítí chovají

Social Sources vám ukazují míru zapojení uživatelů a konverzní metriky pro jednotlivé sociální sítě. Díky tomu vidíte, jak uživatelé reagují na váš obsah a jestli to vede k tomu, co potřebujete (cíle na webu). Jakmile na sociální síti propagujete nějakou službu nebo produkt, skrze Social Visitor Flow můžete pozorovat, zda uživatelé na produktové stránky přišli a co dělali následovně.

Na jaké cíle měly sociální sítě vliv

Conversions Report vám ukáže, jak se na konverzích a dalších cílech podílela jednotlivá sociální média. Můžete tak například zjistit, jak uživatelé reagovali na nový typ obsahu v sociální síti (např. propagace výrobku pomocí článku, videa), stačí přepnout do zobrazení klasického grafu pro období a pozorovat změny ve statistikách potom, co jste příspěvek publikovali.

Využívání sociálních pluginů na webu

Pluginy už jste mohli měřit určitými způsoby v GA i předtím, nyní se přesouvají do nového prostoru. Pokud má už váš web implementované sociální pluginy (like box, like button, tweet button), můžete díky speciálnímu reportu zjistit, které vaše články jsou nejvíce sdílené. Díky tomu můžete ovlivnit další publikovaný obsah anebo i nabídku produktů.
Statistika využívání sociálních pluginů v GA

Co si o vás povídají

Tohle nás společně s pluginy nadchlo nejvíce, přímo v Google Analytics v reportu Activity Stream uvidíte příspěvky ze sociálních sítí, které zmiňují a odkazují na váš web. To ale funguje zatím jen pro Google Plus a potom pro několik dalších sociálních sítí, které jsou součástí již zmíněného Social Data Hub (např. Delicious, Disqus). Zajímavé na tomto reportu je, že se nedíváte na dění na vašem webu, ale můžete pozorovat dění vzniklé mimo něj, přímo v sociální síti.

Co je jinak a kdy to dostaneme

Sociální sítě nyní budou spadat v rámci Google Analytics nikoliv do referralů, ale do nové social kategorie. Spadnout by tam logicky měly i české sociální sítě. Nyní ověřujeme, zda o nich Google ví a zda je mezi social rovnou zařadí. Statistiky dostaneme všichni během následujících pár týdnů. My je otestovali a věříme, že vás vážně potěší a ideálně hlavně i posunou dál.

Máme z čeho čerpat!

Google Analytics nyní vhodně doplňuje řadu zdrojů, ze kterých je třeba při vyhodnocování sociálních sítí vycházet. Mezi důležité zdroje pro vyhodnocování tak patří:
  • Statistiky FB stránky (pro měření výkonu FB aktivit společnosti)
  • Statistiky FB aplikací (např. kolik hráčů hraje hru)
  • Statistiky pro doménu na FB (kdo nás sdílí, co sdílí, kdy a jakým způsobem)
  • Google Analytics (pohled na výkon a na chování návštěv ze soc. sítí na webu)
  • Ataxo Social Insider (pro analýzu reputace značky a vlivu na uživatele)
  • Engagement Analytics od Social Bakers (srovnání s konkurencí)
  • Klout (koho ovlivňujeme)

Tyto zdroje se vzájemně doplňují a neduplikují, ideální je brát v potaz při vyhodnocování každý z nich, ale samozřejmě záleží, co přesně potřebujete. Aktuálně pracujeme na přípravě souhrnných social reportů pro naše klienty, které pomohou podívat se na social komplexně.

Líbí se vám nové vylepšení Google Analytics? Myslíte si, že to konečně pomůže k lepšímu vyhodnocování a plánování aktivit v sociálních sítích?

  • Pavel Šabatka
    23. 03. 2012 / 13:27

    Můžu se zeptat, kde přesně tyhle reporty najdu? Díky

  • Vojta Mikula
    23. 03. 2012 / 20:02

    Reporty zatím nejsou veřejné. To by se mělo změnit v horizontu týdnů a poté budou ve Zdrojích návštěvnosti.

  • Dan Kafka
    27. 03. 2012 / 19:39

    Super, konečně rozumné měření přímo v GA bez nutnosti komplikovaného projování. Mimochodem konverzní sledování konverzní efektivity na úrovni jednotlivého Facebook postu vs konverze v GA umí Keboola Facebook Analytics postavené na Good Data…

  • avatar hd
    02. 04. 2012 / 17:11

    „Hodnota návštěvy sociálních sítí“

    Dobrý den, jsem ohromen tohoto grafu. Je to velmi podrobné informace

  • Petr
    18. 04. 2012 / 12:36

    Zdravím, je nutné toto měření nějak integrovat do GA? Nebo stačí vložit button (FB like)resp. G+? Je možné měřit přesný zdroj z jaké stránky na FB uživatel přichází?

  • Petr
    18. 04. 2012 / 12:37

    oprava: „integrovat do webu“

  • vang
    22. 04. 2012 / 18:22

    Myslím, že facebook je nejlepší

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.