Vyhodnocování sociálních sítí patří mezi témata, s kterým si
často firmy neví moc rady. Doba ale pokročila a i Google pracuje na tom, aby
v rámci webové analytiky k vyhodnocování social médií přispěl a proto
pro nás všechny připravil řadu novinek. Nové reporty v Google Analytics
ještě názorněji propojí to, co marketéry tolik pálí –
sociální sítě a jejich přínos pro business.
Google Analytics Social reports vám umožní:
- Zjistit jak návštěvy přicházející skrz jednotlivé soc. sítě
konvertují
- Porovnat v jaké míře se přístupy ze sociálních sítí podílejí na
celkových konverzích
- Vliv sociálních sítí na nákupní proces zákazníka (asistované
konverze)
- V případě sociálních sítí zapojených do tzv. Social Hubu uvidíte
nejen informace o chování na vašem webu, ale i přímo na dané
sociální síti
- Zanalyzovat míru zapojení uživatelů přímo na webu pomocí social
pluginů
Podívejme se na nové reporty postupně.
Hodnota návštěv ze sociálních sítí
Report Overview s diagramem Social Value
je zaměřený na výkon, ukazuje nám poměr konverzí ze sociálních sítí
oproti ostatním kanálům. Výborné na reportu je, že tu vidíme kromě
přímých konverzí (tmavě modré kolečko) i konverze asistované (světle
modré kolečko), tj. konverze, kdy uživatel během nákupního procesu (který
obvykle trvá několik dnů) přišel na váš web i ze sociálních sítí.
Tento pohled je obzvlášť u sociálních sítí důležitý, protože
sociální sítě ovlivňují vztah ke značce a ten teď můžete zkoumat
v kontextu výkonu.
Z diagramu je možné vyčíst, že: – Celkem se na vašem webu
uskutečnilo 20 358 konverzí v celkové hodnotě
113 037,50 dolarů – Konverzí, které následovaly přímo během
návštěvy přicházející z některé sociální sítě, bylo
2 375 v hodnotě 8 687,– dolarů. – A konečně počet
konverzí, které nenásledovaly během návštěvy přicházející ze
sociální sítě, ale sociální síť tohoto návštěvníka přivedla
alespoň jednou v předchozích 30 dnech, bylo 11 003 v hodnotě
48 762,25.Přínos sociálních sítí se tedy pohybuje někde v rozmezí
8 687 až 48 762 dolarů vzhledem k hodnotě uskutečněných
transakcí.
Jak se návštěvy z kterých sociálních sítí chovají
Social Sourcesvám ukazují míru zapojení uživatelů a
konverzní metriky pro jednotlivé sociální sítě. Díky tomu vidíte, jak
uživatelé reagují na váš obsah a jestli to vede k tomu, co potřebujete
(cíle na webu). Jakmile na sociální síti propagujete nějakou službu nebo
produkt, skrze Social Visitor Flow můžete pozorovat, zda uživatelé na
produktové stránky přišli a co dělali následovně.
Na jaké cíle měly sociální sítě vliv
Conversions Reportvám ukáže, jak se na konverzích a
dalších cílech podílela jednotlivá sociální média. Můžete tak
například zjistit, jak uživatelé reagovali na nový typ obsahu v sociální
síti (např. propagace výrobku pomocí článku, videa), stačí přepnout do
zobrazení klasického grafu pro období a pozorovat změny ve statistikách
potom, co jste příspěvek publikovali.
Využívání sociálních pluginů na webu
Pluginy už jste mohli měřit určitými způsoby v GA i předtím, nyní
se přesouvají do nového prostoru. Pokud má už váš web implementované
sociální pluginy (like box, like button, tweet button), můžete díky
speciálnímu reportu zjistit, které vaše články jsou nejvíce sdílené.
Díky tomu můžete ovlivnit další publikovaný obsah anebo i nabídku
produktů. 
Co si o vás povídají
Tohle nás společně s pluginy nadchlo nejvíce, přímo v Google
Analytics v reportu Activity Stream uvidíte příspěvky ze sociálních
sítí, které zmiňují a odkazují na váš web. To ale funguje zatím jen pro
Google Plus a potom pro několik dalších sociálních sítí, které jsou
součástí již zmíněného Social Data Hub (např. Delicious, Disqus).
Zajímavé na tomto reportu je, že se nedíváte na dění na vašem webu, ale
můžete pozorovat dění vzniklé mimo něj, přímo v sociální síti.
Co je jinak a kdy to dostaneme
Sociální sítě nyní budou spadat v rámci Google Analytics nikoliv do
referralů, ale do nové social kategorie. Spadnout by tam logicky měly
i české sociální sítě. Nyní ověřujeme, zda o nich Google ví a zda je
mezi social rovnou zařadí. Statistiky dostaneme všichni během
následujících pár týdnů. My je otestovali a věříme, že vás vážně
potěší a ideálně hlavně i posunou dál.
Máme z čeho čerpat!
Google Analytics nyní vhodně doplňuje řadu zdrojů, ze kterých je třeba
při vyhodnocování sociálních sítí vycházet. Mezi důležité zdroje pro
vyhodnocování tak patří:
- Statistiky FB stránky (pro měření výkonu FB aktivit společnosti)
- Statistiky FB aplikací (např. kolik hráčů hraje hru)
- Statistiky pro doménu na FB (kdo nás sdílí, co sdílí, kdy a jakým
způsobem)
- Google Analytics (pohled na výkon a na chování návštěv ze soc. sítí
na webu)
- Ataxo Social Insider (pro analýzu reputace značky a vlivu na
uživatele)
- Engagement Analytics od Social Bakers (srovnání s konkurencí)
- Klout (koho ovlivňujeme)
Tyto zdroje se vzájemně doplňují a neduplikují, ideální je brát
v potaz při vyhodnocování každý z nich, ale samozřejmě záleží, co
přesně potřebujete. Aktuálně pracujeme na přípravě souhrnných social
reportů pro naše klienty, které pomohou podívat se na social komplexně.
Líbí se vám nové vylepšení Google Analytics? Myslíte si, že to konečně
pomůže k lepšímu vyhodnocování a plánování aktivit v sociálních
sítích?
Autorkou článku je Lucie Appeltauerová.
Můžu se zeptat, kde přesně tyhle reporty najdu? Díky
Reporty zatím nejsou veřejné. To by se mělo změnit v horizontu týdnů a poté budou ve Zdrojích návštěvnosti.
Super, konečně rozumné měření přímo v GA bez nutnosti komplikovaného projování. Mimochodem konverzní sledování konverzní efektivity na úrovni jednotlivého Facebook postu vs konverze v GA umí Keboola Facebook Analytics postavené na Good Data…
„Hodnota návštěvy sociálních sítí“
Dobrý den, jsem ohromen tohoto grafu. Je to velmi podrobné informace
Zdravím, je nutné toto měření nějak integrovat do GA? Nebo stačí vložit button (FB like)resp. G+? Je možné měřit přesný zdroj z jaké stránky na FB uživatel přichází?
oprava: „integrovat do webu“
Myslím, že facebook je nejlepší