Tématem únorové Poslední
středy byly po delší době opět e-shopy. Tentokrát jsme se však místo
konverzního poměru a „problémů dneška“ raději zaměřili na trendy,
které lze v oblasti elektronické komerce pozorovat.
Ve své prezentaci jsem jich vyjmenoval 16, přičemž osm z nich se týká
obecných tendencí v nakupování na internetu a dalších osm popisuje
inovativní funkce e-shopů a jejich přínos pro uživatele. Prezentaci si
můžete prohlédnout níže. Bohužel v ní však chybí videoukázky, takže
vám raději doporučuji její stažení
a spuštění na lokálním disku s povolenými prvky ActiveX.
A co u jednotlivých trendů vyplynulo ze zajímavé diskuse? Zaměřím se
na ty nejpodstatnější tematické okruhy.
Zapojení lidí a sociální rozměr bude posilovat
Podobně jako na nekomerčních, tak i na komerčních webech bude
přibývat uživatelský obsah. Lidé nebudou pouze psát recenze, přidávat
vlastní fotky a videa, ale také si budou vlastní obsah vzájemně hodnotit,
tím do jisté míry cenzurovat a udržovat jeho kvalitu. Klíčovým slovem
skloňovaným ve všech pádech bude určitě i nadále sdílení, a
to na prodejních webech i ve specializovaných social
shopping komunitách. Lidé dostanou čím dál častěji
příležitost ovlivňovat podobu prodávaného zboží a konfigurovat výrobky
podle svého přání.
Weby postavené na sdílení (Facebook,
Twitter, YouTube a další) posílí svůj vliv
i v marketingu a komunikaci se zákazníky, a i když jejich vliv zatím
neumíme (a možná nikdy nebudeme umět) přesně změřit, zařadí se mezi
regulérní marketingové nástroje. S diskutujícími jsme se shodli, že tyto
komunitní weby lze chápat spíše jako prostředky pro podporu brandingu než
jako prodejní kanály a podle toho bychom k nim měli přistupovat.
Konec střední třídy
Vyšší nároky nakupujících společně s jejich zapojením do budování
obsahu na webech, které to umožňují, povedou k posílení pozice e-shopů
se silnou značkou a kvalitními službami. Nevýrazné e-shopy střední
třídy budou postupně zanikat. Příležitost naopak dostanou také úzce
specializované obchody s vlastní komunitou a osobním přístupem.
Internetový trh se bude dále konsolidovat a podobou se tak přiblíží
kamennému světu.
Vyhledávače zboží – silný zdroj konverzí
Nevím, jak ve světě, ale přinejmenším v České republice zažívají
vyhledávače zboží velký boom, vykazují vysoký konverzní poměr a jejich
význam bude pravděpodobně ještě posilovat. Aniž bych to čekal, právě
u tohoto tématu se strhla velká diskuse, při které padla nejedna výtka na
adresu ne vždy uspokojivého chování Zboží.cz. Většina diskutujících
předpovídá jeho modelu založenému převážně na hledání
nejlevnějších výrobků rychlý konec a více věří propracovanějšímu
hodnocení e-shopů a budování obsahu po vzoru Heuréky.

V souvislosti s vyhledávači zboží jsme také nakousli zajímavou debatu
na téma politiky obchodních zastoupení některých značek, které po
prodejcích důrazně požadují udržování určité minimální prodejní
ceny. Pro kontrolu těchto pravidel přitom často používají právě
zbožové vyhledávače. Není přitom výjimkou, že daný distributor určenou
cenu sám „podstřelí“ s cílem realizovat maximum prodejů na
vlastní pěst.
Internacionalizace vs. lidé sami sobě
Zatímco mnoho světových hráčů se celkem nesporně snaží proniknout
(nejen) na český trh a volí nejrůznější cesty, jak toho dosáhnout,
o jednoznačném úspěchu českých prodejců v zahraničí nikdo ze
zúčastněných přesvědčený nebyl. Tak trochu proti mezinárodním
molochům naopak stojí malá lokální tržiště, která si začínají
vytvářet oborově zaměřené komunity lidí. Tímto způsobem vznikají
tržiště (jako například český Fler),
která propojují prodávající a kupující a umožňují téměř každému
zpeněžit své výrobky na internetu. V tomto modelu je možné každého
(prodávající, nakupující i provozovatele tržiště) označit za vítěze,
a lze mu proto věštit světlé zítřky.
Funkce e-shopů
V případě inovativních funkcí e-shopů vám doporučuji shlédnout
samotnou prezentaci, ze které by měla být většina věcí jasná. Obecně
lze ale říci, že všechny konkrétní kroky vedou
k následujícím cílům:
- Usnadnit lidem používání obchodů, nabídnout jim rychlou a snadnou
cestu k nákupu.
- Zvýšit loajalitu zákazníků a přimět je k opakovaným nákupům.
- Odlišit se od konkurence a využít inovativní funkce jako konkurenční
výhodu.
Slovo závěrem
Rád bych poděkoval všem zúčastněným za zajímavé příspěvky do
diskuse a toleranci k nedostatku plnohodnotných míst k sezení u stolu.
Tato Poslední středa se ale naplnila opravdu bleskově hned po vypsání
tématu a my se vždy snažíme vyjít vstříc maximálnímu počtu zájemců.
Sledujte proto pečlivě náš web, ať si příště stihnete včas
zarezervovat místo.
P.S. Platná registrace na Poslední středu je pouze ta realizovaná přes
formulář na webu H1.cz. Při registraci přes
Facebook nebo Twitter bez potvrzení od naší asistentky Aničky vám volné
místo nemůžeme garantovat. Díky za pochopení.
Zdravím,
chtěl bych se zeptat, zda se i ostatním zobrazují videoukazky v prezentaci? Stáhl jsem si prezentaci k sobě na disk, povolil makra a ActiveX, ale videa se nezobrazují:(
Díky
Podobné trendy sleduji v zahraničních obchodech už nějakou dobu, a většinu bych chtěla reflektovat i ve svém připravovaném e-shopu.
Ale ta čeština! Doufám, že přejímání zahraničních trendů nepůjde ruku v ruce s „malebnou češtinou“ jakou předvádí např. Facebook.
Uskloňovat a učasovat často úplně vlastní novotvary není legrace (tweet this = twítni to, nebo odtwitruj to? pošli na Twitter?). Schválně, jak překládáte „Was this review helpful“, „vote up/down“, „wishlist“?
Dokonce se domnívám, že špatný převod do češtiny se může stát důvodem neúspěchu podobných funkcí. Slyšela jsem, že z tohoto důvodu Alzasoft zrušil právě funkci wishlistů. „Seznam přání“ prostě není atraktivní ani prvoplánově srozumitelné.