Nová pravidla přístupnosti se opozdí
Nová pravidla přístupnosti pro webové stránky veřejné správy, která
měla platit od začátku příštího roku, se s největší
pravděpodobností opozdí. Příslušnou vyhlášku se nepodaří včas
předložit ke schválení a proto bude její účinnost posunuta z původně
plánovaného 1. ledna 2008 pravděpodobně na 1. března
2008. Jisté už také je, že pravidla ve vyhlášce se budou lišit
od pravidel, která byla
výsledkem projektu vědy a
výzkumu Ministerstva informatiky.
Jaké změny můžeme čekat?
Hned na začátku výčtu změn bych rád poznamenal, že současné znění
pravidel ještě nemusí být definitivní, další změny mohou být zaneseny
během schvalování vyhlášky. Oproti nyní platným
pravidlům se nová pravidla budou lišit v jednom poměrně zásadním
aspektu – zatímco stávající pravidla jsou Best practice, tedy
prakticky pouze doporučení, nová pravidla budou součástí
vyhlášky, a tedy závazná pro všechny instituce
veřejné správy. Na Ministerstvu vnitra provedli některé změny ve
srovnání s pravidly
přístupnosti, která jsme navrhli ve spolupráci s Tyflocentrem Brno a Fakultou informatiky Masarykovy univerzity
v projektu vědy a výzkumu Přístupnost webových stránek orgánů
státní správy:
- Pravidel bude o 3 více, tedy 33 – přibyla pravidla o povinnosti
prohlášení o přístupnosti, některá pravidla byla rozdělena
do dvou.
- Některá pravidla (celkem 7) budou pouze podmíněně povinná – za
určitých okolností (přesně specifikovaných v zákoně) nebudou muset být
dodržena. V takovém případě to bude muset být uvedeno a řádně
odůvodněno v prohlášení o přístupnosti.
- Řada pravidel byla přeformulována. Přestože výsledné formulace
možná budou připadat webdesignérům poněkud krkolomné, změny byly prý
nutné z legislativních důvodů.
Pozitivní je, že nic důležitého z navržených pravidel nevypadlo, byť
jsou požadavky ve výsledku mírnější. Na ministerstvo ovšem vyvíjejí
tlak některé instituce veřejné správy, aby byla pravidla ještě mnohem
benevolentnější. Ministerstvo je tak trochu mezi dvěma mlýnskými
kameny – na jedné straně útočíme my, aby bylo z navržených pravidel
zachováno maximum, z druhé strany je tlak přesně opačný. Doufejme, že
výsledek nebude příliš velkým kompromisem – jakmile budeme definitivní
podobu znát, určitě vás s ní seznámíme.
Nevidím jediný důvod proč by se měli pravidla změkčovat :) Snad jediňě, že by weby SZ pak nemohli dělat kamarádi úředníků a museli by to dělat odborníci. :)
Namátkou: https://www.mvcr.cz/ – :( (a věci jako XML dopravních informací zabalené v ZIPu ani neřeším) https://www.mzcr.cz/ – :( https://www.env.cz/ – ach ta pěkná URL :)
Kdo zaplatí(l) a kolik za vytvoření pravidel? Kdo zaplatí opravu státních webů? Na kolik opravy přijdou? Kdo bude splnění pravidel kontrolovat? Na kolik kontrola přijde? Jak se nesplnění bude sankcionovat? Jak velká bude pokuta? Kdo pokutu zaplatí?
To vím, každý z nás na daních. Jen si chci zavčas odvodit další zvýšení daní. :(
[2] Chápu, že nadávání na hospodaření se státním rozpočtem je celkem moderní sport (ano, také jej často provozuji), ale v tomto případě mi to přijde trochu od věci. Díváte se se stejným despektem na budování bezbariérových přístupů třeba do metra? Ty přece stojí mnohem více. K vašim otázkám (odpověď na většinu z nich je mimochodem k nalezení na internetu):
> Kdo zaplatí(l) a kolik za vytvoření pravidel?
Jednalo se o výzkumný projekt Ministerstva informatiky, dotace byla cca 1,7 mil. Kč, rozdělily si ji tři subjekty. Nejednalo se o nikterak přemrštěnou částku, o čemž svědčí i to, že po přepočtení na člověkohodiny se hodinová suma příliš nelišila od té, kterou účtujeme normálním klientům. Připomínám, že k revizi pravidel zavazovaly ČR mezinárodní smlouvy, stejně tak fakt, že pravidla vznikala na základě poměrně širokých a důsledných testů se zdravotně postiženými.
> Kdo zaplatí opravu státních webů?
Případná otázka, my všichni. Kdyby ovšem weby byly od začátku dělané pořádně, nemuselo by se platit prakticky nic. Stávající pravidla platí několik let a situace s přístupností webů státní správy je přesto poměrně tristní.
> Na kolik opravy přijdou?
Podle scénáře aplikace na 10–40 mil. Kč. Scénáře se liší podle počtu webů, které by se předělávaly na přístupné.
Na ostatní vaše otázky jsou odpovědi opravdu jednoduché, takže hezky popořádku: nikdo, nic, nijak, nulová, nikdo.
[3] No a neni trochu divne, ze to nebude nikdo sankciovat, pokud – jak pisete v clanku – budou pravidla pro vsechny verejne instituce zavazna? Co pak podobne instituce donuti k tomu, aby sve weby predelaly (co mozna nejdrive)?
[4] Trochu divné to je, ale je to lepší než nic. Tohle je ale bohužel mimo náš vliv, zkuste donutit státní správu, aby si odsouhlasila sankce sama pro sebe. Ono platit pokutu z kasy do té samé kasy nedává dost smysl. Nic to nemění na tom, že pokud se cítíte nedodržením zákona poškozen, můžete se dožadovat náhrady soudní cestou – ovšem byl bych nerad, kdyby se tato diskuze zvrtla do hádky nad stavem českého soudnictví.
[3] Děkuji za informace (chtěl jsem se ujistit o spravnosti informací co mám z jiného zdroje).
Pravidla přístupnosti hodnotím jako dobrou věc (stejně jako bezbarierové podchody…). Jen aby pravidla patřičné orgány začala dodržovat…
Proč nová pravidla, když se nedodržují ani ty původní?
A on někdo čekal, že se to od ledna stihne? Návrh vyhlášky byl zveřejněn 9.11., v připomínkovém řízení se pravidla objevila o něco málo dřív. Kdo má praktickou zkušenost s veřejnou správou (zvlášť v období závěru roku), ví, že zbývalo jen velmi málo času. Navíc věc jako povinnosti webů se setkají s velkým odporem a mohutným připomínkováním.
Mimochodem, pravidla MV ČR je možné nalézt na https://pristupnost.inspirative.cz/…CR-2007.html nebo přímo v návrhu vyhlášky na https://www.mvcr.cz/…tupnost.html.
[9] Odkazované verze pravidel již nejsou aktuální, nejsou zde uvedeny poslední změny.
No a konečně k tomu pokutování … ČR se zavázala zpřístupnit weby veřejné správy do r. 2010. To že dnes je stanoven pouze kontrolní orgán (MV ČR), ale už ne restrikce (rozuměj pokuty) neznamená, že za za 2 roky nebude tlak ze strany státu vyšší. Na druhou stranu, kde není žalobce … weby ve veřejné správě jsou většinou poháněny nějakým publikačním nástrojem, tudíž hlavní tlak by měl jít především směrem k dodavatelům technologií, doplněný samozřejmě o edukativní činnost směrem k uživatelům (Jak používat RS xyz tak, aby výsledek odpovídal pravidlům přístupnosti). Naříkáním „kolik že nás to bude zase stát“ přeci nikdo nic nevyřeší. Veřejná správa je tu prostě pro všechny a jako taková už z podstaty věci prostě přístupná být musí. Pokud máte pocit, že je chybou že není, nevolte osobu, která je za současný stav věcí zodpovědná (těžko dohledat kdo byl zrovna u vesla když se dělal poslední redesign, že?). Neobviňujte ale tu současnou zodpovědnou osobu, že ty peníze bude utrácet. Budou to smysluplně utracené peníze.
Ad [10]: Odkazované verze jsou poslední zveřejněné. Pokud máte přístup k výsledkům připomínkového řízení, odkažte klidně na novější verzi.
[2] Na tohle všechno bylo IMO uspokojivě odpovězeno na semináři k pravidlům v září v Brně, pravděpodobně z toho bude někde nějaký záznam. Apropos – účastníkům bylo přislíbeno zaslání materiálů – kde mám reklamovat nedoručení? ;)
[11] Co se týče uživatelů CMS – nespadá to spíše do ATAG?
[13] Publikace jsou v tiskárně, také už jsme netrpěliví. ;-)
Intimately, the submit is definitely the very best on this precious topic. I concur with your conclusions and will eagerly look forward in your coming updates!