O zvyšování konverzních schopností webů se
v poslední době začíná hodně mluvit i v České Republice.
Jedním z důkazů je naše nové školení, které se na toto téma zaměřuje, a které
se setkalo s velkým zájmem. Rozhodli jsme se proto navázat na náš seriál
z loňského roku a podělit se s vámi o ty nejzajímavější
zdroje z této oblasti. Zvyšování konverzních schopností webu je
poměrně širokým tématem, a proto se zaměření jednotlivých
informačních zdrojů celkem liší. V přehledu naleznete jak úzce
zaměřené blogy (např. Google Website Optimizer Blog), tak blogy, které pokrývají
širší spektrum oblastí (např. The ROI Revolution Blog). Přehled je rozdělený na dvě
části. V první části představujeme nejzajímavější odborné
blogy. Převážná většina je v anglickém jazyce, ale na to jste
už jistě zvyklí. V druhé části pak představíme dva weby, kde jsou
zajímavým způsobem agregovány případové studie A/B
testování. Proč zajímavým? Vždy předtím, než si prohlédnete
případovou studii, máte možnost si tipnout, která verze stránky byla
úspěšnější. Výsledky vás pak nezřídka překvapí a právě tak
utvrdí v důležitost testování.
Odborné blogy
Conversion Rate Experts Blog (www.conversion-rate-experts.com/blog)
Conversion Rate Experts je londýnská konzultační společnost, která se
zaměřuje výlučně na zvyšování konverzních schopností webů. Ve svém
oboru patří k nejuznávanějším firmám na světě. Na
svém blogu v průběhu podzimu nevydali ani jeden článek, ale na jaře byli
aktivnější a publikovali několik zajímavých příspěvků. Za zmínku
stojí např. nedávná případová
studie SEOmoz nebo 101 tipů
ke Google Website Optimizeru. Doporučujeme proto tento blog i přes
nepravidelnou aktualizaci sledovat. The ROI Revolution Blog (www.roirevolution.com/blog) ROI
Revolution je další úspěšnou konzultační firmou působící v USA. Mají
širší nabídku služeb než Conversion Rate Experts a
odráží se to i na jejich blogu. Mimo článků o zvyšování konverzních
schopností webů publikují i články, které se týkají sociálních
sítí, online reklamy a webové analytiky. Z posledních článků
doporučujeme Segmentace
u testů v Google Website Optimizeru. Google Website Optimizer
Official Blog (websiteoptimizer.blogspot.com)
Tento blog je oficiálním blogem nástroje Google Website Optimizer, a proto
pokud tento nástroj používáte nebo o jeho využití uvažujete,
doporučujeme tento blog sledovat. Objevují se zde zajímavé případové
studie, rady a tipy a také informace o plánovaných odstávkách a updatech.
Occam’s Razor by Avinash Kaushik (www.kaushik.net/avinash) Avinash
Kaushik je přední světový guru webové analytiky. Tento charismaticky Ind se
podílí na vývoji Google Analytics a je autorem bestsellerů Web Analytics: An Hour a Day a Web
Analytics 2.0. Na svém blogu už po několik let publikuje nesmírně
zajímavé články o všem, co se točí kolem webové
analytiky, která se zvyšování konverzních schopností webu úzce
dotýká. Nenechte se zastrašit délkou jednotlivých příspěvků, po jejich
dočtení nebudete litovat. 20 bits (20bits.com) 20 bits.com píše Jesse Farmer.
Jesse je programátor z Kalifornie, který, jak sám tvrdí, je
posedlý daty. Na svém blogu publikuje zajímavé články
hlavně o A/B testování a sociálních sítích. Některé články jsou
poněkud techničtějšího rázu, ale rozhodně stojí za přečtení. Velmi
hezky např. vysvětluje statistiku
v pozadí A/B testování nebo problematiku
rychlosti a jistoty výsledků u A/B testování. Conversion Room
Blog (conversionroom.blogspot.com)
Conversion Room Blog je opět blogem společnosti Google, tentokrát zaměřený
obecně na zvyšování konverzí. Kromě článků
věnovaných práci s Google Website Optimizerem, tu pravidelně najdete
i rady, návody a novinky týkající se dalších Google nástrojů, zejména
Google AdWords a Google Analytics. Optimics Blog (www.optimics.cz/blog) Optimics je asi
první českou společností, která se zaměřuje primárně
na zvyšování obchodní výkonnosti webů a webovou analytiku. Tuto
společnost založili v roce 2009 náš bývalý kolega z H1.cz, Martin
Snížek, a organizátor Web Analytics Wednesday, Jiří Brázda. Na firemním blogu
Optimics najdete velmi dobré články, které se točí okolo zvyšování
konverzních schopností webu. Doporučujeme také povedenou případovou studii Kentico Software.
Sbírky případových studií zaměřených na A/B testování
Anne Holland’s Which Test Won? (whichtestwon.com) Web WhichTestWon, který
je dílem marketingové specialistky a vydavatelky Anne Holland, obsahuje
sbírku provedených A/B testů. Jak jsem již psal v úvodu
tohoto článku, u každého testu si můžete před prohlédnutím výsledků
tipnout vítěze. Určitě se leckdy zmýlíte a přesvědčíte se, že
zdánlivě lepší varianta (alespoň podle best-practices) nemusí
být ve skutečnosti tím nejlepším řešením. Bez testování to prostě
někdy nejde a ani sebelepší expert nemusí mít vždy pravdu. Kromě sbírky
A/B testů na webu najdete i velice dobrý slovník pojmů nebo rady, jak prosadit testování ve své firmě (PDF).
ABtests.com (www.abtests.com) Princip tohoto webu je
stejný jako v případě Anne Holland’s Which Test Won? Také zde
naleznete sbírku provedených A/B testů a můžete si tipnout vítěze testu.
Nenajdete zde ale žádný doplňkový materiál typu slovník pojmů nebo rady
a tipy. Případové studie se ale liší od sbírky Anne Holland, a proto také stojí za prohlédnutí.
To je z dnešní sbírky užitečných zdrojů vše. Našli jste v seznamu
weby, které také čtete? Nebo máte jiné favority? Jsme přesvědčeni, že
existuje nespočet dalších kvalitních zdrojů o zvyšování konverzních
schopností webu. Pokud o nějakém víte, podělte se o něj s námi
v diskusi!
Autor článku je Michal Pařízek.
Když se tak hezky ptáte, tak se podělím třeba o https://blog.performable.com
Díky moc za další dobrý zdroj! Přidávám si do Readeru ;)
Díky za vstup, spousta cenných zdrojů. Mohu jen potvrdit, že Occam’s Razor by Avinash Kaushik je velmi přínosný blog a druhou zmíněnou knihu jsem právě dočetl a myslím, že by ji měl přečíst každý, kdo to myslí s web analytics vážně (ne jen Google Analytics).