Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Nejčastější chyby, které nacházíme při revizi webové analytiky (3/3)

Přichází poslední díl minisérie o chybách v nastavení webové analytiky. Úvodní článek přiblížil téma této revize a nabídl shrnutí nejčastějších 8 chyb, které díky ní nacházíme. Detailnější vysvětlení první poloviny z nich jsme popsali hned v dalším díle

1 – Neměří se všechny stránky

2 – Měřící kód se na stránce spouští víckrát

3 – Nepřesné nastavení cílů

4 – Události a jejich vliv na Bounce Rate

 

Nyní pojďme téma dokončit.

5. E-commerce data

V případě e-shopů je nastavení analytiky komplexnější. Ohlídejte si, jestli se u jednotlivých produktů i u celkové objednávky odesílají správné informace (cena, ID atd.). Propisuje se cena jednotně bez DPH či s DPH? Odpovídá cena objednávky cenám všech objednaných produktů s ohledem na jejich množství? Sleduje se správně průchod jednotlivými kroky objednávkového procesu? Nedochází k duplicitnímu měření objednávek? To vše jsou riziková místa, kde se nezřídka vyskytují chyby.

Nejdůležitější pro e-shopy je právě měření objednávky. Měří se objednávka ve správný moment? A měří se vždy? Toto je velmi častý kámen úrazu. Uživatel mívá na výběr z více možností způsobů platby. Některé weby mají pro každý typ platby jinou verzi děkovací stránky, nebo se jen liší její tvar URL. V případě přesměrování na platební bránu se může stát, že zákazník provede platbu a stránku zavře dříve, než proběhne přesměrování zpět na web. Hodně webů nemá všechny tyto situace ošetřené, takže se nezaznamenávají všechny objednávky.

Někdy se nepodaří objednávku dokončit, ať už kvůli neúspěšné platbě, kvůli chybě na webu nebo z jiných důvodů. Takové situace je vhodné měřit do GA, ovšem ne jako transakce. Pozor tedy na to, zda nespouštíte e-commerce kód předčasně již při kliknutí na tlačítko “Dokončit objednávku”, nebo dokonce na stránce s oznámením, že objednávku se nepodařilo dokončit.

Existuje celá řada dalších situací souvisejících s měřením objednávek. Cílem je odeslat do GA transakci pokaždé, když reálně dojde k úspěšnému dokončení objednávky. Bohužel mnoho webů právě tuto klíčovou oblast nemá plně pod kontrolou.

6. Přepisování skutečného zdroje návštěvy

V určitých případech se může stát, že zdroj návštěvy se přepíše a v GA vidíte zkreslená data. Nemůžete pak správně vyhodnotit, který zdroj přivedl nejvíce konverzí, který kanál si zaslouží optimalizaci a kam se naopak nevyplatí dále investovat. 

K přepsání zdroje návštěvy dochází nejčastěji v následujících případech:

  • Není vyloučena platební brána u e-shopu.

  • Během návštěvy se uživatel přihlásil či registroval prostřednictvím jiné domény.

  • Během návštěvy uživatel přecházel mezi různými doménami a subdoménami vašich webů.

  • Nejsou správně otagované kampaně a e-maily pomocí UTM parametrů.

  • Používají se UTM parametry pro měření interních odkazů v rámci webu.

Platební brány

Uveďme si typickou situaci. Na e-shopu je možné platit online kartou. Při dokončení objednávky je tedy uživatel přesměrován na platební bránu. Provede platbu a je přesměrován zpět na web e-shopu, kde se mu zobrazí děkovací stránka a do GA se odešle informace o úspěšně dokončené objednávce. Poslední zdroj návštěvy je platební brána. Do GA se tedy zapíše návštěva z platební brány a k ní se přiřadí konverze. 

Jak tedy zjistíte, odkud návštěvník přišel na web předtím, než byl přesměrován na platební bránu? Vždy vylučte domény platebních bran z odkazujících zdrojů. Potom GA budou přesměrování na platební bránu ignorovat, budou si “pamatovat” původní zdroj návštěvy a k němu správně přiřadí konverzi.

TIP: Podívejte se v GA v přehledu “Zdroj / médium”, ke kterým zdrojům je připsáno nejvíce transakcí. Zkontrolujte si, zda se mezi nimi neobjevují platební brány.
 

 

Zdroj / Médium v Google Analytics

 

 

Mezi nejčastěji používané platební brány patří například:

  • Comgate

  • ČSOB

  • GoPay

  • ThePay

  • Pays

  • PayU

  • CardPay

  • GP Webpay

  • PayPal

 

Sami můžete snadno vyloučit konkrétní platební bránu, kterou na svém webu používáte. V GA ve Správci na úrovni Služby rozbalíte “Údaje o měření” a otevřete “Seznam vyloučených odkazujících zdrojů”.

 

Seznam vyloučených odkazujících zdrojů

 

Následně můžete přidat na seznam domény vámi využívaných platebních bran.

 

Seznam domén vámi využívaných platebních bran

 

Přihlášení přes jinou doménu

Na mnoha webech si uživatel může vytvořit svůj účet. Registraci a následné přihlašování však v případě některých webů provádí na jiné doméně. Může se jednat o samostatnou stránku zákaznického centra, přihlašování přes Facebook apod. Na to si dejte pozor. Pokud web využívá takovýto způsob přihlašování uživatelů, pohlídejte si, aby se nepřepisoval původní zdroj návštěvy.

Propojení více domén

Není nic neobvyklého, že firmy mají více webů se samostatnými doménami, které na sebe navzájem odkazují. Pod jednou značkou takto může spolupracovat blog, e-shop, zákaznické centrum atd. Abyste zachovali původní zdroj návštěvy uživatele, doporučujeme nastavit tzv. propojení domén.

UTM parametry

Další velmi častý příklad zkreslení zdroje návštěv nastává ve chvíli, kdy se nevyužívají správně UTM parametry. Posíláte uživatelům newsletter, registrační e-maily nebo zprávy o potvrzení objednávky? Vždy přidejte UTM parametry, podle kterých GA zařadí návštěvy z těchto e-mailů do správného kanálu. Pokud tak neučiníte, automaticky se prokliky z e-mailů propíší jako Direct (přímá návštěvnost) nebo Referral (odkazující zdroje obecně). Nebudete je pak moci odlišit například od e-mailů, které si lidé poslali mezi sebou a odkázali na váš web přirozenou cestou. 

 

TIP: Příkladem jednoduchého generátoru UTM parametrů, který můžete využít, je např. https://ga-dev-tools.appspot.com/…url-builder/.
 

Dávejte také pozor na to, abyste nepoužívali UTM parametry pro interní odkazy v rámci webu. Uměle tím navýšíte návštěvnost a Bounce rate původního zdroje, a zároveň “ztratíte” informace o původním zdroji.

Jestli chcete sledovat prokliky na interní propagaci (například bannery na vašem webu odkazující na produkty či věrnostní program), odkazy v textu, tlačítka atd., využijte jiné možnosti:

  • Pokročilý elektronický obchod (Enhanced Ecommerce) nabízí možnost měření zobrazení banneru a prokliku na něj.

  • Události lze využít pro měření všech zmiňovaných typů interních odkazů.

  • Vlastní parametry v URL (např. ITM) jsou použitelnou alternativou pro UTM parametry, které nepřepisují zdroj návštěvy.

7. Filtry v GA

Mnohdy se stává, že klient nemá v GA nastaveny filtry pro sledování návštěvnosti. Důsledkem pak mohou být zkreslená data způsobená testováním ze strany zaměstnanců, spolupracujících agentur nebo developerů. Je tedy vhodné vyloučit z měření IP adresy všech zmiňovaných stran. 

Tyto filtry nelze aplikovat zpětně na data, která již v GA jsou. Jakmile filtrem vyloučíte měření určitého typu dat (například interní návštěvnost), tak od té chvíle se odfiltrovaná data vůbec do GA nezaznamenají. Co když ale časem zjistíte, že byste je  přeci jen potřebovali znát? Taková situace může nastat velmi snadno –  potřebujete si ověřit správnost měření, chcete vidět výsledky testování, nebo dokonce zjistíte, že některý z filtrů nebyl nastaven správně. 

Přesně z těchto důvodů je důležité mít vedle optimalizovaného výběru dat (GA view) ještě druhý záložní výběr dat, který nebude obsahovat žádné filtry. Tam se budou měřit úplně všechna data. Pro účely testování se často vytváří navíc ještě další výběr dat, který naopak měří pouze testovací návštěvy.

 

TIP: Nejen interní návštěvnost zkresluje data, ale také návštěvnost tzv. robotů. Patří mezi ně boti vyhledávačů a různí
spamboti.

 

Ty, které má Google na svém seznamu známých botů, vyloučíte z měření snadno “na jedno klliknutí”. Ve správci GA
v Nastavení výběru dat stačí zaškrtnout “Filtrování robotů”.

 

Filtrování robotů

 

Může se ovšem stát, že váš web navštíví boti, kteří nejsou na tomto seznamu. V takovém případě  přidejte vlastní filtr
pro jejich vyloučení. Existuje více způsobů řešení. Jedním z nich je vyloučení návštěvnosti podle zdroje. 

 

Níže máte od nás z H1.cz jako dárek hotové regulární výrazy, které používáme u našich klientů. Stačí je použít do filtrů
v GA, abyste zamezili měření nejčastějších spam botů.

 

Následující dva filtry vycházejí z https://carloseo.com/…lytics-spam/ a náš kolega Marek Herel je upravil a doplnil.

 

Spam boti:
offer|free\-|share\-|buy|cheap|go­oglsucks|benz|sl500|hul­fington|button­s|darodar|pis­tonheads|blac­khat|backlink|we­brank|bestseo|sur­ferseo|seotool­z|phd|crawler|a­nonymous|\d{3}­.*forum|porn|web­master|flipbo­ard|fl\.ru|mbca|ga­me|^sex|xvideo


Crawler boti:

semalt|rankso­nic|timer4web|an­ticrawler|ahref­s|uptime(robot|bot|chec­k|\-|\.com)|foxwe­ber|:8888|xtraf­fic\.plus|(chris­topherblog|tam­myblog|billyblog)\­.online|traffic4fre­e|bottraffic|e­asy-website\-traffic|bot4fre­e|trafficbot|traf­ficbot\.life|bot-traffic\.icu

 

Filter information

 

 

Kompletní a denně aktualizovaný seznam najdete na https://github.com/…er-spam-list

 

8. Objem dat

U webů s velkou návštěvností hlídejte objem dat odesílaných do GA. V případě neplacené verze Google Analytics pro webové stránky je limit 10 milionů hitů měsíčně. Hitem je zde myšleno jak zobrazení stránky, tak i jakákoliv sledovaná interakce uživatele, jako například kliknutí na tlačítko, scrollování, zobrazení produktu atd. 

Při dosažení limitu již není zaručeno, že se do GA zaznamenají všechna data. V takovém případě hrozí, že se nezměří každá návštěva, každá objednávka apod. Data jsou pak zkreslená a nelze na jejich základě dělat správná rozhodnutí.

Řešení pro tyto situace jsou individuální. Někdy spolu s klientem zjistíme, že události, které se odesílají do GA v obrovském množství, nejsou pro klienta důležité. Typicky se jedná o sledování scrollingu na celém webu. Domluvíme se tedy například, že příslušnou událost vypneme, nebo že budeme měřit scrolling pouze na určitých stránkách. Pro některé weby je naopak nejlepší přejít na placenou verzi Google Analytics, tzv. GA 360, nebo zvážit novou verzi Google Analytics, tzv. GA4.

Revize webové analytiky

V našem  seznamu jsme ukázali  příklady nejčastějších chyb, kvůli kterým jsou naměřená data zbytečně zkreslená, aniž by o tom majitelé webů věděli. Správná rozhodnutí uděláte pouze na základě relevantních dat. Proto si dejte záležet s nastavením analytiky a věnujte se i průběžným kontrolám měření.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.