Přichází poslední díl minisérie o chybách
v nastavení webové analytiky. Úvodní článek přiblížil téma
této revize a nabídl shrnutí nejčastějších 8 chyb, které díky ní
nacházíme. Detailnější vysvětlení první poloviny z nich jsme popsali
hned v dalším díle:
1 – Neměří se všechny stránky
2 – Měřící kód se na stránce spouští
víckrát
3 – Nepřesné nastavení cílů
4 – Události a jejich vliv na Bounce Rate
Nyní pojďme téma dokončit.
5. E-commerce
data
V případě e-shopů je nastavení analytiky
komplexnější. Ohlídejte si, jestli se u jednotlivých produktů
i u celkové objednávky odesílají správné informace (cena, ID atd.).
Propisuje se cena jednotně bez DPH či s DPH?
Odpovídá cena objednávky cenám všech objednaných produktů s ohledem na
jejich množství? Sleduje se správně průchod jednotlivými
kroky objednávkového procesu? Nedochází k duplicitnímu
měření objednávek? To vše jsou riziková místa, kde se nezřídka
vyskytují chyby.
Nejdůležitější pro e-shopy je právě měření
objednávky. Měří se objednávka ve správný moment? A měří se
vždy? Toto je velmi častý kámen úrazu. Uživatel mívá na výběr z více
možností způsobů platby. Některé weby mají pro každý typ platby jinou
verzi děkovací stránky, nebo se jen liší její tvar URL. V případě
přesměrování na platební bránu se může stát, že zákazník provede
platbu a stránku zavře dříve, než proběhne přesměrování zpět na web.
Hodně webů nemá všechny tyto situace ošetřené, takže se
nezaznamenávají všechny objednávky.
Někdy se nepodaří objednávku dokončit, ať už kvůli neúspěšné
platbě, kvůli chybě na webu nebo z jiných důvodů. Takové situace je
vhodné měřit do GA, ovšem ne jako transakce. Pozor tedy na to, zda
nespouštíte e-commerce kód předčasně již při kliknutí na tlačítko
“Dokončit objednávku”, nebo dokonce na stránce s oznámením,
že objednávku se nepodařilo dokončit.
Existuje celá řada dalších situací souvisejících s měřením
objednávek. Cílem je odeslat do GA transakci pokaždé, když reálně
dojde k úspěšnému dokončení objednávky. Bohužel mnoho webů
právě tuto klíčovou oblast nemá plně pod kontrolou.
6. Přepisování
skutečného zdroje návštěvy
V určitých případech se může stát, že zdroj
návštěvy se přepíše a v GA vidíte zkreslená data. Nemůžete pak
správně vyhodnotit, který zdroj přivedl nejvíce konverzí, který kanál si
zaslouží optimalizaci a kam se naopak nevyplatí dále
investovat.
K přepsání zdroje návštěvy dochází
nejčastěji v následujících případech:
-
Není vyloučena platební brána u e-shopu.
-
Během návštěvy se uživatel přihlásil či registroval
prostřednictvím jiné domény.
-
Během návštěvy uživatel přecházel mezi různými
doménami a subdoménami vašich webů.
-
Nejsou správně otagované kampaně a e-maily pomocí UTM
parametrů.
-
Používají se UTM parametry pro měření interních
odkazů v rámci webu.
Platební brány
Uveďme si typickou situaci. Na e-shopu je možné platit
online kartou. Při dokončení objednávky je tedy uživatel přesměrován na
platební bránu. Provede platbu a je přesměrován zpět na web e-shopu, kde
se mu zobrazí děkovací stránka a do GA se odešle informace o úspěšně
dokončené objednávce. Poslední zdroj návštěvy je
platební brána. Do GA se tedy zapíše návštěva
z platební brány a k ní se přiřadí konverze.
Jak tedy zjistíte, odkud návštěvník přišel na web předtím,
než byl přesměrován na platební bránu? Vždy vylučte domény
platebních bran z odkazujících zdrojů. Potom GA budou přesměrování na
platební bránu ignorovat, budou si “pamatovat” původní zdroj návštěvy
a k němu správně přiřadí konverzi.
TIP: Podívejte se v GA v přehledu “Zdroj / médium”, ke kterým
zdrojům je připsáno nejvíce transakcí. Zkontrolujte si, zda se mezi nimi
neobjevují platební brány.

Mezi nejčastěji používané platební brány patří například:
-
Comgate
-
ČSOB
-
GoPay
-
ThePay
-
Pays
-
PayU
-
CardPay
-
GP Webpay
-
PayPal
Sami můžete snadno vyloučit konkrétní platební bránu, kterou na svém
webu používáte. V GA ve Správci na úrovni Služby rozbalíte “Údaje
o měření” a otevřete “Seznam vyloučených odkazujících
zdrojů”.

Následně můžete přidat na seznam domény vámi využívaných
platebních bran.

|
Přihlášení přes jinou
doménu
Na mnoha webech si uživatel může vytvořit svůj účet.
Registraci a následné přihlašování však v případě některých webů
provádí na jiné doméně. Může se jednat o samostatnou stránku
zákaznického centra, přihlašování přes Facebook apod. Na to si dejte
pozor. Pokud web využívá takovýto způsob přihlašování uživatelů,
pohlídejte si, aby se nepřepisoval původní zdroj
návštěvy.
Propojení více domén
Není nic neobvyklého, že firmy mají více webů se
samostatnými doménami, které na sebe navzájem odkazují. Pod
jednou značkou takto může spolupracovat blog, e-shop,
zákaznické centrum atd. Abyste zachovali původní zdroj
návštěvy uživatele, doporučujeme nastavit tzv.
propojení domén.
UTM parametry
Další velmi častý příklad zkreslení zdroje návštěv
nastává ve chvíli, kdy se nevyužívají správně UTM
parametry. Posíláte uživatelům newsletter, registrační
e-maily nebo zprávy o potvrzení objednávky? Vždy
přidejte UTM parametry, podle kterých GA zařadí
návštěvy z těchto e-mailů do správného kanálu.
Pokud tak neučiníte, automaticky se prokliky z e-mailů propíší jako
Direct (přímá návštěvnost) nebo Referral (odkazující zdroje obecně).
Nebudete je pak moci odlišit například od e-mailů, které si lidé poslali
mezi sebou a odkázali na váš web přirozenou cestou.
Dávejte také pozor na to, abyste nepoužívali UTM
parametry pro interní odkazy v rámci webu. Uměle tím navýšíte
návštěvnost a Bounce rate původního zdroje, a zároveň “ztratíte”
informace o původním zdroji.
Jestli chcete sledovat prokliky na interní propagaci
(například bannery na vašem webu odkazující na produkty či věrnostní
program), odkazy v textu, tlačítka atd., využijte jiné možnosti:
-
Pokročilý elektronický obchod (Enhanced
Ecommerce) nabízí možnost měření zobrazení banneru a
prokliku na něj.
-
Události lze využít pro měření všech
zmiňovaných typů interních odkazů.
-
Vlastní parametry v URL (např. ITM) jsou
použitelnou alternativou pro UTM parametry, které nepřepisují zdroj
návštěvy.
7. Filtry v GA
Mnohdy se stává, že klient nemá v GA
nastaveny filtry pro sledování návštěvnosti. Důsledkem pak
mohou být zkreslená data způsobená testováním ze strany zaměstnanců,
spolupracujících agentur nebo developerů. Je tedy vhodné
vyloučit z měření IP adresy všech zmiňovaných
stran.
Tyto filtry nelze aplikovat zpětně na data, která již v GA jsou. Jakmile
filtrem vyloučíte měření určitého typu dat (například interní
návštěvnost), tak od té chvíle se odfiltrovaná data vůbec do GA
nezaznamenají. Co když ale časem zjistíte, že byste je přeci jen
potřebovali znát? Taková situace může nastat velmi snadno –
potřebujete si ověřit správnost měření, chcete vidět výsledky
testování, nebo dokonce zjistíte, že některý z filtrů nebyl nastaven
správně.
Přesně z těchto důvodů je důležité mít vedle optimalizovaného
výběru dat (GA view) ještě druhý záložní výběr dat, který
nebude obsahovat žádné filtry. Tam se budou měřit úplně všechna
data. Pro účely testování se často vytváří navíc ještě další
výběr dat, který naopak měří pouze testovací návštěvy.
TIP: Nejen interní návštěvnost zkresluje data, ale také návštěvnost
tzv. robotů. Patří mezi ně boti vyhledávačů a různí
spamboti.
Ty, které má Google na svém seznamu známých botů, vyloučíte
z měření snadno “na jedno klliknutí”. Ve správci GA
v Nastavení výběru dat stačí zaškrtnout “Filtrování
robotů”.

Může se ovšem stát, že váš web navštíví boti, kteří
nejsou na tomto seznamu. V takovém případě přidejte vlastní filtr
pro jejich vyloučení. Existuje více způsobů řešení. Jedním z nich je
vyloučení návštěvnosti podle zdroje.
Níže máte od nás z H1.cz jako dárek hotové regulární výrazy, které
používáme u našich klientů. Stačí je použít do filtrů
v GA, abyste zamezili měření nejčastějších spam botů.
Následující dva filtry vycházejí z https://carloseo.com/…lytics-spam/ a náš kolega Marek
Herel je upravil a doplnil.
Spam boti:
offer|free\-|share\-|buy|cheap|googlsucks|benz|sl500|hulfington|buttons|darodar|pistonheads|blackhat|backlink|webrank|bestseo|surferseo|seotoolz|phd|crawler|anonymous|\d{3}.*forum|porn|webmaster|flipboard|fl\.ru|mbca|game|^sex|xvideo
Crawler boti:
semalt|ranksonic|timer4web|anticrawler|ahrefs|uptime(robot|bot|check|\-|\.com)|foxweber|:8888|xtraffic\.plus|(christopherblog|tammyblog|billyblog)\.online|traffic4free|bottraffic|easy-website\-traffic|bot4free|trafficbot|trafficbot\.life|bot-traffic\.icu

Kompletní a denně aktualizovaný seznam najdete na https://github.com/…er-spam-list
|
8. Objem dat
U webů s velkou návštěvností hlídejte objem dat
odesílaných do GA. V případě neplacené verze Google
Analytics pro webové stránky je limit 10 milionů hitů
měsíčně. Hitem je zde myšleno jak zobrazení
stránky, tak i jakákoliv sledovaná interakce uživatele, jako například
kliknutí na tlačítko, scrollování, zobrazení
produktu atd.
Při dosažení limitu již není zaručeno, že se do GA zaznamenají
všechna data. V takovém případě hrozí, že se nezměří každá
návštěva, každá objednávka apod. Data jsou pak zkreslená a nelze
na jejich základě dělat správná rozhodnutí.
Řešení pro tyto situace jsou individuální. Někdy spolu s klientem
zjistíme, že události, které se odesílají do GA v obrovském množství,
nejsou pro klienta důležité. Typicky se jedná o sledování scrollingu na
celém webu. Domluvíme se tedy například, že příslušnou událost
vypneme, nebo že budeme měřit scrolling pouze na určitých
stránkách. Pro některé weby je naopak nejlepší přejít na
placenou verzi Google Analytics, tzv. GA 360, nebo zvážit novou verzi
Google Analytics, tzv. GA4.
Revize webové analytiky
V našem seznamu jsme ukázali příklady
nejčastějších chyb, kvůli kterým jsou naměřená data
zbytečně zkreslená, aniž by o tom majitelé webů věděli.
Správná rozhodnutí uděláte pouze na základě relevantních dat. Proto si
dejte záležet s nastavením analytiky a věnujte se
i průběžným kontrolám měření.