Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Nejčastější chyby, které nacházíme při revizi webové analytiky (2/3)

1. díle jsme na úvod nastínili, proč je důležité věnovat se revizi webové analytiky. Vybrali jsme pro vás 8 nejčastějších chyb, se kterými se setkáváme na webech našich klientů. Na první čtyři se nyní podíváme detailněji.

1. Neměří se všechny stránky

Na některých webech se nespouští správně na všech stránkách měřící kódy GA či různé remarketingové a konverzní kódy (Ads, Sklik, Facebook atd.). Ne vždy je to způsobené chybně vloženým kódem. Můžete postupovat přesně podle návodu, a přesto některé důležité části webu nejsou sledovány a naměřená data je vůbec nezahrnují.

Typickou situací jsou weby s dynamicky načítaným obsahem. Jedná se o případy, kdy se nenačítá celá nová stránka, ale mění se pouze její část. Dalšími příklady jsou tzv. modální okna nebo záložky. 

Podle konkrétní situace se využívá většinou jedno z následujících řešení:

  • měření tzv. virtuální stránky,

  • událost.

 Tomuto tématu se detailně věnuje samostatný článek: Dynamické weby a zkreslená návštěvnost webu. Měříte zobrazení stránek správně?

TIP: Data, data a zase data. Bez relevantních dat ale těžko uděláte správné obchodní rozhodnutí. Z našich školeních analytiky budete odcházet s jasnou představou, jak správně a efektivně nastavit Google Analytics nebo jak data vizualizovat v Google Data Studiu.


2. Měřící kód se na stránce spouští víckrát

Opačný problém představuje duplicita měřícího kódu. Důsledkem jsou zkreslená, a tím pádem nepoužitelná data, protože problém má vliv na většinu základních metrik v GA.

Nejčastější příčiny:

  • Stejný GA kód je umístěn ve zdrojovém kódu i v GTM

    K tomu může dojít například, když původně byly měřící kódy implementovány přímo do zdrojového kódu webu, ale později se přešlo na GTM. Při takovém přechodu je velmi důležité všechny kódy, které se budou spouštět přes GTM, odstranit ze zdrojového kódu webu.

  • Chybné využívání virtuálních URL

    Představte si situaci, kdy se hned po načtení stránky zobrazí modální okno. Pokud je toto okno měřeno také jako zobrazení stránky, tak to z pohledu GA vypadá, jako kdyby uživatel přešel z první stránky na druhou, přestože  ve skutečnosti žádnou akci neprovedl. Pokud takový uživatel okamžitě web opustil, měl by být správně započítán do metriky míra okamžitého opuštění. V popsané situaci tomu tak ovšem není a zkreslené jsou i další metriky související se zobrazováním stránek.

 

TIP:

 

Využijte doplňky v prohlížeči Google Chrome, abyste si sami snadno ověřili spouštění základních měřících kódů. Pomohou vám odhalit, jestli se některý implementovaný kód nespouští, nebo se naopak spouští duplikovaně.

 

Tag Assistant Legacy (by Google) zobrazí přehled Google kódů spouštěných na webu včetně informace, zda se spouští v pořádku.

 

Tag Assistant Legacy

 

 

Facebook Pixel Helper pomáhá kontrolovat spouštění kódů odesílající data v rámci Facebook pixelu.
 

 

Facebook Pixel Helper

 

 

Weboví analytici a správci webů pak využívají detailnější nástroje, jako třeba WASP.in­spector: Analytics Solution Profiler.

 

3. Nepřesně nastavené cíle

Měříte počet dokončených objednávek nebo počet vyplněných formulářů? Víte, co přesně se pod tímto číslem nachází?

Při kontrole jednotlivých cílů se často setkáváme s tím, že se cíl nezapočítá vždy, nebo se naopak měří i v místech, kde se měřit nemá. Níže uvádíme dva příklady typických situací.

Skutečné odeslání formuláře vs. kliknutí na tlačítko

Když uživatel klikne na tlačítko Odeslat, ještě to nemusí nutně znamenat, že skutečně došlo k úspěšnému odeslání formuláře. V případě, že uživatel nevyplnil správně všechna povinná pole, nebo že došlo k nějaké jiné chybě, formulář se reálně neodešle. Při vyhodnocování dat v GA zjistěte, zda cíl sleduje pouze úspěšně odeslané formuláře, nebo se pod ním skrývají i neúspěšné pokusy o odeslání.

Zobrazení děkovací stránky

Cíl se může měřit na základě tvaru URL stránky s potvrzením o úspěšném odeslání formuláře či objednávky. Vždy zkontrolujte, zda podmínku, kterou jste nastavili pro sledování cíle, nesplňují náhodou i jiné stránky na webu. 

Obzvláště, pokud vaše firma působí v B2B segmentu a pracuje hlavně na získávání poptávek a leadů, je nezbytně nutné formuláře správně nastavit. Pokud chcete sledovat v daném cíli pouze odeslání kontaktního formuláře, ověřte, že URL této děkovací stránky se liší od stránek s potvrzením o úspěšné registraci uživatele, přihlášení do newsletteru atd., ale také od stránek s informací, že došlo k chybě a formulář nebyl odeslán. Jinak hrozí, že se do cíle započítají i tyto nechtěné stránky, aniž byste o tom věděli, a data nebudou dávat smysl.

4. Události a jejich vliv na Bounce Rate

Při nastavování událostí si dejte pozor na to, zda je chcete považovat za interakci nebo ne. To má totiž následně vliv na Bounce Rate (BR), který se zobrazuje jako metrika v GA. Bounce Rate (česky míra okamžitého opuštění) ukazuje, v kolika procentech návštěv uživatel opustil web ihned po zobrazení první stránky, aniž by tam cokoliv udělal. Jednoduše nám dává informaci o tom, jak často se stává, že návštěvník nenajde na webu, co očekával, web ho nezaujal nebo se tam dostal omylem, a proto okamžitě odešel. 

Pokud uživatel přešel na druhou stránku webu, znamená to, že vykonal interakci, a tudíž není zahrnutý do BR. Existují také typy stránek, na které uživatel přijde, najde, co potřeboval, a tak zase odejde. Typicky se jedná o stránky s kontaktem na firmu, s otevírací dobou obchodu nebo třeba články na blogu.

Při nastavování měření jakékoliv události, je důležité se zamyslet nad tím, jestli má mít vliv na BR, nebo ne.

Příklady událostí, které chceme počítat jako interakci:

  • Kliknutí na tlačítko

  • Spuštění videa

  • Vyplnění formuláře


Příklady událostí, které většinou nepovažujeme za interakci (s výjimkou specifických situací):

  • Scrollování na stránce

  • Časovač (Timer) – měření času stráveného na stránce pomocí události

  • Automatické přehrávání videa

  • Automatické zobrazení modálního okna

Toto jsou nejčastější situace, kdy mají klienti špatně nastavené události z hlediska měření interakcí (parametr nonInteraction). 

Například scrollování se může na první pohled zdát jako interakce, kterou chceme započítat a snížit tak BR. Myslete však na to, že každá stránka je jinak dlouhá a na různých velikostech displejů se zobrazí jinak velká část stránky. U větších monitorů se stává, že se rovnou zobrazí celá stránka. Zamyslete se také nad chováním uživatelů. Lidé často velmi rychle proscrollují stránku, aby zjistili, zda je pro ně zajímavá, a poté odejdou.

Timer si také zaslouží podrobnější vysvětlení. GA měří čas strávený na stránce tak, že počítají rozdíl mezi načtením jedné stránky a načtením následující stránky webu. Z toho vyplývá, že poslední stránka návštěvy není do této základní metriky započtena. Existují různé cesty, jak měřit čas na stránce nehledě na to, zda byla poslední. 

Jako nejjednodušší se jeví tzv. Timer, který odesílá do GA informaci o tom, kolik vteřin uplynulo od načtení stránky. A to v intervalech, které si předem nastavíte, např. 10 s, 30 s, 60 s. Nevýhodou je, že při takto jednoduchém nastavení časovač běží i v případě, že si uživatel otevřel stránku ve vedlejším okně, ale reálně se na ni nedívá. Jinými slovy, časovač běží na načtené stránce, i když není v aktivním okně

Obě zmíněné události jsou velmi častým úskalím. Mnoho firem je na svých webech měří, aniž by měly plně pod kontrolou jejich dopad na data v GA. Pokud se události spouští na všech stránkách webu, odesílá se do GA obrovský objem dat, který pak může narazit na limity (10 mil. hitů za měsíc). Nevhodně nastavený parametr nonInteraction zase zkreslí metriku BR. Proto je důležité s těmito událostmi pracovat velmi opatrně a pokud možno konzultovat jejich nastavení se specialistou, který dokáže vybrat nejlepší řešení pro konkrétní situaci a konkrétní web. 


V příštím díle se můžete těšit na druhou várku popisu chyb:

5 – E-commerce data 
6 – Přepisování skutečného zdroje návštěvy
7 – Filtry v GA
8 – Objem dat

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.