Pro každé dobré rozhodnutí potřebujete získat
relevantní data. Totéž platí i v online marketingu, kde máte pro
získávání dat velmi silný nástroj v podobě analytické platformy Google
Analytics (GA).
Stejně jako všechny ostatní nástroje, musíte i GA především dobře
nastavit. Jedině tak získáte pravdivé informace o chování uživatelů na
vašem webu. Díky tomu pak můžete svá rozhodnutí opřít
o správná data.
Ať už tedy data z GA využíváte vy osobně, nebo začínáte spolupráci
s agenturou, vždy si položte otázku: Jsem si jistý/á, že data, na
která se dívám ve svých Google Analytics, jsou správná?
S revizí webové analytiky máme bohaté zkušenosti, a proto jsme pro vás
připravili přehled nejčastějších chyb, se kterými se u našich klientů
setkáváme.
Hlavní příčinou chyb v měření je skutečnost, že se účty
GA v rámci firmy předávají z jedné osoby na druhou bez řádné
dokumentace a předávek. Často je měření nastaveno jen
v úvodním laickém nadšení na základní úrovni. K tomu se přidávají
nekoordinované zásahy ze strany developera jak do webu, tak do Google Tag
Manageru (GTM). Kvůli tomu pak dochází k nesrovnalostem v měřených
datech.
Nechte si udělat revizi měření v GA
Při větších organizačních změnách ve firmě, nebo
zahájení spolupráce s novými dodavateli v rámci online marketingových
aktivit, proveďte revizi měření.
U nás v Hájedničce kontrolujeme nastavení na začátku každé
spolupráce, protože GA pro nás bývá jedním z hlavních zdrojů
dat a potřebujeme mít jistotu, že se díváme na správná čísla.
Někdy postačí rychlá kontrola, která ukáže, že se v základních
parametrech měří údaje z webu správně. Bohužel toto bývá spíše
výjimkou a často musíme přistoupit k podrobnější analýze
chyb.
Když se v Hájedničce pustíme do komplexní revize GA a GTM, zkontrolujeme nastavení a ručně
otestujeme implementované měření. Výstup naší revize obsahuje přehled
chyb. Zkušený developer si pak většinou poradí s nápravoul i bez
naší další součinnosti. Nicméně jsme připraveni podat pomocnou ruku
i s podrobným návodem, jak chyby opravit.
Revize jako mapa nastaveného měření v GA
Velkou přidanou hodnotou revize, kterou pro vás můžeme
zpracovat, je kompletní zmapování nastavení měření. V rámci naší
kontroly vytvoříme přehled základních i individuálních úprav
v nastavení. Vše pak zdokumentujeme ve formě print screenů přímo
z rozhraní Google Analytics, takže budete mít jasno v tom, co přesně se
na webu měří a kde tyto údaje najdete.
Přehled nejčastějších chyb, se kterými se setkáváme
v rámci revize
V našem analytickém oddělení jsme již provedli
revizí bezpočet. Vybrali jsme pro vás nejčastější chyby, které
v účtech našich klientů nacházíme:
-
Neměří se všechny stránky → To
znamená, že nedoměřujete správně návštěvnost na webu.
-
Měřící kód se na stránce spouští
víckrát → Díváte se na zkreslená a
nadhodnocená data.
-
Nepřesné nastavení cílů → Chybně
měříte odeslané formuláře.
-
Události a jejich vliv na Bounce Rate →
Nevhodně nastavené události dokážou zkreslit měření míry okamžitého
opuštění webu a přehlédnete pak problém na webu.
-
E-commerce data → Špatné nastavení
platební brány, průchodu košíkem a načasování spuštění měřícího
kódu může způsobit duplikace, nadhodnocení, nebo blokovat doměření
zdroje návštěvnosti.
-
Přepisování skutečného zdroje
návštěvy → Při vyhodnocování efektivity vašich online
aktivit potřebujete znát zdroje návštěv. Stále se ale setkáváme
s amatérskou implementací analytiky, která přepíše původní zdroj a
připraví vás tak o důležité informace.
-
Filtry v GA → Máte ohromující
návštěvnost a jste spokojeni díky zkreslení způsobenému roboty, nebo
intenzivním využíváním vašeho webu vlastními zaměstnanci.
-
Objem dat → Máte tak vysokou návštěvnost a
tolik událostí, až jste dosáhli limitu objemu dat a
přestáváte měřit.
Podívejte se, jestli se
vás některá z těchto chyb netýká také a příště si jednotlivé
nejčastější chyby projdeme podrobněji.
Na jednotlivé nejčastější chyby se podíváme
podrobněji v samostatných článcích:
Spoluautorkou tohoto
článku je Andrea Krejčí, Client Service Director H1.cz