Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Nebojte se Google Analytics 4

Nenecháme vás v novém prostředí zabloudit

Jste zvyklí dívat se do reportů v Universal Analytics (UA) a děsí vás, co si počnete, až budete nuceni plně přejít na novou verzi Google Analytics zvanou GA4? Zkuste se postupně zorientovat v jejím rozhraní už teď. Rádi vás provedeme uživatelským rozhraním nových GA, vysvětlíme, kde najdete informace, které vás zajímají, a ukážeme na praktických příkladech, jak si sestavovat přehledy dat na míru přesně vašim potřebám.

Na první pohled vás může zarazit odlišná struktura reportů. Základní přehledy dat jsou navíc oproti UA zjednodušené, takže v nich na první pohled nenajdete některé statistiky, na které jste byli dosud zvyklí. Dobrou zprávou však je, že jsou naopak rozšířené možnosti vytváření vlastní reportů a analýz. Google navíc s vývojem GA4 nekončí a dál aktivně vylepšuje a rozšiřuje funkce.

A my jsme pro vás připravili školení GA4, kde vám pomůžeme osvojit si nový přístup k analýzám. Jakmile pochopíte, co znamená tzv. „event based“ analytika, kterou GA4 používají, a jak se liší od dosavadní „session based“ analytiky v UA, začnou vám nové reporty dávat smysl!

Pojďme si to vyzkoušet

Abyste si vše už teď vyzkoušeli „nanečisto“, můžete využít demo GA účet. Jak? Stačí se v prohlížeči přihlásit do Google účtu a postupovat dle instrukcí v nápovědě Google: Ukázkový účet. Jakmile se přihlásíte do GA, vyberte službu (GA property) s názvem GA4 – Google Merchandise Store

 GA4 - Google Merchandise Store

V tomto GA účtu se nemusíte bát, že něco zkazíte. Můžete tedy experimentovat dle libosti. I následující ukázka analýzy vznikla v tomto demo účtu. Pokud tedy budete postupovat podle našich kroků a nastavíte stejné časové období, uvidíte stejné výsledky jako na obrázcích.

Co třeba takové funnely 

Chybí vám v GA4 klasický funnel znázorňující průchod košíkem na e-shopu? Nebo jste zvyklí v cílech nastavit jednotlivé kroky trychtýře na základě URL zobrazených stránek? V GA4 je budete hledat marně. Nicméně nezoufejte. Fun­nely, jedna z oblíbených vizualizací dat, totiž nabízí v GA4 mnohem více možností než dřív. Pojďme si tedy vytvořit vlastní funnel.

V rozhraní GA4, v levém menu klikněte na „Explore“ a vyberte „Funnel exploration“. 

Funnel exploration


Nastavení funnelu

Když nastavíte časové období na prosinec 2021, uvidíte to samé, co je na obrázku níže. Od Google zde máte už připravenou ukázku funnelu, ze které můžete vycházet a upravovat si ji.

Nastavení funnelu

Okno je rozdělené na 3 části. Zleva první část s názvem „Variables“ tvoří nabídku proměnných (dimenzí, metrik, segmentů), kterou si připravujete k použití pro aktuální analýzu.

V prostřední části „Tab Settings“ si nastavujete, co přesně chcete v analýze zobrazit. Využíváte k tomu nabídku „Variables“ tak, že z ní přetahujete jednotlivé dimenze, metriky a segmenty do prostředního okna. 

V pravé největší části se zobrazuje výstup vašeho nastavení, tedy výsledná analýza. Odpovídá vašemu nastavení, které jste provedli v „Tab Settings“.

Ve sloupci „Tab Settings“ najdete zhruba uprostřed část STEPS, tedy definici jednotlivých kroků trychtýře. Klikněte na tužku, abyste definici upravili.

Chcete vytvořit vlastní funnel, odstraňte proto přednastavené kro­ky.

Remove funnel steps 

 Pro definici nového kroku klikněte na „Add new condition“.

 Edit funnel steps

 

Můžete využít vyhledávání dle textu nebo hledat v rozbaleném menu. Vyberte v menu „Events“ a najděte název eventu "begin_checkout“. Tímto říkáte, že první krok funnelu je událost s názvem begin_checkout. 

Events - Begin checkout

Krok pojmenujte a klikněte na „Add step“ pro přidání dalšího kroku.

Add step 

Postupně nastavte kroky objednávky dle obrázku níže.

Edit funnel steps 

Pokud potřebujete vložit nový krok mezi dva jiné kroky, není to problém. Klikněte na 3 tečky u existujícího kroku a vyberte možnost vložit nový krok pod / nad.

Názvy eventů na vašem webu se mohou lišit od této ukázky. Proto si nejprve zjistěte, co přesně váš analytik nastavil pro měření jednotlivých kroků v objednávkovém procesu.

 

Alternativním řešením je nastavení podmínek na základě URL zobrazených stránek. Při definici kroku zvolíte název eventu „page_view“. Vyberete parametr „page_location“ a nadefinujete podmínku podle URL konkrétní stránky.

Děkovací stránka 

Časový limit mezi kroky

Nadefinovaný funnel bude zahrnovat všechny uživatele, kteří za dané období (prosinec 2021) prošli postupně jednotlivými kroky v daném pořadí. Bez ohledu na to, kolik času mezi nimi uplynulo, nebo kolik jiných aktivit uživatel mezitím provedl.

Důvodem je, že každý krok má automaticky nastavené „is indirectly following by“, tedy nepřímo následuje krok předcházející. Toto neměňte. I v případech, kdy uživatel provedl kroky bezprostředně za sebou, tak v GA se mohly mezi nimi zaznamenat ještě jiné události (například scrolling, klik na tlačítko, zobrazení stránky atd.)

Pokud chcete omezit dobu mezi jednotlivými kroky, využijte k tomu časový limit, který najdete v pravém horním rohu každého kroku. Tím řeknete, kolik vteřin, minut, hodin nebo dnů mohlo maximálně uplynout od kroku předchozího.

 Časový limit mezi kroky

Toto je velice šikovná funkce. Krátkým časovým úsekem můžete zajistit, aby funnelem prošli pouze ti uživatelé, kteří provedli kroky skutečně hned po sobě. Nastavením časového limitu na dny naopak zahrnete i uživatele, kteří si nákup rozmýšleli delší dobu, než ho dokončili. 

Výsledný funnel by měl mít tuto podobu.

 Výsledný funnel

Další nastavení

Pod grafickým znázorněním funnelu vidíte tabulku s konkrétními hodnotami – kolik uživatelů prošlo do kterého kroku, kolik jich naopak odpadlo, jak to vychází procentuálně. 

Pokud kliknete pravým tlačítkem myši na některou buňku v této tabulce nebo na některý sloupec v trychtýři nad ní, nabídne se vám mimo jiné možnost vytvořit segment. Takto vytvoříte snadno segment lidí, kteří například prošli první 3 kroky objednávky ve vámi nastaveném časovém limitu.

Zobrazení funnelu můžete dále upravovat v prostředním sloupci „Tab Settings“.

Jistě jste si všimli, že v tabulce jsou uživatelé rozdělení podle typu zařízení. Tohle rozdělení zajišťuje funkce BREAKDOWN.Když z něj odeberete dimenzi Device category, z tabulky pod grafem zmizí rozpad dle kategorií zařízení a zobrazí se pouze celkové počty uživatelů pro jednotlivé kroky trychtýře.

Tab settings

 

Tab settings breakdown

Data si můžete tímto způsobem nechat rozpadnout i podle jiných dimenzí, třeba podle země. Jednoduše najdete dimenzi ve sloupci „variables“ a poklepete dvojklikem na vámi vybranou dimenzi, nebo ji uchopíte myší a přetáhnete na příslušné místo.

Pokud se dimenze, kterou potřebujete, nenachází v nabídce ve sloupci „variables“, klikněte na tlačítko „+“ a přidejte si ji tam. Pak s ní budete moci ihned pracovat.

Variables 

Sloupec „Tab Settings“ umožňuje ještě několik dalších nastavení:

  • Počet řádků, který se má zobrazit v tabulce pod grafem (Rows per dimension)
  • Zobrazení průměrného času mezi jednotlivými kroky (Show elapsed time)
  • Zobrazení dat pouze pro určitý segment, nebo pro segmenty, které mezi sebou porovnáte (Segment comparison);
  • Zobrazení pouze takových dat, která splňují určité podmínky (Filters)
  • A mnoho dalších… 

Svou analýzu neztratíte

Každá analýza (či explorace, co vám zní lépe), kterou takto vytvoříte, se automaticky uloží. Kdykoliv ji pak najdete v nabídce Explore. 

Kliknutím na 3 tečky zjistíte, jaké akce s touto analýzou můžete dále provádět. Pokud jste správce dané GA property (služby), můžete svou analýzu sdílet ostatním uživatelům této property. Ti získají právo do analýzy nahlížet. Pokud by ji chtěli upravovat, musí ji nejprve zkopírovat a upravovat až následně svou kopii.

 Explore

Buďme v kontaktu

Abyste dokázali správně vytvářet komplikovanější funnely s různými podmínkami a jiné analýzy, musíte pochopit GA4 více do hloubky. K tomu je ideální připravené školení.

Chcete mít jistotu, že se o vypsaných školeních dozvíte mezi prvními? Přihlaste se k odběru novinek. Nebojte, rozesíláme je nejvýše jedenkrát měsíčně, takže schránku vám nezahltíme.

Chcete si vytvořit vlastní funnel, ale na něčem jste se zasekli? Neztrácejte zbytečně čas tápáním a napište nám. Rádi pomůžeme :-)

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.