Nenecháme vás v novém prostředí zabloudit
Jste zvyklí dívat se do reportů v Universal Analytics (UA) a děsí vás,
co si počnete, až budete nuceni plně přejít na novou verzi Google Analytics
zvanou GA4? Zkuste se postupně zorientovat v jejím rozhraní už teď. Rádi
vás provedeme uživatelským rozhraním nových GA, vysvětlíme, kde najdete
informace, které vás zajímají, a ukážeme na praktických příkladech, jak
si sestavovat přehledy dat na míru přesně vašim potřebám.
Na první pohled vás může zarazit odlišná struktura reportů. Základní
přehledy dat jsou navíc oproti UA zjednodušené, takže v nich na první
pohled nenajdete některé statistiky, na které jste byli dosud zvyklí. Dobrou
zprávou však je, že jsou naopak rozšířené možnosti vytváření vlastní
reportů a analýz. Google navíc s vývojem GA4 nekončí a dál aktivně
vylepšuje a rozšiřuje funkce.
A my jsme pro vás připravili školení GA4, kde vám pomůžeme osvojit si nový
přístup k analýzám. Jakmile pochopíte, co znamená tzv. „event based“
analytika, kterou GA4 používají, a jak se liší od dosavadní „session
based“ analytiky v UA, začnou vám nové reporty dávat smysl!
Pojďme si to
vyzkoušet
Abyste si vše už teď vyzkoušeli „nanečisto“, můžete využít demo
GA účet. Jak? Stačí se v prohlížeči přihlásit do Google účtu a
postupovat dle instrukcí v nápovědě Google: Ukázkový účet. Jakmile
se přihlásíte do GA, vyberte službu (GA property) s názvem
GA4 – Google Merchandise Store.

V tomto GA účtu se nemusíte bát, že něco zkazíte. Můžete tedy
experimentovat dle libosti. I následující ukázka analýzy vznikla v tomto
demo účtu. Pokud tedy budete postupovat podle našich kroků a nastavíte
stejné časové období, uvidíte stejné výsledky jako na obrázcích.
Co třeba takové funnely
Chybí vám v GA4 klasický funnel znázorňující průchod košíkem na
e-shopu? Nebo jste zvyklí v cílech nastavit jednotlivé kroky trychtýře na
základě URL zobrazených stránek? V GA4 je budete hledat marně. Nicméně
nezoufejte. Funnely, jedna z oblíbených vizualizací dat, totiž nabízí
v GA4 mnohem více možností než dřív. Pojďme si tedy vytvořit vlastní
funnel.
V rozhraní GA4, v levém menu klikněte na „Explore“ a vyberte
„Funnel exploration“.

Nastavení funnelu
Když nastavíte časové období na prosinec 2021, uvidíte to samé, co je
na obrázku níže. Od Google zde máte už připravenou ukázku funnelu, ze
které můžete vycházet a upravovat si ji.

Okno je rozdělené na 3 části. Zleva první část s názvem
„Variables“ tvoří nabídku proměnných (dimenzí, metrik, segmentů),
kterou si připravujete k použití pro aktuální analýzu.
V prostřední části „Tab Settings“ si nastavujete, co přesně chcete
v analýze zobrazit. Využíváte k tomu nabídku „Variables“ tak, že
z ní přetahujete jednotlivé dimenze, metriky a segmenty do prostředního
okna.
V pravé největší části se zobrazuje výstup vašeho nastavení, tedy
výsledná analýza. Odpovídá vašemu nastavení, které jste provedli v
„Tab Settings“.
Ve sloupci „Tab Settings“ najdete zhruba uprostřed část STEPS, tedy
definici jednotlivých kroků trychtýře. Klikněte na tužku, abyste definici
upravili.
Chcete vytvořit vlastní funnel, odstraňte proto
přednastavené kroky.
Pro definici nového kroku klikněte na „Add new condition“.

Můžete využít vyhledávání dle textu nebo hledat v rozbaleném menu.
Vyberte v menu „Events“ a najděte název eventu "begin_checkout“. Tímto
říkáte, že první krok funnelu je událost s názvem begin_checkout.

Krok pojmenujte a klikněte na „Add step“ pro přidání
dalšího kroku.
Postupně nastavte kroky objednávky dle obrázku níže.
Pokud potřebujete vložit nový krok mezi dva jiné kroky, není to
problém. Klikněte na 3 tečky u existujícího kroku a vyberte možnost
vložit nový krok pod / nad.
Názvy eventů na vašem webu se mohou lišit od této ukázky. Proto si
nejprve zjistěte, co přesně váš analytik nastavil pro měření
jednotlivých kroků v objednávkovém procesu.
Alternativním řešením je nastavení podmínek na základě URL
zobrazených stránek. Při definici kroku zvolíte název eventu
„page_view“. Vyberete parametr „page_location“ a nadefinujete podmínku
podle URL konkrétní stránky.
Časový limit mezi
kroky
Nadefinovaný funnel bude zahrnovat všechny uživatele, kteří za dané
období (prosinec 2021) prošli postupně jednotlivými kroky v daném
pořadí. Bez ohledu na to, kolik času mezi nimi uplynulo, nebo kolik jiných
aktivit uživatel mezitím provedl.
Důvodem je, že každý krok má automaticky nastavené „is indirectly
following by“, tedy nepřímo následuje krok předcházející. Toto
neměňte. I v případech, kdy uživatel provedl kroky bezprostředně za
sebou, tak v GA se mohly mezi nimi zaznamenat ještě jiné události
(například scrolling, klik na tlačítko, zobrazení stránky atd.)
Pokud chcete omezit dobu mezi jednotlivými kroky, využijte k tomu časový
limit, který najdete v pravém horním rohu každého kroku. Tím řeknete,
kolik vteřin, minut, hodin nebo dnů mohlo maximálně uplynout od kroku
předchozího.

Toto je velice šikovná funkce. Krátkým časovým úsekem můžete
zajistit, aby funnelem prošli pouze ti uživatelé, kteří provedli kroky
skutečně hned po sobě. Nastavením časového limitu na dny naopak zahrnete
i uživatele, kteří si nákup rozmýšleli delší dobu, než ho
dokončili.
Výsledný funnel by měl mít tuto podobu.

Další nastavení
Pod grafickým znázorněním funnelu vidíte tabulku s konkrétními
hodnotami – kolik uživatelů prošlo do kterého kroku, kolik jich naopak
odpadlo, jak to vychází procentuálně.
Pokud kliknete pravým tlačítkem myši na některou buňku v této tabulce
nebo na některý sloupec v trychtýři nad ní, nabídne se vám mimo jiné
možnost vytvořit segment. Takto vytvoříte snadno segment lidí, kteří
například prošli první 3 kroky objednávky ve vámi nastaveném časovém
limitu.
Zobrazení funnelu můžete dále upravovat v prostředním sloupci „Tab
Settings“.
Jistě jste si všimli, že v tabulce jsou uživatelé rozdělení podle
typu zařízení. Tohle rozdělení zajišťuje funkce BREAKDOWN.Když z něj
odeberete dimenzi Device category, z tabulky pod grafem zmizí rozpad dle
kategorií zařízení a zobrazí se pouze celkové počty uživatelů pro
jednotlivé kroky trychtýře.


Data si můžete tímto způsobem nechat rozpadnout i podle jiných
dimenzí, třeba podle země. Jednoduše najdete dimenzi ve sloupci
„variables“ a poklepete dvojklikem na vámi vybranou dimenzi, nebo ji
uchopíte myší a přetáhnete na příslušné místo.
Pokud se dimenze, kterou potřebujete, nenachází v nabídce ve sloupci
„variables“, klikněte na tlačítko „+“ a přidejte si ji tam. Pak
s ní budete moci ihned pracovat.
Sloupec „Tab Settings“ umožňuje ještě několik dalších
nastavení:
- Počet řádků, který se má zobrazit v tabulce pod grafem (Rows per
dimension)
- Zobrazení průměrného času mezi jednotlivými kroky (Show
elapsed time)
- Zobrazení dat pouze pro určitý segment, nebo pro segmenty, které mezi
sebou porovnáte (Segment comparison);
- Zobrazení pouze takových dat, která splňují určité podmínky
(Filters)
- A mnoho dalších…
Svou analýzu neztratíte
Každá analýza (či explorace, co vám zní lépe), kterou takto
vytvoříte, se automaticky uloží. Kdykoliv ji pak najdete v nabídce
Explore.
Kliknutím na 3 tečky zjistíte, jaké akce s touto analýzou můžete
dále provádět. Pokud jste správce dané GA property (služby), můžete svou
analýzu sdílet ostatním uživatelům této property. Ti získají právo do
analýzy nahlížet. Pokud by ji chtěli upravovat, musí ji nejprve zkopírovat
a upravovat až následně svou kopii.

Buďme v kontaktu
Abyste dokázali správně vytvářet komplikovanější funnely s různými
podmínkami a jiné analýzy, musíte pochopit GA4 více do hloubky. K tomu je
ideální připravené školení.
Chcete mít jistotu, že se o vypsaných školeních dozvíte mezi prvními?
Přihlaste se k odběru novinek. Nebojte, rozesíláme je
nejvýše jedenkrát měsíčně, takže schránku vám nezahltíme.
Chcete si vytvořit vlastní funnel, ale na něčem jste se zasekli?
Neztrácejte zbytečně čas tápáním a napište nám. Rádi pomůžeme :-)