Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Nákup odkazů - ano, či ne?

Na Poslední středě věnované black hat SEO se téma placených či výměnných odkazů, získávaných čistě účelově pro zlepšení off-page hodnocení vyhledávačů, stalo jedním z nejdiskutova­nějších. Na základě této diskuse by se mohlo zdát, že v českých zemích je jen málo prodejních webů (pokud vůbec nějaké), které budování zpětných odkazů provádějí způsobem zcela čistým a v souladu s pravidly vyhledávačů. Proč tomu tak je a proč vůbec v pravidlech vyhledávačů pro webmastery najdete zmínky o tom, že nakupování zpětných odkazů mohou postihovat?

Pravidla vyhledávačů

Google o nakupování zpětných odkazů píše v nápovědě, pojmenované trochu kuriózně Nápověda Majitelé správců webu, zcela jasně:

„Nákup či prodej odkazů předávajících hodnocení PageRank je v rozporu s pokyny Google pro webmastery a může negativně ovlivnit hodnocení stránek ve výsledcích vyhledávání.“

Seznam v pravidlech nákup a prodej odkazů explicitně nezmiňuje, na konci pravidelvšak nechybí obecná formulka o manipulaci s rankem, pod kterou se schová vše, co se vyhledávači nelíbí a v pravidlech není přímo popsáno. Placené odkazy lze teoreticky na základě této poznámky postihnout také:

„Manipulace s Rankem – snaha o manipulaci s jeho přirozeným rozdělením.“

Ve zmíněné nápovědě vyhledávače Google najdete i dobře popsaný důvod, proč nákupy odkazů vyhledávačům vadí:

„… znevažují kvalitu odkazů a zdrojů a ignorují dlouhodobý dopad tohoto konání na dané stránky.“

Algoritmy vyhledávačů jsou dnes do značné míry založeny na citační analýze – hodnocení stránek pozitivně ovlivňuje, pokud je na ně hojně odkazováno a pokud tyto odkazy vedou z kvalitních zdrojů. Vyhledávače se obávají, že masivní nákupy odkazů tyto algoritmy naruší. Google proto požaduje, aby byly kupované odkazy označeny pomocí atributu rel=„nofollow“, aby je mohl snadno odlišit a vyčlenit z odkazů, které předávají rank.

Proč se účelové odkazy používají

Ve stručnosti se dá říci: protože to funguje, riziko postihu od vyhledávačů je malé, zvláště v našich podmínkách je pak nákup pravděpodobně jednou z nejefektivnějších možností linkbuildingu a další možnosti jsou často omezené. Zřejmě nejzásadnější důvod, proč se odkazy hromadně nakupují a vyměňují, je fakt, že i z pohledu uživatele bezcenné odkazy mají vliv na vyhledávače. Krom různých automatických výměnných lišt, ve kterých je nákup velkého počtu odkazů nejrychlejší, ale také zřejmě představují nejvyšší riziko odhalení vyhledávačem nebo malé účinnosti, existuje řada možností pro individuální dohody nákupu ať už jednotlivých odkazů, či většího počtu. Tyto individuálně kupované odkazy pak mají velmi nízké riziko odhalení vyhledávačem, navíc často splňují i hledisko „užitečnosti pro uživatele“, které je u patičkových odkazů prakticky nulové. Účinnost odkazů přímo na algoritmus vyhledávače je obtížné zjistit, ale obecně se má za to, že i méně kvalitní patičkové odkazy mají vliv. V tomto případě se hraje spíše na kvantitu než na kvalitu.

Jaká jsou rizika

Rizika, že budete za nákup odkazů nějak penalizováni, jsou malá, a navíc v našich podmínkách jsou ještě znatelně menší než ve světě. V globálním měřítku najdete příklady webů, které byly ve vyhledávači Google nějakým způsobem postiženy za nevhodné způsoby získávání odkazů: nejčastěji se zmiňuje propad pozic, způsobený pravděpodobně algoritmickým vyhodnocením profilu zpětných odkazů, či zvláštní snížení Google Toolbar Page Ranku. Zaznamenány jsou i případy, kdy pravděpodobnou příčinou vyřazení webu z výsledků bylo využití některého známého systému pro automatickou výměnu či nákup odkazů. V českých zemích je riziko menší, velké mezinárodní systémy pro nákupy odkazů se zde využívají minimálně, české weby se z pohledu globálního hledání v Google nepohybují v nejkonkuren­čnějších segmentech a nejsou tak centrem pozornosti. U Seznamu mi není znám případ, kdy by důvodem penalizace byl samotný nákup zpětných odkazů. Některé známé způsoby výměn odkazů (např. odkazové patičky) se Seznam snaží eliminovat algoritmicky, ale zřejmě ne zcela účinně. Zbývá dodat obligátní upozornění, že chování vyhledávačů se může kdykoli změnit, byť v této oblasti mají poměrně omezené možnosti dané schopností rozeznat, které odkazy jsou ty správné a které ne.

Jak na korektní link building

Pokud se rozhodnete budovat odkazy pouze čistými metodami, nebudete mít na růžích ustláno. V řadě oborů se v českých zemích budete muset smířit s nedostatkem tematických obsahových webů, kde mohou odkazy vznikat, stejně tak s malou ochotou odkazovat na související stránky, byť nejsou v konkurenčním vztahu. Majitelé a provozovatelé prodejních webů také často nechtějí svůj tematický obsah budovat, protože nejsou přesvědčeni o tom, že se to vyplatí. Tím se ovšem snižuje pravděpodobnost, že na ně někdo odkáže. To vše vede k tomu, že vyvolat masivní samovolný vznik zpětných odkazů je značně obtížné. Rozhodně to ale neznamená, že byste se měli vrhnout jen nákup odkazů v patičkách a nedělat nic jiného. Naopak, věnovat se čistým metodám link buildingu má svůj nezastupitelný význam, minimálně pro pozitivní ovlivnění odkazového profilu a snížení rizika v případě, že vyhledávače pokročí v odhalování účelových odkazů. Rafinovaných způsobů získávání zpětných odkazů je celá řada, zájemcům doporučuji školení Marka Prokopa. Jak se na problematiku nákupu odkazů díváte vy? Napište své zkušenosti do diskuse.

Autorem článku je Vladimír Saur. 

  • Marek Prokop
    14. 05. 2009 / 17:35

    Moc hezký souhrnný článek, Vladimíre, ale předpokládám, že jsi před jeho psaním intenzivně pracoval na nějakém e-shopu s ledničkami či na něčem podobném, protože jinak bys asi nenapsal, že: „…zvláště v našich podmínkách je pak nákup pravděpodobně jednou z nejefektivnějších možností linkbuildingu a další možnosti jsou často omezené.“

    Tvrzení je to pravdivé, copak o to, ale týká se jen pár procent webů. Pro většinu není nákup odkazů nejen nejefektivnější, ale v podstatě ani ekonomicky únosný.

  • Marek Fiala
    14. 05. 2009 / 21:38

    S tim malym rizikem bych byl take opatrny. Konkretne v mem pripade jsem dostal od Google za prodavani odkazu penalizaci pageranku. Primo v webmaster tools je odkaz na nahlaseni prodavani odkazu.

    Jde opravdu pouze jen o snizeni ranku, protoze pocet navstevniku i pozice zustali stejne, klesl vsak počet procházených stránek za den a to na mene nez polovinu :(

    Mel jsem v paticce cca 10 externich odkazu site-wide.

  • Vladimír Saur
    15. 05. 2009 / 12:04

    [2] „S tim malym rizikem bych byl take opatrny. Konkretne v mem pripade jsem dostal od Google za prodavani odkazu penalizaci pageranku.“

    Prodej odkazů je něco trochu jiného než nákup, pokud si na web umístíte patičku s odkazy, jsou rizika přeci jen větší.

    [1] Marku, uznávám, že ta formulace není úplně šťastná. Měl jsem na mysli prodejní weby, které potřebují dělat poměrně masivní linkbuilding, a tudíž je předpoklad, že na něj mají nějaké vyhrazené prostředky.

  • tybi
    15. 05. 2009 / 17:14

    Článek vyznívá odevzdaně, ale vychází z drsné reality. Osobně sy myslím, že problém je jenom jeden: „Majitelé webů nechtějí pracovat na svém obsahu nebo službách webu.“ Odkazovatelů by tu bylo celkem dost, ale nemají na co odkazovat.

    Noví konkurenti se vždy objevují, ale namísto toho, aby přišli s novinkou (vylepšený produkt, více informací o produktu, nižší cena), předpokládají, že jejich novinkou bude „aplikace SEO“ a hlavně rychle! Vznikají weby, které jsou kopiemi jiných, nic nového, nic zajímavého… to se pak těžko propaguje.

  • Lucie Habartová
    16. 05. 2009 / 00:55

    Souhlasím naprosto s Tybim. Místo aby se majitelé webů zamýšleli, co dát návštěvníkovi, běží rovnou nakupovat odkazy. Je na každém, zda se rozhodne stoupat ve vyhledávačích (s webem o ničem), nebo u návštěvníků (s webem o něčem). Kvalitní obsah vlastně optimalizuje sám…

    A procházet weby, které jsou jeden jako druhý, je už opravdu únavné. Konkurenční výhoda nula.

  • Vembl
    18. 05. 2009 / 10:35

    Osobně se na problematiku nákupu zpětných odkazů dívám následovně:

    1. Na internetu, stejně jako v offline podnikání platí, že bez peněz nejsou koláče (všechny velké projekty – například Twitter potřebují finance pro svůj rozvoj a propagaci, a tak za nimi stojí investoři, apod.). Proto i ve vyhledávání platí, že čím více peněz máš na marketing, tím více jsi vidět. Vezměme to teď z pozice běžného uživatele Franty Vomáčky, který si udělal e-shop s parfémy – jaké má možnosti?

    Propagace zdarma

    Zaregistrovat web do katalogů a zbožových vyhledávačů? – legální praktika nijak nepostihovaná vyhledávači

    Vyměnit si odkazy s weby kamarádů – podle Googlu je to nelegální praktika – může hrozit penalizace na PR

    Přidat si odkaz do svého profilu v diskuzních fórech nebo přidávat odkaz do hodnotných komentářů – legální praktika, ale pokud se přežene hrozí penalizace od Google – snížení PageRanku

    Placené formy propagace

    PPC reklamní systémy nebo bannery – legální praktika, nic nehrozí, ale stojí to nemalé peníze

    Nakoupit odkazy v nějaké systému – nelegální praktika (v očích vyhledávačů) – inzerent obvykle není penalizován, penalizace snížením PR hrozí webům, které na stránkách odkazy prodávají.

    Offline propagace – letáky, apod. – legální praktika.

    Další možnosti – pořádání soutěží, psaní blogu s novými informacemi o produktech, apod. – legální praktika

    Pokud budeme upřímní tak legálními (myšleno legálními v očích vyhledávačů) praktikami se nedá dosáhnout slušných pozic v SERP. Navíc podle mého názoru je jediný rozdíl mezi SEO agenturami (a není to nic proti H1 ani podobným firmám) v tom, že umíte skrýt před očima Googlu fakt, že je odkaz koupený. Když si klient objedná linkbuilding, tak přeci nějak ty odkazy musí agentura získat. Jedinou možností jak to udělat je prostě nakoupit někde na nějakém webu, ať již jako PR článek nebo klasický odkaz.

    Proto si myslím, že je to všechno takový zbytečný hon na systémy prodávající odkazy. Odkazy se stejně budou prodávat a kupovat bez ohledu na to jak s tím Google bude bojovat. Vždy po tahu Googlu přijde protitah od těchto systémů. Podle mého názoru jde totiž o to, že systémy prodávající odkazy jsou pro Google konkurencí a on se ji takto snaží nenásilným způsobem potlačit. Výsledky vyhledávání totiž budou vždy ovlivněny – nikdy nebude dosaženo čistého vyhledávání, protože odkazy se prostě kupují a budou kupovat dále. Děláme to všichni, webmasteři i SEO agentury.

    Prostě Google by to měl nechat na trhu a ne se to snažit regulovat, trh to vyřeší sám. MFAčkaři časem vyhynou, protože se jim to přestane vyplácet a zůstanou jen „kvalitní“ weby. Stejně je podle mého názoru taková regulace dosti pokrytecká a na hraně zákona, protože technicky lze odhalit kód ze stránek systému prodávajícího odkazy, ale nikoli koupený odkaz na webu. Google tak vlastně systémy prodávající odkazy poškozuje na úkor webů, které odkazy prodávají, ale nejsou v žádném systému.

    Na trhu mají místo všichni – jak prodejci odkazů, tak SEO agentury. Oba totiž dělají totéž, jenom jinými prostředky.

    Předesílám, že jsem provozovatelem reklamního systému DirectoGLOBAL.com, který nabízí SEO bonus v podobě zpětného odkazu, takže někdo může můj názor považovat za podjatý – ale já se na to dívám takto a za tím si stojím.

  • Marek Prokop
    18. 05. 2009 / 14:10

    [6] Bude se e-shop Franty Vomáčky něčím podstatným lišit od stovek ostatních e-shopů s parfémy, které už na webu jsou? Pokud ano, jistě bude existovat mnoho dalších příležitostí k linkbuildingu, než o kterých píšete. Pokud ne, udělal Franta Vomáčka svým rozhodnutím zásadní strategickou chybu a není nejmenší důvod, aby na trhu uspěl.

    „Pokud budeme upřímní tak legálními (myšleno legálními v očích vyhledávačů) praktikami se nedá dosáhnout slušných pozic v SERP.“

    To máte něčím podloženo? Já jsem si před pár měsíci dělal velmi rychlou analýzu prvních desítek odkazů nalezených Seznamem na asi 20 hodně exponovaných obchodních dotazů a vyšlo mi, že zhruba polovina těchto stránek odkazy hromadně nevyměňuje a nejspíš ani nenakupuje.

  • Vembl
    21. 05. 2009 / 09:44

    [7] V tom prvním bodě máte naprostou pravdu. Pokud Franta nejprve jednal a teprve potom přemýšlel a nenabízí nic oproti konkurenci navíc – měl se na to raději vykašlat a ušetřil by peníze. Pokud Franta nabízí něco navíc, bude se to propagovat mnohem snáz.

    Ohledně toho druhého bodu (kupování odkazů) – tyhle věci fungují, protože je na nich postaveno dnešní vyhledávání. Dělal jsem si nedávno takový malý test s jedním letenkovým webem a dostal se na první stranu v SERP Googlu i Seznamu na kw levné letenky. Je ale pravda, že pro udržení pozic již bylo nutné kromě nákupu odkazů psát PR články, přidávat odkazy do komentářů, apod. Pokud se přestal následně dělat linkbuilding, tak šla pozice do kytek jak na Seznamu tak na Googlu.

    Podle mého názoru je jenom jedna cesta jak ven z tohoto začarovaného kruhu – změnit váhu v algoritmu vyhledávání tak, aby zpětné odkazy z ostatních webů hrály menší roli než dnes a posuzovala se například návštěvnost (Alexa Rank), doba strávená na stránce, validita, apod. Jenomže k tomu by bylo nutné přidávat si nějaké kódy do stránek a to ne každý má zájem dělat.

    Google na to začíná jít docela dobře – začíná weby posuzovat poněkud jinak než jenom podle počtu zpětných odkazů, a tak koupené odkazy v nějakém systému pomalu ale jistě ztrácí vliv na pozici v SERP v Googlu. Tohle je podle mého ta jediná správná cesta, aby to celé neskončilo anarchií, kde kvůli pozici v SERP na sebe budou lidi donášet a práskat jako za komunistů.

  • Pavel Kotecký
    08. 12. 2010 / 18:43

    Zpětné odkazy nakupují všichni a kdo říká, že ne, tak na to jen nemá peníze :-)

  • Echinocea
    28. 01. 2011 / 00:35

    to toby: protimluv v závorce „Noví konkurenti se vždy objevují, ale namísto toho, aby přišli s novinkou (vylepšený produkt, více informací o produktu, nižší cena),“ to vembl:konkurencí? jen znevažují relevanci. „Podle mého názoru jde totiž o to, že systémy prodávající odkazy jsou pro Google konkurencí a on se ji takto snaží nenásilným způsobem potlačit.“ to Lucie Habartová: nejsvatější pravda „Kvalitní obsah vlastně optimalizuje sám…“

    to Kotecký: kdo nakupuje odkazy, akorát neví jak jinak.

    to all: co na to link juice?

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.