Na Poslední středě
věnované black hat
SEO se téma placených či výměnných odkazů,
získávaných čistě účelově pro zlepšení off-page hodnocení
vyhledávačů, stalo jedním z nejdiskutovanějších. Na základě této
diskuse by se mohlo zdát, že v českých zemích je jen málo prodejních
webů (pokud vůbec nějaké), které budování zpětných odkazů provádějí
způsobem zcela čistým a v souladu s pravidly vyhledávačů. Proč tomu tak
je a proč vůbec v pravidlech vyhledávačů pro webmastery najdete zmínky
o tom, že nakupování zpětných odkazů mohou postihovat?
Pravidla vyhledávačů
Google o nakupování zpětných odkazů píše v nápovědě, pojmenované
trochu kuriózně Nápověda
Majitelé správců webu, zcela jasně:
„Nákup či prodej odkazů předávajících hodnocení PageRank
je v rozporu s pokyny Google pro webmastery a může negativně ovlivnit
hodnocení stránek ve výsledcích vyhledávání.“
Seznam v pravidlech nákup a prodej odkazů explicitně nezmiňuje, na konci
pravidelvšak nechybí obecná formulka o manipulaci s rankem, pod kterou
se schová vše, co se vyhledávači nelíbí a v pravidlech není přímo
popsáno. Placené odkazy lze teoreticky na základě této poznámky
postihnout také:
„Manipulace s Rankem – snaha o manipulaci s jeho
přirozeným rozdělením.“
Ve zmíněné nápovědě vyhledávače Google najdete i dobře popsaný
důvod, proč nákupy odkazů vyhledávačům vadí:
„… znevažují kvalitu odkazů a zdrojů a ignorují dlouhodobý
dopad tohoto konání na dané stránky.“
Algoritmy vyhledávačů jsou dnes do značné míry založeny na
citační analýze – hodnocení stránek pozitivně
ovlivňuje, pokud je na ně hojně odkazováno a pokud tyto odkazy vedou
z kvalitních zdrojů. Vyhledávače se obávají, že masivní nákupy odkazů
tyto algoritmy naruší. Google proto požaduje, aby byly kupované odkazy
označeny pomocí atributu rel=„nofollow“
, aby je mohl snadno
odlišit a vyčlenit z odkazů, které předávají rank.
Proč se účelové odkazy používají
Ve stručnosti se dá říci: protože to funguje, riziko postihu od
vyhledávačů je malé, zvláště v našich podmínkách je pak nákup
pravděpodobně jednou z nejefektivnějších možností linkbuildingu
a další možnosti jsou často omezené. Zřejmě nejzásadnější
důvod, proč se odkazy hromadně nakupují a vyměňují, je fakt, že
i z pohledu uživatele bezcenné odkazy mají vliv na
vyhledávače. Krom různých automatických výměnných lišt, ve
kterých je nákup velkého počtu odkazů nejrychlejší, ale také zřejmě
představují nejvyšší riziko odhalení vyhledávačem nebo malé
účinnosti, existuje řada možností pro individuální dohody nákupu ať už
jednotlivých odkazů, či většího počtu. Tyto individuálně kupované
odkazy pak mají velmi nízké riziko odhalení vyhledávačem, navíc často
splňují i hledisko „užitečnosti pro uživatele“, které je
u patičkových odkazů prakticky nulové. Účinnost odkazů přímo na
algoritmus vyhledávače je obtížné zjistit, ale obecně se má za to, že
i méně kvalitní patičkové odkazy mají vliv. V tomto případě se hraje
spíše na kvantitu než na kvalitu.
Jaká jsou rizika
Rizika, že budete za nákup odkazů nějak penalizováni, jsou malá, a
navíc v našich podmínkách jsou ještě znatelně menší než ve světě.
V globálním měřítku najdete příklady webů, které byly ve vyhledávači
Google nějakým způsobem postiženy za nevhodné způsoby získávání
odkazů: nejčastěji se zmiňuje propad pozic, způsobený pravděpodobně
algoritmickým vyhodnocením profilu zpětných odkazů, či zvláštní
snížení Google Toolbar Page Ranku. Zaznamenány jsou i případy, kdy
pravděpodobnou příčinou vyřazení webu z výsledků bylo využití
některého známého systému pro automatickou výměnu či nákup odkazů.
V českých zemích je riziko menší, velké mezinárodní
systémy pro nákupy odkazů se zde využívají minimálně, české weby se
z pohledu globálního hledání v Google nepohybují
v nejkonkurenčnějších segmentech a nejsou tak centrem pozornosti.
U Seznamu mi není znám případ, kdy by důvodem penalizace byl samotný
nákup zpětných odkazů. Některé známé způsoby výměn odkazů (např.
odkazové patičky) se Seznam snaží eliminovat algoritmicky, ale zřejmě ne
zcela účinně. Zbývá dodat obligátní upozornění, že chování
vyhledávačů se může kdykoli změnit, byť v této oblasti mají
poměrně omezené možnosti dané schopností rozeznat, které odkazy jsou ty
správné a které ne.
Jak na korektní link building
Pokud se rozhodnete budovat odkazy pouze čistými metodami, nebudete mít na
růžích ustláno. V řadě oborů se v českých zemích budete muset
smířit s nedostatkem tematických obsahových webů, kde mohou odkazy
vznikat, stejně tak s malou ochotou odkazovat na související stránky, byť
nejsou v konkurenčním vztahu. Majitelé a provozovatelé prodejních webů
také často nechtějí svůj tematický obsah budovat, protože nejsou
přesvědčeni o tom, že se to vyplatí. Tím se ovšem snižuje
pravděpodobnost, že na ně někdo odkáže. To vše vede k tomu, že vyvolat
masivní samovolný vznik zpětných odkazů je značně obtížné. Rozhodně
to ale neznamená, že byste se měli vrhnout jen nákup odkazů v patičkách
a nedělat nic jiného. Naopak, věnovat se čistým metodám link buildingu má
svůj nezastupitelný význam, minimálně pro pozitivní ovlivnění
odkazového profilu a snížení rizika v případě, že
vyhledávače pokročí v odhalování účelových odkazů. Rafinovaných
způsobů získávání zpětných odkazů je celá řada, zájemcům
doporučuji školení Marka
Prokopa. Jak se na problematiku nákupu odkazů díváte vy? Napište své
zkušenosti do diskuse.
Autorem článku je Vladimír Saur.
Moc hezký souhrnný článek, Vladimíre, ale předpokládám, že jsi před jeho psaním intenzivně pracoval na nějakém e-shopu s ledničkami či na něčem podobném, protože jinak bys asi nenapsal, že: „…zvláště v našich podmínkách je pak nákup pravděpodobně jednou z nejefektivnějších možností linkbuildingu a další možnosti jsou často omezené.“
Tvrzení je to pravdivé, copak o to, ale týká se jen pár procent webů. Pro většinu není nákup odkazů nejen nejefektivnější, ale v podstatě ani ekonomicky únosný.
S tim malym rizikem bych byl take opatrny. Konkretne v mem pripade jsem dostal od Google za prodavani odkazu penalizaci pageranku. Primo v webmaster tools je odkaz na nahlaseni prodavani odkazu.
Jde opravdu pouze jen o snizeni ranku, protoze pocet navstevniku i pozice zustali stejne, klesl vsak počet procházených stránek za den a to na mene nez polovinu :(
Mel jsem v paticce cca 10 externich odkazu site-wide.
[2] „S tim malym rizikem bych byl take opatrny. Konkretne v mem pripade jsem dostal od Google za prodavani odkazu penalizaci pageranku.“
Prodej odkazů je něco trochu jiného než nákup, pokud si na web umístíte patičku s odkazy, jsou rizika přeci jen větší.
[1] Marku, uznávám, že ta formulace není úplně šťastná. Měl jsem na mysli prodejní weby, které potřebují dělat poměrně masivní linkbuilding, a tudíž je předpoklad, že na něj mají nějaké vyhrazené prostředky.
Článek vyznívá odevzdaně, ale vychází z drsné reality. Osobně sy myslím, že problém je jenom jeden: „Majitelé webů nechtějí pracovat na svém obsahu nebo službách webu.“ Odkazovatelů by tu bylo celkem dost, ale nemají na co odkazovat.
Noví konkurenti se vždy objevují, ale namísto toho, aby přišli s novinkou (vylepšený produkt, více informací o produktu, nižší cena), předpokládají, že jejich novinkou bude „aplikace SEO“ a hlavně rychle! Vznikají weby, které jsou kopiemi jiných, nic nového, nic zajímavého… to se pak těžko propaguje.
Souhlasím naprosto s Tybim. Místo aby se majitelé webů zamýšleli, co dát návštěvníkovi, běží rovnou nakupovat odkazy. Je na každém, zda se rozhodne stoupat ve vyhledávačích (s webem o ničem), nebo u návštěvníků (s webem o něčem). Kvalitní obsah vlastně optimalizuje sám…
A procházet weby, které jsou jeden jako druhý, je už opravdu únavné. Konkurenční výhoda nula.
Osobně se na problematiku nákupu zpětných odkazů dívám následovně:
Propagace zdarma
Zaregistrovat web do katalogů a zbožových vyhledávačů? – legální praktika nijak nepostihovaná vyhledávači
Vyměnit si odkazy s weby kamarádů – podle Googlu je to nelegální praktika – může hrozit penalizace na PR
Přidat si odkaz do svého profilu v diskuzních fórech nebo přidávat odkaz do hodnotných komentářů – legální praktika, ale pokud se přežene hrozí penalizace od Google – snížení PageRanku
Placené formy propagace
PPC reklamní systémy nebo bannery – legální praktika, nic nehrozí, ale stojí to nemalé peníze
Nakoupit odkazy v nějaké systému – nelegální praktika (v očích vyhledávačů) – inzerent obvykle není penalizován, penalizace snížením PR hrozí webům, které na stránkách odkazy prodávají.
Offline propagace – letáky, apod. – legální praktika.
Další možnosti – pořádání soutěží, psaní blogu s novými informacemi o produktech, apod. – legální praktika
Pokud budeme upřímní tak legálními (myšleno legálními v očích vyhledávačů) praktikami se nedá dosáhnout slušných pozic v SERP. Navíc podle mého názoru je jediný rozdíl mezi SEO agenturami (a není to nic proti H1 ani podobným firmám) v tom, že umíte skrýt před očima Googlu fakt, že je odkaz koupený. Když si klient objedná linkbuilding, tak přeci nějak ty odkazy musí agentura získat. Jedinou možností jak to udělat je prostě nakoupit někde na nějakém webu, ať již jako PR článek nebo klasický odkaz.
Proto si myslím, že je to všechno takový zbytečný hon na systémy prodávající odkazy. Odkazy se stejně budou prodávat a kupovat bez ohledu na to jak s tím Google bude bojovat. Vždy po tahu Googlu přijde protitah od těchto systémů. Podle mého názoru jde totiž o to, že systémy prodávající odkazy jsou pro Google konkurencí a on se ji takto snaží nenásilným způsobem potlačit. Výsledky vyhledávání totiž budou vždy ovlivněny – nikdy nebude dosaženo čistého vyhledávání, protože odkazy se prostě kupují a budou kupovat dále. Děláme to všichni, webmasteři i SEO agentury.
Prostě Google by to měl nechat na trhu a ne se to snažit regulovat, trh to vyřeší sám. MFAčkaři časem vyhynou, protože se jim to přestane vyplácet a zůstanou jen „kvalitní“ weby. Stejně je podle mého názoru taková regulace dosti pokrytecká a na hraně zákona, protože technicky lze odhalit kód ze stránek systému prodávajícího odkazy, ale nikoli koupený odkaz na webu. Google tak vlastně systémy prodávající odkazy poškozuje na úkor webů, které odkazy prodávají, ale nejsou v žádném systému.
Na trhu mají místo všichni – jak prodejci odkazů, tak SEO agentury. Oba totiž dělají totéž, jenom jinými prostředky.
Předesílám, že jsem provozovatelem reklamního systému DirectoGLOBAL.com, který nabízí SEO bonus v podobě zpětného odkazu, takže někdo může můj názor považovat za podjatý – ale já se na to dívám takto a za tím si stojím.
[6] Bude se e-shop Franty Vomáčky něčím podstatným lišit od stovek ostatních e-shopů s parfémy, které už na webu jsou? Pokud ano, jistě bude existovat mnoho dalších příležitostí k linkbuildingu, než o kterých píšete. Pokud ne, udělal Franta Vomáčka svým rozhodnutím zásadní strategickou chybu a není nejmenší důvod, aby na trhu uspěl.
„Pokud budeme upřímní tak legálními (myšleno legálními v očích vyhledávačů) praktikami se nedá dosáhnout slušných pozic v SERP.“
To máte něčím podloženo? Já jsem si před pár měsíci dělal velmi rychlou analýzu prvních desítek odkazů nalezených Seznamem na asi 20 hodně exponovaných obchodních dotazů a vyšlo mi, že zhruba polovina těchto stránek odkazy hromadně nevyměňuje a nejspíš ani nenakupuje.
[7] V tom prvním bodě máte naprostou pravdu. Pokud Franta nejprve jednal a teprve potom přemýšlel a nenabízí nic oproti konkurenci navíc – měl se na to raději vykašlat a ušetřil by peníze. Pokud Franta nabízí něco navíc, bude se to propagovat mnohem snáz.
Ohledně toho druhého bodu (kupování odkazů) – tyhle věci fungují, protože je na nich postaveno dnešní vyhledávání. Dělal jsem si nedávno takový malý test s jedním letenkovým webem a dostal se na první stranu v SERP Googlu i Seznamu na kw levné letenky. Je ale pravda, že pro udržení pozic již bylo nutné kromě nákupu odkazů psát PR články, přidávat odkazy do komentářů, apod. Pokud se přestal následně dělat linkbuilding, tak šla pozice do kytek jak na Seznamu tak na Googlu.
Podle mého názoru je jenom jedna cesta jak ven z tohoto začarovaného kruhu – změnit váhu v algoritmu vyhledávání tak, aby zpětné odkazy z ostatních webů hrály menší roli než dnes a posuzovala se například návštěvnost (Alexa Rank), doba strávená na stránce, validita, apod. Jenomže k tomu by bylo nutné přidávat si nějaké kódy do stránek a to ne každý má zájem dělat.
Google na to začíná jít docela dobře – začíná weby posuzovat poněkud jinak než jenom podle počtu zpětných odkazů, a tak koupené odkazy v nějakém systému pomalu ale jistě ztrácí vliv na pozici v SERP v Googlu. Tohle je podle mého ta jediná správná cesta, aby to celé neskončilo anarchií, kde kvůli pozici v SERP na sebe budou lidi donášet a práskat jako za komunistů.
Zpětné odkazy nakupují všichni a kdo říká, že ne, tak na to jen nemá peníze :-)
to toby: protimluv v závorce „Noví konkurenti se vždy objevují, ale namísto toho, aby přišli s novinkou (vylepšený produkt, více informací o produktu, nižší cena),“ to vembl:konkurencí? jen znevažují relevanci. „Podle mého názoru jde totiž o to, že systémy prodávající odkazy jsou pro Google konkurencí a on se ji takto snaží nenásilným způsobem potlačit.“ to Lucie Habartová: nejsvatější pravda „Kvalitní obsah vlastně optimalizuje sám…“
to Kotecký: kdo nakupuje odkazy, akorát neví jak jinak.
to all: co na to link juice?