Všude, kde jsou lidi, se dřív nebo později objeví taky různí
podomní prodejci, dealeři (nejen) nerezových hrnců, a hlavně všechny ty
reklamy. Audio platforma Clubhouse je hitem posledních dnů a nejeden inzerent
se už zasnil u představy, jak si svou reklamní kampaní celou platformu
podmaní. Clubhouse v tuto chvíli reklamní možnosti nenabízí. Ale co
není, může být. Jaké tedy mohou být možnosti?
Clubhouse ještě jednou v kostce
Tak ještě jednou v rychlosti pro ty z vás, kteří jste nástup
platformy Clubhouse v posledních dnech úplně nezachytili. Sociální síť
Clubhouse stojí na poměrně originálním konceptu, když narozdíl od jiných
sociálních platforem není založena na vizuálnu, ale na živém audio
vysílání.
Zprávu tedy nikomu nepošlete a stejně tak nikomu nic „nelajknete“.
Všechny případné interakce se dějí ve virtuálních audio místnostech,
kde posloucháte mluvené slovo ostatních, případně se také můžete
aktivně zapojit. Příjemným benefitem je skutečnost, že aplikace běží na
pozadí rozhraní vašeho telefonu, můžete tedy poslouchat vámi zvolenou
místnost a u toho ještě na mobilu dělat něco jiného. Platforma je v tuto
chvíli dostupná jen a pouze pro systém iOS a další překážka pro chtivé
uživatele spočívá v tom, že abyste se mohli do aplikace dostat, musíte
získat pozvánku od některých z již aktivních uživatelů platformy.
TIP: Zajímá vás, jak to na sociálních sítích funguje a jak
zjistíte, která z nich je pro váš projekt klíčová? Více o tom, jak
spravovat kampaně na Facebooku, strategicky řídit firemní profil na
Instagramu nebo jak tvořit obsah na Linkedinu, se dozvíte na našich školeních
sociálních sítí. |
Platforma se od ostatních odlišuje, proto je atraktivní
Jak už zaznělo, atraktivita platformy spočívá v jejím naprostém
odlišení se od své konkurence ve smyslu komunikace. Tedy koncept postavený
pouze na zvukovém obsahu. Těch důvodů, proč je Clubhouse aktuálně tak
žádaný a oblíbený (kromě pocitu vyvolání vzácnosti formou pozvánek ke
členství a potřeby „prostě být u toho“), je dle mého názoru
skutečnost, že spolu jinak neznámí lidé mohou diskutovat o naprosto
aktuálních tématech a potkávají a setkávají se tam (většinou)
zajímaví lidé napříč různými obory, jako je technologie, marketing,
kultura atd.
Oproti lajkování motivačních citátů na Facebooku si tak na Clubhouse
můžete opravdu rozšířit obzory a něco nového se dozvědět. A pokud
máte tu odvahu, můžete dokonce vystoupit ze své komfortní zóny a
v diskuzi se utkat se svým názorovým oponentem nebo představitelem jiné
společenské „bubliny“.
Zajímavý mi přijde také koncept „one strike policy“, kdy za pouhé
první a jediné porušení pravidel tamní komunity „letíte“. A už se
nikdy nemůžete vrátit zpátky. To by mohlo přispět ke kultivovanosti
úrovně diskuzí a debat na Clubhouse, nicméně jaká bude realita a jestli se
tento předpoklad naplní, to teprve uvidíme.
Reklamy v platformě nenajdete, marketingový potenciál ale skýtá
Hned, jak se v rámci Clubhouse začali shlukovat uživatelé, začaly
situaci analyzovat také značky, firmy a další subjekty, které potřebují
být tam, kde jsou lidé, kterým potřebují předat své sdělení.
Detailní demografická data o českých uživatelích v tuto chvíli
neexistují, to je asi první překážka k nástupu marketingu do Clubhouse.
Druhou překážkou je brand safety značek, tedy jejich snaha nespojovat se
s obsahem, který by mohl uškodit jejich pověsti. Platí nicméně, že
současné možnosti moderace obsahu v rámci Clubhouse jsou docela ztížené.
Závadný obsah je nutné odhalovat nikoliv v textech nebo videích, ale ve
zvukovém obsahu. Navíc místnosti v Clubhouse jedou live a záznamy nikde
nezůstávají.
Z hlediska obsahového marketingu dává Clubhouse v tuto chvíli smysl
spíše pro osobní markering. V rámci své místnosti představíte svou
novou knihu, jiné dílo nebo nápad. Na platformě mohou se svými fanoušky a
podporovateli budovat úzký vztah zpěváci, herci, influenceři nebo třeba
politici, když už i ti čeští v těchto dnech Clubhouse také objevují a
začínají aktivně využívat.
Monetizaci tohoto obsahu si dovedu představit v několika směrech,
inspiraci můžeme hledat u platforem Twitch, kdy uživatelé přispívají
v reálném čase majiteli kanálu s vysíláním, nebo Patreon, kdy také
mohou fanoušci platit za obsah svým oblíbeným tvůrcům.
Firmy a brandy se v podobě placených formátů mohou časem do Clubhouse
„infiltrovat“ třeba v rámci spozorovaných místností, respektive asi
spíše klubů, nebo se můžeme zase po vzoru třeba Spotify dočkat
klasického reklamního inventory pro inzerenty. Ať už ve formě krátkých
audio reklam například před vstupem do místnosti nebo ve formě obdoby
bannerových placementů přímo v platformě.
V tuto chvíli každopádně platí jediné – možností, jak zapojit
v rámci Clubhouse marketingovou komunikaci, moc není. Až další týdny a
snad i měsíce ukážou, zda se tato platforma naplno etabluje mezi zavedené
sociální sítě nejen globálně, ale také v podmínkách mnohdy
specifického českého prostředí. Clubhouse každopádně vystihnul, nebo se
snaží vystihnout, trend poslední doby, a to volání po zvukovém obsahu.
Pokud se platforma v Česku uchytí a bude dostupná také pro zařízeních
s Androidem, potenciál této platformy pro firmy a jejich komunikaci začne
být značný. Po ošetření výše zmíněných rizik už to potom budeme jen
krok k reklamním formátům a Clubhouse jako další mediální
platformě.
Zajímají vás i další sociální sítě? Jak je marketingově uchopit
probíráme více do detailu na našich webinářích, tak mrkněte.