Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Na platformě Clubhouse už spousta z nás je. Kdy se tam objeví také reklama?

Všude, kde jsou lidi, se dřív nebo později objeví taky různí podomní prodejci, dealeři (nejen) nerezových hrnců, a hlavně všechny ty reklamy. Audio platforma Clubhouse je hitem posledních dnů a nejeden inzerent se už zasnil u představy, jak si svou reklamní kampaní celou platformu podmaní. Clubhouse v tuto chvíli reklamní možnosti nenabízí. Ale co není, může být. Jaké tedy mohou být možnosti? 

Clubhouse ještě jednou v kostce

Tak ještě jednou v rychlosti pro ty z vás, kteří jste nástup platformy Clubhouse v posledních dnech úplně nezachytili. Sociální síť Clubhouse stojí na poměrně originálním konceptu, když narozdíl od jiných sociálních platforem není založena na vizuálnu, ale na živém audio vysílání.

Zprávu tedy nikomu nepošlete a stejně tak nikomu nic „nelajknete“. Všechny případné interakce se dějí ve virtuálních audio místnostech, kde posloucháte mluvené slovo ostatních, případně se také můžete aktivně zapojit. Příjemným benefitem je skutečnost, že aplikace běží na pozadí rozhraní vašeho telefonu, můžete tedy poslouchat vámi zvolenou místnost a u toho ještě na mobilu dělat něco jiného. Platforma je v tuto chvíli dostupná jen a pouze pro systém iOS a další překážka pro chtivé uživatele spočívá v tom, že abyste se mohli do aplikace dostat, musíte získat pozvánku od některých z již aktivních uživatelů platformy.

TIP: Zajímá vás, jak to na sociálních sítích funguje a jak zjistíte, která z nich je pro váš projekt klíčová? Více o tom, jak spravovat kampaně na Facebooku, strategicky řídit firemní profil na Instagramu nebo jak tvořit obsah na Linkedinu, se dozvíte na našich školeních sociálních sítí.

Platforma se od ostatních odlišuje, proto je atraktivní

Jak už zaznělo, atraktivita platformy spočívá v jejím naprostém odlišení se od své konkurence ve smyslu komunikace. Tedy koncept postavený pouze na zvukovém obsahu. Těch důvodů, proč je Clubhouse aktuálně tak žádaný a oblíbený (kromě pocitu vyvolání vzácnosti formou pozvánek ke členství a potřeby „prostě být u toho“), je dle mého názoru skutečnost, že spolu jinak neznámí lidé mohou diskutovat o naprosto aktuálních tématech a potkávají a setkávají se tam (většinou) zajímaví lidé napříč různými obory, jako je technologie, marketing, kultura atd.

Oproti lajkování motivačních citátů na Facebooku si tak na Clubhouse můžete opravdu rozšířit obzory a něco nového se dozvědět. A pokud máte tu odvahu, můžete dokonce vystoupit ze své komfortní zóny a v diskuzi se utkat se svým názorovým oponentem nebo představitelem jiné společenské „bubliny“.

Zajímavý mi přijde také koncept „one strike policy“, kdy za pouhé první a jediné porušení pravidel tamní komunity „letíte“. A už se nikdy nemůžete vrátit zpátky. To by mohlo přispět ke kultivovanosti úrovně diskuzí a debat na Clubhouse, nicméně jaká bude realita a jestli se tento předpoklad naplní, to teprve uvidíme.

Reklamy v platformě nenajdete, marketingový potenciál ale skýtá

Hned, jak se v rámci Clubhouse začali shlukovat uživatelé, začaly situaci analyzovat také značky, firmy a další subjekty, které potřebují být tam, kde jsou lidé, kterým potřebují předat své sdělení.

Detailní demografická data o českých uživatelích v tuto chvíli neexistují, to je asi první překážka k nástupu marketingu do Clubhouse. Druhou překážkou je brand safety značek, tedy jejich snaha nespojovat se s obsahem, který by mohl uškodit jejich pověsti. Platí nicméně, že současné možnosti moderace obsahu v rámci Clubhouse jsou docela ztížené. Závadný obsah je nutné odhalovat nikoliv v textech nebo videích, ale ve zvukovém obsahu. Navíc místnosti v Clubhouse jedou live a záznamy nikde nezůstávají.

Z hlediska obsahového marketingu dává Clubhouse v tuto chvíli smysl spíše pro osobní markering. V rámci své místnosti představíte svou novou knihu, jiné dílo nebo nápad. Na platformě mohou se svými fanoušky a podporovateli budovat úzký vztah zpěváci, herci, influenceři nebo třeba politici, když už i ti čeští v těchto dnech Clubhouse také objevují a začínají aktivně využívat.

Monetizaci tohoto obsahu si dovedu představit v několika směrech, inspiraci můžeme hledat u platforem Twitch, kdy uživatelé přispívají v reálném čase majiteli kanálu s vysíláním, nebo Patreon, kdy také mohou fanoušci platit za obsah svým oblíbeným tvůrcům.

Firmy a brandy se v podobě placených formátů mohou časem do Clubhouse „infiltrovat“ třeba v rámci spozorovaných místností, respektive asi spíše klubů, nebo se můžeme zase po vzoru třeba Spotify dočkat klasického reklamního inventory pro inzerenty. Ať už ve formě krátkých audio reklam například před vstupem do místnosti nebo ve formě obdoby bannerových placementů přímo v platformě.

V tuto chvíli každopádně platí jediné – možností, jak zapojit v rámci Clubhouse marketingovou komunikaci, moc není. Až další týdny a snad i měsíce ukážou, zda se tato platforma naplno etabluje mezi zavedené sociální sítě nejen globálně, ale také v podmínkách mnohdy specifického českého prostředí. Clubhouse každopádně vystihnul, nebo se snaží vystihnout, trend poslední doby, a to volání po zvukovém obsahu. Pokud se platforma v Česku uchytí a bude dostupná také pro zařízeních s Androidem, potenciál této platformy pro firmy a jejich komunikaci začne být značný. Po ošetření výše zmíněných rizik už to potom budeme jen krok k reklamním formátům a Clubhouse jako další mediální platformě.

Zajímají vás i další sociální sítě? Jak je marketingově uchopit probíráme více do detailu na našich webiná­řích, tak mrkněte.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.