7 tipů pro mobilní verzi webu
Chystáte se spustit mobilní verzi své webové prezentace?
Právě pro vás je určeno několik následujících tipů, které se určitě
budou hodit. Článek vám ale může poskytnout vhodnou inspiraci, i když
jste třeba o verzi webu pro mobilní telefony zatím neuvažovali.
- Protože stránky budou uživatelé prohlížet na mobilních zařízeních,
která často stále ještě nebývají napojena na vysokorychlostní internet,
je nutné myslet na to, že by celá webová prezentace měla mít malou
velikost, být rychlá bez zbytečných prvků zpomalujících načítání a
celkové graficky lehká. Udává se, že by velikost
zdrojového kódu jednotlivých stránek neměla přesáhnout
20 kB.
- Základem celé mobilní verze webu musí být správný
Doctype. Právě ten řekně prohlížeči a vyhledávačům,
že se jedná o verzi pro mobilní zařízení, nikoliv o klasickou webovou
prezentaci. Třeba Google k tomu může přihlédnout a v mobilním
vyhledávání takový web upřednostnit. Správnou podobu Doctype naleznete
například na
Wikipedii.
- Kódování webu doporučujeme v UTF-8, abychom
nemuseli čelit problémům se zobrazením národních znaků na různých
typech mobilních zařízení.
- Použijte obrázky ve formátu JPEG nebo GIF. Některé
starší mobilní prohlížeče nemusejí PNG formát podporovat. Problém
může být také s průhledností.
- Web by měl být jasně označen jako mobilní verze. Tím
není myšleno pouze Doctypem, ale také na viditelném místě pro
návštěvníky. Třeba někde v oblasti loga.
- Důraz by měl být kladen na krátké a úderné titulky stránek a
minimalizaci zbytečného textového obsahu. Pokud jde o on-page
optimalizaci, dodržujeme stejná pravidla, jako v případě klasické
verze webu.
- K měření a analýze návštěvnosti lze využít Google
Analytics, a to i v případě, kdy prohlížeč mobilního telefonu
nepodporuje JavaScript. Analytics nabízí pro tyto účely speciální
měřící kód, který lze nalézt pod záložkou Pokročilé
v pokynech pro přidání měřícího kódu.
Autorem článku je Jakub Velička.
zaroven by som odporucal prezentaciu umiestnit na domenu m.example.org (t.j. m namiest standardneho www).
coraz viac firiem to zacina pouzivat a skusenejsi uzivatelia tak lahko najdu vasu mobilnu prezentaciu, aj ked poznaju len vasu „klasicku“ adresu.
Můžu se zeptat, jak to udělat nejlépe s duplicitou obsahu? Nerad bych měl nějaké problémy. Děkuji
2Martin: Nebál bych se toho, Google i např. Yahoo drží oddělené indexy pro mobilní web. Čistě teoreticky by mohli dát i malé plus za přístupnost mobilním zařízením.
2RadekN: takže bych vůbec neměl řešit duplicitu? Ani nofollow odkazy ani zákaz indexace přes htaccess?
Máte nějaká data kolik lidí přistupuje z mobilních zařízení? Podle „mých“ webů je to cca 0,2%.
@martin: Toto riesi tvoj problem s duplicitnym obsahom… https://www.google.com/…in/answer.py?…
Rad by som pocul vas nazor, ci jednoducho nestaci korektne nastylovat verziu pre mobilne telefony pomocou specifickeho CSS s parametrom media=„handheld“ a tym padom je po probleme.
Co vy na to?
[5] Tady asi hodně záleží na typu webu. Jsou tu weby s mizivým podílem, pak ale máte velikány jako Seznam či FB, u kterých se ta čísla pohybují neskutečně vysoko. FB třeba nedávno (https://blog.facebook.com/blog.php?…) uveřejnil, že má 100 mil. aktivních mobilních uživatelů :-)
No nevím, pokud většina mobilních uživatelů přijde na web ze seznamu, tak to nejspíš bude přes tu jeho proxy. A ta nevím jestli bude zobrazovat mobilní verzi webu …
mam dotaz, jak zajistit to, aby prohlizec mobilu automaticky otevrel mobilni verzi meho webu, podobne jako to ma seznam…že se ihned přesměruje na m.seznam.cz , diky
[10] Na straně aplikace se musí podle hlavičky User-agent rozpoznat, že uživatel přišel z mobilního zařízení a následně ho pomocí HTTP 301 přesměrovat na mobilní verzi. Seznamy mobilních User-agentů určitě snadno vygooglíte.
Je pak také vhodné nabídnout mobilnímu uživateli přepnutí se zpátky do klasické verze, pokud ji preferuje. Pak si ale musíte tuto jeho volbu předávat a kontrolovat v cookie, jinak by ho klasická verze zase hned hodila zpátky do mobilní.
[7] Většinou stačí, ale můžete mít dost důvodů pro to udělat opravdu zvláštní mobilní verzi. Nejčastěji proto, že klasická verze je datově moc velká a do mobilů chcete přenášet jen ořezaný objem dat. Nebo proto, že v mobilní verzi chcete výrazně jednodušší navigační strukturu a funkčnost. Nebo proto, že chcete, abyste se se svým mobilním webem lépe umisťovali v Google Mobile Search…
hjh