Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

7 tipů pro mobilní verzi webu

Chystáte se spustit mobilní verzi své webové prezentace? Právě pro vás je určeno několik následujících tipů, které se určitě budou hodit. Článek vám ale může poskytnout vhodnou inspiraci, i když jste třeba o verzi webu pro mobilní telefony zatím neuvažovali.

  1. Protože stránky budou uživatelé prohlížet na mobilních zařízeních, která často stále ještě nebývají napojena na vysokorychlostní internet, je nutné myslet na to, že by celá webová prezentace měla mít malou velikost, být rychlá bez zbytečných prvků zpomalujících načítání a celkové graficky lehká. Udává se, že by velikost zdrojového kódu jednotlivých stránek neměla přesáhnout 20 kB.
  2. Základem celé mobilní verze webu musí být správný Doctype. Právě ten řekně prohlížeči a vyhledávačům, že se jedná o verzi pro mobilní zařízení, nikoliv o klasickou webovou prezentaci. Třeba Google k tomu může přihlédnout a v mobilním vyhledávání takový web upřednostnit. Správnou podobu Doctype naleznete například na Wikipedii.
  3. Kódování webu doporučujeme v UTF-8, abychom nemuseli čelit problémům se zobrazením národních znaků na různých typech mobilních zařízení.
  4. Použijte obrázky ve formátu JPEG nebo GIF. Některé starší mobilní prohlížeče nemusejí PNG formát podporovat. Problém může být také s průhledností.
  5. Web by měl být jasně označen jako mobilní verze. Tím není myšleno pouze Doctypem, ale také na viditelném místě pro návštěvníky. Třeba někde v oblasti loga.
  6. Důraz by měl být kladen na krátké a úderné titulky stránek a minimalizaci zbytečného textového obsahu. Pokud jde o on-page optimalizaci, dodržujeme stejná pravidla, jako v případě klasické verze webu.
  7. K měření a analýze návštěvnosti lze využít Google Analytics, a to i v případě, kdy prohlížeč mobilního telefonu nepodporuje JavaScript. Analytics nabízí pro tyto účely speciální měřící kód, který lze nalézt pod záložkou Pokročilé v pokynech pro přidání měřícího kódu.

Autorem článku je Jakub Velička. 

  • samuel
    18. 02. 2010 / 18:09

    zaroven by som odporucal prezentaciu umiestnit na domenu m.example.org (t.j. m namiest standardneho www).

    coraz viac firiem to zacina pouzivat a skusenejsi uzivatelia tak lahko najdu vasu mobilnu prezentaciu, aj ked poznaju len vasu „klasicku“ adresu.

  • Martin
    18. 02. 2010 / 23:56

    Můžu se zeptat, jak to udělat nejlépe s duplicitou obsahu? Nerad bych měl nějaké problémy. Děkuji

  • RadekN
    19. 02. 2010 / 10:11

    2Martin: Nebál bych se toho, Google i např. Yahoo drží oddělené indexy pro mobilní web. Čistě teoreticky by mohli dát i malé plus za přístupnost mobilním zařízením.

  • Martin
    19. 02. 2010 / 14:48

    2RadekN: takže bych vůbec neměl řešit duplicitu? Ani nofollow odkazy ani zákaz indexace přes htaccess?

  • Roykinen
    19. 02. 2010 / 23:27

    Máte nějaká data kolik lidí přistupuje z mobilních zařízení? Podle „mých“ webů je to cca 0,2%.

  • Peter Olvecky
    21. 02. 2010 / 14:48

    @martin: Toto riesi tvoj problem s duplicitnym obsahom… https://www.google.com/…in/answer.py?…

  • Peter Olvecky
    21. 02. 2010 / 14:54

    Rad by som pocul vas nazor, ci jednoducho nestaci korektne nastylovat verziu pre mobilne telefony pomocou specifickeho CSS s parametrom media=„handheld“ a tym padom je po probleme.

    Co vy na to?

  • Petr Havlík
    22. 02. 2010 / 10:50

    [5] Tady asi hodně záleží na typu webu. Jsou tu weby s mizivým podílem, pak ale máte velikány jako Seznam či FB, u kterých se ta čísla pohybují neskutečně vysoko. FB třeba nedávno (https://blog.facebook.com/blog.php?…) uveřejnil, že má 100 mil. aktivních mobilních uživatelů :-)

  • expres
    02. 04. 2010 / 10:23

    No nevím, pokud většina mobilních uživatelů přijde na web ze seznamu, tak to nejspíš bude přes tu jeho proxy. A ta nevím jestli bude zobrazovat mobilní verzi webu …

  • Krejcar
    14. 06. 2010 / 15:14

    mam dotaz, jak zajistit to, aby prohlizec mobilu automaticky otevrel mobilni verzi meho webu, podobne jako to ma seznam…že se ihned přesměruje na m.seznam.cz , diky

  • Jan Tichý
    15. 06. 2010 / 08:43

    [10] Na straně aplikace se musí podle hlavičky User-agent rozpoznat, že uživatel přišel z mobilního zařízení a následně ho pomocí HTTP 301 přesměrovat na mobilní verzi. Seznamy mobilních User-agentů určitě snadno vygooglíte.

    Je pak také vhodné nabídnout mobilnímu uživateli přepnutí se zpátky do klasické verze, pokud ji preferuje. Pak si ale musíte tuto jeho volbu předávat a kontrolovat v cookie, jinak by ho klasická verze zase hned hodila zpátky do mobilní.

  • Jan Tichý
    15. 06. 2010 / 08:48

    [7] Většinou stačí, ale můžete mít dost důvodů pro to udělat opravdu zvláštní mobilní verzi. Nejčastěji proto, že klasická verze je datově moc velká a do mobilů chcete přenášet jen ořezaný objem dat. Nebo proto, že v mobilní verzi chcete výrazně jednodušší navigační strukturu a funkčnost. Nebo proto, že chcete, abyste se se svým mobilním webem lépe umisťovali v Google Mobile Search…

  • jkjkj
    19. 03. 2013 / 16:13

    hjh

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.