Možná vám microcopy nic neříká, určitě jste se s ním však už
setkali. Microcopy je totiž souhrnné označení pro různé typy textů na
webových stránkách nebo v aplikacích, které uživatele po celou dobu
interakce doprovázejí. Tato slova mají velkou váhu, i když jsou vlastně
dost nenápadná. Pokud je poskládáte dobře, máte na konci spokojeného
zákazníka., Pokud ne, o jednoho jste přišli. A pravděpodobně nebyl
poslední.
Co je microcopy
Poprvé – jednoduché popisky, ale katalog produktů to
není. Podruhé – důležité zprávy o průběhu, ale volební speciál to
není. Potřetí – jasné a dobře napsané věty, ale sloh to není, jasný
pane. Co to tedy je?
Takhle nějak by mohla znít hádanka, kde je microcopy správnou
odpovědí. Tento termín má totiž mnoho podob a odkazuje na
texty, které najdeme například u popisků tlačítek či na formulářích.
Můžou to být i chybové a potvrzovací zprávy, zprávy o načítání či
zprávy o průběhu.
Jelikož je to termín relativně nový, odborníci se v názorech na to, co
všechno znamená, neshodují. Například společnost Nielsen
Norman Group používá termín „microcontent“ do něj nezahrnuje
položky v menu, popisky polí a chybové zprávy. Ty spadají do širšího
označení UX copywriting, kterého je „microcontent“ jakousi
podmnožinou.
Jak všemocné microcopy je? Hodně
Bez ohledu na to, jak definujeme microcopy, microcontent či UX copywriting,
se všichni shodneme na tom, že tato malá slova jsou téměř všemocná.
Pokud tomu nevěříte, postačí několik příkladů.
V roce 2009 Joshua Porter poprvé použil slovo microcopy ve svém
článku na blogu. Zmínil tam dnes už ikonický případ ze své praxe.
U jednoho z jeho klientů docházelo k nedokončení 5–10 % online
transakcí kvůli špatně zadané fakturační adrese.
Jenom tím, že Joshua přidal ke kolonce pro fakturační adresu větu
„Ujistěte se, že je vaše fakturační adresa shodná s tou na
platební kartě“, problém se zadáváním správných údajů
zmizel.
Microcopy prokazatelně zvyšuje engagement
Abychom nezůstali u neurčitých veličin jako „mocný“ nebo
„hodně“, přidáváme další příklady z praxe, které prokazatelně
zvýšili uživatelský zájem.

Zdroj: Google Developers – How
Words Can Make Your Product Stand Out
V roce 2017 Maggie Stanphillová, UX writerka ve společnosti Google,
jednoduše nahradila dřívější spojení „Rezervovat pokoj" méně
závazným „Zjistit dostupnost.“ Touto výměnou se zájem uživatelů
o kliknutí na tlačítko zvýšil o 17 %.
Microcopy však nefunguje jenom u tlačítek. Může také zvýšit
zájem o obsah na vašich stránkách. Všichni víme, že obsah je
král, tak proč jeho zobrazení nepodpořit dobrou mikrotextařinou?
Jedna věta dělá divy. Dokazuje to i A/B testování stránky
Visit Norway, kde malý řádek navíc zvýšil zájem o 26 %. Celé
testování popsala polská agentura Making Wawes na svém semináři
o UX writingu.

Zdroj: Making
Wawes
Microcopy pomáhá s bezpečností
Kromě toho, že dobré microcopy zaujme, také doprovází
uživatele a snaží se ho vést tou správnou cestou. Například mu
pomáhá při tvorbě hesla, pokud není dostatečně silné a bezpečné.
U Wix UX se zvedla bezpečnost hesel až o 26 %, a to jen díky
chytrému spojení
UX designu a microcopy
Microcopy pomáhá dojít do cíle
Microcopy vám může pomoct také s registracemi, vyplněním kontaktního
formuláře, ale také v případech, kdy něco nefunguje.
Protože říct něco složitě je vlastně strašně jednoduché.
„Inspirovat“ se můžete například u Kindle. Na obrázku níže
se píše:
Je vyžadované wifi připojení
Akci není možné dokončit, protože Kindle už není připojen
na Wi-Fi.
Můžete ji zrušit, nebo se připojit.
Ne
Ano

Co máme vlastně
dělat? Vždy je jednodušší napsat své sdělení tak, jako byste to
říkali svému známému. Zkuste třeba:
Kindle potřebuje připojit na Wi-Fi.
Bez toho to opravdu nepůjde. Chcete se
připojit?
NE ANO
Někdy se totiž zdá, že slova generovala umělá inteligence zcela
náhodně…

A na závěr – i když se uživatel dostane někam, kde ho nic
nečeká, může ho microcopy pobavit a navést k další akci.

Zdroj: LinkedIn
Adam Pýcha