Na Facebooku vám poradí s otevírací dobou nebo programem kina.
Seznamte se, chatboti! Při snaze rozvinout trochu košatější konverzaci vás
sice nejspíš odkážou na „živého“ kolegu, ale s rutinními a často se
opakujícími dotazy uživatelů si poradí. Ostatně, i proto jsou chatboti
tak populární třeba v oblasti HR. Mrkněte společně s námi na to,
s čím může chatbot personálce pomoci a na co si dát pozor.
Kvalita a propracovanost chatbotů rostou. A velmi rozšíření
jsou dnes chatboti v HR odvětví. Personální agentury si je
pořizují místo „živých“ recruiterů. Pracují totiž naplno, nonstop a
vyjdou je levněji než lidská síla. Virtuálního
headhuntera si dnes můžete pořídit jednorázově už za nižší
desítky tisíc Kč. A stačí vám jeden. Ten nikdy nespí, je
rychlý jako střela, a navíc mu nemusíte platit mzdu ani pojištění.
Výrobu chatbota doporučujeme nechat na profesionální agentuře nebo
zkušeném freelancerovi, kteří vás provedou vývojem od A do Z. Stanoví si
s vámi hlavní cíl chatbotové konverzace, definují vhodné
otázky a implementují do chatbota všechna klíčová slova a data, která
musí znát. Nezapomeňte se zamyslet nad cílovou skupinou oslovovaných
uživatelů, ať víte, jakou použít tonalitu či slovní zásobu.
Tip: Nebojte se prokládat důležité otázky doplňujícími
komentáři a hláškami. Vtipná či milá poznámka uvolní atmosféru a celá
konverzace bude pro uživatele příjemnější.
Personální agentury často potřebují zasáhnout velkou skupinu
uživatelů v krátkém čase. Představme si, že agentura potřebuje
sehnat během následujícího týdne 500 brigádníků na manuální práce,
na pozice v 10 společnostech, 16 městech a 7 odvětvích. Agentura by mohla
nastavit mnoho separátních reklam na Facebooku, což by jí zabralo
spoustu času.
Mohla by jednotlivé nabídky členit podle společností, ale tady by
možná narazila na problém s geografickým zacílením, protože některé
společnosti mají více poboček v různých městech. V úvahu by tedy
připadalo vytvořit 16 kampaní cílených dle měst a v každé vyjmenovat
odvětví, ve kterém agentura nabírá. Nebo by mohla vytvořit ještě
větší množství kampaní, pro každou konkrétní pozici
zvlášť. Uff…
Bez hlubšího zkoumání je patrné, že
set-up takovýchto kampaní zabere hodiny času a
cena za výsledek bude u úzce cílených kampaní, které se
navíc mnohdy budou překrývat, vysoká.

S využitím chatbota má personální agentura ale zcela jiné možnosti.
Jeden obecný chatbot, třeba chatbotka Petra na obrázku, může cílit na
všechny zájemce o manuální brigádu bez ohledu na konkrétní odvětví či
místo pobytu.
Po reakci uživatele na facebookovou reklamu zahájí Petra
konverzaci v Messengeru, během které zcela automatizovaně
roztřídí informace od zájemců podle kritérií, která jsou podstatná
k přiřazení kandidáta ke konkrétní pracovní pozici.
Mezi nezbytné dotazy u tohoto konkrétního chatbota by patřily otázky
týkající se úrovně vzdělání, pracovních zkušeností, místa
bydliště, ochoty dojíždět či pracovat na směny. Samozřejmostí je
získání kontaktu na potenciálního kandidáta.
Petra veškeré informace okamžitě posílá do CRM systému
personální agentury. Živý HR specialista tak přijde téměř
k hotovému předvýběru. Nemusí pročítat životopisy, nemusí se zdržovat
konverzací s nevyhovujícími zájemci, vše za něj vyřídí chatbotka
Petra. Jen jednoduše nahlédne do databáze a napřímo osloví ty, které
potřebuje a nabídne jim konkrétní práci.
Chatbot během konverzace pokládá převážně uzavřené
otázky, což má 2 hlavní důvody. Za prvé pro uživatele
je jednodušší pouze klikat na možnosti, takže se zvyšuje
uživatelská přívětivost konverzace a s ní i konverzní poměr. Za druhé
to značně ulehčuje vývoj chatbota, který při otevřených otázkách musí
znát různé varianty odpovědí, neboť každý zájemce formuluje svoji
odpověď trochu jinak. Otevřené otázky tak nesou riziko,
že chatbot neporozumí a špatně vyhodnotí situaci či neumožní uživateli
postoupit v konverzaci na další krok.

Chatbota nemusíme implementovat pouze do facebookového Messengeru. Může
fungovat na speciální microsite či přímo v těle webu. Má to ale háček.
Provedli jsme testování totožného chatbota na webu a
v Messengeru a výsledky byly až neuvěřitelně přívětivé
právě pro Messenger.
Důvodem je zřejmě jednotné prostředí při odkazování na chatbota
pomocí reklamy na FB (z FB feedu se uživatel přesune do Messengeru). Naopak
při kliknutí na externí odkaz mnoho uživatelů odpadne a další část
začne konverzovat, ale po chvíli konverzaci opustí a externí okno zavře.
Konverzní poměr chatbota v Messengeru (poměr zahájení a dokončení
konverzace) dosahoval během testu úžasných 50 %.
Konverzní poměr chatbota na webu byl zhruba poloviční. Nespornou výhodou je
i fakt, že při přerušení konverzace v Messengeru jsme schopni nastavit
remarketing a s jeho pomocí vrátit uživatele na místo, kde chat
přerušil.
V minulosti jsme pro personální agenturu otestovali také další
potenciálně vhodné typy HR kampaní na Facebooku. Nechyběly mezi nimi
Lead Generation Ad nebo celkem nový formát Job
Post. Kampaně přiváděly hezký počet konverzí, ale jejich kvalita
bohužel velmi pokulhávala. Odeslat lead přes tyto typy kampaní je ve
srovnání s kompletním průchodem chatbota velmi jednoduché a rychlé.
A právě to se projevilo na nekvalitních výsledcích. Leady často posílali
nerelevantní uživatelé bez skutečného zájmu. Naopak leady z chatbota
chodí opravdu jen od uživatelů, kteří překonali složitější cestu, a
tím projevili svůj silný zájem a odhodlání.
Věříme, že v HR odvětví bude chatbot brzy spíše standard než
konkurenční výhoda, kterou je nyní. Tato technologie ale proniká i do
dalších odvětví. Proslavení jsou chatboti třeba od AXA Assistance,
Kiwi.com nebo Rohlik.cz.
Jestli jste právě přišli na to, jak si díky chatbotovi ušetřit
desítky hodin ruční práce, dejte nám vědět. Rádi vám pomůžeme s přípravou
strategie a spuštěním kampaní.