Mějte Google Analytics plně pod kontrolou
Při spolupráci s vývojáři webů narážíme na celou řadu
různých nešvarů. Jedním z hojně rozšířených je i zakládání
měřících klientských profilů ve „společných“ účtech v Google
Analytics. V tomto článku bych rád vysvětlil, proč by vývojáři webů
měli pro každého klienta zakládat v Google Analytics samostatný účet a
proč by klienti od nich měli tento přístup důsledně vyžadovat.
Proč nejsou účty pro více klientů vhodné
Často se nám stává, že s klientem navážeme dlouhodobou spolupráci
v jejímž rámci potřebujeme také administrátorský přístup do jeho
Google Analytics. A v tu chvíli nastává problém. Zatímco
uživatelský přístup (omezený převážně jen na
prohlížení naměřených dat) lze přidělovat pro jednotlivé profily
v rámci daného účtu samostatně, administrátoský
přístupmůže být přidělen pouze pro celý účet. Pokud však
vývojář (nebo kdokoliv jiný) založil již dříve pro klientův web pouze
samostatný profil v rámci již existujícího účtu, kde jsou třeba
i další klientské weby nebo jeho vlastní web, je pochopitelné, že nám
administrátorský přístup k tomuto účtu nechce přidělit. Nám pak
nezbývá nic jiného, než založit pro klienta nový účet, ale zároveň tak
přijít o kontinuitu měřených dat.
Jak na rozdělení mezi účty a profily
My sami se při zakládání a správě klientských Google Analytics
snažíme držet následujících zásad, které komplikacím popsaným výše
úspěšně předchází:
- Pro každý samostatný web zakládáme samostatný Google
Analytics účet.
- Více skupin profilů daných jedinečným ID (UA-XXXXX-X) v rámci
jednoho účtu používáme pouze, pokud to tak již bylo a nemá smysl
nyní profily rozdělovat do více účtů, u opravdu úzce a nerozlučně
provázaných webů, nebo pro experimentální účely, kdy například
u každé skupiny profilů používáme jiné nastavení
měřícího kódu.
- Více profilů pod jedním ID používáme v situaci, kdy
se jedná o jeden web, který je potřeba měřit celý, ale zároveň měřit
i jeho části (typicky více jazykových verzí, web na více doménách či
subdoménách, které jsou sice navzájem propojené, ale dávají smysl i samy
o sobě) nebo pokud chceme používat u každého profilu jiné filtry či
omezit reporty jen na část webu kvůli omezenému přístupu pro některé
uživatele atp.
[caption id=„attachment_1166“ align=„alignnone“ width=„409“
caption=„Uživatelské rozhraní Google Analytics“]
[/caption] A co vy? Jakých pravidel se držíte při zakládání
účtů a profilů v Google Analytics?
Autorem článku je František Štrupl.
Odpověď je jasná – každému klientovi založíme jeho vlastní adwords účet, i když chce zatím jen analytics. Ten máme nalikovaný do našeho „My client center“.
Polovina z klientů se nakonec rozhodne i pro adwords.
Františku, super článek! A hlavně ty obrázky, co je profil, účet apod. Konečně to někdo napsal a můžu na to odkazovat z blogu, až budu chtít vysvětlit něco detailnějšího :-)).
Menší weby, u kterých vím, že nebudou vyžadovat vlastní přístup a stačí jim reporty od nás, dávám pod jeden účet. Velké firmy samozřejmě zvlášť.
Nepokoušeli jste jednat s Google o převod dat z profilu ze společného účtu do samostatného účtu? Ztráta dat je nepříjemná.
[4] Pokud vím, tak jsme to nikdy nezkoušeli, ale obávám se, že tomu stejně nebudou moc nakloněni. Má-li někdo jinou zkušenost, budu rád, když se s námi o ni v komentářích podělí.
Frantíšku, o to „jsme“ se pokoušeli. Už před časem a bylo nám to odepřeno. Že prý nikoliv. Teoreticky je to jen změna nějakého IDčka v databázi. Reálně to ale může být přesun nemalého množství dat z jednoho stroje na druhý a dost individuální, opruzová, netriviální a dost zodpovědná činnost.
Nedělá se to, pokud vím, ani u draze placených nástrojů. Krom jiného by takové aktivity mohly vést k nedůvěře ve výsledná data, když už by bylo tak snadné tam něco upravit.
a co takhle 2 měřící kódy na jednom webu ?
[7] Ano, to v zásadě jde, ale reálně jsem to využil snad pouze jednou.
[8] Nehledě na to, že to není spolehlivé a dlouhodobě je lepší mít na webu jen jeden kód.
[4][5] Zkoušel jsem to před zhruba dvěma lety — bylo to cca měsíc povídání si s náhodnými Indy ze supportu, kdy po chvíli začala komunikace váznout v kruzích a vyšuměla do vakua opakovaných prefabrikovaných odpovědí triviální úrovně a odkazů do helpcentra. Takže doporučení: ani to nezkoušet.
Díky za článek, je fajn vidět, jak se dá udělat v GA pořádek v účtech.
Když se na to ale podívám čistě sobecky, výhody z toho, že zařídím pro každý web samostatný účet, bude mít až ten, kdo po mně bude přebírat správu účtu?
Jestli to dobře chápu, jediné, o co přicházím přístupem „všechny weby na jeden účet“, je možnost propojení GA s AdWords?
[11] Díky za pochvalu. Jinak použitím přístupu „všechny weby na jeden účet“ přicházíte i o další věci než jen propojení s AdWords. Z těch z mého pohledu důležitých je to například i v článku zmíněný administrátorský přístup pro další osobu ale pouze pro konkrétní web.
Dosti nevýhodné je na tom, když chci změnit IP která se nemá započítávat (moje IP), na každý účet zvlášť…